Miten lopettaa tuhlailu?
Käytän ihan tolkuttomasti rahaa joka kuukausi.
Olen sinkku, mulla on hyvät tulot eli velkaantumisesta ei ole kyse. Mutta hirvittää. Mulla menee 1400-1700 euroa joka kuukausi, ja tässä ei siis ole laskut mukana. Laskut maksan siis tililtä, muun elämisen luottokortilla, jonka maksan sitten aina kokonaan pois seuraavan kuun alussa.
Tuossa summassa on siis ruoka, lääkkeet (niihin menee varmaan enintään 50€/kk, vähän vaihtelee), liikkuminen (bussikortti parin kk välein, Voi-lauta useimpina päivinä). Joka kk käytän noin satasen johonkin hyvinvointiin, eli vaikka kasvohoitoon, jäsenkorjaukseen tms.
Baareissa käyn jonkin verran, mutta siihen ei mene montaa kymppiä kuukaudessa.
Ruokaa tulee tosi paljon tilattua Woltilla, vaikka yhtä lailla voisin käydä kaupassa ja kokkailla kotona.
Nyt kaipaisin vinkkejä sellaiselta, joka on onnistunut lopettamaan tällaisen ja rajaamaan kulujaan. Kun ei tavallaan ole syytä, paitsi se, että olis fiksumpaa laittaa vaikka muutama satanen rahastoihin tai bitcoineihin joka kk :D
Onko auttanut joku sovellus, excel tms? Vinkatkaa!
Kommentit (80)
Kyse on oireesta.
Mitä sinulta todella puuttuu?
Kuulostele yksin tai toisen kanssa. Kun olet päässyt asian ytimeen, tuhlailu lakkaa automaattisesti. Extel, tai muut laastaritoimet eivät auta, syy on aina syvemmällä.
Miten on tuon läheisyyden laita, oletko onnellinen ja koetko tyydytystä, niin mahdollisessa suhteessa kuin seksin alueella?
Tstemmpiä toivottaa entinen shoppailuholisti
Googlaa shopaholic tai addicted to shopping. Älä lue ylistäviä postauksia.
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomuus huipussaan kirjoitti:
Mistä tälläisiä ihmisiä oikein löytyy? Vinkkiä tuhlauksen lopettamiseen? Et vaan osta. Olipas vaikeaa
No ei se nyt ihan näin ole 😅 Onhan muillekin "addikteille" apuja, eli vaikka röökinpolton lopettamiseen tai peliongelmaan jne. Miksei siis tuhlaamiseenkin? Miksi siinä pitäisi vaan osata lopettaa ja se siitä?
Ap
Onhan noita eri addikteihin sopivia auttajatahoja. Ei kuitenkaan täällä mammapalstalla asiantuntijoita. "Miksi pitäisi vaan itse osata lopettaa tuhlailu"? Ootpa avuton ja siis avuntarpeessa. Ota nyt vaikka yhteys mielenterveyspalveluihin ensin, ohjaavat sitten eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa shopaholic tai addicted to shopping. Älä lue ylistäviä postauksia.
Googlasin. Oli listattu erilaisia muotoja:
Compulsive shopaholics who shop when they are feeling emotional distress
Trophy shopaholics who are always shopping for the perfect item
Shopaholics who want the image of being a big spender and love flashy items
Bargain seekers who purchase items they don’t need because they are on sale
Bulimic shoppers who get caught in a vicious cycle of buying and returning
Collectors who don’t feel complete unless they have one item in each color or every piece of a set
Yksikään näistä ei päde minuun :D Mä en kiertele kaupoissa koskaan, en kerää mitään tavaraa, en osta materiaa esitelläkseni sitä kenellekään jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tälläisiä ihmisiä oikein löytyy? Vinkkiä tuhlauksen lopettamiseen? Et vaan osta. Olipas vaikeaa
No ei se nyt ihan näin ole 😅 Onhan muillekin "addikteille" apuja, eli vaikka röökinpolton lopettamiseen tai peliongelmaan jne. Miksei siis tuhlaamiseenkin? Miksi siinä pitäisi vaan osata lopettaa ja se siitä?
Ap
Onhan noita eri addikteihin sopivia auttajatahoja. Ei kuitenkaan täällä mammapalstalla asiantuntijoita. "Miksi pitäisi vaan itse osata lopettaa tuhlailu"? Ootpa avuton ja siis avuntarpeessa. Ota nyt vaikka yhteys mielenterveyspalveluihin ensin, ohjaavat sitten eteenpäin.
Oikeastiko sinusta on niin, että jos käytän paljon rahaa, olen mielenterveysongelmainen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oikeastiko sinusta on niin, että jos käytän paljon rahaa, olen mielenterveysongelmainen?
Ap
Ei se, että käytät paljon rahaa, ole mikään ongelma. Se, että kärsit liallisesta ja turhasta rahankäytöstäsi, se on mielenterveysongelma siinä kuin yletön syöntikin. Tai alkohlismi.
Itselleni auttoi exceliin menojen kirjaus. Joo, näen ostot myös tiliotteelta, mutta jotenkin niiden ylös kirjaaminen tuntui pahalta.
Ja luokittelussa nostin omaksi kategoriakseen sen mun pahimman syntipukin. Joka kerta tunsin piston sydämessä, kun siihen lisäsin lukemia.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni auttoi exceliin menojen kirjaus. Joo, näen ostot myös tiliotteelta, mutta jotenkin niiden ylös kirjaaminen tuntui pahalta.
Ja luokittelussa nostin omaksi kategoriakseen sen mun pahimman syntipukin. Joka kerta tunsin piston sydämessä, kun siihen lisäsin lukemia.
Hei tää olikin fiksu vinkki, kiitos! Mä kans taidan kategorioida noi pahimmat, ja laittaa vielä vaikka värikoodauksen niin että menee punaiselle jos tietty raja ylittyy!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei se, että käytät paljon rahaa, ole mikään ongelma. Se, että kärsit liallisesta ja turhasta rahankäytöstäsi, se on mielenterveysongelma siinä kuin yletön syöntikin. Tai alkohlismi.
Kärsin? En mä siitä kärsi, mä vaan ymmärrän että olisi fiksumpiakin tapoja käyttää rahaa. Ei tämä mua valvota tai ahdista mitenkään.
Ap
Ei sun tarvi lopettaa tuhlailua, vähennät vain sitä. Käyt harvemmin hoidoissa tms.
Omistatko asunnon? Jos et, niin osta sellainen ja ota tavoitteeksi maksaa se mahdollisimman äkkiä pois. Siinä vaihtoehtoinen kohde rahoille joka kilpailee sähköpotkulautojen ja wolttien kanssa?
Outoja vastauksia, mutta toisaalta tyypillisiä tälle palstalle.
Ap, mulla on vähän sama tilanne kuin sulla, paitsi että ostan myös kotiin juttuja. Laitan säästöön satasen kuussa, mutta kaikki muu menee kuukauden aikana.
Woltista sivuhuomiona: ei sen kautta ole pakko tilata roskaruokaa. Itse tilaan ehkä kerran pari vuodessa jotain hampparia, muuten tilaan salaatteja, täytettyjä leipiä, aasialaista ruokaa ym. On tosi helppoa kun saa hyvää ruokaa kotiovelle.
Luottokortin maksan kuukausittain nollille, ei siinä tule mitään ylihintaa millekään.
Vierailija kirjoitti:
Omistatko asunnon? Jos et, niin osta sellainen ja ota tavoitteeksi maksaa se mahdollisimman äkkiä pois. Siinä vaihtoehtoinen kohde rahoille joka kilpailee sähköpotkulautojen ja wolttien kanssa?
En omista vielä. Harkinnassa ostaa ensi vuonna. Silloin varmasti tuleekin juuri tuo efekti, että haluan lyhentää lainaa ja säästää muusta. Olen siis omistanut kaksi kertaa asunnon, nyt elämäntilanteen muuttumisen takia ollut kaksi vuotta vuokralla. Piti jo aiemmin ostaa, mutta työpaikan vaihdoksen takia halusin ensin varmistaa, että tulot on varmasti pysyvät ja riittävät.
Ehkä tuon kuluexcelin teon lisäksi teen siihen säästösarakkeen asunnon käsirahaa varten! Kiitos, tää avasi taas silmiä 😊
Ap
Nämähän voi näkyä jopa suoraan verkkopankista, tarjoavat nykyään kaikenlaista analyysipalvelua, tai sitten naputtelet raa'asti koko vuoden menot yhteen exceliin, luokittelet ne ja lasket yhteen minkä verran rahaa menee kaikkeen.
Kauppojen bonuskortit näyttävät myös kuinka paljon ostat kaljaa tai karkkia tms., sehän ei näy suoraan pankista.
Siinä sitten ihmettelet, että onko se potkulautailu tai wolttaaminen oikeasti niiden satojen eurojen arvoista.
Ei ole.
Madonlukuja katsoessasi päätät minkä verran säästät. Älä vedä överiksi, et jaksa askeettiseksi vedettyä elämää, kun ei ole pakko.
Laske ensin kaikki pakolliset menot, kuten bussikortti, lääkkeet, asuminen, ruokalaskusta 50-80 % turhuuksien määrästä riippuen.
Sen verran menee aina rahaa.
Päälle vähän hömpöttelyrahaa, 100-200 e/kk. Se on ihan riittävästi omaan itseen panostamista.
Loput säästöön, paitsi ekan/ekat kuukaudet ne menevät luottokortista eroon pääsemiseksi. Sen käytön lopetat nyt heti.
Vierailija kirjoitti:
Nämähän voi näkyä jopa suoraan verkkopankista, tarjoavat nykyään kaikenlaista analyysipalvelua, tai sitten naputtelet raa'asti koko vuoden menot yhteen exceliin, luokittelet ne ja lasket yhteen minkä verran rahaa menee kaikkeen.
Kauppojen bonuskortit näyttävät myös kuinka paljon ostat kaljaa tai karkkia tms., sehän ei näy suoraan pankista.
Siinä sitten ihmettelet, että onko se potkulautailu tai wolttaaminen oikeasti niiden satojen eurojen arvoista.
Ei ole.
Madonlukuja katsoessasi päätät minkä verran säästät. Älä vedä överiksi, et jaksa askeettiseksi vedettyä elämää, kun ei ole pakko.
Laske ensin kaikki pakolliset menot, kuten bussikortti, lääkkeet, asuminen, ruokalaskusta 50-80 % turhuuksien määrästä riippuen.
Sen verran menee aina rahaa.
Päälle vähän hömpöttelyrahaa, 100-200 e/kk. Se on ihan riittävästi omaan itseen panostamista.
Loput säästöön, paitsi ekan/ekat kuukaudet ne menevät luottokortista eroon pääsemiseksi. Sen käytön lopetat nyt heti.
Kiitos, tässä oli paljon hyviä juttuja joista otan onkeeni.
Paitsi luottokorttivelkaa mulla ei ole 😅 Just maksoin viime kuun laskun kokonaan pois eli siellä on vain nämä 13 päivän kulut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kärsin? En mä siitä kärsi, mä vaan ymmärrän että olisi fiksumpiakin tapoja käyttää rahaa. Ei tämä mua valvota tai ahdista mitenkään.
Ap
Aloituksessa kerroit, että rahankäyttösi ahdistaa sua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Aloituksessa kerroit, että rahankäyttösi ahdistaa sua.
En kertonut :D Sanoin että hirvittää, summat siis. Aivan eri asia.
Ap
Kun lopettaa roskaruoan tilaamisen ja alkaa liikkua matkat kävellen, niin pääsee eroon kehopositiivisesta ulkonäöstä. Siinä motivaatiota kerrakseen.
Helpoin tapa on nyt laittaa se luottokortti jäähylle. Jos pelkkää pankkikorttia ei ole, nosta käteiseksi aina viikon budjetti. Yksi vaihtoehto on lyhentää sitä luottokorttia joka viikko tililtä.
Laita tilipäivänä kaikki maksuun ja siirrä säästötilille sopiva summa. Sitten elät loppukuun niillä rahoilla joita on jäljellä. Minulla on budjetti 25€ päivä laskujen päälle, nykyään tuostakin menee satanen sitten seuraavassa kuussa säästöön, kun kaikki on kiinni. mutta valitse sinulle sopiva helppo summa ja pidä kiinni siitä.
Mä en osaa ajatella, että tää on mikään pakko. Kuten sanoin, en ostele tavaraa nurkkiin jne. vaan enemmänkin nää on tämmösiä elämää helpottavia ostoja, eli valmista ruokaa, helpompia liikkumistapoja jne. Eikä mulla ole mitään ajatusta siitä, että mun ois "saatava" käyttää kaikki rahat pois. Enemmän kai jonkin sortin laiskuutta tai ajatusta siitä, että sillä ei ole mitään väliä meneekö rahaa vai ei. Siitä koitan nyt keksiä keinoja pois.
Ap