Naapuri käyttää taloyhtön saunaa luvatta
Eli käy ns. jälkilöylyillä viimeisten saunavuorojen jälkeen. Ei siis maksa saunasta. Käy joskus vielä taloyhtiössä asumattoman tyttöystävänsä kanssa saunassa.
Mitä teen asialle? Isännöitsijä käski soittaa poliisit kun ovat saunassa, mutta tuleeko poliisi paikalle tuollaisen takia? Joku lappu postiluukusta voisi olla fiksumpi juttu, millaisen lapun laittaisitte?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:58"]
Ap, älä tukehdu nyt pullaasi, mutta meiltä isännöitsijä unohti vuoden verran veloittaa saunavuorosta. Eikä veloittanut edes jälkikäteen. Saunottiin vuosi sun rahoilla!!
[/quote]
Oletko vammainen tai jotain? Ei kai se isännöitsijä sinun saunaasi maksa. tottakai saunavuorot maksetaan asukkaiden rahoilla, muistettiin nitä veloittaa tai ei.
Mä en edes tiennyt, että jossakin veloitetaan saunomisesta.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:18"]
[/quote]
Nyt tiedät.
Tällä ketjulla mennään vielä Iltasanomien uutisiin.
Asia joka häiritsi tässä jutussa minua eniten, oli se, että mistä SINÄ tiedät, ettei naapurisi maksa saynavuorostaan? Vain siksikö, ettei hän ole varannut omaa vuoroaan? Voiko olla, että hänellä on sellainen työ, ettei aina pääse siihen tiettyyn aikaan, tai kaikki "sopivat" vuorot on jo varattu. Minun mielestä taloyhtiössä asumisessa oli juuri se paska puoli, että joku muu päätti milloin saat käydä saunassa. Ja niitä vuorojahan ei sitten saanut vaihtaa, eikä vaihdettu, vaan vuodesta toiseen samat. Ja sama hinta kaikille. Omani oli torstaina kello 17, en päässyt sinne ikinä. Pääsin vasta töistä aikaisintaan tuohon aikaan. Onneksi nyt on oma sauna, saan käydä juuri silloin, kun siltä tuntuu.
"Luin otsikon ensin, että naapuri kyttää taloyhtiön saunaa, ja niinhän se tavallaan olikin.
AP'n kanssa silti samoilla linjoilla, perseestä tuollainen vapaamatkustelu vaikkei näennäisesti olekaan muilta pois. Muut sen lystin kuitenkin maksaa. Se on tää moderni itsekeskeinen minäminä-ajattelu mikä tulee muutenkin joka käänteessä vastaan, sama ilmaissaunoja varmaan kuskaa vanhat huonekalut, telkkarit ja auton akutkikin vain roskakatokseen, kun on kivempi että muut maksaa niiden pois kuljettamisesta kuin itse."
Luulen, ettei ap tapausta kannata ottaa kovin vakavasti, jos isännöitsijä on pyytänyt soittamaan poliisit, kun naapuri on saunassa, lopputulos kun olisi ollut, että poliisit olivat nauraneet partaansa.
Taloyhtiön hallitus on todennäköisesti noudattanut asuntoosakeyhtiö osakkeen omistajien tasavertaisuuden-periaatetta, jolloin kaikilla osakkeenomistajalla on oikeus saunavuoroihin. Ja saunavuorot kun ovat yleensä perjantai ja/tai lauantaisin, niin kaikille ei vain saunavuorot riitä. Ap naapurin poikamiehelle on ehkä tarjottu viimeisen saunavuoron jälkeen esim. puolta tuntia löylyhuonetta, jonka jälkeen suihku, koska suihkun käyttö on sallittua, vaikka taloyhtiön hiljaisuusaika olisi jo voimassa. Hallitus on taas omaltaosaltaan päättänyt, onko saunavuoro maksullinen vai ei ja sekin on mahdollista, että viimeisen kylpijän kanssa on jaettu saunavuoro ja taloyhtiön "piikkiin" tulee esim. 10min. Suihku ei ole sen kalliimpaa, käykö taloyhtiön vai omassa suihkussa, jos omia vesimittareita ei ole.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:27"]
Asia joka häiritsi tässä jutussa minua eniten, oli se, että mistä SINÄ tiedät, ettei naapurisi maksa saynavuorostaan? Vain siksikö, ettei hän ole varannut omaa vuoroaan? Voiko olla, että hänellä on sellainen työ, ettei aina pääse siihen tiettyyn aikaan, tai kaikki "sopivat" vuorot on jo varattu. Minun mielestä taloyhtiössä asumisessa oli juuri se paska puoli, että joku muu päätti milloin saat käydä saunassa. Ja niitä vuorojahan ei sitten saanut vaihtaa, eikä vaihdettu, vaan vuodesta toiseen samat. Ja sama hinta kaikille. Omani oli torstaina kello 17, en päässyt sinne ikinä. Pääsin vasta töistä aikaisintaan tuohon aikaan. Onneksi nyt on oma sauna, saan käydä juuri silloin, kun siltä tuntuu.
[/quote]
Oletpa fiksu. Kannatti pitää se saunavuoro.
Kyllä ne poliisit kannattaa soittaa. Näin isännöitsijäkin saa tarvittaessa pitävän todisteen. Naapuri voi varata ja maksaa saunomisesta siinä missä muutkin.
Meillä saunavuoro on tunti ja monet sinkut jakavat saunavuoronsa eli puoli tuntia molemmille, kun saunavuoroista on pulaa.
Taloyhtiö laskuttaa ainoastaan toista (vuoron varannutta) yhdestä tunnista ja ylimääräinen maksaa henk.koht. toiselle ja ylimääräinen saunoja ei näy varauslistoilla, eikä taloyhtiö sitä myöskään laskuta, jo ihan kustannussyistä, vaan rahaliikenteen hoitavat keskenään.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:18"]
[/quote]
Nyt tiedät ja tiedoksi sekin, että 90 % taloyhtiöistä veloittaa saunasta ja todella moni myös pesutuvan käytöstä, jos sellainen on. Uusiinhan ei monesti tehdä pesutupia, tehdään vain kuivaushuoneita. Se maksetaan yhtiövastikkeen yhteydessä monessa paikassa, joissain paikoissa veloitetaan erikseen. Meillä on yhtiövastikkeen yhteydessä ja saa olla tarkkana, että menee oikein, kun kesä- ja talvivuorot varataan erikseen.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 03:02"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:53"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 02:36"]Oikeastiko joku kyttää näin paljon naapurien tekemisiä? Hanki ap elämä ja anna toisten olla. Hullua tämmönen toiminta sulta.
[/quote]
Tyypillinen vassariloisen kommentti. Ei oikein hahmoteta, mistä se raha oikein tulee ja tällaiset ylellisyydet, kuin taloyhtösaunat.
[/quote]
Mikä on vassariloinen?
Ja katos mua ei jaksa kiinnostaa naapurit sitten yhtään, ei kiinnosta mitä ne tekee tai jättää tekemättä. Mä elän omaa elämää, en naapurien elämää. Ap:n juttu kuuluu isännöitsijän ratkaistavaksi, ei ap:n. Ja isännöitsijän vastauksesta voi päätellä, että sitä ei kiinnosta sitten yhtään hoitaa ko. asiaa. Jättää muiden asukkaiden vastuulle, vaikka ei kuulu niille, onnetonta.
[/quote]
Vassariloinen, tai oikeinkirjoitettuna Vassar-iloinen on henkilö, joka riemuitsee tultuaan valituksi New Yorkin Vassar collegeen.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 20:03"]
Ap, älä tukehdu nyt pullaasi, mutta meiltä isännöitsijä unohti vuoden verran veloittaa saunavuorosta. Eikä veloittanut edes jälkikäteen. Saunottiin vuosi sun rahoilla!!
[/quote]
Se on ollut hallituksen, eli teidän itse valitsemien edustajien päätös. Ei isännöitsijän.
[/quote]
Asumme vuokralla.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 10:44"]
Meillä on viimeinen saunavuoro. Sen päätteeksi avaan pesuhuoneen ikkunat selälleen ja viilennän nopeasti sekä saunan että pesutilan, joten jos joku tulee sinne 10 min myöhemmin, niin hänellä on todella kylmä näin talvella. Lisäksi laitan ilmastoinnin puhaltamaan täysillä kylmää.
[/quote]
Tuota eikös sauna pitäisi kuivata niillä jälkilämmöillä?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:32"]
""Jälkilämmöillä heitetty vesi pilaa kiukaan ja muutenkaan sauna ja pesuhuone ei ehdi kuivua. Siitä on haittaa ja kuluja asukkaille, muutenkin kuin sen maksamattoman saunamaksun verran."
Voi tätä maailman pienuutta. Miten kuvittelet oman pesuhuoneesi kuivuvan suihkun jälkeen, kun lämpötila 20-25 astetta?
Saunan kiukaan sammuttua, lämpötila on yleensä 80-100 +astetta ja sen jälkeen menee noin 10-12 tuntia (ovi kiinni) kun lämpötila on sama kuin pesuhuoneessa eli 20-25 astetta eli jotain järkeä keskusteluun.
[/quote]
Onko sinun pesuhuoneesi tehty vettä imevästä puusta niinkuin saunat yleensä on? Maailmankuvaa kannattaa tosiaan laajentaa myös tuonne kemia, fysiikka, biologia, maalaisjärki -suuntaan ennenkuin häijyilee toisten vastauksille.
En tiedä mutta aika vakava juttu.
[/quote]
Se on ollut hallituksen, eli teidän itse valitsemien edustajien päätös. Ei isännöitsijän.
Meidän pienessä taloyhtiössä (12 asuntoa) yhdellä miehellä oli saunavuoro ja jokaikinen lauantai oli samasta talosta eräs toinen mies hänen vieraanansa saunomassa. Hallitus lopetti moisen vilungin kun se tuli ilmi.
Vieraat saavat saunoa maksutta mutta tuo ei ollut mikään satunnainen vieras.
Kaikkea jotkut keksivätkin yrittää..
82 jatkaa: se samainen pummisaunoja ei maksanut autopaikkamaksua kun ei huvittanut. Sillä että muut asukkaat sen maksoivat ei ollut mitään merkitystä.
Saatuaan pysäköintivirhemaksun uhkaili muita talon asukkaita.
Eli jos on jossain asiassa välinpitämätön yhteisestä edusta on sitä usein monessa muussakin.
Ymmärrän ap:ta erittäin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 14:32"]Ei kai se haittaa, jos muutenkin muut saunoo mutta mun naapuri käy yleisissä suihkuissa jopa silloin, kun ne ei ole käytössä. Se lika pinttyny ja suihku tummuu kun siivoja käy vain kerran viikossa - oikeiden saunojien jälkeen...
[/quote]
Meillä oli vessaremppa asunnossamme homeen takia ja jouduttiin pitkään käymään taloyhtiön suihkussa kun wc-tiloja kuivateltiin. Ihan siis luvan kanssa tietenkin, eikä todellakaan maksettu lystistä ylimääräistä. Muistaakseni remontin ajalta sai jopa vuokranalennusta kun wc oli pois käytöstä, en ole varma. Samaan aikaan koko taloyhtiössä oli myös kattoremontit meneillään ja oli mukavaa kulkea aamusuihkuun kun siellä oli useamman kerran remppamies aamukakalla. Se haju oli sanoinkuvaamaton. Vieläkin menee kylmiä väreitä.
Voi vittu. Hanki ap elämä. Jos toi on sun elämän suurin murhe ni hyvin menee.