Miksi jotkut ei ymmärrä lihoneensa?
On kavereita, jotka ovat lihoneet muutaman vuoden aikana 5kg, mutta eivät tee asialle mitään. Jos normaalipaino on ollut 55kg, niin ei 60kg painossa enää näytä kovin hyvältä. Valittavat kyllä sitä, että on turvotusta ja farkut kiristää, mutta eivät ymmärrä lihoneensa.
Kommentit (54)
Ei kenenkään ole pakko kutsua ruokavieraita joka viikko ja siksi lihoa. Elämä on valintoja ja jokainen valinta vaikuttaa.
Minä (aikaisemmin hoikka, vieläkin normaalipainoinen) olen lihonut muutaman kilon koronan alettua. Todellakin ymmärrän sen ja tiedä, että kilot pitäisi pudottaa liikkumalla ja vähentämällä sokeria. Miksi en ole tehnyt niin? Syynä väsynyt ja ajan puute. Olen yh, lapset on sairastelleet, samoin itse (enkä puhu pikku nuhasta). Töissä on kiire. Pitää laittaa oma rerveys etusijalle, mutta voimavarat on juuri nyt vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sen on väliä? Miksi he eivät näytä 60-kiloisina yhtä hyvältä kuin 55-kiloisina?
Aivan oikein mitä väliä? Moittija vaan liitää kirjotuksensa fotonsa. Niin voimme hänelle kertoa oma mielipide hänen naama ja keho! Hänellä ei vain ole kanttia siihen.Mutta on kanttia arvostella muita.
Kannattaa huolehtia vain omista kiloistaan, ei muiden.
Vierailija kirjoitti:
Minä (aikaisemmin hoikka, vieläkin normaalipainoinen) olen lihonut muutaman kilon koronan alettua. Todellakin ymmärrän sen ja tiedä, että kilot pitäisi pudottaa liikkumalla ja vähentämällä sokeria. Miksi en ole tehnyt niin? Syynä väsynyt ja ajan puute. Olen yh, lapset on sairastelleet, samoin itse (enkä puhu pikku nuhasta). Töissä on kiire. Pitää laittaa oma rerveys etusijalle, mutta voimavarat on juuri nyt vähissä.
Joka haluaa, keksii keinot, joka ei halua, keksii selitykset.
No ei joku 5kg vielä paljoa missään näy. Itse lihosin +40v. toisen lapsen syntymän jälkeen. Taustalla vielä ero ja masennus. Suklaasta sain lohtua ja muka energiaa jaksaa. Alkuun maha "ei ollut palautunut" raskaudesta, sit muka turvotti älyttömästi. Lopulta oli pakko myöntää, että olen lihonut. Peilistä sitä ei oikein näe. Valokuvista sitäkin paremmin. En ole koskaan viihtynyt kameran edessä niin pitkään meni ennen kuin niitä kuviakaan näki. Toki vaatekoko suureni parilla koolla, mutta sillekin vaan ummistin silmäni.
Nyt on taas aikaa ja virtaa tehdä asialle jotain. Ei niinkään ulkonäön vaan terveyden takia. Toki se hoikempi olemus valokuvissakin on kiva. Nyt ei tosiaan oikein tunnista itseään kuvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule joskus elämäntilanne on sellainen, että ei todellakaan ole voimavaroja miettiä omia kiloja. Se on vaan yksi stressitekijä kaiken muun päälle. Olet onnekas jos omalle kohdallesi ei ole sattunut. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule joskus elämäntilanne on sellainen, että ei todellakaan ole voimavaroja miettiä omia kiloja. Se on vaan yksi stressitekijä kaiken muun päälle. Olet onnekas jos omalle kohdallesi ei ole sattunut. Eri.
Jos elämä liian hektistä, niin senkun alkaa syömään vaikka vain kaksi ateriaa päivässä. Siinähän sitä aikaa säästyy kun ei tarvitse kuluttaa aikaa ruokapöydässä. Ja jos vieläkin lihoo, niin vähentää tuonkin yhteen ateriaan per päivä. Säästyy vielä enemmän aikaa kiireiselle ihmiselle.
Eli todellakin menee juuri kuten edellinen mainitsi ”joka haluaa, keksii keinot, joka ei halua, keksii selitykset”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elämä liian hektistä, niin senkun alkaa syömään vaikka vain kaksi ateriaa päivässä. Siinähän sitä aikaa säästyy kun ei tarvitse kuluttaa aikaa ruokapöydässä. Ja jos vieläkin lihoo, niin vähentää tuonkin yhteen ateriaan per päivä. Säästyy vielä enemmän aikaa kiireiselle ihmiselle.
Eli todellakin menee juuri kuten edellinen mainitsi ”joka haluaa, keksii keinot, joka ei halua, keksii selitykset”
Eka pitäisi järkätä stressitekijät pois. Stressi aiheuttaa tunnesyömistä. Omalla kohdalla auttoi ero ja muutto toiselle paikkakunnalle, tosin olenkin lapseton. Perheellinen ei välttämättä niin vain heti muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten paino saattaa vaihdella hormonikierron mukana 2-6 kg, joten ymmärrän kyllä miksi aloittajan mainitseman 5 kg:n painon nousua ei välttämättä erota turvotuksesta.
Täällä oli hetki sitten aloitus, jossa joku kertoi kuinka painoa oli tullut huomaamatta 35 kg. Sitä oli vaikea ymmärtää, eikä se aloittajallekaan varsinaisesti ollut yllätyksenä tullut. Hän oli tehnyt tietoisen valinnan olla välttimättä asiasta.
No ei todellakaan 6 kiloa ole normaalia kuukautisturvotusta😂 Ei kannata huijata itseään.
2 kiloa vielä menee (vain jos se katoaa kuukautisten jälkeen)
Mutta ap kysymykseen - ihmiset ovat vain ahneita, syövät väärin eivätkä välitä. Kaikki ei ole masennusta vaikka sillä halutaankin asiaa selitellä
Itsellenikin on nyt 60v tullut 7kg ylipainoa ja todellakin kärsin koko ajan. Luultavasti 1 syömäni lääke sotki aineenvaihduntaani. Pitäisi pudottaa päivän kalorit n 1000 että laihtuisin, jokainen suupala yli 1300 kalorin pyrkii nostamaan. Kaikki sokeri ja viljat pois jne. Tiukka joutuu olemaan. Omalla kohdalla ongelma on se että viikolla paino putoaa mutta aina vkl meillä on ruokavieraita ja jotain jälkiruokaa, kakkua tarjolla. Pienikin annos palauttaa painon ennalleen
Ei tuossa iässä edes kannata aloittaa laihduttamista. Ylipaino on jopa suotavaa, koska vanhemmiten aineenvaihdunta ei saa kaikkea ravintoa talteen ja laihtuu vaikka söisi hevosen annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo 5kg painon nousu on tullut lihaksena, todellakin näyttää hyvältä.
Ilmeisesti et kuitenkaan puhunut tällaisesta.
Näytä meille 55-kiloinen nainen, joka hankkii 5kg lihasta.
Minä painan 53kg. Käyn salilla ja syön ruokavalion mukaan. Vuodessa onnistunut hankkimaan pari sataa grammaa lihasta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Sitten itketään 30 kg painavampina, kuinka vaikeaa on laihduttaa, kun nyt vasta huomasi painon nousseen. Sitä väliä.
Ihminen saa tehdä sellaisia valintoja kuin haluaa, mutta sitten on turha ihmetellä, kun kukaan ei jaksa kuunnella valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten paino saattaa vaihdella hormonikierron mukana 2-6 kg, joten ymmärrän kyllä miksi aloittajan mainitseman 5 kg:n painon nousua ei välttämättä erota turvotuksesta.
Täällä oli hetki sitten aloitus, jossa joku kertoi kuinka painoa oli tullut huomaamatta 35 kg. Sitä oli vaikea ymmärtää, eikä se aloittajallekaan varsinaisesti ollut yllätyksenä tullut. Hän oli tehnyt tietoisen valinnan olla välttimättä asiasta.
No ei todellakaan 6 kiloa ole normaalia kuukautisturvotusta😂 Ei kannata huijata itseään.
Mutta ap kysymykseen - ihmiset ovat vain ahneita, syövät väärin eivätkä välitä. Kaikki ei ole masennusta vaikka sillä halutaankin asiaa selitellä
Itsellenikin on nyt 60v tullut 7kg ylipainoa ja todellakin kärsin koko ajan. Luultavasti 1 syömäni lääke sotki aineenvaihduntaani. Pitäisi pudottaa päivän kalorit n 1000 että laihtuisin, jokainen suupala yli 1300 kalorin pyrkii nostamaan. Kaikki sokeri ja viljat pois jne. Tiukka joutuu olemaan. Omalla kohdalla ongelma on se että viikolla paino putoaa mutta aina vkl meillä on ruokavieraita ja jotain jälkiruokaa, kakkua tarjolla. Pienikin annos palauttaa painon ennalleen
Ei tuossa iässä edes kannata aloittaa laihduttamista. Ylipaino on jopa suotavaa, koska vanhemmiten aineenvaihdunta ei saa kaikkea ravintoa talteen ja laihtuu vaikka söisi hevosen annoksia.
Tuossa vaiheessa vielä ehtii laihduttaa turvallisesti. Kannattaa tosiaan miettiä, millaisen painon haluaa jättää haurastuvan kehonsa kannettavaksi, ja myös omaisten, hoitajien. 150 kg vanhuksen auttaminen liikkumisessa on kovaa työtä.
Kyllä mulla paino voi vaihdella viitisen kiloa kuukauden aikana suuntaan tai toiseen, eikä ole kuukautisia. Ihan saattaa yhdessä päivässä lähteä kilo tai tulla puolitoista. Riippuu siitä paljonko elimistöstä lähtee kuonaa tai jää lähtemättä. Esimerkiksi tällä viikolla maanantaina painoin 62,3 kg, tänä aamuna 60,9. Aika paljon pissitti maanantaina ja viikonloppuna tuli syötyä pizzaa, mikä mulla näkyy painossa heti.
10-20 vuotta sitten olin sairaan lapsen yh ja yritin sinnitellä töissä ja kotona. Minun huomioni oli jossain ihan muualla kuin itsessäni. Kävin sitten työterveyshoitajalla, joka kysyi painoni. Sanoin että n. 80kg (joka oli edellisellä kerralla vaa'alla vuosia sitten käydessäni ollut paino). Terveydenhoitaja halusi varmistaa asian ja patisti vaa'alle. Painoin 90kg. Olin vähintään yhtä yllättynyt kuin hoitaja. En vain ollut ajatellut asiaa vuosiin. Ehkä jos teillä jollain joskus tulee elämään asioita, jotka vievät pitkäksi aikaa keskittymiskyvyn ja huomionne, saatatte oivaltaa, että miten tällainen on mahdollista. Stressin keskellä joku alkaa polttaa enemmän, joku juoda, joku urheilla, joku syödä, jollekin tulee verenpainetta ja mitä kenellekin.
Mä oon just tollainen joka on ohimennen lihonut 25 kiloa. Ennen olin kyllä alipainoinen, eli melkein 10 kg olikin varaa saada. On vaan ollut tosi rankka jakso elämässä, monta raskautta peräjälkeen, vuosien valvominen ja imetykset, ei omaa aikaa että voisi harrastaa liikuntaa. Ja jos on omaa aikaa niin mieluummin sen käyttää nukkumiseen kun muuten ei jaksa. Ei ehdi syömään kunnon aterioita niin tulee syötyä vähän pitkin päivää ja usein korvattua ne ateriat herkuilla. Pitkän päivän jälkeen on myös helppo ajatella että on ansainnut herkkuja kun lapset nukkuvat Nyt kun alkaa helpottaa niin oon itsekin havahtunut lihomiseeni ja päättänyt että se pitää katkaista.
Yllättävän paljon herättää tunteita toisten ihmisten paino.
Sen olen huomannut että sitä näemmä siirtyy terveellisempään ruokavalioon kun on laihdutettavia kiloja enemmän kuin 5, itselläni on nyt semmoinen 7 ja olen jo jättänyt makean syönnin selvästi vähemmälle, laihduttamisen aloittamiseen ei riitä motivaatio, mutta ehkä kompensoin siitä aiheutuvaa syyllisyyttä sillä että syön terveellisemmin. Voisiko joku selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinä olet sanomaan mikä on muiden naisten normaali menkkaturvotusta? Oletko joka kuukausi mittailemassa eri naisia kysellen milloin menkat? Itsellä on endometrioosi ja turvotus on massiivinen mitä se joskus (useimmiten) aiheuttaa. Vähän offtopic mutta ärsyttää kun joku randomi luulee tietävänsä muiden kehot paremmin.
Et nähtävästi myöskään ole kuullut tunnesyömisestä ja syömishäiriöistä..