minkä ikäinen mielestäsi voi olla yhden yön yksin kotona?
Mielipiteitä? Kokemuksia? Minkäikäisen olette antaneet jäädä yöksi yksin kotiin?
Kommentit (27)
No kun siirtyy yläasteelle niinn suurinpiirtein silloin. Siis n.13-14 on mielestäni riittävän vanha olemaan yksin kotona yötä, mutta sitä en tiedä onko hän vähän pahassa iässä ymmärtämään, että mitään bileitä tms. ei järjestetä... Ja tuollaisen 13-14v jättäisin vain yhdeksi yöksi ja niin, että samassa kaupungissa asuu esi. isovanhemmat jotka voivat tarvittaessa käydä kurkkimassa/joide luokse lapsi voi tarvittaessa mennä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 07:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 07:11"]JÄTTÄKÄÄ NE LAPSET TEKEMÄTTÄ JOS ETTE HALUA OLLA NIIDEN KANSSA!! EN YMMÄRRÄ YHTÄÄN TUOLLAISTA, ETTÄ HALUTAAN KARATA VIIKOKSI RYYPPÄÄMÄÄN JA PANEMAAN JA JÄTETÄÄN LAPSET HEITTEILLE!! LAPSI ON TEINI VAIN LYHYEN AIKAA. Älä huuda! Ei kyse oo siitä etteikö haluttais olla teinin kanssa. Ollaan menossa häihin jonne 15v ei halua lähteä mukaan. Hääpari meidän opiskelukavereita joten nuori ei tunne sieltä kuin itse hääparin. Häät on kaukana joten yötä pitäisi olla. 15v haluaa jäädä yksin kotiin eikä seurakseen esim. mummoa. Mietin että uskallanko jättää. Luottavaa voin, mutta tuntuu pahalta jättää yksin yöksi. Mene sinä vaan paneskelemaan ja ryyppäämään ja anna muiden käydä asiallista keskustelua. Kiitos kaikille muille vastaajille.
[/quote]
Joo, voisin jättää 15vuotiaan, mutta kyllä mun korvaan kuulostaa vähän epäilyttävältä että 15v ei halua häihin mukaan joten ei ole pakko tulla, eikä halua seurakseen mummoa joten sitä ei ole pakko ottaa yms. Teettekö kaiken niinkuin 15v haluaa? Ja miksi hän ei halua mukaan eikä seuraa? Kyllä mä miettisin kaksi kertaa, että onko sillä kenties jo muita suunnitelmia....
Ekaa kertaa jäin varmaan kahdestaan siskon kanssa kotiin ollessani 12-v., kun ei enää suostuttu menemään mökille. Mutta yksin en saanut jäädä kuin vasta 16-vuotiaana tjsp. Tulee mieleen varsinkin yksi tapaus 15-vuotiaana, jolloin oli mielestäni täysin naurettavaa, etten saanut jäädä yksin kotiin ja jouduttiin tekemään jotain ihan ihme järjestelyjä.
Jos lapseni olisi perusvastuullinen (sellainen kuin itse olin), niin viimeistään 14-vuotiaana voisi aivan hyvin jäädä yhdeksi yöksi yksin kotiin.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 07:11"]
JÄTTÄKÄÄ NE LAPSET TEKEMÄTTÄ JOS ETTE HALUA OLLA NIIDEN KANSSA!! EN YMMÄRRÄ YHTÄÄN TUOLLAISTA, ETTÄ HALUTAAN KARATA VIIKOKSI RYYPPÄÄMÄÄN JA PANEMAAN JA JÄTETÄÄN LAPSET HEITTEILLE!! LAPSI ON TEINI VAIN LYHYEN AIKAA.
[/quote]
SAMAA MIELTÄ! LAPSIA EI JÄTETÄ HETKEKSIKÄÄN YKSIN ENNEN KUIN SE LAPSI ON PÄÄSSYT VANHAINKOTIIN ASUMAAN! JA SIELLÄKIN PITÄÄ OLLA JOKU HOITAJA KOKO AJAN SÄNGYN VIERESSÄ VALVOMASSA! SITTEN EHKÄ, HUOM EHKÄ, VOI ÄITI OTTAA KAKSI SAUNAKALJAA!
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 06:18"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 05:39"]Kaveri lähtee 10 päiväksi Thaimaahan ja poika 16v jää kotiin yksin. Se kuulostaa minun korviini hurjalta!!
[/quote]
Mites nämä 15-vuotiaat jotka muuttavat peruskoulun jälkeen kokonaan toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, kuulostaako tämäkin sinun korviisi hurjalta?
[/quote]ei se ihanteellista ole.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 05:39"]
Kaveri lähtee 10 päiväksi Thaimaahan ja poika 16v jää kotiin yksin. Se kuulostaa minun korviini hurjalta!!
[/quote]
Mä olin 1,5 kk yksin kotona 16-vuotiaana kun vanhemmat reissasi Aasiassa. Ihan hyvin sujui, kaupassa oli tili josta ostin ruuat. Olin samallan lemmikkivahti.