Hammasraudat?
Lapsellani (12v) on vinot hampaat ja molemmat kulmahampaat puhkeamatta. Haluisin vain kysäistä voiko hän aloittaa oikomishoidon kunnallisella? Mitkä on hakukriteerit ? Lapsella vaikeuksia syödä kovaa ruokaa. Ja millaiset hammasraudat mihinkin ongelmaan laitetaan ? Kiitos vastauksista. :)
Kommentit (19)
Hopi, hopi hammaslääkäriin. Arvioivat tilanteen ja aloittavat tarvittavat hoitotoimet
En ole oikomishoitaja, mutta lapseni hampaita oiottu 7 vuotta. Hammaslääkäri lähetti oikojalle saamaan arvion, ja mun lapsen kohdalla hoito aloitettiin jo 7 v. Hänellä on tän aikanaollut neljää erilaista laitetta suussa.
Mutta tärkein on päästä oikojalle arvionaan trvetta. Toki jos haittaa on, niin eiköhän se onnistu.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:05"]
En ole oikomishoitaja, mutta lapseni hampaita oiottu 7 vuotta. Hammaslääkäri lähetti oikojalle saamaan arvion, ja mun lapsen kohdalla hoito aloitettiin jo 7 v. Hänellä on tän aikanaollut neljää erilaista laitetta suussa.
Mutta tärkein on päästä oikojalle arvionaan trvetta. Toki jos haittaa on, niin eiköhän se onnistu.
[/quote]
Minä olen oikomishoitaja. Jos ap:n lapsella olisi oikomishoidon kriteerit täyttävä tarve, hänet olisi jo lähetetty oikojalle. Koska näin ei selvästikään ole (hoidot olis aloitettu jo muutama vuosi sitten), on ainoa mahdollisuus hakeutua yksityiselle oikojalle.
Toki se kannataa tehdä nyt, jos hampaiden vinous lasta tai vanhempia ahdistaa, mitä myöhemmin, sitä heikompi lopputulos ja pidempi hoito. Hammasääketieteellisesti arvioituna se ei kuitenkaan ole välttämätöntä.
Minä en o,e hoitaja, mutta mulla on oiottu ja lapsella raudat. Lisähampaiden tulo ja muu kasvu voivat kyllä vaikuttaa siten, että oikomistarvetta voi tulla. Vaikka ei olisi kysymys purentaviasta, mutta kenties liian ahtaasta leuasta.. Ja hampaathan siirtyy hiukan koko elämän ajan, eli tarvetta voi tulla...
Meillä aloitettiin oikomishoito 12-vuotiaalle. Hammaslääkäri halusi odottaa, että leuat kasvavat ja näkee, miten hampaat asettuvat
Valitettavasti oikomishoito ei aina auta vaikka nuorena aloitetaan ja hoidetaan. Minullakin 7vuotta lapsena oiottu ja nyt aikuisena joudutaan oikomaan uudestaan ja joudun leikkaukseen. Toki jos ei ole purentavika vaan ainoastaan vinot hampaat, on oikomishoito pikkujuttu:)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:12"]
Minä en o,e hoitaja, mutta mulla on oiottu ja lapsella raudat. Lisähampaiden tulo ja muu kasvu voivat kyllä vaikuttaa siten, että oikomistarvetta voi tulla. Vaikka ei olisi kysymys purentaviasta, mutta kenties liian ahtaasta leuasta.. Ja hampaathan siirtyy hiukan koko elämän ajan, eli tarvetta voi tulla...
[/quote]
Nämä pystytään arvioimaan jo siinä vaiheessa kun kutoset ovat puhjenneet, eli ennen kuin koko hampaisto on vaihtunut. Lopullinen tilanne on siinä vaiheessa kun kolmoset ovat puhjenneet. Jos on kyse liian ahtaasta leuasta, siihen vaikutetaan jo ennen kuin pysyvä hampaisto on puhjennut, muuten ne eivät mahdu puhkeamaan.
Hampaiden mesiaalivaellus, eli eteenpäin liikkuminen pysyvässä hampaistossa on normaali tilanne, eikä vaadi hoitoa, ellei mahdollinen etuhampaiden vinous häiritse esteettisesti. Käytännössä kaikki hampaiden vinousongelmat ovat yksityisen puolen heiniä ja hoidetaan esteettisinä ongelmina. Purentaongelmia aiheuttavat muutokset karsitaan nykyään jo lapsuusiässä, mutta kaikki eivät tarjottua hoitoa edes ota vastaan, lähinnä johtuen vanhempien hammashoitopelosta.
Minulla alakulmahampast rupesi kaatumaan taaksepäin, ja mun hampaita oiottiin aikuisena...
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 22:06"]
13 : no mahtuiko? Mitä pitää tehdä jos ei mahdu? Laitettiinko rautoja?
[/quote]
mun lapsella oli jo raudat, mutta kulmahampaat antoi odottaa. Ne suunnitteli jo niiden vetämistä alas. Mutta sitten röntgenistä näki, että kuulemma mahtuu tulemaan. Muuten olisi pitänyt ottaa kenties viereinen hammas pois. lääkäri oli aika epämääräinen. Itse 3D röntgen oli lapsesta tosi kiinnostava, hauska.
[/quote]
Kiva kuulla! :) tässä odotellaan yhä oikojan ajanvarausilmoitusta... kiitos kaikista vastauksista! :smile:
Miks alotettiin hoito? Mullaki oli kammo :) mut tykkään raudoista ne on kivat
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:05"]
[/quote]
Minä olen oikomishoitaja. Jos ap:n lapsella olisi oikomishoidon kriteerit täyttävä tarve, hänet olisi jo lähetetty oikojalle. Koska näin ei selvästikään ole (hoidot olis aloitettu jo muutama vuosi sitten), on ainoa mahdollisuus hakeutua yksityiselle oikojalle.
Toki se kannataa tehdä nyt, jos hampaiden vinous lasta tai vanhempia ahdistaa, mitä myöhemmin, sitä heikompi lopputulos ja pidempi hoito. Hammasääketieteellisesti arvioituna se ei kuitenkaan ole välttämätöntä.
[/quote]
Lapsen luokalla on poika joka sai raudat kunnallisella vain siksi että kulmahammas ei mahtunut riviin? Kiitos vastauksista !:) t: ap
Ap jatkaa...
Tytön entinen hammaslekuri ei niinkään välittänyt hampaiden tilanteesta, vaihdettiin uuteen joka kutsui oikojan heti ensimmäisellä tarkastuskerralla. (Lapselta poistettiin yksi välihammas, toivona että kulmahammas kasvaisi. Hammas oli muutenkin mätä.) Oikoja sanoi lähettävänsä kutsun näillä main uuteen tarkempaan tarkastukseen
Siitä pitää varmaan ottaa 3 d röntgen. Mun lapselta otettiin, jotta nähtiin mahtuuko silloin vielä piilossa olleet kulmahampaat tulemaan.
Itellä on edelleen vinot hampaat koska oikomishoito aloitettiin liian myöhään. Etuhampaat ovat myös hiukan "alimittaiset" koska eivät mahtuneet kasvamaan pidemmäksi ja nää on aika kamalat
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 22:06"]
[/quote]
mun lapsella oli jo raudat, mutta kulmahampaat antoi odottaa. Ne suunnitteli jo niiden vetämistä alas. Mutta sitten röntgenistä näki, että kuulemma mahtuu tulemaan. Muuten olisi pitänyt ottaa kenties viereinen hammas pois. lääkäri oli aika epämääräinen. Itse 3D röntgen oli lapsesta tosi kiinnostava, hauska.
Mulla alotettiin 13 vuotiaana (vai oliko 14) nyt olen 15 ja erittäin onnellinen että raudat sain (ja annoin laittaa, mulla on/oli hammaslääkärikamo)
nyt on siis vuoden ollut raudat suussa (telaketjut) ja ei ehkä enää kovin kauaa jäljellä (telaketjuja, näiden jälkeen tulee vissii vielä jotai retentiolevyjä tai lankoja jos ymmärsin oikein)
No ei tuohon kukaan voi vastata. Hammaslekuri tekee arvion, kriteerit on kyllä ihan supertiukat. Menkää yksityiselle kuten muutkin vinohampaiset, mutta ei purentavikaiset.