Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalabakteeri??

09.09.2006 |

Heips kaikille.

Sain ikäviä uutisia viimeksi käydessäni äitiyspolilla eli minulla on ESBL- sairaalabakteeri :( Tietääkös kukaan voiko olla pikkuiselle masuasukille vaarallinen ja tarttuuko se häneen? Äitiyspolilla eivät tienneet mistään mitään. Kokemuksia jollakin? VAstauksista hyvin kiitollinen. Jannika rv 34+4 ja la 17.10

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini oli ollut joskus turussa sairaalassa ja sitten kun tuli synnyttämään tampereelle niin oli eristetty muista omaan huoneeseen sairaalabakteeri riskin vuoksi vaikka verikokeissa todettua hänellä ei edes ollut koko bakteeria.

Vierailija
2/10 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin itse eristyksessä kätilöopistolla. Sain siellä tietää, että minulla on todettu tää ESBL-sairaalabakteeri vuonna 2005 enkä siis ole tuosta itse saanut mitään tietoa sairastavani ja nyt kättärillä tuli ilmi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä tarttuuko vauvaan vai onko jo tarttunut, mutta sairaalassa käytäntönä on kosketuseristys, eli ihokontaktia ei saa syntyä.

eli kun lähdet synnyttämään, saanet mitä ilmeisemmin oman huoneen jossa olet eristyksessä.

aikoinaan kyselin töissä ennen raskaaksi tuloani mitenkä toimin eristyksessä olevan kanssa jos olisin raskaana ja sanottiin, että minua ei päästetä/minun ei tarvitse mennä hoitamaan eristyspotilasta jos on esim ESBL.

tosin sairaalassahan ollaan aina niin varovaisia. ESBL on sairaalabakteerin eri muoto.

elä huolestu, uskon että kaikki on hyvin teillä molemmilla :)

tiedätkö mistä olet saanut sen?

Vierailija
4/10 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina kun tulee siirtona toisesta sairaalasta joutuu eristykseen ja otetaan bakteeriviljelyt varmuuden vuoksi..

Vierailija
5/10 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen varmaan työssäni. Olen myös hoitoalalla ja meillä on paljon sairaita hoidettavana. En kyllä ole koskaan suoranaisesti ESBL tai MRSA potilasta hoitanut, mutta voihan olla, että jollain hoitamistani potilaista on ollut se tietämättään.

Vierailija
6/10 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän asiaa mielenkiinnosta ja päädyin, että eihän se ESBL suoranaisesti kyllä vaikuta vauvaasi mitenkään. sehän on suolistossasi elävä pöppiäinen. :)

Vierailija
7/10 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuinkahan selität sen, että se tarttuu eritteistä? Verestä, limasta yms.

Vierailija
8/10 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi maallikon veikkaus, en siis tiedä, voiko asioista vetää tällaisia johtopäätöksiä. Sinuna soittaisin lääkärille heti huomenna.

Nythän on liikkeellä ainakin ESBL-ominaisuuksia kantavaa virtsatietulehdusta, joka on resistentti kaikille avohoidossa käytettäville antibiooteille. Eli jos sulla on raskaana ollessasi virtsatietulehdus, niin sehän voi aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia ja siten ehkä myös ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa.

Vierailija
9/10 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarttunutta pidetään siksi yleensä KOSKETUSeristyksessä, koska bakteeri siirtyy helposti henkilöstä toiseen käsien ja pintojen välityksellä. hyvällä käsihygienialla siis pääsee pitkälle.

(ei tarvita mitään eritteitä, että tarttuu).

Vierailija
10/10 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikos kaverisi synnyttää ihan normaalisti ja olikos lapsella vaaraa saada tartunta?

Olen soitellut hygienia hoitajalle, epidemian yksikköön yms. ja missään ei oikein tiedetä pitäiskö leikata ja voiko tarttua synnytyksessä pikkuiseen.

Odottelen vielä lopullista vastausta, mutta olisi kiva tietää kuinka joillain muilla on toimittu ja onko kaikki ollut lapsukaisella hyvin?

Kiitoksia taas vastauksistanne :)