Millainen tämä Facebookissa kiertävä huijaus on?
Minulla on Facebookissa tavaraa myynnissä ryhmissä ja Marketplacella. Sain tänään nyt toisen viestin jo, mikä lienee huijaus. Muistelisin lukeneeni tästä joskus ja toki omatkin hälytyskellot soivat, mutta en tiedä miten tämä menee. Ensimmäisellä kerralla muistaaksemi oli muka Fedexin kuriiri, muuten melkein täysin sama teksti.
Tässä suora lainaus saamastani viestistä;
Olen ostamassa mutta haluaisin tulla huomenna, mutta tällä hetkellä kiire töissä, lähetän huomenna Chronopost-kuriirin kotiisi antamaan rahat tavaroista ja noutamaan tavaran jos se tietysti sopii sinulle.
Ja kun vastasin ettei huijauksensa kiinnosta minua, sain vastauksen;
Selitän, että saat rahat käteisenä kirjekuoressa, joka lähetetään Chronopost EXPRESS -kuljetuspalvelun kautta kotiisi, yritys Chronopost lähettää postiosoitteeseesi tekijän paketin noutoa ja rahan tallettamista varten ja lähettää sitten minulle seuraavalla toimitusosoitteeni, toivottavasti ymmärsit minua.
Miten he siis hyötyvät tuosta? Katsovatko mikä paikka kannataa ryöstää, väittävätkö etteivät ole saaneet tuotetta ja katsovat ketkä palauttavat rahat rikosilmoituksen pelossa, ryöstävät myyjän heti vai mitä?
Hoksaako joku mikä tässä on jutun juju vai onko joku joskus peräti erehtynyt kauppoihin asti tällaisessa?
Kommentit (8)
Miksi ihmeessä kommentti up meni hyväksyttäväksi???🤨
En osaa sanoa mikä homman pointti, mutta jokaiseen tori ja Facebook ilmoitukseen tulee nykyään vastaava viesti. Ekalla kerralla en heti tajunnut, mutta kun minun olisi pitänyt maksaa ennakkoon 100e kuriirista, ilmoitin että antaa olla. Tämän seurauksena olen nyt kuulemma Interpolin etsittyjen listalla ja Interpol jäädyttää mun pankkitilin. Syynä sopimusrikkomus 😂
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleeni, että voisiko olla vaikka sellainen, että kuriiri kyllä tulee hakemaan tavaran, muttei hänelle ole annettu rahaa eikä tiedä mitään tällaisesta sopimuksesta, mutta ottaa silti tavaran jos myyjä sen antaa?
Ap
Minkä ihmeen takia joku antaisi tavaran pois jos ei saa siitä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa mikä homman pointti, mutta jokaiseen tori ja Facebook ilmoitukseen tulee nykyään vastaava viesti. Ekalla kerralla en heti tajunnut, mutta kun minun olisi pitänyt maksaa ennakkoon 100e kuriirista, ilmoitin että antaa olla. Tämän seurauksena olen nyt kuulemma Interpolin etsittyjen listalla ja Interpol jäädyttää mun pankkitilin. Syynä sopimusrikkomus 😂
Aa no se se varmaankin sitten on. Olen näille kahdelle heti laittanut että tiedän sen olevan huijaus, ei kiinnosta, niin ensimmäinen silloin poistui heti siitä ryhmästä jonka marketplace tekee tuotteesta kysyttäessä ja nyt tämä toinen alkoi selittämään tuota minkä kopioin aloitukseen. Voisinkin kyllä kokeilla piruuttani mitä sanoo jos näytänkin vihreää valoa 😄
Ja itse olen ainakin vielä säästynyt torin kautta näiltä, mutta olen myös ymmärtänyt muiden puheista että todella yleisiä nykyään.
Ja toiselle kommentoijalle joka ihmetteli kuka antaa tavaran ennen maksua; kyllähän näitä on, kerran luin muistaakseni täältä,että jonkun anoppi oli antanut jonkun maton ennen maksua, kun jotkut pelottavat miehet sitä olivat tulleet hakemaan ja väittäneet että on maksettu tai jotakin. Itse en antaisi tavaraa jos en kokisi olevani vaarassa, mutta kyllä niitäkin sinisilmäisiä varmasti on.
Ap
Noita tulee kaikkiin fb myynti ilmoituksiin nykyään, en tiedä miten toimii kun olen heti estänyt
Siis voi herranen aika oikeasti tätä, eilen tosiaan tuli tuollainen viesti ja nyt tänäänkin, vieläpä samaan ilmoitukseen. Erona tällä kertaa, että ensin kyseli hintaa, missä sijaitsee ja onko kunnossa. Sanasta sanaan sama teksti 😁
Ap
Tuli mieleeni, että voisiko olla vaikka sellainen, että kuriiri kyllä tulee hakemaan tavaran, muttei hänelle ole annettu rahaa eikä tiedä mitään tällaisesta sopimuksesta, mutta ottaa silti tavaran jos myyjä sen antaa?
Ap