Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lopettaa tuhlailu?

Vierailija
13.11.2021 |

Käytän ihan tolkuttomasti rahaa joka kuukausi.
Olen sinkku, mulla on hyvät tulot eli velkaantumisesta ei ole kyse. Mutta hirvittää. Mulla menee 1400-1700 euroa joka kuukausi, ja tässä ei siis ole laskut mukana. Laskut maksan siis tililtä, muun elämisen luottokortilla, jonka maksan sitten aina kokonaan pois seuraavan kuun alussa.
Tuossa summassa on siis ruoka, lääkkeet (niihin menee varmaan enintään 50€/kk, vähän vaihtelee), liikkuminen (bussikortti parin kk välein, Voi-lauta useimpina päivinä). Joka kk käytän noin satasen johonkin hyvinvointiin, eli vaikka kasvohoitoon, jäsenkorjaukseen tms.
Baareissa käyn jonkin verran, mutta siihen ei mene montaa kymppiä kuukaudessa.
Ruokaa tulee tosi paljon tilattua Woltilla, vaikka yhtä lailla voisin käydä kaupassa ja kokkailla kotona.

Nyt kaipaisin vinkkejä sellaiselta, joka on onnistunut lopettamaan tällaisen ja rajaamaan kulujaan. Kun ei tavallaan ole syytä, paitsi se, että olis fiksumpaa laittaa vaikka muutama satanen rahastoihin tai bitcoineihin joka kk :D
Onko auttanut joku sovellus, excel tms? Vinkatkaa!

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja sen verran vielä: nuo kaikki menee siis taivaan tuuliin, eli en ostele sisustuskamaa tai muuta krääsää kotiin. Eli siihen liittyviä vinkkejä en tarvitse.

Ap

Vierailija
2/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään oo mitään? 😀

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta wolttaus ja voi-lauta näin alkuun. Ei ole mitään maagisia keinoja, sun täytyy vaan lopettaa ne.

Vierailija
4/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet huolissasi tilanteesta ja olet laskelmiakin hieman tehnyt, niin se on jo alku. Voit aloittaa ihan kunnon kirjanpidon menoistasi ja laitat siihen vaikka tämän syksyn kulutuksen alkaen syyskuun alusta, tiliotteestahan ne tiedot löytyvät.

Sen jälkeen mietit miten voisit muuttaa tilannetta. Olisiko sittenkin paras tehdä kotona ruokaa reilumpi satsi ja pakastaa se annoksina kuin tilata ylihintaista skeidaa jostakin ravintolasta ovelle? Kauneudenhoito taas, onko siitä oikeasti mitään hyötyä ja iloa, että maksat siitä ylihintaa jollekin firmalle, joka lätkyttää naamaasi aineita hetken ja kauppaa niitä purnukoitaan sitten sinulle? Eikö niitä tuhannen purnukoita ole jo kaapit pullollaan? Laita mielummin itse itsellesi joku kiva naamio vaikka joka sunnuntai. Jos taas olet vaikka värikierteessä hiustesi kanssa, niin ammattilainen osaa kyllä laittaa sellaisia värejä, joiden kanssa sinun ei tarvitse ravata kampaajalla kuukauden välein.

Listaa tänne suurinpiirtein 2-3 kuukauden menot, niin tiedämme tarkemmin missä mennään. Itsellä humputtelu loppui aikanaan siihen, kun muutin ja tajusin kuinka älyttömästi minulla on esimerkiksi täysin käyttämättömiä uusia vaatteita, jossa oli vielä lappukin kiinni. Samoin kun nostelen laatikoihin kymmeniä purnukoita, joista löytyi mitä erilaisempia hiusten-, naaman-, jalkojen- ja ihonhoitotuotteita, meikkejä jne. Kuivakaapista taas löytyi monta vuotta sitten vanhaksi menneitä ruoka-aineita, esim. mausteita, joita olin ostanut nuorena. Ainakin minulle on tullut lempituotteet, joita käytän ja muita en tarvitse. Vaatteissa taas nostelen esille sen kauden oikeasti kivat vaatteet ja laitoin kestopusseihin komeroon kesävaatteet. 2/3 vaatteista kierrätin siskoni ja äitini kautta kierrätyspisteeseen ja en osta enää mitään muita kuin kuluvia vaatteita.

Olo helpottui siivouksen myötä paljon ja koko elämä järkevöityi reilusti. En ole käyttänyt luottokorttiakaan enää aikoihin.

Vierailija
5/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kellään oo mitään? 😀

Ap

Tämä menee samaan kategoriaan (tyhmempi vain) kuin: miten lopettaa tupakointi, ylensyönti, rahapelit, alkoholi, valehtelu, onhan noita. Eihän siinä muu auta, kuin päättää ja pysyä päätöksessään. Ei sulla ole aikeitakaan lopettaa tuhlailu, kun ei näytä mitään motiiviakaan olevan.

Vierailija
6/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tälläisiä ihmisiä oikein löytyy? Vinkkiä tuhlauksen lopettamiseen? Et vaan osta. Olipas vaikeaa

Vierailija
7/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran olet huolissasi tilanteesta ja olet laskelmiakin hieman tehnyt, niin se on jo alku. Voit aloittaa ihan kunnon kirjanpidon menoistasi ja laitat siihen vaikka tämän syksyn kulutuksen alkaen syyskuun alusta, tiliotteestahan ne tiedot löytyvät.

Sen jälkeen mietit miten voisit muuttaa tilannetta. Olisiko sittenkin paras tehdä kotona ruokaa reilumpi satsi ja pakastaa se annoksina kuin tilata ylihintaista skeidaa jostakin ravintolasta ovelle? Kauneudenhoito taas, onko siitä oikeasti mitään hyötyä ja iloa, että maksat siitä ylihintaa jollekin firmalle, joka lätkyttää naamaasi aineita hetken ja kauppaa niitä purnukoitaan sitten sinulle? Eikö niitä tuhannen purnukoita ole jo kaapit pullollaan? Laita mielummin itse itsellesi joku kiva naamio vaikka joka sunnuntai. Jos taas olet vaikka värikierteessä hiustesi kanssa, niin ammattilainen osaa kyllä laittaa sellaisia värejä, joiden kanssa sinun ei tarvitse ravata kampaajalla kuukauden välein.

Listaa tänne suurinpiirtein 2-3 kuukauden menot, niin tiedämme tarkemmin missä mennään. Itsellä humputtelu loppui aikanaan siihen, kun muutin ja tajusin kuinka älyttömästi minulla on esimerkiksi täysin käyttämättömiä uusia vaatteita, jossa oli vielä lappukin kiinni. Samoin kun nostelen laatikoihin kymmeniä purnukoita, joista löytyi mitä erilaisempia hiusten-, naaman-, jalkojen- ja ihonhoitotuotteita, meikkejä jne. Kuivakaapista taas löytyi monta vuotta sitten vanhaksi menneitä ruoka-aineita, esim. mausteita, joita olin ostanut nuorena. Ainakin minulle on tullut lempituotteet, joita käytän ja muita en tarvitse. Vaatteissa taas nostelen esille sen kauden oikeasti kivat vaatteet ja laitoin kestopusseihin komeroon kesävaatteet. 2/3 vaatteista kierrätin siskoni ja äitini kautta kierrätyspisteeseen ja en osta enää mitään muita kuin kuluvia vaatteita.

Olo helpottui siivouksen myötä paljon ja koko elämä järkevöityi reilusti. En ole käyttänyt luottokorttiakaan enää aikoihin.

Hei kiitos tosi paljon pitkästä ja fiksusta vastauksesta! Arvostan!

Muutamia kommentteja: tuon kirjanpidon voisin kyllä huomenna tehdä, se varmaan avaa silmiä huolella! Olen luottokorttilaskun vain silmäillyt niin että tiedän sen olevan oikein, mutta en ole oikeastaan halunnut katsoa sitä kriittisesti. Nyt sen teen.

Wolttaamisesta: ehdottomasti olisi parempi tehdä ruokaa. Ja mähän siis tykkään ruuanlaitosta! Jostain syystä vain nyt ei ole niin paljon se huvittanut, kun tekee vain itselleen. Saisin yhden wolttauskerran hinnalla varmaan kolmen päivän ruuat kotiin. Mun täytyy ehkä päättää joku Wolt-budjetti, eli säästellä sitä erikoistilaisuuksiin.

Kauneudenhoidosta: mulla ei ole kauheasti mitään purkkeja ja purnukoita, eli niihin ei mene hirveästi rahaa. Ja osa noista menoista on tosiaan hierontaa, jäsenkorjausta jne. eli enemmänkin fyysistä kuin kosmeettista hyvinvointia. Mutta toki sitäkin kuluerää voi vielä katsoa kriittisemmin.

Kuivakaapit ja muutkin kaapit mulla on puolityhjiä, eli siellä ei ongelmaa ole 😊

Luottokorttia käytän siksi, että saan siitä lentopisteitä, nytkin on yli 400 eurolla siellä jemmassa niitä.

Mä harkitsen vielä laitanko sen listauksen huomenna myös tänne. Ehkä se ois hyvä, saisin lisää näkökulmia asiaan 😊

Ap

Vierailija
8/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuus huipussaan kirjoitti:

Mistä tälläisiä ihmisiä oikein löytyy? Vinkkiä tuhlauksen lopettamiseen? Et vaan osta. Olipas vaikeaa

No ei se nyt ihan näin ole 😅 Onhan muillekin "addikteille" apuja, eli vaikka röökinpolton lopettamiseen tai peliongelmaan jne. Miksei siis tuhlaamiseenkin? Miksi siinä pitäisi vaan osata lopettaa ja se siitä?

Ap

Vierailija
9/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hyvin yksinkertainen keino käytössä. Pidän 2 kertaa kuussa kirjaa paljonko on rahaa ja sitten katson mikä on ero kuukauden takaiseen. Jos näyttää että jostain syystä on mennyt liikaa niin se hidastaa tuhlausta kuluvana kuukautena. En tosin ikinä tuhlaisi mihinkään woltteihin ja vastaaviin kun raha menee täysin kankkulan kaivoon kun kaupat ovat sadan metrin päässä asunnostani. Syrjemmässä ymmärrän jollain tavalla tuollaisten käytön.

Vierailija
10/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortin käyttö on aivan turhaa. Otat ilman syytä lisähintaa tuotteille joita ostat.

Vierailija
11/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on voi-lauta?

Vierailija
12/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu ja velkaa on.. Epävakaa persoonallisuus, johon tarvitsisin terapiaa.

Ei oo normaalia, että parintonnin nettopalkka häviää alle viikossa ja loppukuu kituutetaan makaronilla.

N28

Vierailija
13/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt ihan näin ole 😅 Onhan muillekin "addikteille" apuja, eli vaikka röökinpolton lopettamiseen tai peliongelmaan jne. Miksei siis tuhlaamiseenkin? Miksi siinä pitäisi vaan osata lopettaa ja se siitä?

Ap

Yksi muoto uusvuttomuudesta. Osatekijä on varmasti myös henkisillä yekijöillä. Jotain puutetta yrität selvästi kompensoida kuluttamalla tai sitten et vaan pysty kohtaamaan elämäsi kipukohtia. 

TV:stä tuli joskus sulle sopiva ohjelma, jossa velkanouvojat yrittivät saada ylivelkaantuneita pois veloista. Mieleen jäi kun yhdessä jaksossa neuvoja toitotti asiakkaalleen viikosta toiseen, että silloin ei voi mennä perjantaina sidukalle, kun ei ole rahaa. Ei vaikka olisi ollut kuinka kurja viikko hyvänsä ja vaikka kaikki kaverit olisivat siellä perjantai illasta maanantai aamuun. 

Vierailija
14/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu ja velkaa on.. Epävakaa persoonallisuus, johon tarvitsisin terapiaa.

Ei oo normaalia, että parintonnin nettopalkka häviää alle viikossa ja loppukuu kituutetaan makaronilla.

N28

Mitenköhän sinäkin selviät kun talous ottaa kunnolla takapakkia ja työttömyys lähtee nousuun? 

Vierailija
15/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottokortin käyttö on aivan turhaa. Otat ilman syytä lisähintaa tuotteille joita ostat.

Kuinka niin? Mä maksan aivan kaiken luottokortilla, ihan 50 centin ostoksista lähtien. Kortti ei maksa mitään ja kun maksan koko saldon eräpäivänä pois en maksa myöskään senttiäkään korkoa tai muita kuluja.  

Vierailija
16/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä tule mitään lisähintaa. Kuten aloituksessa kerroin, maksan laskun aina kerralla pois. Silloin ei tule korkoa.

Ap

Vierailija
17/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on voi-lauta?

Sähköpotkulauta, vuokrattava. Ei maksa kuin pari euroa per kerta, mutta kuukaudessa kertyy melkoinen summa.

Ap

Vierailija
18/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yksi muoto uusvuttomuudesta. Osatekijä on varmasti myös henkisillä yekijöillä. Jotain puutetta yrität selvästi kompensoida kuluttamalla tai sitten et vaan pysty kohtaamaan elämäsi kipukohtia. 

TV:stä tuli joskus sulle sopiva ohjelma, jossa velkanouvojat yrittivät saada ylivelkaantuneita pois veloista. Mieleen jäi kun yhdessä jaksossa neuvoja toitotti asiakkaalleen viikosta toiseen, että silloin ei voi mennä perjantaina sidukalle, kun ei ole rahaa. Ei vaikka olisi ollut kuinka kurja viikko hyvänsä ja vaikka kaikki kaverit olisivat siellä perjantai illasta maanantai aamuun. 

Paitsi että minä en ole ylivelkaantunut. Enkä velkaantunut ollenkaan. Mulla on jopa vanhat säästöt koskematta, mutta tällä kulutuksella en vain saa niitä enää kasvamaan.

Ao

Vierailija
19/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Paitsi että minä en ole ylivelkaantunut. Enkä velkaantunut ollenkaan. Mulla on jopa vanhat säästöt koskematta, mutta tällä kulutuksella en vain saa niitä enää kasvamaan.

Ao

Pointi ei ollutkaan ylivelkaantuminen vaa se "pakko" päästä tuhlaamaan.  

Vierailija
20/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N28

Mitenköhän sinäkin selviät kun talous ottaa kunnolla takapakkia ja työttömyys lähtee nousuun? 

No tähän mennessä olen aina sen osannut, että kun tulotaso on muuttunut, olen kuluttanut vain sen mitä olen tienannut. Toki työttömänä en ole ollut 20 vuoteen. Mutta sitähän mä tässå nyt haenkin, että miten sais tän nyt loppumaan, jotta jäis lisää säästöjä pahan päivän varalle.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä