Saisin työpaikan, mutta työnantaja haluton noudattamaan TES:ta?
Olen työtön ja ilokseni työnhakuni tuotti tulosta ja minulle tarjottiin työtä. Kyselin tarkemmin työsuhteen ehdoista kuten mitä työehtosopimusta noudatetaan. Työnantaja vastasi, että heillä ei tarvitse noudattaa mitään työehtosopimusta, koska vain yleissitovia työehtosopimuksia tarvitsee noudattaa.
Selvittelin asiaa tarkemmin. Yrityksen toimiala määrittää sen mitä työehtosopimusta yrityksessä täytyy noudattaa ja kyseisen yrityksen toimiala on nimenomaan yleissitovan työehtosopimuksen piirissä.
Haluaisin tuon työn, mutta koen asemani työntekijänä turvattomaksi jos sitoudun työsuhteeseen, jossa työnantaja alusta alkaen kiistää sen, että heillä ei tarvitse noudattaa työehtosopimusta. Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä? Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia tai hyviä ideoita asian ratkaisemiseksi? Onko teistä monet työsuhteessa, jossa ei noudateta mitään työehtosopimusta?
Kommentit (24)
Luottamushenkilönä suhtaudun erittäin varauksella tuollaiseen työnantajaan. Jos olet liiton jäsen, suosittelen että kysyt liittosi henkilökunnalta onko heillä kokemuksia ko. työnantajasta. Siitä pääsee vähän selville millainen firma on, onko ollut jotain ongelmia jne.
Jos olet liiton jäsen käänny liiton puoleen.
Lainaus :
Työnantaja vastasi, että heillä ei tarvitse noudattaa mitään työehtosopimusta, koska vain yleissitovia työehtosopimuksia tarvitsee noudattaa.
Eli noudattaa yleissitovia mutta ei normaalisitovaa työehtosopimusta ?
Normaalisitovat työehtosopimukset velvoittavat niitä osapuolia, jotka ovat sopimuksen allekirjoittaneet, tai jotka kuuluvat järjestöön, joka on solminut työehtosopimuksen.
Eli ei pitäisi olla mitään ongelmaa ? Tai sitten tarkennat AP mitä tarkoitat ja kysyt.
Mä en kanssa ymmärrä mikä tuossa on ongelma? Työnantaja sanoo noudattavansa yleissitovaa työehtosopimusta.
Mutta totta kai työ kannattaa ottaa vastaan. Pääseehän sieltä pois jos tulee parempi tarjous tai paikka ei miellytäkään.