Mitä ne "elämisen äänet" sit oikein kerrostalossa on?
Olen nyt kuunnellut reilun tunnin kun naapurin kakara juoksee asunnossa huoneesta toiseen ja huutelee samalla jotain. Myös toisaalla ulkomaalainen perheen isä puhuu puhelimeen kovaan ääneen ja nauraa röhöttää niin että varmaan ulos asti kuuluu. Jostain tulee tasainen kova kolahdus noin 15 sekunnin välein. Tätä myös kestänyt jo aika kauan.
Itse olen maannut kipeänä sohvalla ja yrittänyt levätä ilman tv:tä tai muita laitteita, mutta talon äänet kuuluvat kovina.
Onko nämä niitä normaaleita ääniä?
Kommentit (61)
Miten suomessa ihmiset on niin herkkiä? Johtuuko siitä että joka toisella on joku mt- diagnoosi?
Vessan vedän yölläkin
Kävelen juo maam vettä keittiöön
Jos on lapsia käymâssä ne saa leikkiä ja siskon vauva itkee joskus
Keskustelemme
Telkkaria en katso mutta videoita kyllä
Koronan vuoksi yskin kuukauden
Kysyykö ihmiset v###u oikeasti mitkä on normaaleja elämisen ääniä 🤣 ne ovat äänet mitkä tahansa äänet myös satunnaiset mökäämiset. Kyllä ihmisillä täytyy olla paskat elämät kun joutuu ääniä miettimään 😂🤣
Kaikki mitä itse tekee on normaalia elämisen ääniä ja kaikki mitä muut tekee on häiritsevää mekkalointia
Viisas kollega totes aikanaan näin, mulla on himassa kuulokkeet päässä ei oo tapana antaa naapureiden häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku ääniyliherkkä nillittää! Muuta sinne skuttaan vaikka jonnekin Lieksaan. Siellä saat olla rauhassa.
Tässä Häirikkö paikalla: painajaisnaapuri siis 😬
Elämisen ääniä: kävely, siivoaminen, hygienista huolehtiminen. Käsittääkseni useimmat taloyhtiöt sallivat esim. pyykkien pesemisen ja suihkussa käymisen myös yöllä, koska se helpottaa vuorotyöläisten elämää huomattavasti. Omassa talossa ei ole sääntöjä, ja käytän tätä törkeästi hyväkseni, mutta tiedän samalla, että toisesta asunnosta kuuluu äänet todella huonosti läpi. Eli käytännössä ei haittaa ketään.
Näiden asioiden ulkopuolella olevat toiminnat, esim. vieraiden käyminen, juhlinta, remontointi, muutto, ovat asioita, joita ei varmasti katsota pitkään hyvällä, jos tekee hiljaisuuden aikaan. Myöskin muu turha mökääminen ei kuulu elämisen ääniin. Kommunikointi varmasti sujuu normaalillakin äänellä, joka ei kuulu talosta toiseen
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on varaa asua omakotitalossa, kyllästyisin kolmessa minuutissa köyhien mölinöihin kerrostalokolhoosissa. Ei sellaisessa asuminen ole ihmisen hommaa, sopii mammuleille, idi. Otteilla ja muille hulikaaneille ja niin, köyhille.
No Jos asuu esim katajanokalla helsingin keskustassa ( tiedoksi kirjoittajalle) voi omakotitalo asumisen unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja normaalit elämisen äänet ovat päivisin saattaa kuulua pesukoneen ym äänet, ehkä vaimeasti puhetta, liikenteen sohinaa, siivous ääniä, ruuan laittoa ym
Mutta jatkuva pauke, juokseminen edestakaisin, huutopuhe, ovien paiskominen ja riehuminen EIVÄT OLE NORMAALEJA ELÄMISEN ÄÄNIÄ!
Jos lapsi juoksee 7tuntia putkeen se ei ole normaalia, tai jos kaikki kanssakäyminen on huutamista, ei ole normaalia.Valitettavasti nää säännöt ei ole selkeitä joillekkin kansanryhmille vaikka kuinka niille siitä yrittäis selittää koska kulttuuri sitä kulttuuri tätä
Kyllä näitä huutajia on Suomalaisissakin.
Meidän naapurin vanhempi nainen ulisee niin kovalla ja kimeällä äänellä, että sanoista saa hyvin selvää, ellei laita kuulokkeita korviin. Sukulaisia ramppaa pitkin päivää ja kaikki huutavat.
V. tuttaa kuunnella!!Monesti näillä pikkuäänistä ärsyyntyjillä ei ole omaa elämää ollenkaan. Meidänkin rapussa yksi pariskunta valittaa kaikesta, muilla ei saisi käydä vieraita, ei saisi puhua omassa asunnossaan, pitäisi vissiin öisin ryömiä vessaan, ettei kuuluisi ääniä. Heillä ei käy ikinä ketään kylässä ja ovat muutenkin ihmeen möllejä. Muita ihmisiä ei häiritse äänet, koska itsellään on elämä ja muuta mietittävää kuin naapureiden tiskausäänet.
Ei välttämättä. Itse olen hiljaisuutta rakastava ja muutin tarkoituksella hiljaiseen kerrostaloon. Ikää lähemmäs keski-ikää, joten elämäni on rauhoittunut. En kaipaa naapuriin lapsia tai juhlivia 20,mutta kestän kyllä lasten äänet, jos on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on varaa asua omakotitalossa, kyllästyisin kolmessa minuutissa köyhien mölinöihin kerrostalokolhoosissa. Ei sellaisessa asuminen ole ihmisen hommaa, sopii mammuleille, idi. Otteilla ja muille hulikaaneille ja niin, köyhille.
Hah hah, sulla on kuiteski naapuritontinplänteilä muita samanlaisia, jotka kuvittelee, että oma tupa oma lupa. Alanpa su aamulla kuudelta moottorisahaa huudattamaan ja sen jälkeen naulaamaan ja poraamaan koko päivän. Sitten voikin vetäistä kaikki ikkunat ja ovet auki ja alkaa soittaa rumpuja vaikkei rytmitajua olekaan. Luuletko tosiaan Ok talon mahdollistavan kaiken tuon? Väärin.
Minusta paljon vaikuttaa miten niitä normaaleja asioita tekee. Esimerkiksi täällä on vesiputket niin huonossa jamassa että tietynlainen hanan käyttäminen aiheuttaa ihan järkyttäviä kolahduksia ja oikeanlaisella tekniikalla ne kolahdukset voi välttää. Tämähän nyt ei tietenkään useimpia kiinnosta koska kyllähän minä suihkussa saan käydä miten lystään.
Itse asun rivarissa ja toisella puolella asuu keskis, jota ei voisi vähempää kiinnostaa mitä naapurit ajattelee. Paiskoo ovia niin, että astiat helisee kaapissa ja pesee yöllä pyykkiä. Mukava herätä siihen, kun naapurissa kone linkoaa jyrinällä jello 0.41.
Toisella puolella asuu alkoholisoitunut eläkeläinen, joka ei kestä mitään ääniä. Hakkaa seiniä ja kaapinovia, jos imuroin ja siitä kuuluu jotain kolinaa. Jos tiskaan, jos roskiskaapin ovi kolahtaa liian kovaa, jos ravistan pyykit ennen kuin laitan ne narulle kuivumaan jne.
Vuokraakin nostettiin 50 euroa yhtäkkiä vuoden alusta. Taitaisi olla aika muuttaa. Voi tätä kaupunkiasumisen ihanuutta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole niin, että noihin "elämisen ääniin" säännönmukaisesti viittaavat itsekkäästi ne, jotka viis veisaavat muista ihmisistä eivätkä halua ottaa muita huomioon lainkaan, millään tavoin?
Eletään kuin pellossa ja ikään kuin asuttaisiin yksin talossa.
Heidän pitäisi tietenkin asua jossain kolhoosissa tai ok-talossa metsän siimeksessä.
Minusta toisin päin. Itse oon hiljainen asuja, mutta ainoa mikä minua on häirinnyt, on olleet öiset bileet. Huutavia lapsia, haukkuva koiria, muusikkoja yms olen sietänyt valittamatta, koska niin minun mielestä kuuluu. Näistä huomauttelijat ovat niitä tosiasiallisia häiritsijöitä
Meillä ei saanut lapsena juosta sisällä, vaikka asuttiin okt keskellä metsää. Samaa sanoi mies. Onko nykyään ok, että lapset juoksee sisällä tuntitolkulla? Eikä se minusta ole mitään normaalia ääntä, jota ei edes huomaa, kun laittaa vaan radion tai tv:n päälle. Joutuu laittamaan television ääntä kovemmalle jostain 10-11 volyymista 20-22 -> jotta metelin yli kuulee, mitä puheohjelmassa sanotaan.
Itse olen asunut 8kk asunnossa, jossa naapuri ovat häiriköinyt päiväsaikaista kotirauhaa turhalla melulla. Isännöitsijä kuittasi nämä normaalielämisen ääniksi, koska heillä on lapsi, joten etuoikeus meluta mielinmäärin. Jos naapurit joutuu kärsiä kodissaan päivittäin usean tunnin kestävästä paukkeesta, jysähdyksistä, musiikin huudattamisesta, kolauksista, huonekalujen vetelystä niin että tänne jyrisee ja vinkuu, se ei ole normaalielämisen ääntä siinä määrin enää. Itse sairastuin tämän takia pitkäaikaiseen stressiin, koska en saanut taloyhtiötä puuttumaan millään ja koko ajan automaattisesti ahdistuin lisää kotona, koska melu oli sietämätöntä. Nyt olen viimeisen parin kuukauden aikana ollut yhteydessä kuluttajaliittoon, juristiin, terveysviranomaiseen ja taloyhtiön toimitusjohtajaan. Nyt ovat suhtautuneet vakavasti ja muunmuassa kuluttajaliitosta vahvistivat, ettei tuo ole tuossa määrin normaalielämisen ääntä, juristi vahvisti asian myös. Minua ei haittaa kaikki muu elämöinti yhtään enkä lapsia vihaa, mutta vanhempien on tehtävä rajat, ettei taloyhtiössä lapsetkaan saa aiheuttaa jatkuvaa häiriötä naapureille. Lapset saa muunmuassa ulkona peuhata paljonkin ja on näitä leikkipaikkoja myös sisällä esim hoplop ja vastaavat. Naapureilla kuitenkin pitää olla enemmän joustoa lapsiperheitä kohtaan, mutta mitään älytöntä mekastusta ei tarvitse sietää. Jokaisella on lain mukaan oikeus asua kotonaan rauhassa ja naapurin jatkuvaa häiriötä ei tarvitse sietää. Normaalielämiseksi lasketaan yleisesti ruuanlaitto, siivous, pyykinpesu, vieraiden kylässäkäynti, lasten äänet (näillä tarkoitetaan esimerkiksi lapsen iloista naurua ja kiljahtelua) - ei sitä, jos pirkkopekka päättää hakata leluautoilla laminaattia 2h putkeen päivittäin tms mikä voisi maalaisjärjellä aiheuttaa häiriötä naapureille. On myös vuokralaisen ja osakkaan vastuulla, että vieraat käyttäytyvät talon sääntöjen mukaan ja naapureita kunnioittavasti. Olen tavannut sellaistakin toimintaa, että usein kuin naapureille tulee vieraita niin heti koetaan etuoikeudeksi laittaa bassot huutamaan ja alkaa möykkäämään. Mutta yleisesti voidaan puhua, että yksittäiset melut eivät täytä häiritsevää elämää vaan melun tulee olla toistuvaa, pitkäkestoista, jotta siihen voitaisiin puuttua. Tietenkin yksittäiset melut voivat myös olla häiritsevää siinäkin määrin, että jos naapuri esimerkiksi kuukaudessa kahtena viikonloppuna 22:00 jälkeen laittaa musiikin soimaan kovalla ja vieraita tulee asuntoon, siellä möykätään ja nauretaan kovaan ääneen menemään ja vieraat vasta lähtevät 04 aikaa aamuyöllä ja naapurit joutuisi 07 lähteä töihin, sekään ei ole hyväksyttävää toimintaa. Yleinen perjaate on, että taloyhtiössä saa järjestää juhlia ja ne saavat venyä hiljaisuuden jälkeenkin, mutta kohteliasta olisi ilmoittaa naapureille etukäteen ja muunmuassa laittaa esimerkiksi puhelinnumero, jotta naapurit voivat laittaa tekstiviestiä, jos melu on liian voimakasta. Eikä sekään ole perjaatteessa syy valvottaa muita koko yötä, kohteliasta olisi, jos juhlat venyvät vaan parilla tunnilla hiljaisuuden jälkeen ja sitten voisi vieraiden kanssa siirtyä baariin tmv.
Vierailija kirjoitti:
Ja normaalit elämisen äänet ovat päivisin saattaa kuulua pesukoneen ym äänet, ehkä vaimeasti puhetta, liikenteen sohinaa, siivous ääniä, ruuan laittoa ym
Mutta jatkuva pauke, juokseminen edestakaisin, huutopuhe, ovien paiskominen ja riehuminen EIVÄT OLE NORMAALEJA ELÄMISEN ÄÄNIÄ!
Jos lapsi juoksee 7tuntia putkeen se ei ole normaalia, tai jos kaikki kanssakäyminen on huutamista, ei ole normaalia.Valitettavasti nää säännöt ei ole selkeitä joillekkin kansanryhmille vaikka kuinka niille siitä yrittäis selittää koska kulttuuri sitä kulttuuri tätä
No älä nyt leimaa. Minä olen opiskelija ja yritän ottaa naapurit huomioon, mutta arvaa ymmärtääkö naapurin opiskelijat sitä. Kuitenkin ollaan samaa ryhmää.
Yksinasuvat on parhaita naapureita päitsi ne jotka luukuttaa musaa tai huudattavat telkkaa, en tosin ole jälkimmäisiin törmännyt.
Lapsiperheistä lähtee hauskojakin ääniä mutta musan kuuntelu etenkin jumputtavan monotonisen käy hieman hermoon latinonaapurien taholta. Semmoinen tutina että suomalaiset keskimäärin varsin rauhallisia ja hiljaisia,halutaankin ehkä olla ihan rauhassa eikä provosoida millään tavalla. Kiihkeiden debattien paikka voisikin olla ennemmin baarissa ja muissa julkisissa tapaamispaikoissa.
Hanki piano ja opettele soittamaan tai soittele jos osaat.
Suihku, vessan vetäminen ja imuri normaaleja, hyppiminen ja huutaminen ei
Monet ulkolaiset ovat kovaäänisiä eli vaikka puheääni voi kuulostaa huutamiselta. Lapset nyt vain tykkäävät pompottaa korista sisällä, milläs kiellät? Joku saattaa narauttaa pierunkin, voi kuulua sinun keittiöösi. Koita kestää.