Esimerkkejä Suomeen rantautuneista amerikkalaisista tavoista jotka haluaisit lähettää takaisin
Kommentit (893)
Itse tykkään halloweenista. On kiva, että Suomessakin on edes yksi karnevaalityylinen juhla.
Isot citymaasturit ja muut jenkkiautot. Aivan valtavan ärsyttäviä, kun kiilaavat Prisman pihassa siihen viereen, niin ettei omasta autosta tahdo päästä ulos. Ne on lähes pakettiauton korkuisia. Mihin sellaista autoa tarvitsee?
Että kalliiden laukkujen ostaminen on joku hienokin juttu :D
Rekrytointisirkus. Työhaastattelut kestävät pahimmillaan viikkokaupalla, on vaikka mitä testiä ja näytelmien esittämistä ym. Työ itsessään onkin sitten jotain surkeaa asiakaspalvelu- tai assistenttitason työtä, josta maksetaan rupuista palkkaa mutta silti saattaa olla tulosvaatimuksia...
Samaan sarjaan menee ehkä ylipirteä asiakaspalvelu pakotettuine "ihanaa päivää sinulle!" -fraaseineen. Todennäköisesti jenkkiomisteisia firmoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yltiö jättimäiset ruoka-annokset tietyissä ei-niin-hienoissa ruokapaikoissa ja rasvaisissa soosseissa uivat noutopöytäbuffetit. En tiedä onko amerikasta rantautunutta, mutta tyhmää silti. Ja sit tää pizzakulttuuri, että "onpa pienet pizzat" esim kotipizzasta puhuttaessa. Joo reilu tuhat kaloria kerta-istumaltahan ei riitä mihinkään. Ja onpa ihme kun on diabetesta ja verisuonen tukkeumia, onpa ihme, mistä ihmeestä voisi johtua, enpä tiedä!
Mitä ihmettä? Kuka helvetti pakottaa syömään koko satsin kerralla? Ota loput mukaan. Todellinen ongelma on kun käyt syömässä ja sinulla on vielä senkin kalliin annoksen jälkeen nälkä. Silloin kyllä v i t u t t a a.
Ja on harhakuvitelma, että jenkkien ruoka-annokset olisivat jotenkin erityisen jättikokoisia. Olen lukuisia kertoja vieraillut jenkeissä eri puolella, syönyt kaikenlaisissa mahdollisissa paikoissa ja havainnut väitteen paskapuheeksi.
Jaaa. Minä taas olen vieraillut jenkeissä myös useasti koska asuin siellä viitisen vuotta lapsena. Ja minun näkökulmastani ruoka-annokset todellakin ovat suuria ja kaikkea myydään jättimättö-pakkauksissa(tämä on ikävä kyllä rantautunut Suomeenkin). Tiestysti on jotain fine dining-paikkoja joissa on sopivaa annoskokoa ja ylipäätään terveellisempiä ruokia, mutta hillittömiä mättöpaikkoja löytyy ihan joka kadunkulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halloween. Se on täällä pelkkä krääsäpäivä eikä yhtään aito juhla kuten Amerikassa.
Mikään ei estä järkkäämästä lapsille bileitä Halloweenin ympärille. Mukavaahan se on piristää pitkää synkkää syksyä.
Niinpä. En kyllä tiedä, mitä niin paljon "aidompaa" siinä amerikkalaisessa Halloweenin juhlimisessa on, krääsän ja karkin kinuamisen ympärillä se sielläkin pyörii.
Psykologiaan liittyvät (maksetut)tutkimukset, ilmiöt ja luokitukset. Aivan kaikelle pitää olla joku tautiluokitus, että saadaan ihmiset lääkeyhtiöiden tekemiä voittoja rahoittamaan.
Oikeastaan tuo lääketieteeseen liittyvä epärehellisyys ja kääketieteen pörssiyttäminen. Halutaan nostaa lääkkeiden hinnat pilviin ja tahkota rahaa. Esim. uusien antibioottien kehitys lopetettiin, koska se ei tuota kylliksi rahaa. Lääketieteen ei ikinä pitäisi olla rahan sanelemaa.
Amerikka on menettämässä arvostusta luotettavan tutkimuksen tekijänä, koska kiinnijääneitä maksettuja tutkimuksia on paljastunut niin paljon.
Suomessa sitten kopsataan nuo ei todellisuuteen, vaan markkinavoimiin perustuvat feikkilääketieteelliset asiat totena. Kaipaan todellakin sitä Suomea, jossa rehellisyys ja totuus olivat ne asiat, jotka merkitsivät. Haluan sen takaisin. Haluan, että Suomi pysyy rehellisenä ja aitona.
Halloween
Yes sanan hokeminen palveluammateissa
Vierailija kirjoitti:
Rekrytointisirkus. Työhaastattelut kestävät pahimmillaan viikkokaupalla, on vaikka mitä testiä ja näytelmien esittämistä ym. Työ itsessään onkin sitten jotain surkeaa asiakaspalvelu- tai assistenttitason työtä, josta maksetaan rupuista palkkaa mutta silti saattaa olla tulosvaatimuksia...
Samaan sarjaan menee ehkä ylipirteä asiakaspalvelu pakotettuine "ihanaa päivää sinulle!" -fraaseineen. Todennäköisesti jenkkiomisteisia firmoja.
Tähän vaikuttaa osaksi se, että Suomessa ei paineta oppikirjoja, koska painosmäärä on niin pieni. Silloin suomalaiset opettajat eivät kirjoita omia kirjoja ja silloin kaikki opiskeltava materiaali on amarikkalaista tuotantoa (tai muista maista). Sieltä kevyesti apinoidaan suoraan kaikki ja unohdetaan omat tavat ja omat tutkimukset ja työelämäläytännöt. Amerikkalaiset taas ovat niin erilaisia ihmisiä perusluonteeltaan ja ominaisuuksiltaan, että meille ei sovi suoraan samat systeemit. Silti ip-lehdet tyrkyttävät amerikkalaisia malleja tänne päivittäin. Heillä ei näytä olevan mitään käsitystä kulttuurieroista. Kumma, että he myös purematta nielevät kaiken amerikkalaisen hyväksi.
Korvauksia haetaan vaikka virhe olisi asian/esineen käyttäjän tyhmyys.
Roskaruoka ja ruokapakkausten isot koot.
rahan valtaa koko maa ja öky kulutuksen jumalointia. usa on syöpää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halloween. Se on täällä pelkkä krääsäpäivä eikä yhtään aito juhla kuten Amerikassa.
Mikään ei estä järkkäämästä lapsille bileitä Halloweenin ympärille. Mukavaahan se on piristää pitkää synkkää syksyä.
Niinpä. En kyllä tiedä, mitä niin paljon "aidompaa" siinä amerikkalaisessa Halloweenin juhlimisessa on, krääsän ja karkin kinuamisen ympärillä se sielläkin pyörii.
No en tiedä miten hienoja sinun lapsesi ovat, mutta omani tykkää pukeutua naamiaisasuun ja lasten kutsuilla nyt yleensä syödään herkkuja ja leikitään.
Joulupukki tulee savupiipusta ja laittaa joulusukkiin lahjoja.
Yhtä hyvin voidaan luopua saunasta, ruisleivästä ja siniristilipusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yltiö jättimäiset ruoka-annokset tietyissä ei-niin-hienoissa ruokapaikoissa ja rasvaisissa soosseissa uivat noutopöytäbuffetit. En tiedä onko amerikasta rantautunutta, mutta tyhmää silti. Ja sit tää pizzakulttuuri, että "onpa pienet pizzat" esim kotipizzasta puhuttaessa. Joo reilu tuhat kaloria kerta-istumaltahan ei riitä mihinkään. Ja onpa ihme kun on diabetesta ja verisuonen tukkeumia, onpa ihme, mistä ihmeestä voisi johtua, enpä tiedä!
Mitä ihmettä? Kuka helvetti pakottaa syömään koko satsin kerralla? Ota loput mukaan. Todellinen ongelma on kun käyt syömässä ja sinulla on vielä senkin kalliin annoksen jälkeen nälkä. Silloin kyllä v i t u t t a a.
Ja on harhakuvitelma, että jenkkien ruoka-annokset olisivat jotenkin erityisen jättikokoisia. Olen lukuisia kertoja vieraillut jenkeissä eri puolella, syönyt kaikenlaisissa mahdollisissa paikoissa ja havainnut väitteen paskapuheeksi.
Jaaa. Minä taas olen vieraillut jenkeissä myös useasti koska asuin siellä viitisen vuotta lapsena. Ja minun näkökulmastani ruoka-annokset todellakin ovat suuria ja kaikkea myydään jättimättö-pakkauksissa(tämä on ikävä kyllä rantautunut Suomeenkin). Tiestysti on jotain fine dining-paikkoja joissa on sopivaa annoskokoa ja ylipäätään terveellisempiä ruokia, mutta hillittömiä mättöpaikkoja löytyy ihan joka kadunkulmasta.
En todellakaan jaa näkemystäsi. Harvassa paikassa oli mitään mättöannoksia, ellet sitten erikseen tilannut sellaisia, mikäli sellaisia ylipäätään oli tarjolla.
Mäkit ja Subbarit tarjosivat ihan samanlaisia annoksia kuin Suomessakin, mäkin aamiaiset poislukien; Tacot ja KFC:t eivät tosiaan olleet mitään mättöpaikkoja, ei liioin Waffle Houset tai muutkaan ketjut.
Vierailija kirjoitti:
Joulupukki tulee savupiipusta ja laittaa joulusukkiin lahjoja.
Yhtä hyvin voidaan luopua saunasta, ruisleivästä ja siniristilipusta.
Minulla voi mennä vuosia, että en katso telkkaria, en siis tiedä miten vanha ilmiö tämä on. Viime vuonna kyllä järkytyin kun katsoin mainoksia ja siellä oli lentäviä poroja ja savupiippupukkeja ja joulusukkia. Vaadin selitystä yrityksiltä ja he sanoivat, että ostavat mainokset sieltä mistä halvimmalla saavat. Siis oikeasti?
Suomalaisilta pilataan aito suomalainen joulun kokemus vain siksi, että se on yrityksille halvempaa? Tämä on kulttuurin tuhoamista pahimmillaan. En kestä. Ei tosin tarvinnut kestää kun ei ollut pakko avata telkkaria. Mutta riipi sielua ja pahasti.
Transaktivismi nykymuodossaan.
Oikeus olla oma itsensä ilman syrjintää - jees.
Biologisen sukupuolen olemassaolon kieltämimen, naisten tilojen ja oikeuksien alasajo, fetisistien hyysääminen, lapsen kehityksen estäminen lääkinnällisesti - ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan jaa näkemystäsi. Harvassa paikassa oli mitään mättöannoksia, ellet sitten erikseen tilannut sellaisia, mikäli sellaisia ylipäätään oli tarjolla.
Mäkit ja Subbarit tarjosivat ihan samanlaisia annoksia kuin Suomessakin, mäkin aamiaiset poislukien; Tacot ja KFC:t eivät tosiaan olleet mitään mättöpaikkoja, ei liioin Waffle Houset tai muutkaan ketjut.
No voi V sun kanssas, märkäkorva. Noi Mäkit ja KFC:t on tulleet Jenkeistä Suomeen! Ennen niitä ostettiin Grilliltä yks makkara. Siitä ei kauheesti lihonnut.
Ketsupin lykkääminen joka paikkaan.
Se tunne, kun teet hyvää ruokaa ja joku kuorruttaa sen ketsupilla.