Narsistivaimo piinaa... rankkaa ja armotonta henkistä väkivaltaa
Narsistivaimo piinaa Jaria - ”Se on rankkaa ja armotonta henkistä väkivaltaa”
http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1422588591917.html
Narsistin kanssa naimisissa oleva Jari on ollut yhteydessä myös turvataloon ja kriisipäivystykseen. – Sieltä kysytään aina, että oletteko päihtynyt ja oletteko lyönyt vaimoanne. Jos ette, niin ei hätää.
– Vaimoni on aina oikeassa, häntä pitää totella. Hän komentaa ja neuvoo. Hän voi heittää esineen minulle lattialle kuin koiralle, että ota sieltä, nelikymppinen Jari kertoo.
Jari elää liitossa narsistisesti käyttäytyvän naisen kanssa. Perheeseen kuuluu vielä kotona asuvia lapsia.
– Narsistisen henkilön kanssa on varauduttava kaikkeen. Ääntäsi et saa kuulumaan, etkä tule saavuttamaan tyydyttävää ratkaisua. Aina on annettava enemmän kuin saa.
Riita syntyy olemattomista asioista.
– Hän hiiltyy suhteettoman helposti. Se ajatus on niin siinä toisen viassa, kuinka valuvikainen minä olen. Raskaana ollessaan hän suuttui yhteen työkaveriinsa pahasti. Hänen mielestään hänen pystymistään kyseenalaistettiin.
”Hän ei ajattele toisen vointia”
Vaimon halu hallita, arvostella ja kontrolloida on heijastunut moniin lähisuhteisiin.
– Ystäväperheen kanssa välit katkesivat, kun asiat eivät menneet vaimoni tahtomalla tavalla. Joudun rajoittamaan yhteydenpitoa myös vanhempiini.
Asioita on puitava, kun vaimo haluaa.
– Jos olen väsynyt tai sairaana, on silti pakko keskustella hänen kanssaan silloin, kun hän haluaa. Hän ei ajattele toisen vointia tai tunteita.
Jari kuvaa puolisonsa ajattelua ”kauhean jäykänoloiseksi”.
– Jos kaavat poikkeavat, se on hänelle uhka. Yleensä tilanteet lähtevät siitä, että hän kokee, että häntä ei ole huomioitu. Hänelle on oltava koko ajan saatavilla, eikä hän malta tai kykene odottamaan, jos minulla on joku tärkeämpi asia tekeillä.
”Oletteko lyönyt vaimoanne?”
Jari on tuntenut vaimonsa kymmenkunta vuotta. Rakastumisen huumassa naisen käytös ensin imarteli.
– Riitelytapa oli jo alkuun poikkeava. Hän oli jollakin tavalla edellisiin suhteisiin verrattuna huomattavasti kiinnostuneempi ja omistautuvampi heti alkuun.
Hankalammaksi vaimon käytös on muuttunut ensimmäisen lapsen synnyttyä. Jarin aloitteesta parisuhdeongelmiin on haettu apua.
– Tilanteet muuttuivat tapaamisissa sellaisiksi, että puolisoni alkoi vetää niitäkin, Jari kertoo.
Jari on ollut yhteydessä myös turvataloon ja kriisipäivystykseen.
– Sieltä kysytään aina, että oletteko päihtynyt ja oletteko lyönyt vaimoanne. Jos ette, niin ei hätää. Kerran sanottiin, että voin tulla keskustelemaan tilanteesta. Kun vaimoni sai tietää tästä, hän suuttui ja sanoi, ettei tähän pidä sotkea ulkopuolisia. Vaimo soitti sinne uudestaan, eikä minua enää uskottu.
– Omalla kohdallani narsistisen puolison käyttäytyminen on rankkaa ja armotonta henkistä väkivaltaa, johon ei yleisesti pidetä tarpeellisena puuttua viranomaisten taholta, Jari jatkaa.
”Ei ole asiaa, johon vaimoni ei haluisi puuttua”
Jari alkoi etsiä apua itse.
– Narsismin uhrien sivuilla kaikki on kuulostanut kovin tutulta, mutta koen, etten pysty menemään vertaisryhmään, jos olen parisuhteessa tämän henkilön kanssa.
Työ on Jarille henkireikä, ja masennustaan mies on alkanut hoitaa terapiassa.
– Terapia on vaimolle ok, koska siellä keskitytään minun masennukseeni. Se tosin kiinnostaa häntä kovasti. Ei oikeastaan ole asiaa, johon vaimoni ei haluaisi puuttua, paitsi jos joutuu itse naurunalaiseksi tai hankaluuksiin.
Jari on alkanut pohtia myös eron mahdollisuutta.
– Läheisestä suhteesta narsistiin ei voi selvitä henkisesti terveenä. Narsisti tuhoaa uhrinsa itsetunnon ja saa uhrin uskomaan olevansa syypää narsistin käyttäytymiseen. Jos eroa alkaa harkita, kaikki on mietittävä mahdollisimman valmiiksi. Pitää pelastaa itsensä. On kauhean surullista, että se toinen, rakaskin ihminen, on sellainen eikä näe vikaa itsessään.
Jarin nimi on muutettu.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 13:45"]
Poikaystäväni on varmasti narsisti. :( Ihan samanlainen, pilannut mun itsetunnon jne kontrolloi kaikkea, suuttuu kaikesta, aina pitää asioiden mennä hänen tavallaan.. :( hänen takiaan olen menettänyt yhteydet moneen ihmiseen.. Olen liian heikko/rakastunut jättääkseni hänet. Ihan hirveää tajuta tälläinen asia, voiko narsismista parantua?
[/quote]
Persoonallisuushäiriö ei ikävä kyllä parane, mutta jos ihmisellä on motivaatiota oppia toimimaan toisella tavalla ja muuttaa ajattelutapaansa, se voi muuttua. Harvalla kuitenkaan on niin kovaa motivaatiota, että se on edes mahdollista, ja se vaatisi varmasti aika intensiivistä terapiaa. Ihmisen pitäisi myöntää ja hyväksyä tilansa noin aluksi, ja pudottaa puolustuksensa, nöyrtyä. Jos sitä ei tapahdu, ei voi olla muutosta.
En usko, että poikaystäväsi muuttuu. :( Sä varmasti tiedät, että sun pitäisi lähteä. Jos tuntuu vaikealta, koita järjestää asioita pikkuhiljaa. Tee pieniä askelia kerrallaan, mieti asiat läpi. Aloita vaikka pohtimalla, mistä voisit saada apua. Voitko ottaa ihmisiin yhteyttä uudelleen? Ajattele, miltä tuntuu vaikka vuoden päästä siitä, kun olet hänet jättänyt. Siihen mennessä olet alanut saamaan omaa elämääsi ja itseäsi takaisin. :) Silloin kiität itseäsi.
Mä olen tuo kymppi, jolla oli persoonallisuushäiriöinen (todennäköisesti. En vain osaa kuvitella, että terve ihminen pystyisi siihen, mitä hän teki) äitipuoli.
Tuollaistahan se elo on narsistin kanssa. Ei siinä voi muuta, kuin lähteä siitä suhteesta, jos narsisti ei suostu menemään hoitoon. Ja harvoinhan ne suostuu, kun eivät itse nää tätä häiriötään. Narsisti manipuloi kaikki läheiset ja kaukaisemmatkin ihmiset puolelleen. Kukaan ei usko, jos narsistin uhri kertoo, että millaista helvettiä käy läpi päivittäin.
Toi ei kuulosta narsistilta, vaan epävakaalta pers.häiriöltä, eli borderline.
Monesti naisepävakaat sekoitetaan narsisteihin, ne on melkolailla yhtä sekoja, mutta epävakaa on huomattavasti enemmän sekaisin, ja se sen tuhovimma on eri syistä johtuvaa kuin narsistilla.
Epävakaata pers.häiriötä voi hoitaa, sen takia olisi hyvä tunnistaa kumpi on kyseessä, kun kohtaa tuollaisen naistuholaisen.
Narsisti ja epävakaa kans rauhoittuu eri tekniikoilla, senkin takia kannattaisi kumpi on kyseessä. Naisissa on tosi paljon epävakaita, ja miehissä tosi paljon narsisteja, en kans tuntee kovaa vetoa toisiinsa, ja narsisti + epävakaa parit on tosi yleisiä, ne on niitä, jotka pysyy yhdessä, tappelee, on väkivaltaisia, sekoilee jne. Ikävä kyllä niillä on usein lapsia....
Ja tuon äiti/naismyytin voisi jo pikkuhiljaa purkaa, liian monet miehet ja lapset kärsii tuollaisten naisten takia, eikä ne saa mistään apua.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 13:45"]
Poikaystäväni on varmasti narsisti. :( Ihan samanlainen, pilannut mun itsetunnon jne kontrolloi kaikkea, suuttuu kaikesta, aina pitää asioiden mennä hänen tavallaan.. :( hänen takiaan olen menettänyt yhteydet moneen ihmiseen.. Olen liian heikko/rakastunut jättääkseni hänet. Ihan hirveää tajuta tälläinen asia, voiko narsismista parantua?
[/quote]
narsismista ei käytännössä koskaan parannuta. siinä on aina yksi tärkein mekanismi oman pahan olon transferenssi muihin ja tämä estää asian käsittelemisen lähes täydellisesti.
eroa koska et tule saamaan mitään kaipaamaasi rakkautta. narsisti saa voimansa siitä että uhri kaipaa rakkautta tajuamatta ettei sitä tule saamaan.
t. mies
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 13:11"]
Turvatalo ja kriisipäivystys ovat sellaisia tilanteita varten, kun joku on välittömässä vaarassa. Eli kun on olemassa fyysisen väkivallan uhka. En nyt oikein ymmärrä, miksi sinne pitäisi ottaa yhteyttä kun toinen puhuu häijysti ja viskoo tavaroita lattialle. Turvataloissa on varmasti kädet täynnä työtä kun autetaan ihmisiä joilla on luut murskana tai leuka sijoiltaan.
Terapia on varmasti hyvä idea. Jos terapeutti antaa asiakkaan ottaa keskustelun johdon, silloin on syytä vaihtaa terapeuttia koska nykyinen on täysin ammattitaidoton. Tai sitten voi lähteä huonosta suhteesta.
Tuo, että naiset johtaisivat väkivaltatilastoja, on yksinkertaisesti valhe.
[/quote]
PERHEVÄKIVALLASSA naiset ottanevat ykkössijan, kirkkaasti. Juoppojen keskinäinen väkivalta onkin asia erikseen. Tutkipa ne tilastosi uudestaan ja päivitä tietosi. Nainen on aina uhri?
Ja näppärästi sinäkin vähättelet miehiin kohdistuvaa väkivaltaa, miesvihaaja.
[/quote]
Ottanevat? Latelet syytöksiä, et vaivaudu edes selvittämään totuutta ja vieläpä myönnät sen? Valehtelija.
[/quote]
Uliuliuliuuu. Femakko on hyvä ja päivittää itse tietonsa, eikä hoe vuodesta toiseen naisen euroa ja lasikattoa.
[/quote]
Vuosituhannen vakuuttavin argumentti: "Uliuliuuu".
Vähättelet kyllä melkoisesti miestä, joka on joutunut henkisen väkivallan uhriksi. Minä yritän miettiä mistä hän saisi apua ja teen rakentavia ehdotuksia, sinä taas nimittelet kuin pikkupoika hiekkalaatikolla ja alat itkeä... palkkapolitiikasta?