Polttarit ja vauva
Läheisellä ystävälläni on polttarit vauvani ollessa 3,5 kk ikäinen. Vauva on täysimetyksellä, enkä haluaisi edes tarjota pulloa. Päivän ohjelmassa on varmasti rauhallisempuakin hetkiä kuten piknikkiä tai ruokailua ravintolassa, joten pohdin olisiko kohteliainta piipahtaa hetkeksi vauvan kanssa paikalle vai jättää kokonaan väliin... Kovasti haluaisin käydä paikalla, mutta tiedän myös että noin pienestä en pysty olemaan erossa.
Kommentit (57)
MORSIAMMEN - väärin, se kirjoitetaan "morsiamen"
EN AIJO - väärin, se kirjoitetaan "en aio"
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:14"]
Kannattaa antaa siitä pullosta sitten joka päivä. Mulla kokemusta kahdesta pullo-vastaisesta vauvasta jotka sairaalassa joivat hyvin pullosta, mutta kun oli viikon tai parin tauko kotona niin pulloa ei huolittu enää ennen kuin 9 kk iässä..
[/quote]
No ei todellakaan kannata antaa joka päivä pullosta jos kuitenkin tarkoitus on imettää. On oikeasti aika harvinaista että vauva ei huolisi yhtään tuttipulloa. Toki sitä kannattaa kokeilla ennen kuin äiti on lähdössä johonkin. Ja siten että isä tai joku muu kuin äiti tarjoilee nälkäiselle vauvalle tuttipulloa.
Olen aina ihmetellyt näitä selittäjiä että vauva ei vaan yhtään huoli tuttipulloa. Niin että jos äiti joutuu vaikka sairaalaan tms. niin vauvako sitten vain nääntyy nälkään kun ei pulloa huoli? Enpä usko. Ei vauva välttämättä ihan heti pulloa huolikaan, mutta jonkinajan päästä kyllä kelpaa kun alkaa oikeasti olla nälkä.
Enkä nyt tarkoita että mikään pakko olisi totuttaa pulloon jos rintamaitoakin hyvin riittää. Mutta jos tietää että on tulossa jotain menoja äidille tai joskus haluaisi mennä jonnekkin ilman vauvaa, niin silloin se pulloon totuttaminen täytyy tehdä.
Itse olen kolme lasta imettänyt n. 8-9kk ikään ja kaikki ovat ihan ongelmitta satunnaisesti tuttipullosta maitoa juoneet. Ja kaksi vauvoista ei syöneet edes tuttia yhtään. Olen ollut jopa yötä poissa kun vauva on ollut 3kk ikäinen eikä tämä ole vaikuttanut mitenkään imettämiseen.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 23:14"]
Kannattaa antaa siitä pullosta sitten joka päivä. Mulla kokemusta kahdesta pullo-vastaisesta vauvasta jotka sairaalassa joivat hyvin pullosta, mutta kun oli viikon tai parin tauko kotona niin pulloa ei huolittu enää ennen kuin 9 kk iässä..
[/quote]
No ei todellakaan kannata antaa joka päivä pullosta jos kuitenkin tarkoitus on imettää. On oikeasti aika harvinaista että vauva ei huolisi yhtään tuttipulloa. Toki sitä kannattaa kokeilla ennen kuin äiti on lähdössä johonkin. Ja siten että isä tai joku muu kuin äiti tarjoilee nälkäiselle vauvalle tuttipulloa.
Olen aina ihmetellyt näitä selittäjiä että vauva ei vaan yhtään huoli tuttipulloa. Niin että jos äiti joutuu vaikka sairaalaan tms. niin vauvako sitten vain nääntyy nälkään kun ei pulloa huoli? Enpä usko. Ei vauva välttämättä ihan heti pulloa huolikaan, mutta jonkinajan päästä kyllä kelpaa kun alkaa oikeasti olla nälkä.
Enkä nyt tarkoita että mikään pakko olisi totuttaa pulloon jos rintamaitoakin hyvin riittää. Mutta jos tietää että on tulossa jotain menoja äidille tai joskus haluaisi mennä jonnekkin ilman vauvaa, niin silloin se pulloon totuttaminen täytyy tehdä.
Itse olen kolme lasta imettänyt n. 8-9kk ikään ja kaikki ovat ihan ongelmitta satunnaisesti tuttipullosta maitoa juoneet. Ja kaksi vauvoista ei syöneet edes tuttia yhtään. Olen ollut jopa yötä poissa kun vauva on ollut 3kk ikäinen eikä tämä ole vaikuttanut mitenkään imettämiseen.
[/quote]
No eipä huolinut meidän vauva. Huusi kurkku suorana siihen asti, että tulin kotiin imettämään. Sit kun söi jo soseita, pärjäs niillä sen aikaa kun olin pois (isä tarjos lisäks maitoa pullosta, mukista jne mut ei KERTAAKAAN juonut). No, jos joskus saan toisen vauvan, tulen tarjoamaan pullosta maitoa päivittäin, ettei taas käy noin...
Voisikohan se pullon muoto vaikuttaa siihen halukkuuteen. Minä käytin leveitä, rinnanmuotoisia Tommee Tippee -pulloja, eikä ongelmia ollut. Noiden jälkeen näyttää kyllä hieman oudoilta ne kapeammat pullot ja tutit. Saako noita Tommee Tippee -pulloja (ja -pumppuja) Suomesta?
t. se ulkosuomalainen töissäkäynyt "täysimettäjä"
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:06"]Mun polttarit on kun vauva n. 2kk. Ajattelin että pärjää päivän isän kanssa, vaikka muutoin olisi täysimetyksellä. Vai elänkö harhakuvitelmissa kun eka lapsi kyseessä? Kyse olisi nimenomaan päivästä, sisältäen jtn hemmottelua ja ruokaa, ei alkoholia ja illaksi kotiin.
[/quote]
Kyllä elät, jos lapsesi ei vielä ole syntynyt. Itsekin olisin vielä raskaana ollessani voinut kuvitella tuon toimivan, mutta todennäköisesti mieli muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:06"]Mun polttarit on kun vauva n. 2kk. Ajattelin että pärjää päivän isän kanssa, vaikka muutoin olisi täysimetyksellä. Vai elänkö harhakuvitelmissa kun eka lapsi kyseessä? Kyse olisi nimenomaan päivästä, sisältäen jtn hemmottelua ja ruokaa, ei alkoholia ja illaksi kotiin. [/quote] Kyllä elät, jos lapsesi ei vielä ole syntynyt. Itsekin olisin vielä raskaana ollessani voinut kuvitella tuon toimivan, mutta todennäköisesti mieli muuttuu.
[/quote]
En kyllä ihan noinkaan sanoisi. Ihan kuin epäonnistumisia olisi enemmän kuin onnistumisia. Eiköhän se usein hyvin mene, mutta vaikeuksista on ehkä enemmän puhetta, kun ihmiset kysyvät apua ja vertaistukea. Luulen, että jos koko juttuun suhtautuu rennosti, on varmaan paremmat mahdollisuudet onnistua - ja jos taas niin ei käykään, sit mietitään muita keinoja.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 22:06"]Mun polttarit on kun vauva n. 2kk. Ajattelin että pärjää päivän isän kanssa, vaikka muutoin olisi täysimetyksellä. Vai elänkö harhakuvitelmissa kun eka lapsi kyseessä? Kyse olisi nimenomaan päivästä, sisältäen jtn hemmottelua ja ruokaa, ei alkoholia ja illaksi kotiin. [/quote] Kyllä elät, jos lapsesi ei vielä ole syntynyt. Itsekin olisin vielä raskaana ollessani voinut kuvitella tuon toimivan, mutta todennäköisesti mieli muuttuu.
[/quote]
Siis miksei 2kk vauva pärjää isän kanssa yhtä päivää? Vauva pärjää kyllä, äiti on yleensä se joka hermoilee ja luulee että vauva ei pärjää.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:58"]
[/quote]
En kyllä ihan noinkaan sanoisi. Ihan kuin epäonnistumisia olisi enemmän kuin onnistumisia. Eiköhän se usein hyvin mene, mutta vaikeuksista on ehkä enemmän puhetta, kun ihmiset kysyvät apua ja vertaistukea. Luulen, että jos koko juttuun suhtautuu rennosti, on varmaan paremmat mahdollisuudet onnistua - ja jos taas niin ei käykään, sit mietitään muita keinoja.
[/quote]
Voihan se toki onnistuakin, en sitä sano. Mutta väitän, että vähemmistössä ovat ne äidit, jotka edes haluavat olla 2 kk ikäisestä vauvastaan päivän erossa. Itsekin luulin ennen esikoisen syntymää, että tottakai onnistuu, mutta niin vaan äidinvaistot vei. Kannattaa siis ainakin varautua siihen, että mieli voi muuttua.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:58"]
[/quote]
Siis miksei 2kk vauva pärjää isän kanssa yhtä päivää? Vauva pärjää kyllä, äiti on yleensä se joka hermoilee ja luulee että vauva ei pärjää.
[/quote]
Siis niinhän mä sanonkin: vauva kyllä pärjäisi, mutta harva äiti haluaa olla tuon ikäisestä vauvasta pitkään erossa. Ei oo kauheen kivat polttarit, jos vaan koko ajan ikävöi vauvan perään...
No mehän ei tiedetä millainen lapsivihaaja se kaverisi on, eli kyllä sun pitää kysyä siltä itseltään mitä ajattelee. Mua ei ois haitannu, yhden kaverin polttareissa oli vauva mukana päivän, illalla äiti kävi nukuttamassa kotiin ja tuli sitten pariksi tunniksi saunomaan ja otti pari kaljaakin.
Mutta on ihmisiä joilla menis herne nekkuun ihan jo sen vauvan näkemisestä "väärässä paikassa". Eikä omat polttarit ole oikea aika alkaa kasvattaa ketään suvaitsevammaksi. Muista myös, että 6 kk ei ole ihan pikkuvauva vaan voi olla jo kova liikkumaan ja saada raivareita jos ei pääse lattialle pyörimään esim. ravintolassa.
Täysimetyksellä olisi kyllä ollut ihan tuskaa olla päivä poissa vauva luota. Rintoja olisi pitänyt tyhjentää joka välissä, itse pystyin yhden tai kaksi syöttöä jättämään välistä, sitten tuntui jo että räjähtää, vaikka kuinka olisi käynyt lypsämässä.
Varmasti jokainen vauva alkaa juoda pullosta tai vaikka nokkamukista ennen kuin kuolee nälkään jos vaikka äiti joutuu sinne sairaalaan. Mutta meillä tähän olisi kulunut aikaa enenmmän kuin se 7-8 h minkä olin poissa vauvan ollessa 3 kk ja hän ei suotunut juomaan muutamaa huikkaa lukuunottamatta, huusi vaan itensä näännyksiin. Olisi ehkä sitten seuraavana päivänä jo ottanut pullosta? Mutta kuka haluaa pullosta kieltäytyvää vauvaa tällä lailla rääkätä polttarien tai jonkun muun oman menon takia? Vauvat ovat erilaisia ja mä en ollut ikinä ajatellutkaan ennen esikoista että joku vauva ei juo pullosta. Kaikkialla kohkataan vaan tissistä ja imetykestä, mutta esim. neuvolassa ei puhuttu mitään siitä vaihtoehdosta että vauva ei välttämättä huoli pulloa kun pääsee tissin makuun.
Riippuu ihan morsiamesta ja polttareiden tunnelmasta. Jos morsianta ei haittaa ja polttareiden fiilis on rauhallinen niin siitä vaan. Itse kävin pariviikkoisen vauvan kanssa pyörähtämässä ystäväni polttareissa ja hyvin meni. Ketään ei haitannut ja vauva nukkui koko parituntisen. Nämä tosin olivat vähän rauhallisemmat juhlat, joissa piipahti useampikin vauva ja mukana oli myös useita raskaana olevia. Mihinkään rymypolttareihin en vauvaa veisi.
Miten sen äidinmaidon antaminen pullosta on yhtään sen vähemmän arvokasta tai vähemmän täysimetystä kuin pelkkä tissin antaminen? Korvikkeestahan tässä ei ollut kysymys.
Tämä on ohis, mutta ihmettelen kommenttia 21, että lasta ei voisi imettää, jos on flunssa tai muu pöpö. Itse sain kamalan vatsataudin, kun vauva oli 2 viikkoa vanha. Koko muu perhekin sairasti taudin vauvaa lukuunottamatta. Imetin koko ajan. Neuvolassa sanottiin, että vatsatauti ei tartu vauvaan, vaikka imetän. Eikä tarttunut.
Minä ainakin olin todella onnellinen ja otettu, että omissa polttareissani myös tuoreet äidit kävivät piipahtamassa. Toinen brunssilla, toinen illallisella. He pitivät juhliani tärkeinä ja olin aivan liikuttunut että he tulivat. Kaikki muut vieraat näkivät mielellään vauvat. Kenen mielestä lapsen näkeminen voi pilata juhlat? En ymmärrä.
Mun mielestä äidin omat menot ja silloin tällöin pullosta pumpatun maidon antaminen on win win win tilanne.Äiti saa omaa aikaa,isä ja vauva yhteistä aikaa jolloin voivat kokea läheisyyttä ja vauvan luotamus isään vahvistuu kun tämä pystyy tyydyttämään hänen tarpeensa ja myös isän varmuus toimia vauvan kanssa.Meillä annettu pumpattua maitoa ekan kerran pariviikkoiselle ihan vaan kokeilumielessä ja sitten noin kolme viikkosen on jo hyvin raaskinut jättää muutamaksi tunniksi isän hoitoon kun tietää että pärjää.Nyt2kk iässä on ollut äidistä erossa enimmillään n.5h.Uskon kyllä et pärjäisi pitemmänkin ajan mut ei ole ollut tarvetta.Mut sitten kyllä pitäis pumpata jossain välissä ettei tissit pakkaudu.Näin meillä.Mun mielestä polttareihin osallistuminen järjestelykysymys ja kantsii tosiaan keskustella etukäteen morsiamen kanssa.
Vähän ot, mutta. Meillä on vauva saanut pääasiassa rintaa, mutta lisäksi säännöllisesti pulloa (lähinnä pumpattua maitoa, joskus korviketta myös) ettei olisi musta ollut täysin riippuvainen, vaan pärjäsi myös isän kanssa. Sain käydä välillä yksin kaupassa ja salilla, ja mies sai käydä vauvan kanssa kyläilemässä myös ilman mua, koska me haluttiin nimenomaan yhdessä hoitaa lapsi. Pari tuntia oli aika maksimi minkä pärjäsin siltikään itse ilman vauvaa tai pumppua, ennenkuin rinnat tuntuivat räjähtävän. Mutta mun mielestä on kullan arvoista että myös isä pärjää tarvittaessa vauvan kanssa ihan siinä missä äitikin, siksi mulle oli tärkeää että vauva osaa syödä pullostakin. Senkun pidätte itsekkäänä, mutta lapsen ja isän hyvä ja turvallinen keskinäinen suhde alusta asti vaatii mun mielestä sitäkin että saavat olla aivan kahdestaankin joskus. Vauvan ollessa hieman alta 11kk lopetin imetyksen (lähinnä puremisen takia, teki tosi aikasin hampaat) ja lähdin ystävän kanssa viikoksi ulkomaille. Isä vietti viikon pojan kanssa ilman mitään ongelmia. Olen työkseni hoitanut lapsia ja nähnyt paljon kuinka äiti omii lapsen täysin ja isän ja lapsen keskinäinen oleminen on epävarmaa. Mä olen ylpeä ettei meillä ole näin. Jos itse joutuisin vaikka sairaalahoitoon, tiedän että täällä kotona on kaikki aina kunnossa. Mun mielestä pullon antaminen joskus on olematon synti näihin hyötyihin nähden.
Kommenttiini 54 lisään vielä, että en myöskään veisi vauvaa lapsettoman ihmisen polttareihin häneltä kysymättä.
Kyllä se oma vauva menee ystävien edelle