Miten pärjätä töykeän työkaverin kanssa uudessa paikassa?
Aloitin joulukuussa 8kk:n määräaikaisen työn pienehkössä työyhteisössä. Olen työhöni koulutettu ja en ole ihan nuorikaan, joten jossain määrin olen itsevarma, vaikka nöyrällä asenteella toki liikkellä. Pomo on ihan suhteellisen jees, mutta usein pois töistä, joten varanaisena on iäkkäämpi työntekijä. Meitä on työpaikalla vain seitsemän työntekijää yhteensä ja yleensä siis kuusi paikalla. Tämä varapomo on maailman nuivin ihminen. Olen yrittänyt tarkkailla, onko kaikille samanlainen vai kohdistuuko se vain minuun. Eihän tuo mikään sosiaalinen ihminen ole yleisestikään, mutta on se kuitenkin rennompi muiden seurassa. En saa mitään kontaktia häneen. Jos puhun mitä tahansa "hyvää päivää kirvesvartta", niin ei vastaa mitään. En edes pahemmin yritä, mutta joskus sanon jotain ylimalkaista, kun on sellainen tilanne, että kahden ollaan taukopaikalla ja on hiljaista. Jos kysyn työasiasta, niin vastaa töykeästi, lyhytsanaisesti ja katsomatta edes päin. Ainoat asiat, jotka puhuu oma-aloitteisesti on ne, joissa toiminnassani (paljolti en tunne työpaikan tapoja vielä kaikkia) on joku puute. Sekin tulee niin, että saatan tervehtiä iloisesti "Huomenta" ja vastaukseksi saan lyhytsanaisen saarnan jostain asiasta.
Koska työsuhde on määräaikainen ja jatkoa sille tuskin tulee, kun olen äitiyslomasijaisena ja ko. henkilö on varmasti palaamassa, joten siinä mielessä pääsen kyllä tuosta "kurpasta" eroon. Täytyisi kuitenkin sitkitellä kesälomaan asti ja yritän löytää oikeaa lähestymiskeinoa. En tiedä syitä, miksi on tuollainen ja sitä en pysty muuttamaan. Onko se parempi yrittää vain olla ystävällinen itsensä hänen seurassaan, vaikka kirvestä kiveen hakkaakin vai ottaa se linja, että puhuu vain pakolliset asiat ja pysyy muuten pois jaloista?
Kommentit (2)
Mitä väliä? Hanki elämä työpaikan ulkopuolelta (jostain muualta kuin netistä), niin ei tarvitse märehtiä jotain random työyhteisön jäsentä.
Puhuisin vain pakolliset asiat tuollaisen kanssa, asiallisesti. Ei riitä energia leikkimään kaveria nuivan käppyrän kanssa.