Auttaako rikosilmoitus (huutonet)?
Maksoin tuotteen eikä tuotetta ole tullut. Myyjä ei vastaa yhteydenottoihin. Myyjällä on paljon negatiivisia (lähinnä lunastamattomista huudoista), mutta myös paljon positiivisia palautteita, joten en osannut epäillä mitään pahaa. Rikosilmoitus pitäisi siis tehdä, mutta miten? Toisaalta mietin myös, että onko järkeä tehdä? Noin 25 euroa meni hukkaan, joten ei mikään aivan järkyttävä summa, mutta toki silti harmittaa. Tuleeko rikosilmoituksen tekeminen minulle kalliiksi? Tai siis että joudunko minä maksamaan siitä, että asia menee eteenpäin? Tekijä on tiedossa, joten siinä mielessä helppo juttu poliisille. Tuleeko myyjälle rikoksesta sakkoja vai miten näissä asioissa toimitaan? Saanko minä rahani takaisin?
Kommentit (26)
Lähinnä mietin, että mikä prosessi rikosilmoituksesta seuraa. Selvästihän kyseessä on rikos, joten tuskin itse joudun mitään oikeuskuluja maksamaan? Ja joutuuko tästä edes oikeuteen vai onko kyseessä sovittelu? ap
Sulla on ilmeisesti tilinumero? Tilinumero on varmaan oikealla nimellä? Ilmoita myyjälle, että nyt seurantakoodi alle 2h:ssa tänne tai tulet sinne Xxxxkadulle myyjän ovelle (puhelinnumeron tai nimen perusteella jos löytyy) hakemaan tai sitten tilinumeroiden ja viestien kanssa poliisilaitokselle. Myyjä saa valita, mikä näistä miellyttää eniten.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:33"]
Heh, vai että ihan oikeuteen 25 euron vuoksi :D
[/quote]
Sun mielestä on ihan hyväksyttävää varastaa toiselta 25€?
Itse tein n.2 vuotta sitten. Tuli siitä kirje, että se on käsittelyssä ja soitti se ihminen sieltä ja kysyi vaatimuksia, ja että sopiiko kirjallinen menettely. Mitään ei asiasta sen jälkeen ole kuulunut, mutta onpahan tehty. Kyllähän niissä varmaan kestääkin. Ja sama se saako rahoja takaisin, mutta ehkäpä siitä jotain hyötyäkin on, enkä ollu ainoa jota huijattiin.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:36"]
[/quote]
[/quote]
Olenko sanonut niin? Se on kuulkaas imbesillimammat niin, ettei sitä mihinkään oikeuteen asti edetä 25 euron vuoksi. Kyllä se asia hoidetaan muutoin. Mutta sieluni silmin voin kuvitella av mamman valittamassa hovioikeuteen asti :DD !
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:46"]
[/quote]
[/quote]
Olenko sanonut niin? Se on kuulkaas imbesillimammat niin, ettei sitä mihinkään oikeuteen asti edetä 25 euron vuoksi. Kyllä se asia hoidetaan muutoin. Mutta sieluni silmin voin kuvitella av mamman valittamassa hovioikeuteen asti :DD !
[/quote]
No sitähän minä tässä mietin, että miten nämä asiat menee eteenpäin. En tunne mitään lakiasioita, joten en tiedä, miten näissä asioissa toimitaan. Siksi kyselin, että olisi ihan kiva etukäteen tietää, miten tämä asia etenee. Että onko nämä näitä, joissa sovitellaan jossain huoneessa vai meneekö nämä oikeuteen. Anteeks, kun olen niin tyhmä, mutta kun me kaikki ei tunneta lakia! ap
Itse toimisin niin, että ensin ilmottaisin tälle varkaalle, että aiot tehdä asiasta rikosilmoituksen ellei rahat ole tilillä vaikkapa viikon sisään (voihan olla, että hän on esim sairaana tms, nyt on todella pitkäkestoista flunssaakin liikkeellä). Sitten teet rikosilmoituksen, käsittääkseen sen voi nykyään tehdä jopa netissä. Tuskin etenee edes millekään sovitteluasteelle, eiköhän se tyyppi palauta ne rahat ennen kuin niin pitkälle pitää mennä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos ei myyjä tunnusta saaneensa maksua ja ostaja väittää maksaneensa, niin kyllä se menee oikeuteen, vaikka kyseessä olisi 25 euroakin. Mistä tiedät, ettei myyjällä ole 10 pettynyttä asiakasta ja vaikka 500 euroa petoksella saatua etua?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos ei myyjä tunnusta saaneensa maksua ja ostaja väittää maksaneensa, niin kyllä se menee oikeuteen, vaikka kyseessä olisi 25 euroakin. Mistä tiedät, ettei myyjällä ole 10 pettynyttä asiakasta ja vaikka 500 euroa petoksella saatua etua?
[/quote]
Ne asiat luonnollisestikin tutkitaan ennenkuin mihinkään oikeuteen mennään. Esitutkinta u know...
Tottakai teet rikosilmoituksen ! Minusta mikään summa ei ole liian pieni kun kyse on kusettajasta. Sitä varmaan se itsekin luulee ettei joudu vastuuseen kun kyse on pikkusummasta. Eli rikosilmoitusta vaan!
Täytyy muistaa lukea aina palautteet ennen kuin huutaa keneltäkään. Yritä ottaa vielä yhteys myyjään ja kerro, että viet asian poliisille, jos hänestä ei kuulu päivään X mennessä. Jos ei mitään kuulu, niin poliisiasemalle tai netissä ilmoitus, sinun ei tarvitse maksaa mistään mitään, koska myyjä on selvästi syyllistynyt petokseen. Poliisi tutkii ja kertoo sinulle kyllä miten edetään. Mitä enemmän näitä käräytetään, sitä miellyttävämpi muiden huutislaisten on myydä ja ostaa.
Riippuu koska olet maksanut..
Jos olet maksanut yli 2 viikkoa sitten, niin suosittelen laittamaan meiliä (tai jos numero on tiedossa, niin tekstarin), että odotat rahoja takaisin tilillesi keskiviikkoon mennessä tai teet rikosilmon. Yleensä tämä uhkailu saa vipinää kinttuihin ja sitä ilmoa ei oikeasti tartte tehdä. Viimeistään sitten poliisin soitto saa jotaan aikaan, jos ei ole mikään "ammattihuijari" kyseessä.
Näin mä ohjeistan huijatuksi tulleita Face kirppareiden jäseniä ja yleensä tuo uhkailu on tepsinyt.
18. jatkaa vielä. Olen parin ison (yli 20 000 jäsentä) ja parin pienemmän ryhmän ypee ja välillä saanut hoidella noita huijaustapauksia. Olisko ollut vaan muutaman kerran niin, että se rikosilmoitus on jouduttu tekemään ja tyyppi onkin sitten huijannut useampaa henkilöä.
Tee rikoilmoitus. Se, saatko rahojasi koskaan takaisin on epäselvää, mutta ainakin huijarille tulee merkintä muiden rikosten jatkeeksi.
Itse myin taannoin huuto.netissä useiden satasten hintaista uutta tietokonetta. Konetta oli ostamassa n. 50-vuotias mieshenkilö. Hieman ennen kaupan sulkeutumista hän laittaa viestiä ja kysyy missä tuote viipyy. Kävi ilmi, että häntä oli lähestynyt joku täysin sivullinen henkilö, joka oli ilmeisesti miehen käyttäjätunnuksen perusteella löytänyt tämän sähköpostiosoitteen toisesta palvelusta ja ehdottanut, että hän voi sulkea huuto.netin kohteen etuajassa kunhan mies maksaa rahat tilille. Joten mies hyväuskoisena maksoi reilut 600 euroa tälle huijarille, johon ei vähemmän yllättäen saanut enää yhteyttä.
Rikosilmoituksen tehtyään kävi ilmi, että tekijällä oli päälle 70 huuto.net-huijausta takana, ja pankkitili oli suljettu toistuvasti huijausten vuoksi. Koska kuitenkin nyky-Suomessa pankkitili kuuluu perusoikeuksiin, hän saa kerta toisensa jälkeen avattua uuden tilin ja huijausputki voi taas alkaa. Rahoja et tällaiselta varattomalta sarjahuijarilta tule saamaan koskaan takaisin.
Olen tehnyt rikosilmoituksen, en rahan takia, vaan periaattesta, oli niin kusinen huijaus. Ei tutkittu.
Ota ensin yhteys myyjään ja kysy että palauttais rahat, jos ei palauta sitten polisiin yhteyttä. Kyllä ne ois hyvä ilmoittaa, jos on huijjaavat, koska muutenhan se vaan jatkuu ja kusettavat seuraaviakin asiakkaita, vaikka ei oliskaan isoista rahoista kyse.