Vuokraisitteko asuntonne tälläiselle ihmiselle? (sossu)
Olemme siis vuokraamassa pientä kaupunkiasuntoamme, joka on tarkoitus antaa myöhemmin esikoisemme käyttöön kun hän lähtee opiskelemaan. Miehen mielestä tämä yhteydenotto kuulosti lupaavimmalta, mutta mitä mieltä av-raati on?
"Hei!
Olen 21-vuotias nuori nainen, joka etsii asuntoa XXXX alueelta. Aloitan opinnot ammattikorkessa syksyllä 2015.
Olen savuton ja rauhallinen asukas. Minulla on koira ja kissa, joten haen ensisijaisesti asuntoa jossa eläimet ovat sallittuja.
Olen kiinnostunut kohteestanne osoitteessa XXXXX 7, 12340 Esimerkki ja mikäli vastaan teidän hakemaanne vuokralaista tulisin mielelläni tutustumaan asuntoon."
Otin yhteyttä tyttöön missä paljastui että takuuvuokran (n. 900€) joutuisi hakemaan sosiaalitoimesta. Minusta tuo ei ole kovin hyvä merkki, joten mieluummin vuokraisin tuon jollekin eläimettömälle ja ihmiselle jolla on rahaa..
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:20"]
Kovat luulot tytöllä itsestään, kun sanoo että "ALOITAN" enkä "aloittaisin". Yhteishaut eivät ole edes alkaneet. Mistä tuo voi tietää saako opiskelupaikkaa.
Sitäpaitsi opiskelijalle en vuokraisi noin kallista asuntoa. Ne saavat max. 420€/kk ja sinulla on tuota korkeampi vuokra.
[/quote]
Mun poika aloittaa syksyllä oikeustieteellisessä. Ai miten niin: no se pääsi sinne jo viime vuonna, haki armeijan takia lykkäystä.
[/quote]
Jaa Niklas V?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:08"]
Pakko näin kissanomistajana sanoa, että jos kämpässä on haissut kissan kusi ja tapetit on raavittu, niin vika on ollut kissan omistajissa. Itse tällä hetkin vuokrakämpässä, jatkuvasti saa kuulla "miksei teillä haise?". Ehkä siksi, kun täällä siivotaan ja kissa pissaa sinne minne pitääkin, eikä matoille/tavaroille yms. Yleinen oletus (oli minullakin ennen kissaa), että kun sellainen on, niin koko kämppä haisee kuselta.
Raapimispuitakin kun on, niin säilyy tapetit sun muut ehjinä.
Pointti nyt kuitenkin on se, että ehkä hieman varauksella suhtautua eläimiin. Varmasti todella monella on hyvinkäyttäytyviä lemmikeitä, mutta onhan sitten niitä kouluttamattomia räksyttäjäkoiria, kissoja jotka tuhoaa tapetit ja kaiken, koska sillä ei ole virikkeitä yms. En siis sanoisi heti EI, ellei sitten tausta ajatuksena ole allergikot.
[/quote]
Meillä loppui haiseminen siihen kun kissa kastroitiin. En tiedä haiseeko tyttökissan pissa ennen leikkausta, mutta ei kai kukaan järkevä ihminen pidä leikkaamatonta kollia asunnossaan?
[/quote]
Itse leikkautin kanssa oman tyttökissani heti, mutta surullinen tosiasia on se, että kissoja ei "arvosteta" lemmikkeinä niin paljoa, koska niitä saa lähes ilmaiseksi. Moni ottaa kissan eikä leikkauta sitä, kun "sehän maksaa yli 100€"... Sitten jossain kohtaa kissoihin kyllästytään ja heitetään eteenpäin ja tadaa, leikkaamaton, ongelmakäyttäytyväinen kissa varmasti tuhoaa ihan kaiken ja kuseksii stressaantuneena kaikkialle. Kyllähän sitä nyt näkee, että kissoille ostetaan sitä "halvinta" ruokaa, ei osteta raapimispuita kun ovat "kalliita" ja sitten suututaan kissalle, kun se raapii sohvia yms.
Anteeksi, meni nyt ihan offiksi ja ei liity tähän vuokra-asuntoaiheeseen :D
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:12"]
Yritäpä nyt hyvä ihminen ajatella miten todellinen maailma toimii. Kuinka monella nuorella opiskelijalla on varaa maksaa takuuvuokraa itse, mikäli vanhemmat eivät sitä maksa.
[/quote]
No kyllähän Kokoomuksen luotsaamassa menestyvässä maassa kenellä tahansa parikymppisellä on varaa maksaa tonnin takuuvuokra.
[/quote]
Itse olen YH-perheestä, jossa ei ollut kyllä ylimääräistä rahaa käytettävissä. Silti olin tuohon ikään mennessä onnistunut säästämään n. 5 000 euroa.
Voin paljastaa salaisuudenkin: kesätyöt.
Säästämistä varten voi tosin joutua tinkimään parista baarireissusta ja merkkivaatteista, että eihän se kaikilta onnistu kun sossusta saa...
En tiedä ketään opiskelijaa jolla olisi varaa 900 euron takuuseen noin vain. Meillä avomiehenkin kanssa säästettiin erikseen vastaavanlaiseen hetki ennen muuttoa. Kuulostaa mielestäni hyvältä vuokralaiselta sillä eläimiä omistava ei esimerkiksi pidä bileitä eläinten hyvinvoinnin vuoksi. Ja korkeakoulun opiskelijat todella yleensä juhlivat paljon kun joka viikko on haalaribileitä ja muita opiskelijatsembaloita ihan arkenakin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:21"]
En vuokraisi. Takuuvuokran ideahan on, että vuokralainen ei saa sitä takaisin, jos asuntoa pidetään huonosti. Jos hänellä ei ole siinä oma raha kiinni, mikä takaa, että häntä kiinnostaa asunnon kunnossa pitäminen?
Nuoren tarina ei kuulosta muutenkaan vakuuttavalta. Opiskelija ei saa rahaa fattasta, jos ei ole kaikki opintolainat otettu ensin. Mihin ne on käytetty? Työpaikka myös pitää vuokralaisella olla.
[/quote]
No jos on vaikka lastensuojelun jälkihuollon asiakas? Silloin ei esim. tarvitse ottaa opintolainaa....
[/quote]
Niin että lyödään lyötyä vielä lisää.. lastensuojelun jälkihuollon asiakkaat eivät tod.näköisesti ensimmäisenä ole pakotettuja yksityisille vuokramarkkinoille, onneksi.
Sähän ap juuri edellisessä ketjussasi toitotit, ettet edes vuokraa sellaiselle, jolla on lemmikkejä.
Itse asun luottotiedottomana sossun takauksella yksityisellä. Asumistuki ja tt-tuki menee suoraan vuokrananrajan tilille. Olen pitkäaikainen vuokralainen, koska luottotiedottomana ei ole varaa joutua asunnottomaksi. Tyttö kuulostaa ihan vastuulliselta mutta kysele häneltä lisää jos epäilyttää.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:12"]
Aika harvalla on tonnia takataskussa jos opiskelee.
[/quote]
Eikä välttämättä ole monella sellaisellakaan asunnon etsijällä joka ei opiskele. Enkä ainakaan minä maksaisi omasta pussistani mitään sellaista minkä sossu suostuisi maksamaan, tosin en ole tullut koskaan kokeilleeksi.
Voit pyytää opiskelutodistuksen nähtäväksi, niin tiedät, että varma opiskelupaikka on. Takuuvuokran ei tulisi olla este, jos sossu maksaa. Harvalla opiskelijalla on taskussa tonni ylimääräistä rahaa. Itsekin olen 21v ja omaa tonniani säästötilille sain kasvattaa aika kauan. Lisäksi, jos koira on hiljainen asukki niin sekään ei tuota ongelmaa. Ellei koira paina 50kg kg ja raavi puulattioita pilalle. Pahempi lemmikki on kissa. (Itselläkin ollut koiria ja kissoja.)Kissat saattaa raapia lattioita ja seiniä pilalle, varsinkin jos on tapetit. Ja se kissan kusen haju. Tytön pitää tyhjentää hiekkalaatikko joka päivä, ettei ala talon rappukäytävässä löyhkäämään. Lemmikeissä on tosin se hyvä puoli, että omistajat ovat yleensä vastuullisempia. Opiskelija ei voi bailata hullun lailla omassa kämpässä, jos on lemmikkejä. Harvemmin voivat lähteä mihinkään ryyppyreissulle kun pitää olla koiraa ulkoiluttamassa. Joten elukoissa on hyvätkin puolensa. Kysy, millainen koira tytöllä on. Jos lemmikit eivät aiemmin ole tuhonneet talon tavaroita ja omaisuutta, sekä ovat hiljaisia, ei niiden pitäisi olla este asunnon vuokraamiseen. Kannattaa tavata tyttö kasvokkain :)
N21
Tää muuten oli uutta et sossu maksaa takuuvuokranki. Vesittää tyhjäksi parin sossun elätin vinkumiset ettei oo varaa muuttaa töiden peräs...
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:42"]
Tää muuten oli uutta et sossu maksaa takuuvuokranki. Vesittää tyhjäksi parin sossun elätin vinkumiset ettei oo varaa muuttaa töiden peräs...
[/quote]
Taitaa olla harkinnanvaraista eli kelle maksaa ja missä tilanteessa, kelle ei. Kenen tahansa muuttamisia ne ei taatusti maksa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:20"]
Kovat luulot tytöllä itsestään, kun sanoo että "ALOITAN" enkä "aloittaisin". Yhteishaut eivät ole edes alkaneet. Mistä tuo voi tietää saako opiskelupaikkaa.
Sitäpaitsi opiskelijalle en vuokraisi noin kallista asuntoa. Ne saavat max. 420€/kk ja sinulla on tuota korkeampi vuokra.
[/quote]
Opiskelijat saavat toisen mokoman opintolainaa, eli tulot ovat suuremmat kuin useammalla työttömällä yksineläjällä.
[/quote]
Missä todellisuudessa laina on tuloa? Se pitää kuule maksaa takaisin toisin kuin työttömyystuet. Siitä kun vain nostelet pikavippejä mielin määrin jos laina on mielestäsi tuloa. :D
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:15"]
Nuori, asiallinen nainen joka ei polta eikä (luultavasti) rällää ja opiskelee korkeakoulussa?
Minä vuokraisin vaikka takuuvuokra tulisi sossusta ja olisikin elikoita.
[/quote]
Noinko epätoivoisia vuokranantajat nykyään on?
Kaikilla ei ole varakkaita vanhempia maksamaan takuuvuokraa.
Mikäli eläimet eivät olisi ehdoton EI, niin kyllä minä tapaamiseen suostuisin ja tunnustelisin tilannetta. Itse ainakin haluaisin antaa mahdollisuuden kohtuuvuokraiseen asuntoon nuorelle opiskelijalle, kun on itse omakohtaista kokemusta, miten kovin on taisteltava saadakseen vuokrakämppä, kun aina on joku hakija jolla on isommat tulot ja sitä ja tätä.
En vuokraisi elikoitten takia. Ja vaatisin sossulta rahan tilille, sekin onnistuu.
Olen ottanut sossun asiakkaitakin vuokralle. Hyviä asukkaita ovat olleet. Pahimmat ovat olleet isojen koirien omistajat, lattiat menneet menneet uusiksi. Voithan toki ottaa määräaikaiseksi? Ja sitten jatkaa jos siltä tuntuu.
Sossun takuuvuokra on käytännössä hhtä tyhjän kanssa. Jos vaikka lattiat naarmuuntuu eläinten kynsistä tai vuokralainen ei pysty maksamaan vuokraa, jäät täysin tyhjän päälle.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:20"]
[/quote]
Opiskelijat saavat toisen mokoman opintolainaa, eli tulot ovat suuremmat kuin useammalla työttömällä yksineläjällä.
[/quote]
Tulot? Laina on lainaa, joka on maksettava takaisin ja josta menee korkoa, toisin kuin työttömien saama ilmainen raha.
Miehesi varmaan ajattelee että tuollainen köyhä opiskelijatyttö olisi joskus suostuvainen maksamaan osan vuokrasta "luonnossa" ;)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:08"]
Pakko näin kissanomistajana sanoa, että jos kämpässä on haissut kissan kusi ja tapetit on raavittu, niin vika on ollut kissan omistajissa. Itse tällä hetkin vuokrakämpässä, jatkuvasti saa kuulla "miksei teillä haise?". Ehkä siksi, kun täällä siivotaan ja kissa pissaa sinne minne pitääkin, eikä matoille/tavaroille yms. Yleinen oletus (oli minullakin ennen kissaa), että kun sellainen on, niin koko kämppä haisee kuselta.
Raapimispuitakin kun on, niin säilyy tapetit sun muut ehjinä.
Pointti nyt kuitenkin on se, että ehkä hieman varauksella suhtautua eläimiin. Varmasti todella monella on hyvinkäyttäytyviä lemmikeitä, mutta onhan sitten niitä kouluttamattomia räksyttäjäkoiria, kissoja jotka tuhoaa tapetit ja kaiken, koska sillä ei ole virikkeitä yms. En siis sanoisi heti EI, ellei sitten tausta ajatuksena ole allergikot.
[/quote]
Meillä loppui haiseminen siihen kun kissa kastroitiin. En tiedä haiseeko tyttökissan pissa ennen leikkausta, mutta ei kai kukaan järkevä ihminen pidä leikkaamatonta kollia asunnossaan?