Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännittää ja pelottaa puhua muiden edessä!

Vierailija
28.01.2015 |

Olen ihan tavallinen kolmikymppinen nainen, olen omasta mielestäni aika sosiaalinen yms, mutta jostain syystä jännitän ihan helvetin paljon puhua ns. yleisön edessä.

Tänään piti ihan muutamalla lauseella kertoa itsestään n. 20 ihmisen edessä vuorotellen, eli aika pieni porukka. Siinä omaa vuoroa odottaessa pelotti, että vierustoverikin kuulee miten kovaa mun sydän hakkaa! Sydän hakkaa kovaa ja ihan suoraan sanottuna tärisen kun pelottaa niin paljon. Korvissa humisee ja sydämmenlyönnit kaikuu pään sisässä. Puhun ääni väristen ja vielä oman vuoron jälkeenkin vapisen paikoillani hetken.

Joudun jonkun verran esiintyyn töiden puolesta mutta joka kerta yhtä hankalaa.... MIKÄ TÄHÄN AUTTAA?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen saa lääkettä joka poistaa fyysiset oireet. Tärinän, hikoilun, punastumisen, sydämenlyönnit, huimauksen jne. 

Itsekin jännitän esiintymistä mutten ole uskaltanut jostain syystä hakea lääkäristä noita.

Vierailija
2/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Opiskelen yliopistossa ja vihaab kaikkea esitelmöintiä, vaikka olis vaan 5 kuulijaa. Oon kehittänyt itselleni rentoutumisrutiinin, joka auttaa vähän.
Etsin tällä hetkellä töitä ja työhaastattelut on edessä, jos sellaisiin pääsen. Miten selviän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuntuu joskus että sydän lyö liian kovaa ja sen takia "en saa tarpeeksi henkeä" puhuakseni ... :/

Vierailija
4/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral - lääke auttaa sydämentykytykseen.

Vierailija
5/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pienikin määrä beetasalpajaa auttaa minulla.  Vuosien myötä myös helpottaa.  Ja onhan niitä kurssejakin esiintymisjännittäjille.

Vierailija
6/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette lääkäriin ja pyydätte saada: propralia.

Vierailija
7/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis, alkoholi, LSD, sienet

Tuossa järjestyksessä

Vierailija
8/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabista suosin muuten rentoutumistarkoituksessa, mutta en viitsisi kuitenkaan ennen esitelmöintiä ottaa hatseja etten höpise ihan mitä sattuu (tai lähinnä takerru yksityiskohtiin) tai ala hihittelemään siinä sitten. Alkoholin kanssa vähän sama ja sitten kun vielä dunkkaat siinä niin, ettei lähimmille käy epäselväksi että on jotain nautittu. LSD:ssä vähän epäilyttää että jos tuleekin huono trippi niin mitäs sit? Sieniä en halua kokeilla.

Jooh. Lääkäriltä varmaan jotain saisi tai jostain terapiasta voisi olla apua mutta kun ei oikein sinnekään "uskalla" mennä juttelemaan ongelmasta...

AP

Vierailija
9/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propralista olen myös kuullut hyvää joten kokeile sitä!

Vierailija
10/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaiva. Kävin yliopistossa kursisn joka käsittelee esiintymisjännitystä. Sain siitä kovasti apua! Jujuna on se ettet ajattelee jännittämistä "jännittämisenä" ja yritä estää sitä tai panikoi "nyt jännittää" VAAN olotilaa kutsutaan vireytymiseksi. Apua en osaa nyt kunnolla selittää ja itsellä kesti ennenkuin tuo käsite minulle aukeni mutta googleta vaikka "vireytyminen esiintymisjännitys yths"

Vierailija
11/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös propal vaikeuta hengittämistä, eli jos kävellen meet, niin rauhallisesti. Rauhoittavat olis parempia mielelle, propal ei itse jännitystä poista.

Vierailija
12/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:50"]

Siihen saa lääkettä joka poistaa fyysiset oireet. Tärinän, hikoilun, punastumisen, sydämenlyönnit, huimauksen jne. 

Itsekin jännitän esiintymistä mutten ole uskaltanut jostain syystä hakea lääkäristä noita.

[/quote]osaatko kertoa lääkkeen nimen?

Vierailija
13/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:47"]Olen ihan tavallinen kolmikymppinen nainen, olen omasta mielestäni aika sosiaalinen yms, mutta jostain syystä jännitän ihan helvetin paljon puhua ns. yleisön edessä.

Tänään piti ihan muutamalla lauseella kertoa itsestään n. 20 ihmisen edessä vuorotellen, eli aika pieni porukka. Siinä omaa vuoroa odottaessa pelotti, että vierustoverikin kuulee miten kovaa mun sydän hakkaa! Sydän hakkaa kovaa ja ihan suoraan sanottuna tärisen kun pelottaa niin paljon. Korvissa humisee ja sydämmenlyönnit kaikuu pään sisässä. Puhun ääni väristen ja vielä oman vuoron jälkeenkin vapisen paikoillani hetken.

Joudun jonkun verran esiintyyn töiden puolesta mutta joka kerta yhtä hankalaa.... MIKÄ TÄHÄN AUTTAA?
[/quote]

:D anteeksi että nauran, mutta kun sä oot ihan kuin mä :D Luulin että olen ainoa laatuaan. Kaiken lisäksi mun huulet nykii tossa tilanteessa niin etten saa kunnolla puhuttua ja meinaan pyörtyä. Ihan hirveetä.

Vierailija
14/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 23:23"]Propralista olen myös kuullut hyvää joten kokeile sitä!
[/quote]

Ei auta kyllä mulle yhtään.

Vierailija
15/31 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua minullekin ja kaikista pahinta on se jos ihmisiä on tosi paljon ja huomaa että itse on viimeisenä esittelyvuorossa. Se on jotain painajaista.

Vierailija
16/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä jännittää siis ihan normaalissakin palaverissa töissä, minä + 5 muuta ihmistä, ihmisiä joiden kanssa vietän vapaa-aikaakin ja ollaan työskennelty yhdessä jo useampia vuosia. Omaa vuoroa odotellessa jännittää, haukotuttaa ja sydän takoo. Ei nyt ihan noin paljon mitä esimerkiksi tänään (tai siis eilen, anteeksi kellonaika).

AP

Vierailija
17/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama juttu. Se ottaa niin päähän että oikein oksettaa lukea muiden samoja kokemuksia. Tunnen niin myötähäpeää, sympatiaa ja sääliä ja samalla haluaisin unohtaa että itselläni on sama nolo vamma.

Vierailija
18/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral, tuo lääke jonka olisin tarvinnut jo kymmeniä vuosia sitten. Olen tehnyt elämässäni vääriä valintoja, mennyt sieltä missä aita todellakin oli matalin, koska jo yläasteella alkoi sietämätön jännittäminen :( olisin voinut hakea kouluihin, tai työpaikkoihin mutta en pystynyt menemään haastatteluihin edes

Vierailija
19/31 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:43"]

Miksi kaikki puhuvat vain Propralista? Eikös Diapam auta myös jännitykseen yhtä hyvin?

[/quote]

Kyllä, mutta siinä kärsii helposti myös ne kognitiiviset kyvyt.

Vierailija
20/31 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen Propralia kokeilemaan. Sivuvaikutuksia ei itselläni tule, tosin pieni annostus riittää.

Mulle jännitys oli niin paha että luulen olleeni lähellä paniikkikohtausta, koska järki meinasi mennä ja oli todella lähellä monessa tilanteessa joko tajun lähteminen tai sitten paniikinomainen poisjuokseminen tilanteesta.

En olisi ikinä kyennyt siinä tilassa edes totuttelemaan esiintymiseen, koska koko kroppa oli ylikierroksilla. Propral mahdollisti minulle sen että aluksi pystyin esittelemään itseni, siitä sain varmuutta hieman lisää ja esittely alkoi sujua. Sitten pystyin pitämään lyhyen esitelmän ja pikkuhiljaa varmuus kasvoi ja kykenin vuoden päästä jo pitämään hieman pidemmänkin esitelmän.

Ei minusta ikinä tule mitään loistavaa puhujaa, mutta nykyään selviän arkisista tilanteista töissä ja vapaa-ajalla eikä minun tarvitse enää panikoida pientä esiintymistilannetta kuukausia etukäteen. Eniten minua harmitti ennen juurikin tuo, että elämästä meni ihan järjettömän suuri aika siihen kun stressasin tulevaa tilannetta, valvoin öitä ja näin painajaisia.

Suosittelen kokeilemaan Propral + pehmeä lasku esiintymisen maailmaan.