Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä oireilla olet mennyt/ vienyt lapsesi päivystykseen?

Vierailija
01.02.2015 |

entä soittanut hätänumeroon?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päästä tuli verta, vietiin lapsi.

Vierailija
2/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vienyt päivystykseen n. puolivuotiaan vauvan, jonka kuume ei ottanut laskeakseen useamman kuumepäivän jälkeen. Hätänumeroon ei ole onneksi tarvinnut ambulanssiasioissa soitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätänumeroon ei onneksi ole ollut tarvetta koskaan vielä soitella. 

Päivystykseen olen itse mennyt mm. silmävamman takia(osui metsäretkellä puun oksa silmään ja ei ottanut parantuakseen) ja jalan veritulppa-epäilyn vuoksi. 

Päivystykseen olen vienyt lapsen useasti infektioastman takia, eli henki oli ahtaalla. Muita syitä on ollut ärhäkkä korvatulehdus ja kova kuume ilman muita syitä. 

Vierailija
4/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätänumeroon ei ole onneksi tarvinnut lapsista soittaa.

Olen vienyt päivystykseen kummankin lapsen kerran. Isomman parivuotiaana, kun hänellä oli neljättä päivää korkea kuume (40 astetta) ja sinä neljäntenä päivänä hän kieltäytyi koko päivän syömästä ja juomasta ja vaan huusi täyttä kurkkua kaksi tuntia hellittelyistä ja kuumelääkkeistä huolimatta. Silloin huolestuin niin, että jo illalla vein. Oli onneksi vain tavallista rajuoireisempi korvatulehdus.

Toisen vein, kun hän oli alle puolivuotias keskonen ja yli viikon jo kuumeessa ja kovin rohisevainen ja vinkuvainen, ei yhtään alkanut parantua vaan pikemminkin tuntui, että tilanne vain päivä päivältä huononi. Oli sitten RS-viruksen aiheuttama bronkioliitti ja molempien korvien tulehdus, eli hyvä kun vein ja olisi oikeastaan pitänyt viedä jo aikaisemmin. Vietti sairaalassa pari päivää.

Päiväsaikaan akuuttiajoille tai yksityiselle ollaan sitten viety useammin, yleensä korvatulehduksien tai sairaslomalapun tarpeen takia.

Vierailija
5/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivistykseen kun värttinäluu meni pois paikoltaan.
Lääkäriltä meni alle minuutin kun osasi vääntä käsi silleen oiken. Ennen sitä istuttiin odottamassa tätä minuutin kestävä operaatiota itkevän lapsen kanssa 3-4 tuntia,  Vaasassa tapahtui.

Vierailija
6/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi vietiin parin viikon ikäisenä vauvana, kun hän oli tavattoman kalpea, hyvä kun lakanasta erottui, ja nukkui vain. Päivystyksestä passitettiin sairaalaan, jonne hän jäikin kahdeksi viikoksi hoitoon.

Yksi lapsi vietiin anafylaktisen reaktion takia, mutta oltiin kylässä silloin ja terveyskeskus oli ihan vieressä. Ambulanssin tulo olisi kestänyt kauemmin.

Yksi vietiin pitkän mahataudin päätteeksi, kun hän ei pysynyt enää pystyssä, ja sairaalareissu siitäkin tuli.

Yksi vietiin flunssan jälkeen, kun hän oli jo antibioottikuurilla keuhkoputkitulehduksen takia, mutta ei alkanut parantua, vaan kuume vain nousi eikä lapsi enää juonut ollenkaan ja oli aivan uupunut. Hänkin joutui sairaalaan ja syynä oli keuhkokuume. Flunssan takia ole ole koskaan ketään viety, eikä ambulanssia ole tarvinnut kutsua.

Vierailija
7/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

¤ kk vauvan kun  ei syönyt koko päivänä (ei oksentanut tai paskonut). Lääkäri oli yrmeä mutta lähetti eteenpäin ja rota oli.

Vierailija
8/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun astmakohtaus ei lauennut lääkkeillä kotona. Kun lapsi oksensi ja ripuloi 20x vrk ja osoitti kuivumisen merkkejä. Kun lapselta murtui ranne.

Vierailija
9/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs aikuisena? Itse en ole tainnut käydä päivystyksessä 20 vuoteen.

Vierailija
10/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulehduksen takia viikonloppupäivystykseen.

Vierailija
11/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka miinuspeukuttaa näitä ja miksi???

Vierailija
12/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssia ei ole tarvinnut koskaan soittaa, onneksi.

Infektioastman vuoksi ollaan käyty päivystyksessä pari kerta ennen kuin saatiin spira kotiin.

Omaa äitiäni olen joutunut sydänoireiden vuoksi viime aikoina kuljettamaan Acutan päivystykseen tamperereella useaan otteeseen. Ja eniten minua hämmästyttää ne vanhemmat jotka tulevat päivystykseen lapsen kanssa, joka jaksaa täysillä leikkiä odotushuoneessa.

Vierailija
13/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:18"]

Ambulanssia ei ole tarvinnut koskaan soittaa, onneksi.

Infektioastman vuoksi ollaan käyty päivystyksessä pari kerta ennen kuin saatiin spira kotiin.

Omaa äitiäni olen joutunut sydänoireiden vuoksi viime aikoina kuljettamaan Acutan päivystykseen tamperereella useaan otteeseen. Ja eniten minua hämmästyttää ne vanhemmat jotka tulevat päivystykseen lapsen kanssa, joka jaksaa täysillä leikkiä odotushuoneessa.

[/quote]

Meillä infektioastmainen jaksoi ihme kyllä juosta odotushuonetta päästä toiseen vaikka joutui happiviiksien kera osastolle, kun happisaturaatio oli alle 90. Eli aina ei asiat ole sitä miltä ne näyttävät.

Vierailija
14/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut päivystyksessä voimakkaan migreenin vuoksi(kesti kolme päivää ja lopulta alkoi pahentua niin paljon et oli pakko mennä päivystykseen. Toisen kerran olen ollut yhtäkkiä alkaneen voimakkaan vatsa/selkä-kivun vuoksi..

Vierailija
15/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen olen vienyt hengitysongemaisen 1-vuotiaan, joka vetää ilmaa niin uuuneena, että energiaa ei jää muuhun. Soliskuopat montulla ja koko olemus voipunut. (infektioastma, joka vaati spiraa ja muutaman tunnin tarkkailun)

Niin monta päivää kuumetta ja nesteensaanti menee jo niin vaikeaksi, että on kuivumisen merkit: vatsanahka jää hetkeksi kurtulle, kun sitä nipistää ja kieli on kuiva, pissa ruskehtavaa ja sitä erittyy vähän. Tässä vaiheessa ei mene edes jäätelö eikä lusikalla suuhun kaadettu mehu. (muutama päivä osastolla keuhkokuumeen takia, nestetippa ja antibiootit)

Katolta lumihankeen pudonnut lapsi, joka ei saa tärähdyksen jälkeen nostettua käsiään sen vertaa, että voisi juoda lämmintä kaakaota, joka on herkkua (aivotärhdys, joka vaati yön yli tarkkailun)

Epilepsiakohtaus, joka ei laukea kotilääkityksellä 10 minuutissa.

Haava, jonka arveken tarvitsevan enemmän kuin 1 tikin tai haavaliimaa. Polven sijoiltaanmeno, joka ei palaudu ilman iv-lääkettä ja lisäkäsiä.

Ambulanssin olen soittanut omalle perheenjäsenelle juuri polvivammojen takia, epilepsian ja tuon putomisen takia, myös puolison sairaskohtauksen takia, kun hengitys muuttui "aivoperäisen kuorsaavaksi". En lähde päivystykseen helposti, ammattivika tai "-siunaus". Useimmat asiat hoituvat kotikonstein.

Vierailija
16/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:27"]

Päivystykseen olen vienyt hengitysongemaisen 1-vuotiaan, joka vetää ilmaa niin uuuneena, että energiaa ei jää muuhun. Soliskuopat montulla ja koko olemus voipunut. (infektioastma, joka vaati spiraa ja muutaman tunnin tarkkailun)

Niin monta päivää kuumetta ja nesteensaanti menee jo niin vaikeaksi, että on kuivumisen merkit: vatsanahka jää hetkeksi kurtulle, kun sitä nipistää ja kieli on kuiva, pissa ruskehtavaa ja sitä erittyy vähän. Tässä vaiheessa ei mene edes jäätelö eikä lusikalla suuhun kaadettu mehu. (muutama päivä osastolla keuhkokuumeen takia, nestetippa ja antibiootit)

Katolta lumihankeen pudonnut lapsi, joka ei saa tärähdyksen jälkeen nostettua käsiään sen vertaa, että voisi juoda lämmintä kaakaota, joka on herkkua (aivotärhdys, joka vaati yön yli tarkkailun)

Epilepsiakohtaus, joka ei laukea kotilääkityksellä 10 minuutissa.

Haava, jonka arveken tarvitsevan enemmän kuin 1 tikin tai haavaliimaa. Polven sijoiltaanmeno, joka ei palaudu ilman iv-lääkettä ja lisäkäsiä.

Ambulanssin olen soittanut omalle perheenjäsenelle juuri polvivammojen takia, epilepsian ja tuon putomisen takia, myös puolison sairaskohtauksen takia, kun hengitys muuttui "aivoperäisen kuorsaavaksi". En lähde päivystykseen helposti, ammattivika tai "-siunaus". Useimmat asiat hoituvat kotikonstein.

[/quote]

Aika pitkälle olet uskaltanut hengenahdistusta ja kuivumista katsoa ennen avun hankkimista!

Vierailija
17/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, jep. Pahin oli tuo lusikalla mehun juottaminen. Siitä on kauan, silloin lastenosastot olivat lakossa ja kakkia kehoitettiin hoitamaat lapset kotona.

Vierailija
18/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätänumeroon en ole koskaan soittanut itse. Tajuttomaksi olen mennyt ja joku muu on soittanut, astmakohtauksen takia.

Vierailija
19/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulehdus ei ole syy mennä päivystykseen. Siihen annetaan kipulääkettä ja pärjätään arkeen. ei lääkärikään muuta voi tehdä, koskapa useimmat korvatulehdukset ovat virusperäisiä eikä siihen ole lääkettä. Vain oireita siis voi kipulääkkeellä hoitaa. Tähän voi ja pitää kysyä ohjeita päivystyksestä.

Päivystykseen pitää mennä, jos on iso haava, raaja poikki tai sijoiltaan, tajuttomuus tai kouristuksia tai hengenahdistus tai pää kolhiintunut niin, että lapsi sen jälkeen oksentelee tai on sekava.

Vein lapsen päivystykseen kun oli yli tunnin kestänyt tiheälyöntisyyskohtaus, joka johti sitten sydänpolille jatkotutkimuksiin. Verenpainemittarilla seurattiin sykettä, joka yli tunnin huiteli 160 kieppeillä. Ambulanssi tilattiin, jotta saatiin tallennettua kohtauksen aikaista sydänkäyrää. Päivystyksessä käytiin sen jälkeen, jotta saatiin lisää sydänkäyrää ja osoitetuksi se, että svt todella meni ohi eikä näkynyt pahoja häiriöitä. 

Vierailija
20/21 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:35"]

Korvatulehdus ei ole syy mennä päivystykseen. Siihen annetaan kipulääkettä ja pärjätään arkeen. ei lääkärikään muuta voi tehdä, koskapa useimmat korvatulehdukset ovat virusperäisiä eikä siihen ole lääkettä. Vain oireita siis voi kipulääkkeellä hoitaa. Tähän voi ja pitää kysyä ohjeita päivystyksestä.

[/quote]

Me kysyttiin ohjetta päivystyksestä ja pyysivät tulemaan, koska lääkkeet eivät auttaneet. Oli paha tulehdus joka ei ilman antibioottia olisi ohi mennyt. 

- 4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme