Laiska perfektionisti
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:49"]
Tietäskö joku jotain hyvää artikkelia/sivua missä kerrotaan erilaisista perfektionismeista? Tai jotain vertaistukikeskusteluu, sitä en oo vielä löytäny (paitsi suomi24:ssä mut sielä on poistunu haku käytöstä niin en jaksa selaamalla etsiä)
[/quote]
Ei sellaista ole.. Perfektionisti ei apua tarvitse.
Miksi sinä tarvitset?
[/quote] Kun olen entinen perfektionisti ja haluan ymmärtää entistä käyttäytymistäni paremmin. En pidä itseäni enää perfektionistina vaikka sellasia piirteitä näkyy joskus vähän (esim siivotessa). Olin lapsena perfektionisti ja haluan ymmärtää miten musta tuli sellanen
[/quote]
Minä olen ymmärtänyt että se on ihan geneettinen taipumus. Minulla oli myös vaativat vanhemmat mikä toi piireen todella hyvin esiin.
[/quote]
Todellakaan ei ole periytyvä. Tulee vaativasta kasvatuksesta, kun et kelpaa omana itsenäsi
[/quote]
Hmm. Mutta useimmat lahjakkaat taiteilijat ym. ovat perfektionisteja. Ei kai heillä kaikilla ole ollut vaativat vanhemmat.
[/quote]
Ei ole
[/quote]
Siis lahjakkaat taiteilijat ei ole perfektionisteja
[/quote]
Usein kyllä ovat, koska parempaan pyrkiminen kehittää itseä koko ajan. Taviksia sellainen ei kiinnosta.
Esimerkkinä minä ja koti. Asumme vanhassa talossa jota ei mielestäni saa siistiksi millään, joten eipä juuri huvita siivotakkaan, koska siitä ei koskaan tule valmista.
Ok. kun netistä löysin tietoa vaan neoroottisesta ja tavallisesta perfektionismista ja sit mietin että onko tuo laiska perfektionismi joku vitsi :) Miten tollanen perfektionismi sit näkyy?
Tunnen muutaman! Ei taida olla mitenkään harvinaista? Eivät esim. siivoa, koska jos sen tekevät (tekisivät), täydellisen, pikkutarkan järjestyksen aikaansaaminen olisi liian suuri vaiva, mutta muunlaista siivousta eivät halua tehdä. Kaikki tai ei mitään.
Minäkin taidan olla. Luulisin että se voi olla perfektionistiselle luonteelle joskus aika tyypillistäkin. En tiedä onko se laiskuutta, vaan enemmän sellaista epäonnistumisen pelkoa, jolloin ei uskalleta aloittaakaan jos ei olla ihan varmoja lopputuloksesta. Vaaditaan itseltään liikoja, jolloin se saattaa lamaannuttaa. Vauhtiin päästessään jälki taas on usein todella huolellista, saattaa olla jopa liiankin huolellista, jos vähempikin olisi riittänyt. Kaikkea ei tarvitse aina hioa viimeiseen asti, se vie vaan aikaa, eikä välttämättä tuo juurikaan lisäarvoa. Tästä yritän itse oppia eroon, pitäisi vain aloittaa se prosessi ja uskoa että se hioutuu matkan varrella tarpeeksi hyväksi.
Minä olen "perfektionistisen vaativa itseäni kohtaan" (jossain testissä luki näin). Minun perfektionismi ei näy muille perinteisellä tavalla. Koti saa olla kaaoksessa. Voin ihan rauhassa laiskotella ja maata koko päivän sohvalla, vaikka pyykit on viikammatta tai talo voi olla imuroimatta yli viikon. Työssäni haluan tehdä kaiken hyvin. Ja perusteellisesti pohjia myöten. Sielläkään muut ei sitä huomaa, koska voin näyttää huolettomalta. Juuri niin, että kaikki tai ei mitään. Opiskelen koko ajan, senkin teen tietoisen löysästi, mutta olen aina jossain muutaman vuoden koulutuksessa työn ohella
Olin joskus jonkunlainen perfektionisti lapsena. Ja se näky esim koenumeroissa että aina olisi pitäny saada ne parhaat arvosanat. Monesta minusta tuntu että PITÄISI lukea kokeisiin mutta sitten tuli mielenkiintoisempaa tekemistä esim. tv:n katselu (olin aika pieni lapsi) ja sitten olin ihan pettynyt kun en lukenukkaan ja sain vaan 8,5. Joskus taas luin tosi tosi paljon, ihan liikaakin kokeisiin, monta päivää koska halusin saada kympin. Onko tää sitä laiskaa perfektionismia?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:18"]Esimerkkinä minä ja koti. Asumme vanhassa talossa jota ei mielestäni saa siistiksi millään, joten eipä juuri huvita siivotakkaan, koska siitä ei koskaan tule valmista.
[/quote]
Heh, mulla ihan sama! Meillä on rumat laattalattiat joissa on ihme värisävyeroja joka saa laatat näyttämään likaisilta vaikka kuinka jynssäisi, joten en viitsi edes vaivautua kun niitä ei saa puhtaan näköisiksi. Kohta päästään muuttamaan upouuteen kotiin ja ah sitä ihanuutta kun kodista saa oikeasti siistin siivoamalla (materiaalivalinnat tehty hyvin huolella, ei laattaa enää kiitos!)!!
Mielenkiintoinen termi, mutta monet taisivatkin jo mainita että kyse ei ole laiskuudesta vaan siitä että on niin perfektionistinen että jos asia ei onnistu huipputäydellisesti niin siihen on turha kuluttaa energiaa. Elämäni tarina.
11 jatkaa vielä. Minä en ole pyrkinyt saamaan parhaita arvosanoja, koska yrittämällä tuli 10, minulle riittää 8,5. Oen menestynyt uralla, saan hyviä työpaikkoja ja menestyn niissä. Huono puoli eli perfektionistisuudesta tulee siinä, etten pysty pystymään työssäni. Aina on jotain, minkä yli ei pääse. Asiat tehdään väärin... Siirryn seuraavaan paikkaan, joka on toistaiseksi löytynyt aina. Olen myös hankkinut kokoajan lisäpätevyyttä. Sisäisiä paineita tuo "vika" aiheuttaa ja paljon pahaa oloa
Minä! Ruoskin ja soimaan itseäni koko ajan laiskuudesta ja saamattomuudesta, mutten oikein osaa tehdä asioita vähän sinnepäin vaan pyrin aina täydellisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 20:49"]
Tietäskö joku jotain hyvää artikkelia/sivua missä kerrotaan erilaisista perfektionismeista? Tai jotain vertaistukikeskusteluu, sitä en oo vielä löytäny (paitsi suomi24:ssä mut sielä on poistunu haku käytöstä niin en jaksa selaamalla etsiä)
[/quote]
Ei sellaista ole.. Perfektionisti ei apua tarvitse.
Miksi sinä tarvitset?
[/quote] Kun olen entinen perfektionisti ja haluan ymmärtää entistä käyttäytymistäni paremmin. En pidä itseäni enää perfektionistina vaikka sellasia piirteitä näkyy joskus vähän (esim siivotessa). Olin lapsena perfektionisti ja haluan ymmärtää miten musta tuli sellanen
[/quote]
Minä olen ymmärtänyt että se on ihan geneettinen taipumus. Minulla oli myös vaativat vanhemmat mikä toi piireen todella hyvin esiin.
[/quote]
Todellakaan ei ole periytyvä. Tulee vaativasta kasvatuksesta, kun et kelpaa omana itsenäsi
[/quote]
Hmm. Mutta useimmat lahjakkaat taiteilijat ym. ovat perfektionisteja. Ei kai heillä kaikilla ole ollut vaativat vanhemmat.
[/quote]
Ei ole
[/quote]
No niin, löysin tämän:Synnynnäinentemperamentti vaikuttaa siihen, kuinka altis lapsi on perfektionismille
Eli epäsuorasti perinnöllisyys vaikuttaa.
http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/kasvu/kehu_ei_auta_perfektionistia