Tuttavalapsen sairastuminen säikäytti - pitäisiko oma lapsi rokottaa
5-vuotiaan lapseni 6v kaveri sai tammikuun alussa rajun vesirokon ja jälkitautina vielä keuhkokuumeen - olivat sairaalassa lähemmäksi pari viikkoa kun oli niin huonona.
Kun oma esikoinen (11v) oli pieni, en muista, että mistään vesirokkorokotteista olisi edes puhuttu. Mutta nyt vissiin suunnittelevat sitä yleiseen rokotusohjelmaan.
Parin keskustelun ja blogien kommenttien (mm. täällä: http://www.lily.fi/blogit/ilman-sinua-olen-lyijya/paivan-kysymys-vesirokko-rokottamalla-vai-arpapelilla ) perusteella aika moni rokottaa jo nykyään tai ainakin harkitsee.
Kun 5v ei ole vieläkään sairastanut vesirokkoa, pitäisikö mielestänne rokottaa? Voi olla noin vanhalla jo aika ikävä, kun tajuaa eri lailla kurjan olon, osaa raapia ja muistaakin vielä, jos tuleekin tosi paha rokko.
Ihan tyhmää, mutta meinasi yöunet mennä, kun jäin tätä vatvomaan. :((
Kommentit (36)
Olen aikuinen enkä ole koskaan vesirokkoa sairastanut, kannattaisko munkin mennä rokotettavaksi?
Lähipiirissä murrosikä tuntuu olevan "vedenjakaja": jos vesirokon sairastaa ennen murrosikää, se ei yleensä ole kovin paha (paitsi atoopikkolapsilla). Murrosikäisen tai vanhemman sairastuessa, vesirokko on yleensä todella kova tauti. Eli jos lapsi ei ennen murrosikää sairasta vesirokkoa, sitten viimeistään ne kaksi rokotetta.
19
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:16"]Lapseni on rokotettu vesirokkoa vastaan ja hän sairasti nyt 7v iässä vesirokon + keuhkokuumeen. Rokote ei välttämättä anna suojaa ja sairaalassa totesivat, että tämä on heillä aika tuttu juttu. Rokotettuja lapsia hoidetaan sen verran paljon, että epäilevät rokotteessa olevan jotain vikaa. [/quote] Höpö höpö. Rolote on sama tuttu ja tunnettu, jolla Yhdysvalloissa on rokotettu kaikki lapset 20 vuoden ajan. Yksi rokoteannos antaa suojan vakavaa tautimuotoa vastaan, kaksi takaa lähes täydellisen suojan (vain mahdollisuus kliiniseen vesirokkoon, ellei immuunipuutteinen ja heilläkin vakava ssirastuminen erittäin harvinaista).
[/quote]
Tämä rokote alkaa kuulostaa jo joltain tohtori Doxeyn eliksiiriltä; kaikki vaivat paranevat ja täyden suojan saa. Jos niin ei käykään, lääkettä on vain otettu liian vähän. Ja jos vielä sittenkin tauti iskee, se oli ainakin lievempi kuin ilman lääkettä (= rokotetta) olisi ollut.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:40"]
Olen aikuinen enkä ole koskaan vesirokkoa sairastanut, kannattaisko munkin mennä rokotettavaksi?
[/quote]
Kannattaisi. Jos olet epävarma, onko ollut vesirokko, voit pyytää tutkittavaksi vesirokkovirusvasta-aineet. http://huslab.fi/ohjekirja/2923.html
Mites murrosikäisen kanssa, eikös vesirokko murrosiän jälkeen voi vaikuttaa hedelmällisyyteenkin? Jos ei ole varma, onko lapsi sairastanut, vasta-aineet kannattaisi varmaan testata kanssa? Vai rokotetaanko automaattisesti?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:40"]Olen aikuinen enkä ole koskaan vesirokkoa sairastanut, kannattaisko munkin mennä rokotettavaksi?
[/quote]
Kyllä. Itse sairastin kus.taudin 25 vuotiaana. Sairaalahoidossa reilut kaksi viikkoa. Sairauslomalla liki 2 kk.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:28"]Mites murrosikäisen kanssa, eikös vesirokko murrosiän jälkeen voi vaikuttaa hedelmällisyyteenkin? Jos ei ole varma, onko lapsi sairastanut, vasta-aineet kannattaisi varmaan testata kanssa? Vai rokotetaanko automaattisesti?
[/quote]
Ei vaikuta hedelmällisyyteen
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:16"]
Ihme jotain vesirokkoa vastaan rokottaminen. :D
[/quote] Etko tieda etta vesirokkovirus jaa elamaan hermojuuriin ja aiheuttaa vanhempana vyoruusun joka on kivulias ja kallis hoidettava. Taalla USAssa kehoitetaan kaikkia yli viisikymppisia ottamaan rokotus sita vastaan.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:02"]Ihan mielenkiinnosta, moniko vesirokkorokotteen lapselleen ottaja on pistättänyt myös influenssarokotteen? Ja tuberkuloosirokotteen ja kaiken muunkin mahdollisen?
[/quote]
Kaiken muun (eli rokotusohjelmassa olevan ja jokavuotisen influenssarokotteen) oon pistättänyt, mutta tubirokotetta en, koska siitä on Suomessa ei-riskiryhmäläiselle lapselle enemmän haittaa kuin hyötyä. Nuorimman kohdalla asiasta ei edes kysytty
THL ainakin suosittelee kaikki yli 13-vuotiaat rokoitettavaksi, jos vesirokkoa ei ole sairastanut. :)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:40"]
[/quote]
Mä olen miettinyt samaa. Vasta-ainekoekin pitäisi varmaan teettää yksityisellä, joten hinta voisi tulla niin kalliiksi että melkein tekisi mieli ottaa vain se rokote testaamatta, kun se rokotekin tulee sitten kalliiksi varsinkin kun aikuiset ilmeisesti ainakin tarvitsevat kaksi rokotusta. Äitini tosin arvelee, että olen sairastanut vesirokon ilman rakkuloita, mutta mistä sitä tietää.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 15:16"]Lapseni on rokotettu vesirokkoa vastaan ja hän sairasti nyt 7v iässä vesirokon + keuhkokuumeen. Rokote ei välttämättä anna suojaa ja sairaalassa totesivat, että tämä on heillä aika tuttu juttu. Rokotettuja lapsia hoidetaan sen verran paljon, että epäilevät rokotteessa olevan jotain vikaa. [/quote] Höpö höpö. Rolote on sama tuttu ja tunnettu, jolla Yhdysvalloissa on rokotettu kaikki lapset 20 vuoden ajan. Yksi rokoteannos antaa suojan vakavaa tautimuotoa vastaan, kaksi takaa lähes täydellisen suojan (vain mahdollisuus kliiniseen vesirokkoon, ellei immuunipuutteinen ja heilläkin vakava ssirastuminen erittäin harvinaista). [/quote] Yhdysvalloissa on yksi maailman laajimmista rokoteohjelmista ja silti lapsikuolleisuus ja taudeista vammautuminen on aivan toisesta päästä tilastoja kuin Suomessa. En lähtisi liputtamaan jonkun "20v usassa käytetyn rokotteen" puolesta, varsinkaan kun siellä pohditaan monesta rokotteesta luopumista. On myös huomattu, että mitä useampaa rokotetta vuoden-parin sisällä annetaan, sitä heikomman tehon niistä jokaisesta saa.
[/quote] En ole kuullutkaan! Laita luotettava lahde tahan vaittamaasi. Tuohon lapsikuolleisuustilastoon vaikuttavat ne miljoonat laittomat jotka eivat hakeudu terveydenhoidon piiriin karkoituksen pelossa. Suomessa tallaista pulmaa ei ole. t.usalainen
Suojaako rokote vyöruusulta myös? Vai voiko rokotteen virus aiheuttaa myöhemmin vyöruusun? Jos vesirokkorokotteen suoja on 85% niin se on enemmän kuin hinkuyskärokotteen.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:40"]
[/quote]
Mä olen miettinyt samaa. Vasta-ainekoekin pitäisi varmaan teettää yksityisellä, joten hinta voisi tulla niin kalliiksi että melkein tekisi mieli ottaa vain se rokote testaamatta, kun se rokotekin tulee sitten kalliiksi varsinkin kun aikuiset ilmeisesti ainakin tarvitsevat kaksi rokotusta. Äitini tosin arvelee, että olen sairastanut vesirokon ilman rakkuloita, mutta mistä sitä tietää.
[/quote]
Mistä äitisi moista päättelee? Etteikö siis yhtään rakkulaa? Mitä oireita sinulla oli?
Kyllä tuo rokote maksaa helposti itsensä takaisin, jos kohtuullisilla tuloilla varustettu vanhempikin voi joutua olemaan viikon poissa töistä lapsen sairauden takia - vaikka peruskaavalla sairastaisikin.
Ennemminkin rokottaisin jos ei teini-ikään mennessä ole sairastanut, koska vanhemmille voi olla jopa vaarallinen. Onneksi minun lapseni sairastivat 7v,4v ja 1v samaan aikaan eikä tarvitse enää miettiä. Mutta mielummin tämä tauti oikeana tautina mutta yli 14v rokottaisin.