Henkilö, joka ei aio palata ikinä enää työelämään
Oli lähes 15 vuotta työelämässä ja sitten omien sanojensa mukaan paloi loppuun, kun ei jaksanut sitä ainaista oravanpyörää ja sitä, että joku muu (työnantaja) tienaa hänen selkänahastaan.
On ollut nyt jo muutaman vuoden pois töistä ja on vakaasti todennut, ettei enää aio palata takaisin työelämään mistään hinnasta.
Mietin, että montakohan tällaista tapausta Suomessa on, ja yhteiskunta ei tee mitään. Tiedän, että henkilöllä on mt-ongelmia, mutta ei hänellä myöskään ole halua ratkaista asioita ja on todennut, että ennemmin elää suht niukkaa elämää tuilla omasta vapaudesta nauttien, kuin että hänen työstään ja selkänahastaan joku muu vetää rahat.
Kommentit (23)
Eikös yhteiskunta vaadi työttömiä hakemaan töitä. Käsittääkseni työttömyys ei ole rikos.
Minä tein raskasta 3-vuorotyötä myrkyllisessä työyhteisössä. Paloin loppuun. Sairasloman jälkeen palasin töihin, mutta vuoden jälkeen tulin siihen tulokseen, että haluan elämältäni jotain muuta kuin piiputtaa itseni oravanpyörässä.
Keskustelin mieheni kanssa ja hän oli sitä mieltä, että voisin hyvin jäädä kotiin vaikka loppuelämäksi. Hän huolehtii taloudesta. Se tuntui yllättävältä ehdotukselta, mutta hän oli tosissaan.
Nyt olen neljättä vuotta kotona ja elän siis mieheni rahoilla. Voin niin hyvin eikä minulta puutu mitään. Ymmärrän ettei kaikilla ole tätä mahdollisuutta, sehän on selvä. Muistutan vaan, että kaikki työttömät "lorvijat" eivät nosta etuuksia.
Itse teen itsenäistä ei-arvostettua työtä ja hain parempaa työpaikkaa. Haastattelussa kävi heti selväksi, että vaikka työtehtävä oli sovittu niin joutuisin suostumaan myös kaikkiin ylimääräisiin ekstahommiin työnantajan niin vaatiessa.
Tuli sellainen lista töistä mitä joutuisin tekemään tarvittaessa. Ja joustamaan. Pyydettiin oikein suostumus näihin ekstrahommiin. Ja en kyllä jaksa olla käytettävissä kaikkina vuorokauden aikoina….
Ei kiitos. Jatkan edellisessä työssä.