Lapsi ei halua mennä koulu-uintiin. Mitä tehdä?
Kyseessä siis yhdeksäsluokkalainen poika. Luokan kanssa on uintia ensi viikolla. Annanko jättää välistä vai pakotanko menemään?
Kommentit (93)
Kukaan ei tarvitse ikinä koulun uintitunteja mihinkään. Uimataitoa siellä ei opita. Joten kirjoita poissaololappu ihan ilman kuulustelua. Lapsella on oikeus omaan kehoonsa, hänen ei tarvitse olla alasti julkisesti, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, kun kaikesta nykyään traumatisoidutaan. Normaaleista uimareissuista lähtien..
Veikkaan että niitä traumoja on monella aikuisella, kun toiset haukkuu että oot lihava tai liian pienet tissit, kun liikkunta tunnilla sut valitaan aina viimeiseksi joukkueeseen...
Vierailija kirjoitti:
Siellä uimassa ollaan alasti suihkussa ja saunassa, moniko aikuinen ois valmis tähän työkavereiden ja pomojen kanssa? Mä en ymmärrä miks nää uinnit teineille ei vois olla valinnaisia aineita!
Uimahallissa ja saunassa yleensäkin ollaan alasti, ei siinä mitään kummallista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, kun kaikesta nykyään traumatisoidutaan. Normaaleista uimareissuista lähtien..
Veikkaan että niitä traumoja on monella aikuisella, kun toiset haukkuu että oot lihava tai liian pienet tissit, kun liikkunta tunnilla sut valitaan aina viimeiseksi joukkueeseen...
Luullaan että haukutaan, harvemmin tätäkään tapahtuu. Kaikki keskittyvät itsensä peittelyyn.
Miksi ihmeessä täällä niin moni on sillä kannalla ettei saa pakottaa?? Tottakai pitää mennä uimaan, se on osa opetussuunnitelmaa ja sen mukaan pitää toimia. Eihän matikan tai historiankaan tunnille mentäessä mietitä että kuka haluaa mennä tunnille vaan sinne mennään kyselemättä. Miksi uinti tai mikään muukaan liikunta olisi fiilispohjaista toimintaa? Seuraavaksi lapsi sitten sanoo ettei halua mennä englannin tunnille ja mammat komppaa että kun minun poika ei tykkää vieraista kielistä niin ei voi pakottaa puhumaan muuta kuin suomea. Vai?
Voi olla myös niin, että syy on yksinkertaisesti niin arka ettei siitä halua edes puhua. Sitä suuremmalla syyllä ei pitäisi pakottaa, vaikka ilman syyn kertomista se voikin näyttäytyä niskoitteluna tai flegmaattisena lintsaamisena. Ystävän lapsella oli sama juttu, kuulemma kohautteli vain hartioita ja mutisi syytä kysyttäessä maahan katsoen vain että "emt, ei kiinnosta" - kunnes kävi muussa yhteydessä ilmi että häntä koulukiusattiin.
Ymmärrettävää että "puolialasti" uinahousuissa hilluminen kiusaajien edessä ei houkuttelisi. Itse olen sitä mieltä että ei pitäisi pakottaa, uimaan oppii myös vapaa-ajalla tai harrastuksissa.
Ei meillä enää ollut ysillä mitään uintia ja hyvä niin. Kysyisin syytä ja pyrkisin sitä kautta ratkaisemaan asian, en pakottaisi mutta keksisin yhdessä tavan ratkaista syy ja jos jotain korvaavaa täytyy koululle tehdä niin sitten sen suorittamiseen. Muilta osin antaisin olla, liikuntatunneilla ei lukioon tai amikseen mennä, eikä niillä haeta yliopistoon tms, jollei nyt sitten just urheilualalle mutta sinne tuskin perusjantteri joka haluaa skipata uinnit olisi muutoinkaan menossa. Sen sijaan keksisin itse korvaavan suoritettavan tehtävän, eli jos on liikunnan pois niin se aika sitten harjoitellaan ruotsia/enkkua/matikkaa (missä nyt tartteekaan), mitään ilmaista aikaa liikuntatunnin välttäminen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Siellä uimassa ollaan alasti suihkussa ja saunassa, moniko aikuinen ois valmis tähän työkavereiden ja pomojen kanssa? Mä en ymmärrä miks nää uinnit teineille ei vois olla valinnaisia aineita!
Mitä helvettiä? Saunotaan yhtenään työkavereiden kanssa, joskus jopa sekasaunoja… ja kaiken maailman homoseksuaalejakin mukana, eikä ole kenellekään ongelma.
Meillä ei lapset kyllä olisi ainakaan vanhempien luvalla lintsanneet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä täällä niin moni on sillä kannalla ettei saa pakottaa?? Tottakai pitää mennä uimaan, se on osa opetussuunnitelmaa ja sen mukaan pitää toimia. Eihän matikan tai historiankaan tunnille mentäessä mietitä että kuka haluaa mennä tunnille vaan sinne mennään kyselemättä. Miksi uinti tai mikään muukaan liikunta olisi fiilispohjaista toimintaa? Seuraavaksi lapsi sitten sanoo ettei halua mennä englannin tunnille ja mammat komppaa että kun minun poika ei tykkää vieraista kielistä niin ei voi pakottaa puhumaan muuta kuin suomea. Vai?
Mikä 9.luokkalainen ei vielä osaa uida? Silloin on syytä mennä vaikka yksityiseen uimakouluun jos ei koulun kanssa.. ja opetetaanko ysillä nyt muka enää uimaan? Eikös se ole jo muuta kuin pinnalla pysymistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään pakota ja älä nyt syytäkään lähde hirveästi utelemaan jos poika ei halua kertoa. Se ja sama. Kuten jo sanottiin, ei ole niin iso ja tärkeä asia, etteikö voisi jättää väliin. Mutta pois jäänti voi puolestaan olla loppuelämän kannalta iso juttu - jää yksi trauma saamatta.
Tai elintärkeä alkeellinenkin uimataito saavuttamatta...
Siinä ei pieni trauma tunnu enää missään.
Mitähän elintärkeää tuossa uimataidossa on? Yleensä hukkunut ihminen osaa uida, mutta se ei pelasta, muut asiat vaikuttavat. Onhan se vaam yksi liikuntalaji muiden joukossa, mutta vesi elementtinä, alastomuus ja pakko tehdä asioita, joita ei halua ( esim. sukeltaminen) on aina ahdistanut koulun uintitunneilla.
Luin ensin, että kyse oli 9-vuotiaasta. Onkin 9-luokkalainen - ei kai niillä enää mitään uimahallia koulun kanssa ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi
ihmeessä täällä niin moni on sillä kannalla ettei saa pakottaa?? Tottakai pitää mennä uimaan, se on osa opetussuunnitelmaa ja sen mukaan pitää toimia. Eihän matikan tai historiankaan tunnille mentäessä mietitä että kuka haluaa mennä tunnille vaan sinne mennään kyselemättä. Miksi uinti tai mikään muukaan liikunta olisi fiilispohjaista toimintaa? Seuraavaksi lapsi sitten sanoo ettei halua mennä englannin tunnille ja mammat komppaa että kun minun poika ei tykkää vieraista kielistä niin ei voi pakottaa puhumaan muuta kuin suomea. Vai?
Mikä 9.luokkalainen ei vielä osaa uida? Silloin on syytä mennä vaikka yksityiseen uimakouluun jos ei koulun kanssa.. ja opetetaanko ysillä nyt muka enää uimaan? Eikös se ole jo muuta kuin pinnalla pysymistä..
Matikan tunnilla ei ole hengenvaaraa, vaikka ei osaa laskea. Pikkusen eri asia!
Vastaavasti jos minulla olisi tyttölapsi ja uimatunnit osuisivat menkkapäiville, niin ei tartte mennä. Itsekään en silloin tykkäisi mennä niin ei tarvitse myöskään lapseni. Lisäksi pitäisin huolen että hän on uimataitonsa jo kehittänyt riittävälle tasolle siihen mennessä. Mutta korvaavan tehtävän joutuisi suorittamaan ja harjoittelemaan jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi
ihmeessä täällä niin moni on sillä kannalla ettei saa pakottaa?? Tottakai pitää mennä uimaan, se on osa opetussuunnitelmaa ja sen mukaan pitää toimia. Eihän matikan tai historiankaan tunnille mentäessä mietitä että kuka haluaa mennä tunnille vaan sinne mennään kyselemättä. Miksi uinti tai mikään muukaan liikunta olisi fiilispohjaista toimintaa? Seuraavaksi lapsi sitten sanoo ettei halua mennä englannin tunnille ja mammat komppaa että kun minun poika ei tykkää vieraista kielistä niin ei voi pakottaa puhumaan muuta kuin suomea. Vai?
Ei olekaan, mutta eikö ole sinun vastuullasi että lapsesi osaa uida jo ennen kuin täyttää 15v (ysillä)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi
Ei olekaan, mutta eikö ole sinun vastuullasi että lapsesi osaa uida jo ennen kuin täyttää 15v (ysillä)?
Pitääkö osata myös luistelun ja hiihdon eri tekniikat, pesissäännöt tai lentistä ennen kuin täyttää 15 vuotta? Mikä ihmeen vastuu? En mä ainakaan uimalla liiku mihinkään enkä tarvii sitä taitoa missään.
Jos se sun ysiluokkalainen ei osaa uida mutta siltikään jostain syystä ei halua mennä koulun uimatunneille, niin osta sille yksityisopetuksena uimakoulutunteja tai ilmoita aikuisten uimakouluun, jossa on samalla viivalla kuin muutkin ja ryhmä varmaan täysin vieraita niin ei ainakaan tule samanlaista kiusaamiskokemusta kuin kouluryhmän kanssa, jossa ollaan montakin vuotta samojen tyyppien kanssa (jo oltu) tekemisissä.
Jos osaa uida, niin mitä väliä vaikka jää uimatunti välistä, jos kerran tuntuu ettei halua mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi
Pitääkö osata myös luistelun ja hiihdon eri tekniikat, pesissäännöt tai lentistä ennen kuin täyttää 15 vuotta? Mikä ihmeen vastuu? En mä ainakaan uimalla liiku mihinkään enkä tarvii sitä taitoa missään.
No mitä sitten jankkaat takaisin? Jos luet alusta lähtien, niin ei uimatunnille tartte mennä, varsinkaan jos osaa jo uida, ja jos ei osaa ni se on sitten sun perintösi tai lapsen oma häpeä.
meidän luokalla kävi niin että oppilas meinasi hukkua onneksi saimme pidettyä hänet pinnalla. hänellä olikin oikea isä kävi vähän puristelemassa erittäin urheilu mouhoa opettajaa. poika nyt 35v aikoo myös käydä jatko käynnillä. KYLLÄ LOPPUI UINTI REISSUT. poika sai vesi kauhun loppu iäkseen.
Noin puolet luokasta on noilla tunneilla poissa tyypillisesti