Vuokraisitteko asuntonne tälläiselle ihmiselle? (sossu)
Olemme siis vuokraamassa pientä kaupunkiasuntoamme, joka on tarkoitus antaa myöhemmin esikoisemme käyttöön kun hän lähtee opiskelemaan. Miehen mielestä tämä yhteydenotto kuulosti lupaavimmalta, mutta mitä mieltä av-raati on?
"Hei!
Olen 21-vuotias nuori nainen, joka etsii asuntoa XXXX alueelta. Aloitan opinnot ammattikorkessa syksyllä 2015.
Olen savuton ja rauhallinen asukas. Minulla on koira ja kissa, joten haen ensisijaisesti asuntoa jossa eläimet ovat sallittuja.
Olen kiinnostunut kohteestanne osoitteessa XXXXX 7, 12340 Esimerkki ja mikäli vastaan teidän hakemaanne vuokralaista tulisin mielelläni tutustumaan asuntoon."
Otin yhteyttä tyttöön missä paljastui että takuuvuokran (n. 900€) joutuisi hakemaan sosiaalitoimesta. Minusta tuo ei ole kovin hyvä merkki, joten mieluummin vuokraisin tuon jollekin eläimettömälle ja ihmiselle jolla on rahaa..
Kommentit (69)
Yritäpä nyt hyvä ihminen ajatella miten todellinen maailma toimii. Kuinka monella nuorella opiskelijalla on varaa maksaa takuuvuokraa itse, mikäli vanhemmat eivät sitä maksa. Minun käsittääkseni nuorten kanssa se on yleisempi käytäntö, että sossu maksaa takuut. Mitä väliä, samat rahat sinä siitä saat tuli se sitten sossusta tai suoraan tytöltä.
Isompi miinus tuossa minusta on tuo koira. Muuten kyllä ihan asiallisen ja hyvän kuuloinen vuokralainen.
Aika harvalla on tonnia takataskussa jos opiskelee.
Tuon ikäiset bilettää aika paljon. Tuli kans mieleen et ehkä miestäsi vaan kiinnostaa kys nuori nainen...
Nuori, asiallinen nainen joka ei polta eikä (luultavasti) rällää ja opiskelee korkeakoulussa?
Minä vuokraisin vaikka takuuvuokra tulisi sossusta ja olisikin elikoita.
Ehkä ammattikorkea-juttu on keksitty ?
Ihan OT, mutta yleensä nuoret joilla on koira tai kissa, bilettävät harvemmin omassa asunnossaan.
Sossun takuuvuokra on ihan yhtä tyhjän kanssa. Käytännössä jos tyttö ei maksa vuokraa, ei sitä maksa sossukaan, ellei vie asiaa oikeuteen ja odota siihen asti, että sossu saa rahat karhuttua tytöltä. Siihen voi mennä pari vuotta.
Kovat luulot tytöllä itsestään, kun sanoo että "ALOITAN" enkä "aloittaisin". Yhteishaut eivät ole edes alkaneet. Mistä tuo voi tietää saako opiskelupaikkaa.
Sitäpaitsi opiskelijalle en vuokraisi noin kallista asuntoa. Ne saavat max. 420€/kk ja sinulla on tuota korkeampi vuokra.
Helvetin kallis yksiö sulla, jos tuo 900€ on 2kk:n vuokra.
Pyydä siltä opiskelutodistus nähtäväksi. Oletan, että lykännyt aloittamista vuodella eikä paikan saaminen ole vain haaveissa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:21"]
[/quote]
Missä maailmassa 450€/kk on kallis? Minä oletin että tuo 900€ on yhden kuukauden vuokra.
[/quote]
Itseasiassa aika halpa. ¤50e/kk on yksiöstä suht edullinen. Ne kun välillä maksavat sen n 600-800e /kk
Itse vuokrasin asunnon n. 4 vuotta sitten niin, että sossu maksoi 2 kuukauden takuuvuokran tililleni.
Vuokralainen lähti n. 1,5 vuotta sitten pois, mutta sossu ei ole koskaan hoksannut hakea takuuvuokraa minulta takaisin - enkä ole sitä itsekään sinne kyllä tyrkyttänyt. Nyt kun kirjoitan tämän tänne näkyviin, alkaakin omaatuntoa kolkuttaa. Pitänee maksaa summa pois - mahtaa sossun väki yllättyä!
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:25"]
[/quote]
Missä maailmassa 450€/kk on kallis? Minä oletin että tuo 900€ on yhden kuukauden vuokra.
[/quote]
Kaupungin slummissa peräkylässä asuvalle se on kallis...
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:26"]
[/quote]
Itseasiassa aika halpa. ¤50e/kk on yksiöstä suht edullinen. Ne kun välillä maksavat sen n 600-800e /kk
[/quote]
oho, miksiköhän tuo nelonen tuommoiseksi muuttui, mutta siis tarkoitin toki 450€/kk
Mahdoton tietää noilla, tai melkein millä tahansa tiedoilla. Joko ehdokkaan saa kiinni valeesta tai sitten ei vaan tiedä kaikista tarkastuksista huolimatta. Jossain vaiheessa on vaan päätettävä ottaa riski ja luottaa tai sitten olla vuokraamatta ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:20"]
Kovat luulot tytöllä itsestään, kun sanoo että "ALOITAN" enkä "aloittaisin". Yhteishaut eivät ole edes alkaneet. Mistä tuo voi tietää saako opiskelupaikkaa.
Sitäpaitsi opiskelijalle en vuokraisi noin kallista asuntoa. Ne saavat max. 420€/kk ja sinulla on tuota korkeampi vuokra.
[/quote]
Opiskelijat saavat toisen mokoman opintolainaa, eli tulot ovat suuremmat kuin useammalla työttömällä yksineläjällä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:12"]Yritäpä nyt hyvä ihminen ajatella miten todellinen maailma toimii. Kuinka monella nuorella opiskelijalla on varaa maksaa takuuvuokraa itse, mikäli vanhemmat eivät sitä maksa. Minun käsittääkseni nuorten kanssa se on yleisempi käytäntö, että sossu maksaa takuut. Mitä väliä, samat rahat sinä siitä saat tuli se sitten sossusta tai suoraan tytöltä.
Isompi miinus tuossa minusta on tuo koira. Muuten kyllä ihan asiallisen ja hyvän kuuloinen vuokralainen.
[/quote]
Miten voit päätellä vuokrailmosta onko toinen rellestäjä vaiko hiiri :D av-mammojen logiikka ei koskaan petä <3
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:20"]
[/quote]
Mun poika aloittaa syksyllä oikeustieteellisessä. Ai miten niin: no se pääsi sinne jo viime vuonna, haki armeijan takia lykkäystä.
No eläinten takia en vuokrais, mutta jos toi sossujuttu on sulle este niin olet aika rajoittunut. Ihan normaalia ettei opiskelijalla ole 900 ylimääräistä.