Miten on mahdollista? 15-vuotiaalla pojalla 9 reikää hampaissa ja yksi hammas lohjennut ja minä en ole huomannut mitään.
Eilen illalla sanoi, että hampaaseen sattuu ja kun katsoin suuhun niin näin heti että nyt on pahassa kunnossa. Lähdettiin heti hammaspäivystykseen ja lääkäri melko vihaisesti sanoi, että hampaat on tosi huonossa kunnossa ja kiille on syöpynyt monissa kohdin. Mua hävetti ja hävettää edelleen, että en aiemmin ole huomannut. Omista hampaista pidän todella hyvää huolta niin miksi en ole tarkemmin seurannut lapseni hampaita? Nyt on tiedossa monta hammaslääkärikäyntiä ja lääkäri sanoi että yksi noista hampaista on melko pahasti mennyt, joten se voidaan joutua jopa poistamaan.
Kommentit (11)
Juoko paljon limua/mehua/energiajuomia? Ne on nuorilla pääasiallinen hampaiden tuhoaja.
Olen 30v nainen ja hampaani ovat luonnostaan melko heikossa kunnossa (viimeksikin oli 3 reikää) mutta lääkäri sanoi, että monella mun ikäisellä ja nuoremmalla on vielä enemmän reikiä ja kaikista hampaista kiilteet mennyt.
Voi :( Joskus käy noin. Minulla oli lapsena paljon reikiä hampaissa, vaikka äiti oli kouluterveydenhoitaja. Ei ollut jotenkin älynnyt rajoittaa mehujen juomista.
Koska poika on viimeksi ollut hammaslääkärissä? En edes tiedä miten usein noita nykyään kunnat tarjoaa lapsille.
Napostelee, juo limsoja ja energiajuomia, ei pese hampaitaan,...
Ei reiät välttämättä ole kipeitä. Minullakin oli yhteen aikaan kuusi enkä ollut huomannut mitään.
Onhan se häpeällinen tilanne pojalle, että hampaat ovat huonot jo tuossa iässä. Et ilmeisesti ole sellainen äiti, jolle voi aina puhua mistä vain.
Eipä ole aina syömisistä kiinni. Lapsena kun sen karieksen saa ja syntyessä pehmeän hammasluun, niin pitää oikeasti koko ajan tehdä ihan hitokseen töitä, että saa hampaansa pitää. Itse en napostele, juo mehuja tai muutakaan ja silti nuorena oli kerran 12 reijän alkua kerralla, jatkuvasti porattiin ja nyt on 35 vuotiaana etuhampaista lähtenyt pieniä paloja. Olen yrittänyt syödä paljon purkkaa hammaspesujen lisäksi, jolla reikien kehittyminen onkin pysähtynyt, mutta nyt hammaslääkäri kielsi purkan syömisen tai sitten sitä saa vain imeksiä ja hyvin kevyesti etuhampailla purra.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tiedät tämän mutta et ole pistänyt asian eteen tikkua ristiin?
Just just....
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole aina syömisistä kiinni. Lapsena kun sen karieksen saa ja syntyessä pehmeän hammasluun, niin pitää oikeasti koko ajan tehdä ihan hitokseen töitä, että saa hampaansa pitää. Itse en napostele, juo mehuja tai muutakaan ja silti nuorena oli kerran 12 reijän alkua kerralla, jatkuvasti porattiin ja nyt on 35 vuotiaana etuhampaista lähtenyt pieniä paloja. Olen yrittänyt syödä paljon purkkaa hammaspesujen lisäksi, jolla reikien kehittyminen onkin pysähtynyt, mutta nyt hammaslääkäri kielsi purkan syömisen tai sitten sitä saa vain imeksiä ja hyvin kevyesti etuhampailla purra.
Osta xylitolipastilleja. Purkan jatkuva jauhaminen ei ole hyväksi leualle.
Onkohan alkanut kumminkin jo huumeiden käyttö? Ne syö hampaat äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tiedät tämän mutta et ole pistänyt asian eteen tikkua ristiin?
Just just....
Väitinkö olevani ap? Kerroin vain ilmeisimpiä syitä reikiintymiseen
Ai kamala. No, onneksi selvisi nyt kun on vielä alaikäinen, muuten olisi tullut tosi kalliiksi.
Eikö teinin henki ole haissut ollenkaan?