Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako rikosilmoitus (huutonet)?

Vierailija
30.01.2015 |

Maksoin tuotteen eikä tuotetta ole tullut. Myyjä ei vastaa yhteydenottoihin. Myyjällä on paljon negatiivisia (lähinnä lunastamattomista huudoista), mutta myös paljon positiivisia palautteita, joten en osannut epäillä mitään pahaa. Rikosilmoitus pitäisi siis tehdä, mutta miten? Toisaalta mietin myös, että onko järkeä tehdä? Noin 25 euroa meni hukkaan, joten ei mikään aivan järkyttävä summa, mutta toki silti harmittaa. Tuleeko rikosilmoituksen tekeminen minulle kalliiksi? Tai siis että joudunko minä maksamaan siitä, että asia menee eteenpäin? Tekijä on tiedossa, joten siinä mielessä helppo juttu poliisille. Tuleeko myyjälle rikoksesta sakkoja vai miten näissä asioissa toimitaan? Saanko minä rahani takaisin?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:58"]

Jos ei myyjä tunnusta saaneensa maksua ja ostaja väittää maksaneensa, niin kyllä se menee oikeuteen, vaikka kyseessä olisi 25 euroakin. Mistä tiedät, ettei myyjällä ole 10 pettynyttä asiakasta ja vaikka 500 euroa petoksella saatua etua?

[/quote]

Sori nyt vaan, mutta syyttäjä ei taatusti nosta syytettä jos siinä on pelkästään sanaa sanaa vastaan. Siis "ostaja väittää maksaneensa", just joo... Maksusta on tietysti oltava kuitti tai joku muu todiste, ja silloinkin syyttäjä voi tehdä syyttämättäjättämispäätöksen vähäisyysperusteella, kun kyse on kuitenkin aika pienestä summasta.

Jos syyttäjä päättää jättää syyttämättä, syytteen voi halutessaan nostaa itse, mutta siinä ottaa riskin siitä että kaikki omat ja vastapuolen oikeudenkäyntikulut lankeaa itselle maksettavaksi.

Vierailija
22/26 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut ottaa myyjään yhteyttä eri tavoilla tai vähintään kahdesta eri sähköpostiosoitteesta? Mulla kävi kerran niin, että yhden ostajan mailit päätyi suoraan spämmikansioon enkä huomannut katsoa niitä sieltä... Onneksi ostaja otti tekstiviestillä yhteyttä ystävälliseen sävyyn, jonka jälkeen laitoin heti tavarat postiin, palautin korvaukseksi rahat takaisin (kyse oli vajaasta viitosesta) ja molemmille jäi hyvä mieli.

Jos myyjä on kuitenkin huijari, ei muuta kuin poliisilaitokselle rikosilmoitusta tekemään. Harva huijaa vain kerran, ja mitä useampi rikosilmoitus samasta ihmisestä tehdään, sitä todennäköisemmin se saadaan vastuuseen teoistaan. Rikosilmoituksen tekeminen ei maksa mitään, ja jos syyttäjä ottaa asian ajettavakseen, myös mahdollinen oikeudenkäynti on uhrille ilmainen ja riskitön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein rikosilmoituksen vielä pienemmästä summasta kuin ap ja poliisin soittaessa ja kysellessä lisätietoja sain kuulla, että meitä huijattuja oli lähes sata. Poliisi ei vähätellyt ilmoitustani yhtään ja sanoi kaikkien huijausten menevän yhtäaikaa syyteeseen. Suosittelen ilmoituksen tekoa, teitä voi olla kymmeniä muitakin!

Vierailija
24/26 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko ne on ilmoittaa. saattaa olla huijari joka kusettaa kaikkia ja yhteissumma nousee sitten tosi korkealle. Itsekin astuin kerran tullaisen pommiin mutta en ikinä viittinyt tehdä rikosilmoitusta. se oli se pohjanmaan tyyppi joka sittemmin jäi kiinni. yhteispotti nousi moniin kymppitonnin ja kuitenkin moni jätti ilmoittamatta kuten minä.

Vierailija
25/26 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös maksu ole helppo todistaa esim. tiliotteella? Tuskin ap on käynyt myyjän ovella käteisellä maksamassa?

Vierailija
26/26 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koska olet maksanut..

Jos olet maksanut yli 2 viikkoa sitten, niin suosittelen laittamaan meiliä (tai jos numero on tiedossa, niin tekstarin), että odotat rahoja takaisin tilillesi keskiviikkoon mennessä tai teet rikosilmon. Yleensä tämä uhkailu saa vipinää kinttuihin ja sitä ilmoa ei oikeasti tartte tehdä. Viimeistään sitten poliisin soitto saa jotaan aikaan, jos ei ole mikään "ammattihuijari" kyseessä.

Näin mä ohjeistan huijatuksi tulleita Face kirppareiden jäseniä ja yleensä tuo uhkailu on tepsinyt.

Akuperäinen viesti on näköjään jo vuoden vanha, mutta aihe silti ajankohtainen. Tyttäreltäni huijattiin yli 100 euroa ja olen nyt odottanut pari viikkoa ja laitoin tänään tekstarin, että odotan rahoja klo 16 asti ja sen jälkeen teen Huutonetin ohjeiden mukaisesti rikosilmoituken. Negatiivisen palautteen olen jo antanut ja siinäkin maininnut, että ellei rahoja palauteta tähän päivään mennessä niin rikosilmoitus lähtee. Ei näyttänyt säikäyttävän myyjää kun mitään ei kuulu. Olen antanut vaihtehdoiksi laittaa tuote heti posiin ja minulle lähetystunnut tai rahat tilille ja minulle kopio suorituksesta. Katsotaan miten käy...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi