Bensan hinta yli kipurajan
Moni kuljetus firma on lyömässä hanskat tiskiin. Wolt ja foodora kuskit sanovat myös että kohta etsittävä muita hommia. Hyvä vehreät!
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytiin auto, muutettiin keskustaan.
Minimikulut autossa oli 200 e kk.
Plus pääoma. Saatiin rahaa sijoitukseen, mulla on abc lippu, miehellä ab ja 2-5 krt kk käytetään taksia. Paljon fiksumpaa
Ei mitään hajua mikä on ABC-lippu, se huoltoasema? Mutta hyvä teille. Me muut vaan tarvitaan autoa joka päivä ja julkisia ei vain ole. Itselläni menee 80e/viikko pakollisiin työmatkoihin.
Minulla menee 35e/kk kaikkeen matkustamiseen, kun käytän julkisia. Tietysti skutsissa tämä ei ole vaihtoehto.
eri
Tämä ei ole vaihtoehto suurimmassa osassa Suomea.
Se on vaihtoehto itseasiassa erittäin pienellä alueella.
Hah, eräs rouva tuli Ouluun jollekin kurssille.
Vuokrasi edullisen asunnon 35km päästä.
Kurssipaikkaan sitten ei asunnolta päässytkään muulla julkisella kulkuneuvolla kuin taksilla.
Nykyään kun kaikki matala-palkkatyöt alkaa olla vuorotyötä, niin kulkeminen vaikeutuu entisestään.
Kaveri on töissä rakennuksilla. Ei hän voi pyöräillä milloin minnekin, kun ne työkohteet vaihtelee jopa viikottain. Toinen kaveri on sairaanhoitaja, ihan sairaalassa. Mutta ei ne bussit kulje hänen työvuorojen mukaisesti.
Kuorma-autokuskit aloittavat työnsä usein jo 3 aikaan aamulla. Ei sinne bussilla pääse.
Tämän kaupungin tehtaillekaan ei kulje yhtäkään bussia, kuten ei myöskään satamaan, joka työllistää valtavasti ihmisiä. Sinne suurimmalle teollisuusalueellekaan, jossa on monella toimistotyöaika, ei pääse bussilla.
Niiden muutaman 24h tuntia auki olevan kaupan myyjätkin saattavat asua kaupungin toisella laidalla. Ei heidänkään työaikoihin bussien aikataulut sovi, saati että pääsisi yhdellä bussilla.
Aura- auton kuljettajat ja lumityöntekijät eivät voi bussilla kulkea.
Kuten emme me bussikuskitkaan, kun ei niitä autoja saa kotona säilyttää, eikä toki olisi tilaakaan, varikolta ne on haettava.
Moni asuu nykyään myös kaukana työpaikastaan, 100km on ihan normaali työmatka, niin hullulta kuin se tuntuukin. Mutta kun töitä ei lähempänä ole.
Siellä maalla, tai naapurikaupungissa on kuitenkin koko elämä; lasten koulut ja kaverit, oma talo ja elinpiiri, usein puolison työt. Ja hinnat asunnoille ovat niin paljon halvemmat, että niitä on pienipalkkaisenkin mahdollisuus ostaa.
En minä ainakaan voi vaihtaa pienempiruokaiseen autoon, kun ei ole varaa, mistään sähköautosta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ollut tähän saakka ihan sama maksaako bensa tankilla 60 e vai 75 e, se 15 e menee tyhmempiikin hankintoihin todella nopeasti ja tankillisella ajelen jo pitkään. Ajan just sen mitä haluan ja hyvä on, en mieti asiaa enempää.
Joo, mutta tankillinen maksaakin nyt jo 110 - 120e. Edellisen hallituksen aikana sai vielä kuudella- seitsemälläkympillä.
Minkä kokoinen tankki sinulla on ja minkälaisia ajoja ajat?
Minulla on vw polo, jossa on 40 litran tankki. Viimeksi kun tankkasin sen, oli 95:n hinta lähihuoltsikalla 1,814 e/l ja luonnollisesti tankki ei ollut ihan typötyhjä, vaan sain tankattua sinne noin 37 litraa. Hintaa tuli siis noin 67 e. Ajan noin 10 000 km vuodessa säännöllisesti ja bensan hinta ei ärsytä. Asun pääkaupunkiseudulla.
En tiedä minkä kokoinen tankki on, joko 60 tai 65 litraa. Eilen tankkasin kun merkkivalo syttyi palamaan, maksoi 114,73e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lähti raakaöljyn hinta laskuun, ehkä ensi viikolla näkyy jo pumpulla.
Öljyn hinta on ollut jo noin 20 vuotta keskihinnaltaan 60-80 dollaria. Hinta on pysynyt samalla tasolla. Polttoaineen hinta suomessa ei perustu öljyn hintaan. Pumppuhinta ei myöskään koskaan laske öljynhinnan laskiessa. HInta muodostuu verosta jonka päättää edsukunat ja kauppiaan päätöksellä. Kun hinta nousee kaikilla kauppiailla voi epäillä kartellia. Rahastus menossa.
1998 bensa maksoi puolet pienipalkkaisen (siistijä ilman lisiä, kassamyyjä ilman lisiä jne) tuntipalkasta. Nykyään viidenneksen.
Bensan hinta on siis laskenut.Älä horise. Ei varmaan pidä paikkaansa.
Mee ja tarkista. Pitää paikkansa.
Muistan, koska -98 oli mun välivuosi lukion jälkeen ja tein hanttihommia. Litra bensaa maksoi tosi lähelle puolen tunnin palkkaa. Kävin kauempana riiuulla, joten polttoainekulut oli tärkeitä.
Tämmöiset vaan unohdetaan aina, kun pitää huutaa, miten kaikki kallistuu.
Tuloihin niitä hintoja pitäis verrata.
Autokin maksaa vain puolet suhteessa palkkaan kuin mitä 1996.
Mee ja tarkista. Pitää paikkansa.
Muistan, koska -98 oli mun välivuosi lukion jälkeen ja tein hanttihommia. Litra bensaa maksoi tosi lähelle puolen tunnin palkkaa. Kävin kauempana riiuulla, joten polttoainekulut oli tärkeitä.
Tämmöiset vaan unohdetaan aina, kun pitää huutaa, miten kaikki kallistuu.
Tuloihin niitä hintoja pitäis verrata.