Vanhemmat, miten kiusaaminen on saatu loppumaan?
Oma poika joutui ala- ja yläasteella kiusaamisen kohteeksi ja kärsii nyt masennuksesta. Koulussa puututtiin tilanteeseen, kun se selvisi, ja se loppuikin hetkeksi. Mutta jatkui uudelleen, eikä poika enää puhunut asiasta kotona. Kärsi raasu vaan.
Kyselin lapselta toki, että onko kaikki ok, mutta ei enää avautunut.
Oman lapsen suhteen tilanne on mitä on, mutta mietin mitä toimivia keinoja tällaisissa tilanteissa on? Kouluissa on viidakon lait. Liian vähän aikuisia läsnä, varsinkin välitunneilla. Ja läsnäolevat keinottomia. Ja tuhansia lapsia kärsii joka päivä.
Mitä voidaan tehdä? Mikä toimii?
Kommentit (38)
Poikani kiusaajasta tein lasun, vedin mukaan ulkopuolisia tahoja ja ilmoitin että seuraava on rikosilmoitus sekä pojan kotiin jääminen. Koulussa ylipäätään oli suuri ongelma kiusaaminen (kiva-koulu) ja siellä kävi poliisista ambulanssiin. Rehtorin vaihtumisen myötä alkoi tapahtua. Pojan kiusaaja joutui tauolle koulusta ja touhut käsittelyyn. Kiusaaminen loppui.
Itselläni on rankka ja yksinäinen kiusaamistausta ja omani kohdalla päätin taistella loppuun asti enkä jättää pärjäämään kuten itseni piti. Minussa on syvät arvet siitä helvetistä, todellakaan ei tule vähätellä kiusaamista ja mitä se tekee kohteelle.
Mun kiusaaminen loppui siihen, kun siirryttiin yläasteelle ja olin luokan ainoa vanhasta koulustani. Sain luokkakaverikseni pikkuserkkuni, joten oli helpompi tutustua muihin kun oli valmiiksi tuttu kaveri ympyröissä.
Ainakin psykologille samantien se oma lapsi saamaan apua.
Seurantaa pitää olla koko ajan sieltä koululta. Ei se auta että kerran puututaan. Rotia pitää löytyä. Hyvä että sinä juttelet lapsesi kanssa.
Jotain aikuislapsi piirejä varmaan on ja kiusattujen tuki tm. Poikien ja miesten talo voisi olla hyvä myös.
Kiusaaminen loppui. Tämä lause on iso osa ongelmaa. Kiusaaminen voi fyysisesti loppua, mutta kiusatun ja kiusaajan ongelmat ei lopu. Kiusaaminen on seuraus isommista ongelmista. Niihin pitää puuttua.
Kiusatun tunteet ei pääty siihen ettei enää kiusata.
Jälkihuolto.
Muutamia uskomattoman hienoja puuttumisia kiusaamiseen, ja tilanteen hoitamista. eli rikosilmoitus jos ei muuten mene perille tilanteen hoito.
Toivotaan, että tulevaisuudessa koulukiusaaminen on historiaa ja jokaisella olisi turvallinen olo käydä koulua ja harjoitella elämää sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia uskomattoman hienoja puuttumisia kiusaamiseen, ja tilanteen hoitamista. eli rikosilmoitus jos ei muuten mene perille tilanteen hoito.
Toivotaan, että tulevaisuudessa koulukiusaaminen on historiaa ja jokaisella olisi turvallinen olo käydä koulua ja harjoitella elämää sielläkin.
Aloitetaan siitä, että lopetetaan se koulukiusaamisesta puhuminen. Koulussa kiusaaminen on osa isompaa ongelmaan.
Jos ei keskustelu auta kiusaajan vanhempien ja koulun kanssa, niin rikosilmoitus ja lasu kiusaajasta. Näillä keinoilla lähden itse etenemään, jos lapsiani ruetaan kiusaamaan. Rehellisesti olen kyllä sitä mieltä, että joskus kiusaaja tarvitsisi kunnon turpaan saannin, niin ehkä älyäisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei keskustelu auta kiusaajan vanhempien ja koulun kanssa, niin rikosilmoitus ja lasu kiusaajasta. Näillä keinoilla lähden itse etenemään, jos lapsiani ruetaan kiusaamaan. Rehellisesti olen kyllä sitä mieltä, että joskus kiusaaja tarvitsisi kunnon turpaan saannin, niin ehkä älyäisi lopettaa.
Ehkä se kiusaaja saakin kotonaan turpaansa esim päihdeperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Unohda nyt se kiusaaminen ja keskity lapseesi.
Niin kauan kun on ihmisiä on kiusaamista. Muiden syyttelyn sijaan suunnatkaa se katse siihen omaan lapseenne.
Tyhmin vastaus ikinä! Juuri sitä lastaan tässä Ap ajatteleekin. Tästä asiasta on erittäin sopivaa kirjoittaa ja kysyä, miten muut ovat asian selvittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on surullista, jos näin on. Mutta se ei kuitenkaan oikeuta kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on surullista, jos näin on. Mutta se ei kuitenkaan oikeuta kiusaamiseen.
Jo valmiiksi maassa makaavalle lapselle on kuintenkin oikeus toivoa pahaa?
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen loppui. Tämä lause on iso osa ongelmaa. Kiusaaminen voi fyysisesti loppua, mutta kiusatun ja kiusaajan ongelmat ei lopu. Kiusaaminen on seuraus isommista ongelmista. Niihin pitää puuttua.
Kiusatun tunteet ei pääty siihen ettei enää kiusata.
Jälkihuolto.
Terveen kasvatuksen antavat vanhemmat ovat koko ajan lapsen kanssa ja tukena. Onko sinulle sopiva "jälkihuolto"?
Kun kiusaajista tehdään lastensuojeluilmoitus on niissä perheissä kovat ajat vanhemmilla ja kiusaajilla.
-perhehoitaja
Kiusaaminen loppuisi samantien jos kiusaaja joutuisi maksamaan viikkorahansa kiusatulle vahingonkorvauksina. Ei ketään ole hauskaa kiusata jos joutuu sen jälkeen antamaan viikkorahansa hänelle.
Ei auttanut kuin poliisin puuttuminen lopulta. Poliisin Ankkuriryhmä teki hienoa työtä lapseni kiusaamisen loppumiseksi . Oli yhteydessä kouluun. Takana oli monen vuoden kiusaaminen ja nyt ei kiusaa enää kukaan!
Kääntöpuolena on että muutana rikosnimike näkyy asianomaisten tiedoissa.
Pari kertaa koulu ja vanhempien kanssa puhuminen auttoi. Sitten tuli eräs tapaus mihin mikään ei tehonnut...väkivalta ei aina lisää väkivaltaa :D
Tämmöiset on aivan saatanan hankalia tapauksia. Siis kiusaamistapaukset aina on, mutta ne yksilölliset ja poikkeavat tapaukset, joissa kiusaaja ei lopeta MILLÄÄN.
Hemmetti, se on vaan kärsittävä, koska jos kertoo vanhemmille, opettajalle, rehtorille tai poliisille rikosilmoitusta tehdessä, niin haukutaan vasikaksi, joka sekopää kiusaajan (kiusaajien?) mielestä tarkoittaa, että on lisää "syitä kiusata".
Jos ei kerro, se tarkoittaa lisää tilaisuuksia kiusaajille. Se on mahdotonta. Kyllä todellisen paha ihminen keksii jonkun tavan kiusata. Aina. Se on nähty satoja kertoja. Harmi vaan, jos joku kiusaamisesta kärsii. Luulenpa, että on vain muutama keino välttyä kiusaamiselta:
1. Pallipotku [Semi klassikko, tehokas, mutta käyttöön vain ääritapauksissa, eli kun kiusaaja sueraavan kerran käy itse käsiksi.]
2. Koulujen vaihto... :(( [Joskus se on näin]
3. Rupeaa niin ihanaksi versioksi itsestä, että muut ympärillä näkee, miten typerää on kiusata tuota empaattista, mukavaa, fiksua oppilasta. Riskinä ovimattoilu->>vältä.
4. Fit, eli älä potkaise palleille, vaan varmista, että muut näkevät kykenemisesi siihen. Ala kunnolla treenaamaan, niin ettei edes porukka 130cm poikia viitsi käydä päälle.
5. Hengaa enemmän muiden ihmisten kanssa, täytyy joka koulussa olla sellainen samantyyppinen kuin ite, joka puolustaa, jos joku kiusaa. Riskinä on tietysti, että vie itse hukkuvana, jonkun auttavan mukana. Ymmärrän myös sen, että jotkut ovat ujoja, eivätkä uskalla tutustua. Mutta niille harvoille, jotka eivät vielä hoksanneet
Siinä on kultaiset käskyt. Yritin ottaa huomioon sen vähän minkä tiedän ja olen kokenut.
Pitää vaan ignoorata se mulkero. Niitä tulee aina olemaan.
Lapsi hakkasi pahimman kiusaajan nurkkaan lyttyyn. Se oli ainoa mikä auttoi.