Maanantaina abortti :(
En olisi IKINÄ kuvitellut ex-abortinvastustajana joutuvani tähän tilanteeseen. Mutta raskaus (ensimmäinen ja viimeinen) laukaisi niin pahat ahdistus-,paniikki- ja masennusoireet, että jouduin jo kertaalleen osastolle sekavan ja itsetuhoisen käytökseni vuoksi. Mieheni soitti minulle ambulanssin, kun en itse sitä tajunnut tehdä. Keskustelin usean eri ammattilaisen kanssa ja kaikki hokivat, että sinä teet lopullisen päätöksen, mutta ilmaisivat olevansa huolissaan jaksamisestani, jos jatkan raskautta... En voi raskauden takia käyttää tarpeeksi vahvaa lääkitystä, joten pelkään itsekin kuinka kävisi, jos jatkaisin raskautta, mikä tuntuu todella vastenmieliseltä ajatukselta. Toisaalta keskeytyskin tuntuu todella väärältä (alkiota/sikiötä kohtaan).
Toivoisin nyt kokemuksia muilta abortin tehneiltä, minkä vuoksi päädyit siihen, kadutko päätöstä? Miltä abortin jälkeen tuntui, minkä ikäinen olit?
Saarnoja en todellakaan kaipaa, ruoskin itseäni jo aivan riittävästi...
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:38"]Toivottavasti te jeesustelijat otatte sitten vastuun jos ap pitää lapsen, sekoaa pahasti ja tappaa lapsen tai lapsi joutuu huostaan.
[/quote]antakoon adoptioon.
Sinulla ilmeisesti on diagnosoituja mielenterveysongelmia, koska sanot että et voisi raskauden takia käyttää tapreeksi vahvaa lääkitystä. Tällaisissa tapauksessa aborttipäätös, kun olo on romahtanut jo tuollaiseksi kuin sinulla, että on ambulanssia tarvittu, on erittäin ymmärrettävä ja hyväksyttävä. Olen itse yleensä aika aborttikriittinen (olen nuorena itse tehnyt näin jälkeenpäin ajatellen täysin turhan ja typerän mukavuusabortin ja katunut sitä kovasti) mutta tässä tapauksessa en moiti kyllä yhtään abortista.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:38"]Toivottavasti te jeesustelijat otatte sitten vastuun jos ap pitää lapsen, sekoaa pahasti ja tappaa lapsen tai lapsi joutuu huostaan. [/quote]antakoon adoptioon.
[/quote]
Mutta jos ap ei kestä oikein mitenkään ilman riittävän vahvaa lääkitystä raskausaikaa, niin mitä sitten? Kauheimmassa tapauksessa raskauden jatkaminen syylilisyydentunteesta voisi johtaa itsetuhoon tai esim. olon lääkitsemiseen alkoholilla tai raskauden aikana kielletyillä lääkkeillä, koska ei vaan enää kestä.
Siis en ymmärrä. Ei-haluttu lapsi parempi ku abortti? Suomi hukkuu jo valmiiks vaik minkälaisiin ei rakastettuihin tai ongelmakakaroihin. Niin ja maapallo jo valmiiks ylikansoitettu. Aivot käyttöön ihmiset. Ammattilaiset on kuulkaa määritelly et ihan ok se alkion "elämä" keskeyttää, ihan sama mitä te tietämättömöt lässytätte täällä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:32"]Mun mielestä keneltäkään ei saa viedä elämää. Jos ei itse halua pitää niin antaa adoptioon mutta tappaminen ei ole vaihtoehto. Itsekäs on ihminen joka ennemmin tappaa kuin antaa adoptioon.
[/quote]
Tappaa?! Ihmiset syö ja tappaa eläimiä jatkuvasti, mut sit pitäis ei haluttu kakara pullauttaa maailmaan,koska veriklöntinttiä ei saa "tappaa". Ja siinä samalla menee oma mielenterveys kun ei saa lääkkeitä syödä?
Nämä mielenterveysjutut ovat siis raskauden syytä. Aiempaa masennusta tai paniikkihäiriöitä ei taustalla ole. Inhoan tätä raskautta niin syvästi. En vihaa lapsia, mutta en vain halua olla raskaana enkä synnyttää. Ennemmin kuolen.
-ap
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:38"]Toivottavasti te jeesustelijat otatte sitten vastuun jos ap pitää lapsen, sekoaa pahasti ja tappaa lapsen tai lapsi joutuu huostaan. [/quote]antakoon adoptioon.
[/quote]
Mutta jos ap ei kestä oikein mitenkään ilman riittävän vahvaa lääkitystä raskausaikaa, niin mitä sitten? Kauheimmassa tapauksessa raskauden jatkaminen syylilisyydentunteesta voisi johtaa itsetuhoon tai esim. olon lääkitsemiseen alkoholilla tai raskauden aikana kielletyillä lääkkeillä, koska ei vaan enää kestä.
[/quote]Mikähän tällainen sairaus on? Se että lääketiedoissa lukee ettei ole sallittu raskaana olevalle ei todellakaan tarkoita etteikö olisi vaan sulkevat pois sen ettei kukaan voi valittaa myöhemmin jos lapsi sairas vaikka syy voi olla mikä vaan. Kannattaa kysyä teratologisesta palvelusta voiko lääkettä syödä raskausaikana. En ole koskaan kuullut ettei mikään lääke kävisi jonkun sairauden hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:41"]Siis en ymmärrä. Ei-haluttu lapsi parempi ku abortti? Suomi hukkuu jo valmiiks vaik minkälaisiin ei rakastettuihin tai ongelmakakaroihin. Niin ja maapallo jo valmiiks ylikansoitettu. Aivot käyttöön ihmiset. Ammattilaiset on kuulkaa määritelly et ihan ok se alkion "elämä" keskeyttää, ihan sama mitä te tietämättömöt lässytätte täällä.
[/quote] Maapallon ylikansoittuminen ei ole mikään syy tappaa ihmisiä. Jos joku todella tappaisi vaikka naapurinsa vauvan ja sen jälkeen selittäisi poliiseille että se on ihan ok koska maapallolla on liikaa porukkaa ja sitä paitsi ei se ole vielä edes ihminen vaan oelkkä veriklöntti ja ammattilaiset sanovat että se on ok niin se pasitettaisiin mielentilatutkimukseen.
Ap, sinun tapauksessasi abortti on ainut järkevä vaihtoehto joten älä kanna huolta vaan mene pää pystyssä maanantaina sairaalaan. Ajattele abortti toimenpiteenä joka helpottaa sun elämää.
Tällä hetkellä on tärkeintä SINUN hyvinvointisi.
Sivuuta kiihkoilijoiden mielipiteet ja ajattele terveen itsekkäästi. Sinä ansaitset kovien vaiheiden jälkeen kaikkea hyvää. Salli se itsellesi. Voimia maanantaihin.
Höpö höpö ap on todistetusti provo!!!!!!!!
Ap mikä erityisesti siinä raskaudessa saa sinut tuntemaan noin ettet voi sitä sietää? En tuomitse tai mitään, on vaan todella erikoista ja tavallaan mielenkiintoista että aiemmin henkisesti terve ihminen "sekoaa" raskaudesta noin? Oletkohan jotenkin yliherkkä raskaushormoneille? Onko ihan varmaa että ei ole vain ohimenevä ajatus? Oletko saanut psykologilta jotain arviota tilastasi
Voi helvetti että rasahtelee kun menee näitä keskusteluja lukemaan. Itse päädyin nuorena aborttiin, kun kondomin ja hormonaalisen ehkäisyn yhdistelmä petti. Kyllä, niin voi tapahtua. Oli mykistävän karmea tilanne, kun oli ollut niin varovainen ja kuvitellut tehneensä kaiken niin kuin piti. En ole katunut aborttia hetkeäkään, mutta ihmisten pohjaton tuomitsevuus tuntuu edelleen todella pahalta. Asiasta on ollut vaikea puhua kellekään. Itse en kuitenkaan tuomitse itseäni, ja se on minusta hirveän tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 03:11"]Alkio on yksi ihmisen kehitysaste. Se että siitä käytetään tälläistä teknistä termiä, ei muuta sen ihmisyyttä millään tavalla. Meillä on monenlaisia nimityksia ihmisen eri kehitysvaiheille elämän aikana: tsygootti, alkio, sikiö, vauva, lapsi, teini, aikuinen, keski-ikäinen, vanhus. Se että käytämme kehitysvaihetta kuvaavaa nimitystä ei poista ihmisyyttä eikä ihmisoikeuksia.
[/quote]
Älä viitsi levittää väärää tietoa. Alkioilla ei edelleenkään ole mitään ihmisoikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:21"]
Äiti, älä tapa minua. Minulla on vain tämä yksi ainoa elämä.
[/quote]
Ja siitä elämästä päätän minä! BUAHAHAHAHAHAHAHAHA!
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:37"]
En olisi IKINÄ kuvitellut ex-abortinvastustajana joutuvani tähän tilanteeseen. Mutta raskaus (ensimmäinen ja viimeinen) laukaisi niin pahat ahdistus-,paniikki- ja masennusoireet, että jouduin jo kertaalleen osastolle sekavan ja itsetuhoisen käytökseni vuoksi. Mieheni soitti minulle ambulanssin, kun en itse sitä tajunnut tehdä. Keskustelin usean eri ammattilaisen kanssa ja kaikki hokivat, että sinä teet lopullisen päätöksen, mutta ilmaisivat olevansa huolissaan jaksamisestani, jos jatkan raskautta... En voi raskauden takia käyttää tarpeeksi vahvaa lääkitystä, joten pelkään itsekin kuinka kävisi, jos jatkaisin raskautta, mikä tuntuu todella vastenmieliseltä ajatukselta. Toisaalta keskeytyskin tuntuu todella väärältä (alkiota/sikiötä kohtaan). Toivoisin nyt kokemuksia muilta abortin tehneiltä, minkä vuoksi päädyit siihen, kadutko päätöstä? Miltä abortin jälkeen tuntui, minkä ikäinen olit? Saarnoja en todellakaan kaipaa, ruoskin itseäni jo aivan riittävästi...
[/quote]
Onko sulla siis joku mielenterveyden diagnoosi jo ennestään? Enkä kysy vittuillakseni,vaan ihan mielenkiinnosta (itselläni on ollut vaikea masennus, edelleenkin jonkin asteisena).
Olen itse saanut kaksi lasta jo nuorena. Raskaudet menivät hyvin, nuoremman lapsen syntymän jälkeen sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, johon en saanut hoitoa silloin. Nyt kolmekymppisenä tein keskeytyksen. Tilanne oli se, että sairastuin psykoosiin viime keväänä ja siinä sitten ilmeisesti unohdin ottaa e-pillerin. Raskauden tajusin viikolla 10, kun olin todella vaikeasti masentunut ja koko elämä ihan riekaleina. Pohdin ratkaisua tasan niin kauan kun pystyin, lopulta päädyin keskeytykseen. En ole katunut. EN olisi jaksanut valvomisia ja vauvaa, kun kaikki voimat meni omaan toipumiseen. Päätös oli vaikea, sillä olimme ennen viime keväistä tilanteeni pahenemista yrittäneet vauvaa.
Tsemppiä! Voi kun saisin jutella sun kanssa ihan suoraan tästä, sillä tiedän mitä koet tällä hetkellä. Tulen huomenna katsomaan, että oletko vastannut jotain :)
[/quote]
Miksi päätös oli vaikea?
[/quote]
Päätös oli vaikea, sillä meillä oli aiemmin ollut vauva toiveissa. Ehkä v ielä joskus, jos oma vointi pysyy pitkään hyvänä.
Kliseisesti sanottu, mutta älä tee päätöksiä, varsinkaan tällaisia, pelosta käsin. Järki voi sanoa, että olisi järkevää tehdä abortti, mutta kuulostaa kuitenkin, että syvällä sydämmessäsi et halua aborttia tehdä. Nuo ahdistus/paniikkituntemukset eivät välttämättä liity millään tavalla siihen, että saat lapsen. Raskaaksi tulo voi hyvinkin laukaista jonkun taustalla olevan esim. menneisyydessä tapahtuneen ahdistavan tunteen. Jeesus sinua rohkaiskoon :)
Jos kadut jo nyt niin kadut vielä enemmän tulevaisuudessa. (When in doubt, don't)
Miksi ihmiset ei hommaa pomminvarmaa ehkäisyä jos ei kerran lapsia todellakaan halua. Vaikka hormoniehkäisy&kondomi, en hetkeäkään usko että se yhdistelmä pettää. Sitten sterilisaatio kun ikä riittää.
Mun mielestä keneltäkään ei saa viedä elämää. Jos ei itse halua pitää niin antaa adoptioon mutta tappaminen ei ole vaihtoehto. Itsekäs on ihminen joka ennemmin tappaa kuin antaa adoptioon.