Statiinilääkitys, kokemuksia?
Rosuvastatin 5 mg. En kuvaile mahdollisia sivuvaikutuksiani koska muiden kokemukset kiinnostavat.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iän myötä kolesteroli nousee, kuten sen kuuluukin tehdä. Ja korkea kolesteroli suojaa etenkin naisia. Tärkeintä on triglyjen ja hdl:n suhde, ei kokonaiskolesteroli.
No kerro, mikä sen pitää olla.
Lääkärinhän tämä pitäisi kertoa. Mitä alempi on TG/HDL suhde, sitä vähemmän elimistössä on aterogeenisia, pieniä LDL-partikkeleita. TG/HDL-suhteella 0.5 ja alle on niiden osuus lähes olematon. Tällaisessa tilanteessa korkea LDL on täysin merkityksetön, koska se muodostuu ei-aterogeenisista, suurista LDL-partikkeleista. Jos epäilyttää, voi aina käydä mittaamassa apo-suhteet.
https://turpaduunari.fi/elintasosairauksien-yleismittari-on-tg-hdl-suhd…
Jalat turvoksissa, iho kiristää ja kutiaa. Nyt loppu tämän pillerin popsiminen.
Onko kenellekään tullut pistelyn tunnetta rosuvastatinista? Mulla pistelee lähinnä raajoja, mutta joskus myös selkää. Lääkitys ollut nyt pari viikkoa käytössä ja tuntuu, etten kestä enää. Mulla on valtava sukurasite korkeaan kolesteroliin ja sydänsairauksiin liittyen, edes terveellinen ruokavalio ja liikunta eivät auttaneet, joten annoin periksi ja aloitin Rosuvastatin Sandoz 5 mg.
Alkoiko oireesi heti ensimmäisestä lääkkeestä?
Korkeat sokeri ja rasvalukemat sekä verenpainetauti tuhoavat verisuonet jos arvot ovat päin honkia pitkään eli vuosien ajan. Siihen kun yhdistää tupakan ja huonot geenit niin tukkoonhan ne suonet menee ja tulee sydäninfarkti tai muu tukos ennemmin tai myöhemmin.
Katkokävelijöiden jaloista otettuja röntgenkuvia kun katsoo niin verisuonet erottuvat hyvin kolesteroliplakkien vuoksi. Ahtautuneita suonia voi yrittää avata pallolaajennuksilla mutta eihän kolesteroli sieltä pois lähde ja jossain vaiheessa on suurimmalla osalla edessä amputaatio.
Lääkkeitä ei kenenkään ole pakko syödä tai elintapoja muuttaa. Sairaudet toki etenevät jos niitä ei hoida millään tavalla. Monelle asianmukainen lääkitys on kuitenkin helpoin tapa saada lisää elinvuosia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko onnistuneet elintapojen muuttamisessa kun tuli lääkkeet kuvioihin?
Itse en,vieläkään.Paino pysyy ja liikkuminen laiskaa, ruuat on mitä on.
Sain sydäninfarktin joitakin viikkoja sitten ja kyllä ainakin itse pelästyin niin paljon, että todellakin olen muuttanut elintapojani. Söin ennen rasvaa, suolaa ja prosessoituja ruokia kaksin käsin, vaikka tiesin itselläni olevan sukurasitteen. Nyt syön paljon kasviksia ja hedelmiä, vähän punaista lihaa, en mitään herkkuja, sipsejä jne. Ja leivän päälle sipaisu Benecolia ja kasviksia. Liikkuminen on vielä pieniä kävelylenkkejä, mutta sitäkin aion lisätä, kunhan lopputarkastuksessa luvan saan. Näissä tavoissa yritän parhaani mukaan pysyä, lääkityksen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko onnistuneet elintapojen muuttamisessa kun tuli lääkkeet kuvioihin?
Itse en,vieläkään.Paino pysyy ja liikkuminen laiskaa, ruuat on mitä on.
Sain sydäninfarktin joitakin viikkoja sitten ja kyllä ainakin itse pelästyin niin paljon, että todellakin olen muuttanut elintapojani. Söin ennen rasvaa, suolaa ja prosessoituja ruokia kaksin käsin, vaikka tiesin itselläni olevan sukurasitteen. Nyt syön paljon kasviksia ja hedelmiä, vähän punaista lihaa, en mitään herkkuja, sipsejä jne. Ja leivän päälle sipaisu Benecolia ja kasviksia. Liikkuminen on vielä pieniä kävelylenkkejä, mutta sitäkin aion lisätä, kunhan lopputarkastuksessa luvan saan. Näissä tavoissa yritän parhaani mukaan pysyä, lääkityksen lisäksi.
Hienoa, pidä tuo! Liian moni sortuu herkkuihin jne, kun on kerran lääkitys, mutta se ei yksin riitä.
Atorvastatin 10mg, ei mitään sivuoireita.
Rosuvastatin 10 mg. Ei sivuvaikutuksia. Arvot putosi heti normaalille tasolle.
Rosuvastarin 20 mg, ei oireita. Aloin käyttää lääkettä reilu vuosi sitten ja arvot laskivat normaalille tasolle parissa kuukaudessa. Ensi viikolla taas verikokeet. Toivottavasti sama lääkitys riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on sepelvaltimotauti, syömällä statiinia hidastat sen etenemistä. Älä kuuntele näitä nettitietäjiä. Mikäli tuosta kyseisestä lääkkeestä tulee oireita, niitä on olemassa muitakin. Yleensähän ne oireet on lihassärkyä. Todennäköisesti se itselle sopiva löytyy kuitenkin ja pitää sinut hengissä pidempään.
Tämä on totuus. Lisäksi miehillä erektiovaikeudet helpottaa statiinien avulla, koska verisuonet pysyy auki.
Kamalat vatsavaivat ja huono olo näistä pillereistä. Sekä jäätävä väsymys. Viikon mennyt.
Meneeköhän ohi vai paheneeko vaan?
Mulle lääkäri määräsi 40mg rosuvastatin. En tupakoi, sokerit hyvät, ei verenpainetta. Arvot korkeat toki ja trigly noin 2. Ihmetyttää, että heti laitettiin maksimiannos. Vielä kun luin lääkkeestä tarkemmin niin maksimiannosta ei suositella edes jos on ongelmia kilpirauhasessa. Itselläni vajaatoiminta. En nyt oikein luota tämän kyseisen lääkärin arvioon.
Vierailija kirjoitti:
Nosto
Lasku
Söin kahta satiinia peräkkäin, muutaman kuukauden kumpaakin. Ei minkäänlaisia lihaskipuja tms. mistä niin mainittu, vaan pää koko ajan ihan tokkurainen, olin ihan kuutamolla. Oli pakko lopettaa, kun töissä tuli paljon sanomista, että touhuan mitä sattuu...
Oma kokemus sydäninfarktin, siinä yhteydessä todetun sepelvaltimotaudin ja pakosta päälle käsketyn statiinilääkituksen jälkeen. Yksi vuosi ennen infarktia ja lääkityksen aloittamista: LDL 3.7, HDL 1.6. Kaksi viikkoa sydäninfarktin ja lääkityksen aloittamisen jälkeen LDL oli enää 1.0, nyt noussut ehkä 1.2:een kun ruokavalio ei ole "täydellinen".
Kolesterolia vastaan lääkkeenä statiini Atorvastatin 80 mg ja lisäksi etsetimibi 10 mg. Haittavaikutuksena oli jalkojen lihasten lievää särkyä noin kuukauden ajan statiinien aloittamisesta. Samaan aikaan sitten infarktin jäljiltä sydänoireita joten tuohon ei juurikaan ehtinyt kiinnittää huomiota.
Nyt olen syönyt statiineja kaksi vuotta eikä minulla ole niistä havaittavissa sivuvaikutuksia. Sydänoireet vähentyivät hitaasti ja myös muut kiusalliset verisuoniin liittyvät vaivat (erektiohäiriö) ovat käytännössä hävinneet.
Ikää oli sydäninfarktin tapahtuessa 58 vuotta (M)
Kolesterolitasoista ja niiden hoitamisesta on palstalla ollut vuosien mittaan paljon keskusteluita. Tähän niitä on kerätty muutamia:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5300734/kolesterolin-nousu?page=13
Kannattaa huomata että tuolla joukossa on myös "vaihtoehtoihmisiä", joiden mielestä lääketiede on väärässä ja jotka sitten antavat varsin haitallisia ohjeita tilanteen hoitamiseen. Kannattaa itse olla aktiivinen ja käydä esimerkiksi Sydänliiton ja käypähoito - sivuilta katsomassa tämänhetkinen tieto oikeista ja toimivista tavoista vältellä kolesterolin aiheuttamia verisuonisairauksia.
Tietoa löytyy myös alaan liittyvistä oppikirjoista kuten esimerkiksi Airaksinen et al: Kardiologia. Tässä linkki pääkaupunkiseudun kirjastossa tuohon kirjaan. Siitä on kirjastoissa myös vanhempia painoksia saatavana.
https://helmet.finna.fi/Record/helmet.2496607?sid=4889955933
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus sydäninfarktin, siinä yhteydessä todetun sepelvaltimotaudin ja pakosta päälle käsketyn statiinilääkituksen jälkeen. Yksi vuosi ennen infarktia ja lääkityksen aloittamista: LDL 3.7, HDL 1.6. Kaksi viikkoa sydäninfarktin ja lääkityksen aloittamisen jälkeen LDL oli enää 1.0, nyt noussut ehkä 1.2:een kun ruokavalio ei ole "täydellinen".
Kolesterolia vastaan lääkkeenä statiini Atorvastatin 80 mg ja lisäksi etsetimibi 10 mg. Haittavaikutuksena oli jalkojen lihasten lievää särkyä noin kuukauden ajan statiinien aloittamisesta. Samaan aikaan sitten infarktin jäljiltä sydänoireita joten tuohon ei juurikaan ehtinyt kiinnittää huomiota.
Nyt olen syönyt statiineja kaksi vuotta eikä minulla ole niistä havaittavissa sivuvaikutuksia. Sydänoireet vähentyivät hitaasti ja myös muut kiusalliset verisuoniin liittyvät vaivat (erektiohäiriö) ovat käytännössä hävinneet.
Ikää oli sydäninfarktin tapahtuessa 58 vuotta
Lisäys vielä: Tuttu ilmeisesti sai simvastatiinista aika pahat vatsaoireet. Lääkitys vaihdettiin rosuvastatiiniksi ja oireet hävisivät. Haitat statiineista ovat paljon harvinaisempia kuin mitä keskustelupalstojen perusteella voisi kuvitella. Ne ovat myös yksilökohtaisia ihan samalla lailla kuin esimerkiksi naisilla eri ehkäisypillereillä on yksilöstä riippuvia vaikutuksia. Statiineissa on valinnanvaraa joten jos yksi ei kelpaa voi aina vaihtaa toiseen. Vaatii toki omaa aktiivisuutta ja lääkärikäynnin. Huonoin vaihtoehto on jättää sivuvaikutuksia aiheuttanut lääke pois ja olla ottamatta jotakin toista tilalle, mikäli ruokavalio ei pidä LDL-kolesterolitasoja kurissa. Se tie johtaa verisuonitauteihin ja sitä kautta sydäninfarktiin.
Statiinit on huonosta, punariisi ajaa saman asian, tästä tehtiin kattava tutkimus. Vähemmän sivuvaikutuksia punariisissä ja syödään kuuriluonteisesti, laskee sekä hyvää että huonoa kolesterolia, hyvää kolesterolia lisätään pellavansiemenöljyllä, liikunnalla, extra neitsyt oliiviöljyllä. Joko pellavansiemen öljyä tai extra neitsyt oliivi öljyä 3tl päivässä, aamulla, päivällä, illalla. Parhain terveisin kemisti. Tutkikaa, kokeilkaa, tehkää omat päätöksenne, lääketeollisuus on bisnestä nykyään.