Miten hylätä kutsu kahville?
Tilanne, jossa joku suht uusi ihminen kutsuu kahvittelemaan vapaa-ajalla eikä sinua huvittaisi ollenkaan (et joko tykkää kyseisestä ihmisestä, et halua uusia tuttavuuksia, et vaan halua hengailla ihmisten kanssa vapaa-aikanasi. Miten torjut kahvittelukutsun?
- Lähtisitkö kahville kanssani?
- Sori, tänään en millään ehdi.
- Entäs huomenna?
- Ööö... Mulla on aika kiire päivä, kun on jumppa ja kaikkea.
- Entäs ...
Eli kysyjä yrittää vaikka kuinka pitkään keksiä päivää, joka sopisi. Mitä tekisitte, jotta ette loukkaa kysyjän tunteita?
Kommentit (42)
Eikös voi vaan sanoa: "Ei kiitos.". Ilman mitään turhaa löpinää kiireistä/perheestä/kissan balettitreeneistä.
Ja miten sellaisesta voi loukkaantua että seura ei kiinnosta? Vai loukkaantuisitko itse jos joku kieltäytyisi kahvikutsustasi? Tuskin kysyjällä tässä kovin tärkeää lehmää on ojassa kuitenkaan, aika harvoin ihmiset tulkitsevat toisiaan niin väärin että luulevat aiheettomasti kiinnostuksen (ystävyyteenkään) olevan molemminpuolista. On myös vähän omituista olettaa oman kieltäytymisen olevan toiselle kovin kova pala.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:10"]
Tekosyiden keksiminen ei ole kohteliasta. Se on inhottavaa kun joutuu arvailemaan että eikö joku halua tavata vaikka yrittää peittää sen kaikin keinoin vai eikö vaan juuri nyt sovi.
[/quote]
Mutta eikö ole niin, että jos itse ehdottaa toiselle jotain ajankohtaa ja toinen kieltäytyy, niin jos on kuitenkin kiinnostunut, niin siihen perään jatkaa omalla mahdollisella aikaehdotuksellaan. Eli jos vain kieltäytyy, niin toisen pitäisi kyllä ymmärtää, että toinen ei ehkä ole kiinnostunut. Ei pidä tehdä torjuntoja liian vaikeaksi myöskään sen, joka kysyy. Suomessa ei kovin hyvin osata tällaisia pieniä juttuja, joiden tarkoitus on vain saada vuorovaikutus sujumaan siten, ettei tulisi suotta noloja tilanteita.