Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvalle kaupan hedelmää vai hedelmäpilttiä?

Vierailija
29.01.2015 |

Puolivuotias vauva, jolle olen nyt antanut tuoretta päärynää, banaania, omenaa ja melonia, ei luomua. Nyt olen vain tässä lueskellut useammasta keskustelusta, että hedelmät sisältävät paljon erilaisia kemikaaleja? Olen ostanut tuoreita, koska minusta valmissoseiden hedelmämäärät oli niin naurettavia (mangososeessakin 38% mangoa?!). Ostaisin luomua, mutta lähikauppamme luomuvalikoima on tosi rajallinen, ja harvemmin tulee lähdettyä kauemmas isompaan kauppaan.

Eli kumpi on parempi (kahdesta pahastako?)?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:26"]

Ihailen teitä äitejä, jotka jaksatte tehdä kaikki soseet ja ruoat vauvalle ja lapsille alusta asti. Myönnän, etten itse jaksa. Joinakin päivinä teen sosetta isomman satsin mutta syö se vauva paljon purkkiruokaakin. En jaksais kuoria, pilkkoa, keittää, pakastaa, sulattaa montaa kertaa viikossa.

[/quote]

Miksi teit lapsen, jos et jaksa hänelle ruokaa laittaa?

[/quote]

Niin, tai viet virikehoitoon päiväkotiin.

Vierailija
2/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset hedelmät sopii hyvin, ei ne luomut ole immuuneja myrkyille vaikka ei erikseen ruiskuteta mitään aineita. Kuorineen ei kannata syöttää, niissähän ne pahimmat myrkyt on.

Soseet kuitenkin säilyy hyvin, joten miksi et voi ostaa isompaa määrää kerralla varastoon silloin kun käyt isommassa ruokakaupassa? 100% hedelmää sisältäviä soseita sai ainakin vielä silloin kun meillä oli vauva (babynat tms.). On sitten mistä ottaa, jos lähikaupan hedelmät on heikossa hapessa tai haluat tarjota vaihtelun vuoksi jotain eri hedelmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:28"]

Vauvanruoissa on torjunta-ainejäämien turvarajat paljon tiukemmat kuin kaupassa myytävissä hedelmissä. Minä en antaisi kaupan (ulkomaisia) hedelmiä, elleivät ne ole luomua. 6 kg vauva on kuitenkin eri asia kuin 12 kg taapero, siksi minusta on hölmö peruste että annetaanhan kaupan hedelmiä vuodenkin päästä. Torjunta-aineet jäävät osin kuoreenkin kun hedelmä kuoritaan, mutta kuinka moni pesee esim. appelsiinin tai banaanin ennen kuorimista? Jos et pese, siirrät torjunta-aineita sormissasi kuoresta hedelmälihaan kun pilkot hedelmää sormin.

T. th, joka ei ole hysteerikko, mutta pieniä vauvoja suojelisin kaikilta turhilta kemikaaleilta (mukaanlukien kaikki hajusteet ja huuhteluaineet)

[/quote]

Meillä on tapana ensin oestä hedelmä. Sitten pestä kädet. Ja sitten vasta kuoria ja syödä hedelmä. Onko tästä mitään hyötyä?

Vierailija
4/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 11:53"]

Hmph, heti joku Einstein yllättäen huutelemassa provoa. Satun nyt vain olemaan suht tuore äiti, eikä ole kokemusta tällaisista asioista, enkä ole koskaan edes miettinyt että hedelmissä olisi jotain myrkkyjä. Joo, taidan olla aika naiivi. Ja joo, mietin kyllä tuota samaa että tuskinpa ne piltitkään on luomista tehty. Paitsi no Ella's Kitchen mangosose, sitä oli ihmeittäin meidänkin kaupassa. Meidän kaupan luomuhyllyssä on perunoita ja banaania, banaanit vaan on tosi usein mustuneita ja huonon näköisiä. En ole kyllä ostanut sitten perus-Chiquitojakaan kovin usein. Ap

[/quote]

Mä menin just noilla Ella's Kitchenin soseilla, edelleen vetävät noita välipalaksi (vanhin 4v). Ihan vaan laiskuuttani, myös Piltin tuubisoseet on ihan jees. Tuoreina omenoita ja itse poimittuja marjoja, banaania ei meillä ole syöty koskaan :-).

Viinirypäleet kannattaa ostaa luomuna, sillä niissä on torjunta-ainejäämiä hurjasti. Samoin appelsiinit, vaikka paksukuorisia ovatkin.

Vierailija
5/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuletko syöttämään vauvallesi ihan kaiken luomuna? Osta niitä kaupan hedelmiä nyt vaan. Ihana provon aihe muuten...

Vierailija
6/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen antanut hedelmät pilttipurkista ja niistä smoothiepusseista (nämä ainakin 100% hedelmää) :) sisältävät c vitskua! Ja muut sitten tehnyt itse.

Vierailija
7/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syöttäisin hedelmiä. Mistä kuvittelet kaupan valmiin hedelmäsoseen olevan tehty? Ihan niistä samoista hedelmistä,,,

Vierailija
8/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomubanaaneja on meidän lähi-Siwassakin. Tavallisissa banaaneissa on paljon torjunta-aineita. En syöttäisi ainakaan montaa kertaa viikossa lapselle.

Vierailija
9/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 11:40"]

Minä olen antanut hedelmät pilttipurkista ja niistä smoothiepusseista (nämä ainakin 100% hedelmää) :) sisältävät c vitskua! Ja muut sitten tehnyt itse.

[/quote]

Ja tuoreet hedelmätkö eivät sitten sisällä C-vitamiinia? Voi pyhä yksinkertaisuus...

Vierailija
10/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 11:42"]

Luomubanaaneja on meidän lähi-Siwassakin. Tavallisissa banaaneissa on paljon torjunta-aineita. En syöttäisi ainakaan montaa kertaa viikossa lapselle.

[/quote]

Taitaa banaaneissa jäädä torjunta-aineet siihen kuoreen.

Vierailija
11/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä torjunta-aineita siis kuorituissakin hedelmissä? Onko lajeissa eroja? Mitä voi syödä, mitä välttää?

Vierailija
12/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 11:50"]

Onko niitä torjunta-aineita siis kuorituissakin hedelmissä? Onko lajeissa eroja? Mitä voi syödä, mitä välttää?

[/quote]

Kuoria kannattaa jos ei voi pestä huolellisesti. Itse olen pessyt etikalla tai ruokasoodaliuoksella ja sitten huuhdellut huolellisesti. Mitä tahansa hedelmiä voi kyllä syödä, sitruksia nyt en ehkä ihan pienelle antaisi. Neuvolasta saa ja netti on pullollaan ohjeita mitä pienelle saa antaa.

Vierailija
13/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmph, heti joku Einstein yllättäen huutelemassa provoa. Satun nyt vain olemaan suht tuore äiti, eikä ole kokemusta tällaisista asioista, enkä ole koskaan edes miettinyt että hedelmissä olisi jotain myrkkyjä. Joo, taidan olla aika naiivi. Ja joo, mietin kyllä tuota samaa että tuskinpa ne piltitkään on luomista tehty. Paitsi no Ella's Kitchen mangosose, sitä oli ihmeittäin meidänkin kaupassa. Meidän kaupan luomuhyllyssä on perunoita ja banaania, banaanit vaan on tosi usein mustuneita ja huonon näköisiä. En ole kyllä ostanut sitten perus-Chiquitojakaan kovin usein.

Ap

Vierailija
14/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mango taisi olla sellanen, että en antaisi tuoreena vauvalle, siinä oli paljon säilöntäainetta jne. ainot hedelmä jossa purkkiversio on parempi. ja osta bonnen mangososetta, hillojen kanssa samassa hyllyssä. isompi purkki, 100% eikä sokeria =)

Vierailija
15/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 11:54"]

mango taisi olla sellanen, että en antaisi tuoreena vauvalle, siinä oli paljon säilöntäainetta jne. ainot hedelmä jossa purkkiversio on parempi. ja osta bonnen mangososetta, hillojen kanssa samassa hyllyssä. isompi purkki, 100% eikä sokeria =)

[/quote]

Mangoakin saa nykyään luomuna, tietty se on paljon paljon kalliimpaa kuin tavallinen mango. Kyllä siinä bonnessakin taitaa olla samoja käsiteltyjä mangoja kuin kaupan tiskissä.

Vierailija
16/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmä hedelmänä, eikä vedellä ja tärkkelyksellä jatkettuna.

Mites kotimaiset marjat? Mustikka ja vadelma nyt ainakin käy, mansikkaa varovasti alkuun. Karpalot oli meidän 1-vuotiaan herkkua ilman sokeria :)

Vierailija
17/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:04"]Hedelmä hedelmänä, eikä vedellä ja tärkkelyksellä jatkettuna.

Mites kotimaiset marjat? Mustikka ja vadelma nyt ainakin käy, mansikkaa varovasti alkuun. Karpalot oli meidän 1-vuotiaan herkkua ilman sokeria :)
[/quote]
Äitini on onneksi innokas marjastaja, joten pakastin on pullollaan mustikoita ja vadelmia. Ne on vaan niin kirpeitä, että vauva vain yökki. Banaanin kanssa soseutettuna upposi hyvin, vauva söi hymy huulilla. Ap

Vierailija
18/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:04"]

[/quote]

Mistä saa kotimaisia karpaloita? Kaupan pakastetiskissä oli vaan virolaisia ja puolalaisia. Noissa virolaisissa marjapusseissa oli kivasti sinivalkoista väriä päällä, mutta sitten pussin takana lukikin, että alkuperämaa Viro.

Vierailija
19/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:04"]

[/quote]

Mistä saa kotimaisia karpaloita? Kaupan pakastetiskissä oli vaan virolaisia ja puolalaisia. Noissa virolaisissa marjapusseissa oli kivasti sinivalkoista väriä päällä, mutta sitten pussin takana lukikin, että alkuperämaa Viro.
[/quote]
Suolta niitä saa. Torilta myös.

Vierailija
20/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:04"] Hedelmä hedelmänä, eikä vedellä ja tärkkelyksellä jatkettuna.   Mites kotimaiset marjat? Mustikka ja vadelma nyt ainakin käy, mansikkaa varovasti alkuun. Karpalot oli meidän 1-vuotiaan herkkua ilman sokeria :) [/quote]   Mistä saa kotimaisia karpaloita? Kaupan pakastetiskissä oli vaan virolaisia ja puolalaisia. Noissa virolaisissa marjapusseissa oli kivasti sinivalkoista väriä päällä, mutta sitten pussin takana lukikin, että alkuperämaa Viro. [/quote] Suolta niitä saa. Torilta myös.

[/quote]

Täällä lounaisessa Suomessa on vähän hintsusti karpalosoita. Ja torilta saa sitten varmaan ensi syksynä. JOS voi luottaa, että ne oikeasti on kotimaisia. Tulliinhan on jäänyt kiinni Baltiasta tuotuja marjoja, jotka on ollut aikomus myydä kotimaisina toreilla...

Ihmettelen vaan että miksei kaupan pakastealtaassa missään ole kotimaisia karpaloita ja ruusunkiulukoita. Aina vaan puolalaisia, puolalaisia, puolalaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän