kilometri-kustannukset äitiysavustus-kaavakkeessa...
pitäisi lähettää nuo kelan avustuspaperit eteenpäin, mutta yksi asia askarruttaa mieltä, nimittän hakemuksessa on kohta jossa kysytään tulonhankkimiskustannuksia eli kilometrikustannuksia työmatkoista. Mihin tämä vaikuttaa? Itselläni on työmatkaa 25km/suunta ja pakko kulkea omalla autolla töihin. vaikuttaako tämä jotenkin äitiys-/vanhempainrahan määrään?
Kelan sivuilta en tietoa löytänyt ja mielenkiinnosta haluaisin tietää mikä vaikutus.
Kommentit (9)
heh, voisikohan ne jättää ilmoittamatta, kun ennestäänkin on niin vähän tulossa? Mä haen avustusta viimeisen 6kk ajalta, mut jos katsovat mun viime vuoden verotusta niin sieltä näkyy että hain km.korvauksia...
eli otetaan halvin mahdollinen kulkuneuvo.
jos julkiset kulkevat kotisi ja työpaikkasi välillä niin sitten niistä se halvin vaihtoehto. ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa millä tosiasiallisesti kuljet.
minäkin kuljin autolla töihin mutta papruun tuli merkitä seutulippu. eli nyt täytyy soitella vr:t ja seutuliput sun muut. niistä halvin valkkaamaan sitten.
tulonhankkimiskustannuksista löytyy lisätietoa www.vero.fi
Tarkoittaako tämä siis sitä, että jos en ole Kelan äippärahahakemukseen tulonhankkimiskuluja laittanut, en voi myöskään aikanaan veroehdotukseen laittaa työmatkakuluja vähennykseen? Mulle äippäraha maksetaan viim. 6 kkn tulojen perusteella. Oon kulkenut miehen kyydissä töihin, joten en laittanut siihen kohtaan mitään.
Ymmärtiköhän tosta mun pointtia...
Karssuli
Työmatkakuluthan vähennetään verotuksessa ja ei verotuksella ja äitiyspäivärahalla ole mitään tekemistä keskenään. Eihän minun palkastanikaan vähennetä työmatkakuluja, vaan minä olen ne ainakin aina laittanut lopulliseen verotukseen eli saanut sitten palautuksia joulukuussa. Kun en äitiyslomalla ole töissä käynyt, en tietenkään niitä verotuksessa vähennä. Mutta eihän työmatkakulut voi vaikuttaa äitiyspäivärahan määrään!!!
mulla oli esikkoa odottaessani täysi verotuksellinen työmatkaetu, oliskohan ollut 4500e tai jotain/vuosi verotuksessa, sitten asunto- ja opintolainan korot päälle/vuosi, niin kelahan otti, ja vähensi mun vuoden bruttotuloista melkein 6000e, ennen kuin laskivat siitä jäljelle jääneestä sitten äitiyspäivärahan suuruuden.
siitä vuositulosta josta äitiyspäivärahaa lasketaan vähennetään ensin osapuilleen kaikiki, mikä on sinä verotusvuonna ollut verovähennyskelpoista.. ja kela saa tiedot suoraan verottajalta, joten ei voi oikein puijatakaan, eli kaikki mitä on verotoimistoon ilmoittanut, näkyy kai kelallakin?
kyllä otti päähän, käteen jäi noin 200e vähemmän rahaa kuukaudessa, kuin jos olisin asunut työpaikkakaupungissa...
eli totesin, että on mielenköyhää ajaa pitkää työmatkaa, kun se pidentää työpäivän pituuden hirveäksi, ja kun sitten lakkaat ajamasta sitä äitiysloman takia, siitä sitten vielä " sakotetaan" .
enää ikinä en lähde 20km kauemmas kotoa töihin!
kun verotoimisto laskee uuden verokortin äitiyspäivärahaa varten, kannattaa vero% mieluummin vielä nostaa, kun melkein kaikki tuntemani äidit ovat saaneet mätkyjä äitiyspäivärahan verotuksesta!
kuinka hullua tämä on että niitä jotka JOUTUVAT käymään töissä toisella paikkakunnalla ja jolle verotuksessa hyvitetään näitä matkakuluja niin kela saa nämä ottaa pois kun aletaan äippärahaa maksamaan, esikoisen kohdalla en ollut millään uskoa tätä todeksi ja soitin varmaan kymmeneen eri kelaan että voiko olla, mut kyllä vaan, jos tekisin töitä paikkakunnalla missä asun saisin enemmän äippärahaa, tuntuu jotenkin epätasa-arvoiselta.. Kyllähän tuo reilu 4000¿ minkä verottaja minulle hyvittää menee tasan tarkkaan polttoaineisiin ja auton ylläpitoon, tänä vuonnakin on auton huoltoon ja korjaukseen mennyt jo 3000¿ siihen vuoden polttoaineet päälle niin johan menee miinukselle, ja kela nauraa partaansa kun saa taas yhdeltä äipältä ottaa ylimääräistä!!! jollekin eduskuntaan täytyy tästä laittaa viestiä, jos joku tietää kuka siellä tämän tyyppisiä asioita hoitaa niin ilmoittakaa niin laitan mielelläni asian sinne!
Sillä se on TODELLA VÄÄRIN mielestäni =(
Ja en kyllä uskaltaisi jättää niitä ilmoittamattakaan missään nimessä varsinkaan, jos on samassa paikassa ollut töissä ja vähentänyt matkakulut verotuksessa ja nyt sitten niitä ei olisikaan..hmmm....
Itse laitoin hakemukseen ihan totuudenmukaiset kulut ja kulkuneuvoksi oman auton kuten olen verotukseenkin laittanut (ja aion myös laittaa). Äippärahaa hain viimeisen 6 kk tulojen mukaan.
Mulla työmatka on 12.5 km/suunta ja vähennyksiä tuli sillä 770.5¿ ja tuosta OLI jo vähennetty omavastuuosuus.
Lisäksi tuloista vähennetään Ay-jäsenmaksut, tulonhankkimisvähennys(620¿ kaikilla), sekä Työeläke ja työttömyysvakuutusmaksu 4.88%.
Mulla palkkatuloista tehtiin yhteensä 2544.02¿ vähennyksiä ja siitä sitten laskettiin äippäraha!
Olen sitä mieltä, että on todella väärin laskea nuo matkakulut vähennyksinä äippärahaan. Koskaan ei kuitenkaan verotuksessa ole saanut takaisin kuin PIENEN osan todellisista matkakuluista=( Itsellänikin on se tilanne, että oma auto on ainoa mahdollinen tapa käydä töissä ja bensahan on niin hemmetin halpaa =( Onneks nyt ei tarvii vähään aikaan sinnekään mennä!!
T. Je_Ni 37+0
Eli jos olet hakenut verotuksessa työmatkakuluista vähennystä, niin ne käsitellään äitiyspäivärahaa laskettaessa siten, että vähentävät sun saamaa äitiyspäivärahaa... Eli kulujen määrä vähennetään äitiyspäivärahan perusteena olevista työtuloista. Äitiysvapaallahan sun ei tarvi kulkea töihin, etkä siksi tarvi sitä rahamäärää, mikä töissä käydessä meni työmatkakuluihin. Tai siis näin se ajatellaan. Samoin työmarkkinajärjestön jäsenmaksut ja muut mahdolliset tulonhankkimiskulut vähennetään äitiyspäivärahan perusteena olevista työtuloista. Näitäkään kuluja ei siis mammalomalla ole.