Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvalle kaupan hedelmää vai hedelmäpilttiä?

Vierailija
29.01.2015 |

Puolivuotias vauva, jolle olen nyt antanut tuoretta päärynää, banaania, omenaa ja melonia, ei luomua. Nyt olen vain tässä lueskellut useammasta keskustelusta, että hedelmät sisältävät paljon erilaisia kemikaaleja? Olen ostanut tuoreita, koska minusta valmissoseiden hedelmämäärät oli niin naurettavia (mangososeessakin 38% mangoa?!). Ostaisin luomua, mutta lähikauppamme luomuvalikoima on tosi rajallinen, ja harvemmin tulee lähdettyä kauemmas isompaan kauppaan.

Eli kumpi on parempi (kahdesta pahastako?)?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan, että niihin soseisiin on vieläp' käytetty ne hedelmät, jotka ei kauppaan myytäväksi kelpaa. Ja todennäköisesti kuorineen päivineen. En usko, että niissä olisi sen vähempää torjunta-aineita kuin kaupan hedelmissä, elleivät ole jotain erikoisluomusoseita.

Vierailija
22/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:04"]

Hedelmä hedelmänä, eikä vedellä ja tärkkelyksellä jatkettuna.

Mites kotimaiset marjat? Mustikka ja vadelma nyt ainakin käy, mansikkaa varovasti alkuun. Karpalot oli meidän 1-vuotiaan herkkua ilman sokeria :)

[/quote]

Mistä saa kotimaisia karpaloita? Kaupan pakastetiskissä oli vaan virolaisia ja puolalaisia. Noissa virolaisissa marjapusseissa oli kivasti sinivalkoista väriä päällä, mutta sitten pussin takana lukikin, että alkuperämaa Viro.

[/quote]

Suolta niitä muutkin käy keräämässä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 11:40"]

Minä olen antanut hedelmät pilttipurkista ja niistä smoothiepusseista (nämä ainakin 100% hedelmää) :) sisältävät c vitskua! Ja muut sitten tehnyt itse.

[/quote]

Kerrotko lisää noista smoothiepusseista.

Vierailija
24/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:04"]

Hedelmä hedelmänä, eikä vedellä ja tärkkelyksellä jatkettuna.

Mites kotimaiset marjat? Mustikka ja vadelma nyt ainakin käy, mansikkaa varovasti alkuun. Karpalot oli meidän 1-vuotiaan herkkua ilman sokeria :)

[/quote]

Mistä saa kotimaisia karpaloita? Kaupan pakastetiskissä oli vaan virolaisia ja puolalaisia. Noissa virolaisissa marjapusseissa oli kivasti sinivalkoista väriä päällä, mutta sitten pussin takana lukikin, että alkuperämaa Viro.

[/quote]

Hmm..mistäköhän niitä kotimaisia marjoja sais.. Eiku nehän putkahtaa tyhjästä kaupan hyllylle ja jotku uuvatit maksaa niistä vaikka niitä ilmaseksikin saa tuoreena,puhtaina ja taatusti tietää niiden olevan kotimaisia ku viitsis vaan mennä sinne luontoon.

Vierailija
25/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hedelmissä käytetään aika vähän torjunta-aineita, siksi mm. kotimaiset omenat kehotetaan pesemään huolellisesti, ei kuorimaan. Kotimaisuus on tässä laadun tae, näin se vaan on. Ne ruskeapilkkuiset banaanit onat muuten sitten niitä syöntikuntoisia, niissä tärkkelys on alkanut pilkkoutua sokereiksi. Siksi ovat makeampia. Jos ostat ulkomaisia marjoja niin tee niistä kiisseli tai keitto eli kuumennat hyvin. Tuorehedelmistä ei muuten ole ikinä löytynyt lasinpaloja, kuten purkkiruoista.

Vierailija
26/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, aiotko antaa lapsellesi tavallisia kaupan hedelmiä vuoden kuluttua? Jos aiot, niin voit antaa niitä jo nyt :)
Ja tosiaan samat hedelmät niissä purkkisoseissa on, vain mauttomaksi ravinteettomaksi mössöksi kypsennettynä. Siksi niihin on lisätty niin paljon sokereita, vitamiineja ja tärkkelyksiä että niihin saataisiin jotain makua, rakennetta ja substanssia.
Muista kuitenkin ettei vauvan soseiden takia tarvitse itseään uuvuttaa, ei purkkisoseisiin kai kukaan ole vielä kuollut!
Ai niin, ja meidän neuvolassa neuvottiin antamaan vauvalle noita yleisiä allergeeneja sisältäviä hedelmiä jo aikaisin (ennenhän neuvottiin välttämään mm. mansikkaa, sitruksia ja kiiviä) että vauvan elimistö altistuu. Kun joku tuolla käski niitä välttelemään. Kaikki uudet ruoka-aineet tietenkin kannattaa antaa pieninä määrinä ja mahdollisia reaktioita tarkkaillen.

Vierailija
27/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea kasvaa karpaloita?

Vierailija
28/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soseissa on hedelmän lisäksi vettä. Jos sinä teet itse sosetta, ihan samalla tavalla siinä on vain osaksi hedelmää ja loppuosa on vettä. Soseiden hedelmät kuoritaan. Ei niitä sosetehtaalle ole mitenkään eroteltu, että tuo omena ei kelpaa kaupan hevihyllyyn, viedään se sosetehtaalle. Tehtaat tilaavat ison satsin hedelmiä, ja sinne toimitetaan hedelmiä ihan samalla tavalla kuin tukkuunkin erottelematta.

Vierailija
29/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä virolaisella ja suomalaisella marjalla ei ole mitään eroa. Monin paikoihin se lapin marja tulee paljon kauempaa kuin virolaiset marjat! 

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, hedelmät kun kuorii, niin pääsee kyllä suurimmasta osasta kemikaaleja eroon.

Vierailija
30/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:47"]

[/quote]

luontoon.fi:

Karpalo

Karpaloita voi poimia syyskuun lopulta lumentuloon saakka ja vielä seuraavana vuonna heti lumen sulettua. Suomessa kasvaa kaksi karpalolajia, isokarpalo ja pikkukarpalo, mutta käytön kannalta lajit ovat samanarvoisia. Pikkukarpaloa tavataan yleisemmin Pohjois-Suomessa ja isokarpaloa koko Suomessa lukuun ottamatta pohjoisinta Lappia. Isokarpalo kasvaa niukkaravinteisilla valoisilla rämeillä ja nevoilla. Pikkukarpalo kasvaa kuivemmilla paikoilla kuin isokarpalo. Karpaloista voi tehdä mehua ja hyytelöä, ja sitä voi käyttää  leivonnaisissa.

Vierailija
31/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:49"]

Soseissa on hedelmän lisäksi vettä. Jos sinä teet itse sosetta, ihan samalla tavalla siinä on vain osaksi hedelmää ja loppuosa on vettä. 

[/quote]

Ei nyt heti tule mieleen yhtäkään marjaa tai hedelmää johon pitäisi lisätä vettä saadakseen siitä vauvalle sopivaa syötävää. Ehkä jos omenan kiehauttaa soseesksi niin sitten... itse käytin raastinrautaa.

Vierailija
32/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:47"]

[/quote]

luontoon.fi:

Karpalo

Karpaloita voi poimia syyskuun lopulta lumentuloon saakka ja vielä seuraavana vuonna heti lumen sulettua. Suomessa kasvaa kaksi karpalolajia, isokarpalo ja pikkukarpalo, mutta käytön kannalta lajit ovat samanarvoisia. Pikkukarpaloa tavataan yleisemmin Pohjois-Suomessa ja isokarpaloa koko Suomessa lukuun ottamatta pohjoisinta Lappia. Isokarpalo kasvaa niukkaravinteisilla valoisilla rämeillä ja nevoilla. Pikkukarpalo kasvaa kuivemmilla paikoilla kuin isokarpalo. Karpaloista voi tehdä mehua ja hyytelöä, ja sitä voi käyttää  leivonnaisissa.

[/quote]

Edelleenkään täällä Lounais-Suomessa ei ole mitään karpalonevoja ruuhkaksi asti. Varsinkin, kun itse poimin marjani saaristossa, niin meidän saarella ei ole mitään sellaista suota, jossa karpaloita kasvaisi. Enkä näe järkeä lähteä ajelemaan pitkin poikin Suomea jonkin karpalon poimimisen vuoksi.

Mutta jos joku ensi kesänä haluaa suoraan vasustaan myydä niitä karpaloita, tulen mielellään ostamaan. Maksan ihan saman, kuin torilla pyytävät.

Vierailija
33/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:51"]

Mun mielestä virolaisella ja suomalaisella marjalla ei ole mitään eroa. Monin paikoihin se lapin marja tulee paljon kauempaa kuin virolaiset marjat! 

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, hedelmät kun kuorii, niin pääsee kyllä suurimmasta osasta kemikaaleja eroon.

[/quote]

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa+elintarvikkeista/elintarvikevaarat/elintarvikkeiden+kayton+rajoitukset/ulkomaiset+pakastemarjat/

Vierailija
34/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen teitä äitejä, jotka jaksatte tehdä kaikki soseet ja ruoat vauvalle ja lapsille alusta asti. Myönnän, etten itse jaksa. Joinakin päivinä teen sosetta isomman satsin mutta syö se vauva paljon purkkiruokaakin. En jaksais kuoria, pilkkoa, keittää, pakastaa, sulattaa montaa kertaa viikossa.

Vierailija
35/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvanruoissa on torjunta-ainejäämien turvarajat paljon tiukemmat kuin kaupassa myytävissä hedelmissä. Minä en antaisi kaupan (ulkomaisia) hedelmiä, elleivät ne ole luomua. 6 kg vauva on kuitenkin eri asia kuin 12 kg taapero, siksi minusta on hölmö peruste että annetaanhan kaupan hedelmiä vuodenkin päästä. Torjunta-aineet jäävät osin kuoreenkin kun hedelmä kuoritaan, mutta kuinka moni pesee esim. appelsiinin tai banaanin ennen kuorimista? Jos et pese, siirrät torjunta-aineita sormissasi kuoresta hedelmälihaan kun pilkot hedelmää sormin.

T. th, joka ei ole hysteerikko, mutta pieniä vauvoja suojelisin kaikilta turhilta kemikaaleilta (mukaanlukien kaikki hajusteet ja huuhteluaineet)

Vierailija
36/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:26"]

Ihailen teitä äitejä, jotka jaksatte tehdä kaikki soseet ja ruoat vauvalle ja lapsille alusta asti. Myönnän, etten itse jaksa. Joinakin päivinä teen sosetta isomman satsin mutta syö se vauva paljon purkkiruokaakin. En jaksais kuoria, pilkkoa, keittää, pakastaa, sulattaa montaa kertaa viikossa.

[/quote]

Miksi teit lapsen, jos et jaksa hänelle ruokaa laittaa?

Vierailija
37/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet hedelmä-smoothien lapsellesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi