miksi nuoren ihmisin pitäisi bilettää ja roikkua kodin ulkopuolella?
Miksi aina meitä hiljaisia, rauhallisia ja kotielämään tyytyväisiä halveksutaan ja miksi meitä pilkataan?
Itse olen 24-v nainen. Opiskelen yliopistolla. Luentoja ei ole joka päivä, joten en poistu kotoa joka päivä.
Viikonloppuisin en biletä, vaan luen kirjoja, olen netissä, leivon leivoksia. Minulla on muutama hyvä ystävä, mutta viihdyn myös paljon yksin. Ystävien kanssa olemme kotosalla, emme käy esim baareissa. Olen todella tyytyväinen tälläiseen elämään, en voisi kuvitellakaan että kiertäisin opiskelurientoja. En myöskään pidä uusiin ihmisiin tutustumista iteisarvona.
En myöskään tykkää käydä leffoissa. Katson mieluumin dokumentteja kotona ja luen kirjoja.
En kaipaa uusia ihmissuhteita, en kaipaa minkäänlaista säpinää elämään, en kaipaa kodin ulkopuolista elämää. Miksi tämä on ongelma ulkopuolisille kun olen tyytyväinen tähän mitä minulla on? Jos minulla ona vaihtoehtona viettää ilta Freudin tai Kantin teorioiden parissa tai mennä bileisiin tutustumaan uusiin ihmisiin, ehdotona valintani on Freud ja Kant. Ja en tällä tarkoita, että bileet olisi vähempiarvoisempi asia, sillä monelle ne tuntuvat tuottavan mielihyvää mm ihmissuhteiden ja virkistymisen takia mutta minua henk koht virkistää enemmän lukeminen kuin muiden kanssa jutteleminen. Miksi en saa olla vakava nuori aikuinen?
Kommentit (24)
Ihmisiä nyt ylipäänsä vaivaa, jos joku on erilainen kuin hän itse. Se laittaa aina miettimään, onko itse tehnyt oikeita valintoja, ja jos itsetunto on hatara, purkautuu epävarmuus erilaisen haukkumisena. Näkeehän sen nyt täällä av:llakin siinä, miten kotiäidit haukkuvat työäitejä ja päinvastoin. Kun oma ratkaisu mietityttää ja ahdistaa, täytyy omaa egoa pitää kasassa ylimielisellä käytöksellä. Elämässä on niin paljon juttuja, joista ei voi sanoa, kumpi on oikein ja kumpi väärin, sitä täytyy vaan opetella sietämään. Monilla siihen oppimiseen ei riitä elinikä.
Samaa mietin. Olen 16-v ja mulle täydellinen vkl meinaa leffaa, mässyä ja klo.6 aamulla vedettyjä treenejä. On ihana juosta ulkona suurimman osan ihmisistä nukkuessa, rauhassa.
Vaihetaaks.
Katso sä tuon neljäveen perään ja vilkuile Freudia niin tää mamma lähtee ottamaan elämästä iloo irti omalla tavallani.
Alle 18veen onkin ihan hyvä olla kotosalla,mutta kyllä kannattaa joskus päälle parikymppisenä käydä vähän viihteellä!Mistä tiedät tykkäätkö sellaisesta jos et ole koskaan kokeillut edes?Itse olin nysväävä kotihiiri,kokeilin normaalimpaa elämää ja enää en vaihtas!En dokaa,mutta kyllä kannattaa elämällä muutakin tehdä kuin kotona istua.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:09"]
Alle 18veen onkin ihan hyvä olla kotosalla,mutta kyllä kannattaa joskus päälle parikymppisenä käydä vähän viihteellä!Mistä tiedät tykkäätkö sellaisesta jos et ole koskaan kokeillut edes?Itse olin nysväävä kotihiiri,kokeilin normaalimpaa elämää ja enää en vaihtas!En dokaa,mutta kyllä kannattaa elämällä muutakin tehdä kuin kotona istua.
[/quote]
Olen 24-vuotias eikä tee mieli mennä vihteelle vielä "tässäkään" iässä. Olen joskus ollut baarissa, en tykkää. Liikaa hälinää, kännisiä ihmisiä, teennäistä juttelua ihmisten kanssa. ap
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:09"]Alle 18veen onkin ihan hyvä olla kotosalla,mutta kyllä kannattaa joskus päälle parikymppisenä käydä vähän viihteellä!Mistä tiedät tykkäätkö sellaisesta jos et ole koskaan kokeillut edes?Itse olin nysväävä kotihiiri,kokeilin normaalimpaa elämää ja enää en vaihtas!En dokaa,mutta kyllä kannattaa elämällä muutakin tehdä kuin kotona istua.
[/quote]
Esimerkki nro2. Ihmistyypistä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:14"]Ap kuulostaa mukavalta.
[/quote]
Ja tää ei ollut sarkasmia :)
Niin kenelle on ongelma ja miten se ilmenee? t. bilettävä opiskelija
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:09"]
[/quote]
MIKSI pitää tehdä muuta kuin olla kotona? Kotona opiskelen, luen kirjoja, leivon...En nauti ulkona olemisesta. ap
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:16"]
Niin kenelle on ongelma ja miten se ilmenee? t. bilettävä opiskelija
[/quote]
Esim tuossa 20-v, talo, perhe ja perunmaa-ketjussa. Yleisesti ihmisten asenteissa. ap
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:39"]Samaa mietin. Olen 16-v ja mulle täydellinen vkl meinaa leffaa, mässyä ja klo.6 aamulla vedettyjä treenejä. On ihana juosta ulkona suurimman osan ihmisistä nukkuessa, rauhassa.
[/quote]
haa mulla sama. Tahon vain pitkäs vittumaisen kouluviikon jälkeen kääriytyä vilttiin ja katsoa netflixiä :D
No mun mielestä jokainen saa tehdä mitä huvittaa, jos sulla on hyvä noin niin mikäs siinä. Itse viihdyn kyllä myös kotona (luen kirjoja, katson sarjoja, kokkaan jne.) mutta rakastan käydä ulkona kahvittelemassa ystävien kanssa, taidenäyttelyissä, leffassa tai puuhaamassa jotain muuta. Rakastan käyttää tätä kaupunkia ja näitä palveluita, aika paljon vietän aikaa kodin ulkopuolella myös yksin. Viikonloppuisin käyn usein juhlimassa, käyn katsomassa keikkoja tai jotain tiettyä dj:tä kuuntelemassa sekä tietysti tapaan samalla niitä uusia ihmisiä ja vanhoja tuttuja.
Lähinnä ihmettelen, eikö sinulla ole ystäviä? Jos ei ja et halua, se on ok. Kenelläkään ei ole pakko olla ihmissuhteita. Mutta haluaisitko sitten? Ei kukaan tule kotiisi ystävystymään sinuun. Ja jos on, etkö hoida ystävyyssuhteitasi mitenkään? Minusta olisi ikävää, jos joku ystäväni ei haluaisi koskaan poistua kotoaan tapaamaan minua. Ja samat aatokset koskien elämänkumppania.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:33"]
No mun mielestä jokainen saa tehdä mitä huvittaa, jos sulla on hyvä noin niin mikäs siinä. Itse viihdyn kyllä myös kotona (luen kirjoja, katson sarjoja, kokkaan jne.) mutta rakastan käydä ulkona kahvittelemassa ystävien kanssa, taidenäyttelyissä, leffassa tai puuhaamassa jotain muuta. Rakastan käyttää tätä kaupunkia ja näitä palveluita, aika paljon vietän aikaa kodin ulkopuolella myös yksin. Viikonloppuisin käyn usein juhlimassa, käyn katsomassa keikkoja tai jotain tiettyä dj:tä kuuntelemassa sekä tietysti tapaan samalla niitä uusia ihmisiä ja vanhoja tuttuja.
Lähinnä ihmettelen, eikö sinulla ole ystäviä? Jos ei ja et halua, se on ok. Kenelläkään ei ole pakko olla ihmissuhteita. Mutta haluaisitko sitten? Ei kukaan tule kotiisi ystävystymään sinuun. Ja jos on, etkö hoida ystävyyssuhteitasi mitenkään? Minusta olisi ikävää, jos joku ystäväni ei haluaisi koskaan poistua kotoaan tapaamaan minua. Ja samat aatokset koskien elämänkumppania.
[/quote]
On muutama ystävä. Ja ystävien kanssa olemme juurikin kotona :D Katsomme dokumentteja, leivomme yms. ap
No joidenkin mielestä nuoruus jää elämättä, jos ei biletä. Itse olen jo vanha, mutta mulla oli kiva nuoruus. Siihen kuului biletys pari kertaa vuodessa, sen verran, että kävin toteamassa, ettei ole mun juttu, tai sitten porukan mukana. Minäkin luin paljon, lenkkelin, harrastin yhtä vähän erikoista harrastusta (en sano, voitaisiin tuntea, kun harrastajia on vain muutama tuhat ja naisia selvä vähemmistö) sekä tein käsitöitä, pelasin bestiksen kanssa korttia ja kävin pyöräretkillä, leivoin yms. Minä en koe jääneeni mistään paitsi nuoruudessani, vaikka en ollut koskaan kännissä tai jahdannut poikia.
Itse olen 20 ja käyn muutaman kerran vuodessa baareissa kavereiden kanssa. Minusta se on tosi rasittavaa, kun tietyt kaverit ovat tosi rasittavia kännissä: lähtee omille teilleen ja sitten joutuu huolehtimaan, ettei käy köpelösti. En siis itse voi ottaa rennosti, kun muuten tietty kaveri joutuu tappeluun ja toinen on itsetuhoinen. Vääränlaiset kaverit siis? :D Ja voi luoja niitä kännisiä ihmisiä... Ei välitetä mistään ja aiheutetaan mielipahaa. Olen sinkku ja minusta olisi kiva löytää joku mukava ihminen, mutta en usko että baareista löytyy kovin kummoista seuraa. Miehetkin juttelee vaan jos ne on seksin perässä. Toisaalta minua harmittaa joskus olla yksin kämpillä kun muut pitävät hauskaa, mutta känniset ihmiset vain ovat liian rasittavia.
Ääripäät on huonoja tässä asiassa. Ulkona käyminen on muuta kuin kännien vetämistä baareissa. Kannattaa olla aktiivinen ja liikkua uusien ihmisten kanssa nyt kun opiskelijana se vielä helposti onnistuu. Nykyiset ystäväsi eivät välttämättä tule pysymään luonasi ikuisesti, voivat muuttaa tai muuttua yms. Tälläkin palstalla on ketjuja vaikka kuinka ja paljon ystävättömistä ja yksinäisistä ihmisistä, olet itsekin matkalla kohti sitä jamaa...
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:44"]
Ääripäät on huonoja tässä asiassa. Ulkona käyminen on muuta kuin kännien vetämistä baareissa. Kannattaa olla aktiivinen ja liikkua uusien ihmisten kanssa nyt kun opiskelijana se vielä helposti onnistuu. Nykyiset ystäväsi eivät välttämättä tule pysymään luonasi ikuisesti, voivat muuttaa tai muuttua yms. Tälläkin palstalla on ketjuja vaikka kuinka ja paljon ystävättömistä ja yksinäisistä ihmisistä, olet itsekin matkalla kohti sitä jamaa...
[/quote]
En nauti uusien ihmisten tapaamisesta ja viihdyn hyvin myös yksin. En halua liikkua kodin ulkopuolella ellei ole pakko, sillä ei ole minulle sitten sitä rentouttavaa vapaa-aikaa vaan stressaa. ap
Erittäin hyvä kirjoitus ap. Teksti on kuin omasta elämästäni.
Välillä tuntuu kurjalta, kun ulkopuoliset vähättelee mun elämää, että eihän tää mitenkään voi olla kivaa ja menisit nyt käymään jossakin yms. Totuushan on se, että ihmiset ovat erilaisia. Osa ihmisistä ei koe mitään halua tai tarvetta tutustua uusiin ihmisiin ja olla jatkuvasti jossakin. Kunnioitetaan näitä eroja eikä vähätellä toisia. Pääasia on, että jokainen on tyytyväinen elämäänsä.