Menetin isäni ja äiti syyttää siitä minua, kävin 2 kertaa viikossa viemässä ruuat, pesin pyykit ja siivosin, ja hoidin laskut yms.
Isä menehtyi noin 3 viikkoa sitten. Sitä ennen olin isän omaishoitaja kaksi vuotta. Isä oli loppuun saakka sen verran jaloillaan, että pystyi pesemään itse itsensä. Äiti syyttää nyt minua siitä kun isä sai sydänkohtauksen. He ovat eronneet jo kun olin 8v, nyt olen 26v. Alan jo itsekin tuntua, että isän kuolema on oma vikani.
Kommentit (24)
Kuule ap. Se, että hän pesi itse itsensä ei ole yhteydessä sydänkohtaukseen. Tässä suoraan Terveyskirjaston sivuilta:
"Sydäninfarkti on äkillisen hapenpuutteen aiheuttama vaurio sydänlihaksessa. Sen tavallisin syy on sepelvaltimotaudin aiheuttama sepelvaltimon tukos. Lääketieteessä sydäninfarktia kutsutaan usein sepelvaltimotautikohtaukseksi, yleiskielessä sydänkohtaukseksi."
”Infarktin taustalla on lähes aina valtimotauti, joka kovettaa ja ahtauttaa sydäntä ravitsevia sepelvaltimoita. Kun suoni menee äkillisesti tukkoon, kehittyy infarkti. Tällöin tukkeuman alkusyynä on joko ahtauma tai valtimon sisäseinämässä olevan kolesterolia sisältävän kovettuman eli plakin repeytyminen. Lisäksi paikalle muodostuu verihyytymä, joka äkisti tukkii suonen.”
Se, että isäsi pesi itsensä piti yllä hänen toimintakykyään ja paransi hänen elämänlaatuaan.
Suuret osanotot sinulle! Olet varmasti surun murtama, itsekin saman kokeneena tiedän että on se raskasta, kyllä on... :(
Äitisi kuulostaa sellaiselta ihmiseltä, että hänelle tekisi hyvää kun kerran, siis yhden kerran..
- Räjähtäisit
- Kertoisit kaiken mitä olet isäsi hyväksi tehnyt
- Kertoisit kaiken mitä äitisi EI ole isäsi hyväksi tehnyt
- Kertoisit että olet rakastanut kumpaakin, mutta jos äidin suhtautuminen ei NYT muutu, niin sinä et jaksa olla enää yhteydessä.
Sitten kävelet pois paikalta eleettömästi. Seuraava siirto on äitisi siirto.
Terveisin: Se joka on ollut täysin samassa tilanteessa ja pelasi kortit väärin.. :(
Vierailija kirjoitti:
Suuret osanotot sinulle! Olet varmasti surun murtama, itsekin saman kokeneena tiedän että on se raskasta, kyllä on... :(
Äitisi kuulostaa sellaiselta ihmiseltä, että hänelle tekisi hyvää kun kerran, siis yhden kerran..
- Räjähtäisit
- Kertoisit kaiken mitä olet isäsi hyväksi tehnyt
- Kertoisit kaiken mitä äitisi EI ole isäsi hyväksi tehnyt
- Kertoisit että olet rakastanut kumpaakin, mutta jos äidin suhtautuminen ei NYT muutu, niin sinä et jaksa olla enää yhteydessä.
Sitten kävelet pois paikalta eleettömästi. Seuraava siirto on äitisi siirto.
Terveisin: Se joka on ollut täysin samassa tilanteessa ja pelasi kortit väärin.. :(
Itähän se meillä auttaisi? Oma äitini soittaisi taas seuraavan puhelun yhtä omahyväisen iloisena kuin aiemmatkin (tietenkin lukuunottamatta käytöstään, jolla loukkasi), eikä tietoakaan anteeksipyynnöstä tai sen osoittamisesta, että myöntäisi olleensa satuttava, ilkeä ja tehneensä käytännössä rikoksen.
Ja siis kun soittaa omahyväisen hyväntuulisena, niin jos sinä sitten siinä alat vaatia sen hyväksymistä, että hän on paska ihminen ja sen myöntäisi tulee pöyristynyttä raivoa sun huonokäytöksisyydestäsi sitten.
Silloin, kun tällaisen vanhemman lapsi on vielä nuori aikuinen, tuollaiseen on todella vaikeaa suhtautua. Siitä ei ainakaan ole mitään apua, että ”antaa pallon” sille narsistille eli äidille. Mitä sitten? Ei se ratkaise yhtään mitään.
6
Jos käy kahdesti viikossa, kyse ei ole omaishoidosta. Jos ap on nostanut kunnalta omaishoidon tukea ja hoitanut pestinsä noin, on kyse väärinkäytöksestä. Hoito ei ole ollut hoitajaa sitovaa.
Oli niin tai näin, hienoa, että ap olet huolehtinut isästäsi.