Olen huomannut, että ihmiset ymmärtävät usein vain todella selväpiirteistä ja yksinkertaista huumoria
Jos yhtään lohkaisee vitsin esim tilannekomiikkana, jonka ymmärtämiseen pitää olla seurannut sen hetken eniten pinnalla olevia uutisia, tai omata vaikka ylipäätään yleistietoa, niin varmaan 75% ihmisistä on pihalla kuin lumiukot. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin se, että joudut selittämään vitsin. Usein tämä selittäminen on melkein jopa välttämätöntä, jotta tämä toinen puupää ylipäätään tajuaa, että kyseessä oli huumoria, eikä jää mihinkään epätietoisuuden tilaan että mistä tässä nyt oli kyse.
Toinen osa-alue on sarkasmi. Vaikka heität kuinka läpinäkyvästi sarkastisen kommentin, niin varmaan yli puolet ihmisistä luulee, että tuo tarkoitti sitä tosissaan. Sen näkee jo esim täällä keskusteluissakin. Ajatellaan, että jokin aihe on sellainen, että selkeä enemmistö on siitä tiettyä mieltä. Itse olet myös samaa mieltä, ja heität sataprosenttisen sarkastisen kommentin, jossa esität olevasi eri mieltä, mutta se perustuu vain siihen, että tahdot nälviä niitä toisinajattelijoita ja tehdä heistä tyhmiä. Silti tämä sarkastinen kommentti saa lähinnä vain alapeukkuja, koska porukka oikeasti luulee minun olevan tosissaan ja edustavan sitä vähemmistön mielipidettä.
Aloituksen pointti oli lähinnä siinä, että onko kukaan muu tuskastunut samoihin asioihin kanssaihmisissä.
Kommentit (26)
Sun huumori on liian nokkelaa, ei kaikki hoksaa sun juttujes jujua.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää hieman harjoittaa vitsejäsi vielä. Olet ilmeisesti aika puusilmä, kun et tajua asiaa.
Sarkasmi on nälvimistä, niiden toisten tyhminä pitämistä. Ymmärtää muttei huvitu.
Minua ei haittaa vaikka sanoisin jotain vitsillä ja muut ottavat sen todesta, niin käy aina silloin tällöin. Joskus se kertoo jotain kuulijasta, joskus enemmän minusta. Se oikeastaan tekee siitä jutusta vielä hauskemman kun muut ei ymmärrä.
Minä puolestani olen huomannut, että suurinta osaa ihmisistä naurattaa ihan hillittömästi vain seksiin liittyvä huumori.
Huumori on usein aika henkilökohtaista ja sen vuoksi vaikeahkoa ihmisten kanssa, joita ei tunne. Ehkä siksi se selväpiirteinen ja yksinkertaiseksi kutsumasi huumori uppoaa helpommin. Vai kaveritko ei ymmärrä huumoriasi?
eihän puusilmästä näe läpi paitsi oksanreijästä. oksanreijät on vain kaikki varattu puuhevosille.