Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ehdottakaa mulle ammattia

Vierailija
01.02.2015 |

Oon viime kevään ylioppilas kirjoitin MMAA aineina äikkä, ruotsi, psyka ja enkku. Pidän siis välivuotta töitä tehden yhdessä ruokakaupassa. Lukion keskiarvo oli 7.5 eli ei mikään superhyvä. ongelmana on etten tiedä mitä haluan opiskella. Olin ajatellut hakea metropoliaan sairaanhoitajaks, mutta tulee liippaa läheltä että pääsenkö edes pääsykokeisiin mun arvosanojen takia. oon tosi järjestelmällinen, ihmisläheinen ja rauhallinen ihminen. tykkään lapsista ja liikunnasta.

mikä ois ala mitä mun kannattais lähtee opiskelemaan? pääseekö noilla mun arvosanoilla edes mihinkään hyväpalkkaiseen ammattiin?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaan sairaanhoitajaksi, jos se kiinnostaa. 

Vierailija
22/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lukee eka lähihoitajaksi onko paremmat mahikset päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi? saako siitä lisäpisteitä? ajattelin et jos nyt käy niin ettei metropoliaan tänä keväänä  sairaanhoitajaks opiskelemaan pääse niin hakee sitten lähäriks ekana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:09"]

jos lukee eka lähihoitajaksi onko paremmat mahikset päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi? saako siitä lisäpisteitä? ajattelin et jos nyt käy niin ettei metropoliaan tänä keväänä  sairaanhoitajaks opiskelemaan pääse niin hakee sitten lähäriks ekana

[/quote]

Ei siitä saa mitään lisäpisteitä ja opinnoissa saa muutamia opintopisteitä ehkä helpostusta. Minusta ei kannata.

Vierailija
24/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:09"]jos lukee eka lähihoitajaksi onko paremmat mahikset päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi? saako siitä lisäpisteitä? ajattelin et jos nyt käy niin ettei metropoliaan tänä keväänä  sairaanhoitajaks opiskelemaan pääse niin hakee sitten lähäriks ekana
[/quote]

Lähärinä voit hakea sairaanhoitajaksi. Sd miten päöset, riippuu taas niistä papereista. Itse olen suorittanut tutkinnon yo-pohjalta ja.oli kyllä läpihuutojuttu! Ei paljoa tarvinnut töitä tehdä ja kaikista tuli kolmonen. Lukiosta ka 7,8 ja paperit LEEMMC.

Vierailija
25/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:12"]

[/quote]

Ei siitä saa mitään lisäpisteitä ja opinnoissa saa muutamia opintopisteitä ehkä helpostusta. Minusta ei kannata.

[/quote]

Joihinkin sairaanhoitajaoppilaitoksiin pyrkimisen ehtona on lähihoitajankoulutus. TAMK:issa lähihoitajilla oli oma hakunsa sairaanhoitajakoulutukseen. 

Sairaanhoitajan ja lähihoitajan palkassa ei ole käsittääkseni hirveästi eroa? 

Vierailija
26/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:09"]

[/quote]

[/quote]

Lähärin työtehtävät ovat monipuolisemmat kuin sh:n ja palkassa eroa parisataa. Minusta todellakin kannattaa,.etenkin jos ei ole satavarma mitä haluaa tehdä.

Vierailija
27/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lähihoitajakoulutus, voi tehdä sairaanhoitajakoulutuksen työn ohella ja säästää korkeakoulukoulutuksen opintotukikuukausia.

Vierailija
28/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:15"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:12"]

[/quote]

[/quote]

Joihinkin sairaanhoitajaoppilaitoksiin pyrkimisen ehtona on lähihoitajankoulutus. TAMK:issa lähihoitajilla oli oma hakunsa sairaanhoitajakoulutukseen. 

Sairaanhoitajan ja lähihoitajan palkassa ei ole käsittääkseni hirveästi eroa? 

[/quote]

Siis aikuispuolelle on lähihoitajataustaisille hakuja, mutta nuorisopuolella siitä ei ole hyötyä. Itse menin 2010 suoraan lukiosta opiskelemaan sairaanhoitajaksi, enkä suosittelisi lähihoitajaopintoja lukiopohjalta, jos voi päästä sairaanhoitajaksi. Tietenkin sinne on aika vaikea päästä ja kilpailu on koko ajan koventunut. Ala on todella suosittu, vastoin monien odottamuksia, ja noin 5-15% hakijoista pääsee kai sisälle. 

Vierailija
29/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja ei kyllä aikuisopinnoissakaan saa mitään hyväksilukuja sen enempää kuin suoraan lukiosta tullut, korkeintaan muutamia opintopisteitä. 

Vierailija
30/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat hyväpalkkaisille aloille, kannattaa ottaa vinkkiä vaikka tästä jutusta
http://www.hs.fi/m/tyoelama/a1364011363759

Vierailija
31/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tosi yllättynyt kun aloin kattomaan niitä pääsykoevaatimuksia, en tiennyt että sairaanhoitaja alalle on noin kova taso..

Vierailija
32/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan koulutus on maailman kansainvälisin tutkinto, kannattaa huomioida se. Sen kanssa on mahdollista liikkua maasta toiseen ilman mitään koulutuksia (siis suomalaisella tutkinnolla), se on kaikkialla tunnettu ja suojattu niin, että vain koulutuksen käyneet saavat harjoittaa ammattia. Palkka on aika varma ja ihan "tavallinen" siihen nähden, että se on kuitenkin kandiin rinnastettava alempi korkeakoulututkinto (ja valtaosissa maissahan se on yliopistotutkinto). Palkkaus on noin 2500e peruspalkka ja 2900-3500e vuorotöissä. Suomessa on terveydenhuollossa Euroopan pienimmät palkat sairaanhoitajilla suhteutettuna maan tulotasoon, joten ulkomaille kannattaa lähteä. 

Vierailija
33/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:25"]

Mä olin tosi yllättynyt kun aloin kattomaan niitä pääsykoevaatimuksia, en tiennyt että sairaanhoitaja alalle on noin kova taso..

[/quote]

Taso on todella kova, etenkin Uudellamaalla, jossa sisään pääsee 8-10% hakijoista eikä edes pääsykokeisiin kuin hyvillä papereilla (itse en päässyt pääsykokeeseen M:n papereilla ja 7,8 keskiarvolla aikoinaan). 

Vierailija
34/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan koulutus on maailman kansainvälisin tutkinto, kannattaa huomioida se. Sen kanssa on mahdollista liikkua maasta toiseen ilman mitään koulutuksia (siis suomalaisella tutkinnolla), se on kaikkialla tunnettu ja suojattu niin, että vain koulutuksen käyneet saavat harjoittaa ammattia. Palkka on aika varma ja ihan "tavallinen" siihen nähden, että se on kuitenkin kandiin rinnastettava alempi korkeakoulututkinto (ja valtaosissa maissahan se on yliopistotutkinto). Palkkaus on noin 2500e peruspalkka ja 2900-3500e vuorotöissä. Suomessa on terveydenhuollossa Euroopan pienimmät palkat sairaanhoitajilla suhteutettuna maan tulotasoon, joten ulkomaille kannattaa lähteä. 

[/quote]

Moni muukin ammatti on kansainvälinen. Sosionomi/sosiaalityöntekijä esimerkiksi. Lähihoitajan paperit kelpaa aika hyvin.

Vierailija
35/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:25"]

[/quote]

Moni muukin ammatti on kansainvälinen. Sosionomi/sosiaalityöntekijä esimerkiksi. Lähihoitajan paperit kelpaa aika hyvin.
[/quote]

Tai tradenomi. Ja palkka aika paljon parempi.

Vierailija
36/36 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:30"]

[/quote]

[/quote]

Ei voi kyllä verrata näitä sairaanhoitajan tutkinnon kansainvälisyysarvoon. Sosionomi saati sosiaalityöntekijä ei ole kovin haluttua ulkomailla. Kuinkakohan monta paikkaa heille on auki tällä hetkellä ulkomailla mol.fi? Muutenkin nämä kaksi ovat omasta mielestäni heikkoja tutkintoja, koska keskittyvät lähes täysin julkiselle sektorille, joten kun Suomesta tulee hyvinvointivaltion sijaan kansalaisyhteisöihin nojaava hyvinvointiyhteiskunta, loppuvat myös näiden työt. Sosiaalihuolto ei ole millään lailla "pakollista", kun yhteiskunnalla menee huonosti, sen heikoimmilta karsitaan ensin. Terveydenhuolto sen sijaan on ja sitä voidaan tehdä niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi