Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylempi keskiluokka/yläluokkainen koti - kuvailkaa sisustusta!

Vierailija
28.01.2015 |

Kun täällä oli jonkin aikaa sitten keskustelu siitä, millainen on wt-kodin sisustus, keskustellaanpa ylemmän keskiluokan ja yläluokan kodeista. Millainen sisustus? Millaiset huonekalut, millaisia astioita, minkälaisia koristeita? Mistä tietää, että ollaan nimenomaan ylemmän keskiluokan/yläluokan kodissa, eikä keskiluokan?

Kommentit (279)

Vierailija
241/279 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kai ylempää keskiluokkaa, mutta sen verran nuoria, ettei meidän kodin sisustus vastaa ehkä tyypillistä "ylemmän tai yläluokan kotia", mutta esimerkki vanhempieni koti on sellainen.

Jugendtalossa, korkeat huoneet, asunto koostuu saleista pariovilla, pienistä kylpyhuoneista ja suhteellisen pienestä keittiöstä. Koska vanhempani asuvat nyt kahdestaan tuota kotia, on yksi sali pyhitetty kirjastoksi, yhdessä o flyygeli, sitten on heidän makuuhuone, vierashuone ja ruokasali. Äitini pitää kustavilaisista kalusteista, joita hän on perinyt sekä ostanut itse ja sen lisäksi siellä on jokaisessa salissa iso kristallikruunu, myös eteisessä (vähän pienempi) ja toisessa kylpyhuoneessa. Kalustus ei siis ole viimeisimmän muodin mukaista, vaan hyvin ajatonta. Kustavilaisten huonekalujen lisäksi esim. eteisessä on 50-luvun lipasto. Keittiössä on Aallon valaisimet. Käsinsolmittuja isoja mattoja on useita. Vaikea sanoa muuta "erityistä".

Vierailija
242/279 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/279 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämaisuus, käytännössä aina.

Vierailija
244/279 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös koti kuin koti ole nykyään valkoinen, tyhjä ja mitäänsanomaton.

Vierailija
245/279 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on sellaista ylempää keskiluokkaa, molemmat korkeakoulutettuja ja hyvissä, hyväpalkkaisissa töissä.

Talonsa on vanha rintamamiestalo, joka on kyllä pidetty hyvässä kunnossa ja piha siistinä. Sisustus kuitenkin sekalainen, huoneiden värit tekstiilit ei soinnu mitenkään yhteen, huonekaluja on aivan liikaa ja melkein kaikki eri väriä ja/tai sarjaa. Koristetilpehööriä ja muuta roinaa on äitini takia kaikkialla, esim. minun ja veljeni pienenä tekemää ”taidetta.” Koko talon sisäpuoli remontoitu 2000-luvulla, mutta pienissä osissa, joten mitkään huoneet eivät sovi keskenään yhteen (sekä onnistuvat olemaan jotenkin eri vuosikymmeniltä) ja joku remontti on jatkuvasti kesken, koska isäni tykkää aloittaa remppaprojekteja, mutta on huonompi saamaan niitä loppuun.

Että näin.

Vierailija
246/279 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:17"]

No, ainakin mitä itse olen nähnyt niin piano, kristallikruunut, antiikkia jne. muuten ihan tavallista.

Monilla kirjahyllyt. Yksi mikä erottaa on kans jättikokoinen ruokapöytä, taviksilla on aina pienet ruokapöydät, monesti se ruokapöytä on kans erillisessä huoneessa, ruokailusalissa,, ei keittiössä (keittiössä sitten pieni ruokapöytä).

Koristeina aina, ja aina, hevospatsaita, purjeveneitä jne.

Tunnelmana noissa kodeissa viihtyisyys.

Näin etelä-helsingissä.

Me olemme ylemmän keskiluokan perhe, ja moni noista on kyllä tuttua. On piano, kristallikruunuja, antiikkia, kirjahyllyjä on runsaasti. Ja ruokapöytään mahtuu kerralla 12. En kyllä sinänsä yhdistä sitä yhteiskuntaluokkaan, vaan siihen, että tykkäämme kestitä ihmisiä, syödä yhdessä sukulaisten tai ystäväperheiden kanssa, ja helposti pöydässä on yli kymmenen syöjää.

Voi vitsi tekisin mitä vaan että voisin kuulua tuollaiseen perheeseen. T: siivoojan lapsi

Pystyt kyllä itse aloittamaan "luokkanousun" sillä että kouluttaudut hyvin. Minä olen kahden tehdasduunarin lapsi. Meillä vanhemmat olivat onneksi sen verran fiksuja että opettivat meille lapsilleen kuinka tärkeää on kouluttautuminen. Ollaan siskon kanssa varmaankin sitä ylempää keskiluokkaa, jos nyt halutaan ihmisiä luokitella....

Molemmilla isot talot, puuttuu tosiaan nuo perintöhuonekalut, mutta ostan itse mieluummin laadukkaita massiivipuista huonekaluja. Meillä niitä on kyllä vähän, eikä ole kirjahyllyjä täynnä kirjoja ja koriste-esineitä. En tykkää siitä että tavaraa on joka puolella. On iso ruokapöytä ruokailutilassa, pianokin löytyy ja sitä osaa tytär oikeasti soittaa.

Mutta itse pystyy siis vaikuttamaan ja olen todellakin ylpeä viisaista duunarivanhemmistani ja siskoni kanssa autamme heitä myös rahallisesti kun molemmilla on pienet eläkkeet.

Minulla kanssa duunarivanhemmat, jotka korostivat koulutusta ja kovaa työtä. Nyt oma lapseni on kavereineen tottunut keskiluokkaiseen elämään, johon kuuluu tilava koti hyvällä alueella, soittotunteja ja soittimia, paljon kirjoja kotona, koulutetut vanhemmat, illanvietot tuttavaperheiden kesken. Käydään suvun mökillä, lomaillaan suvun kesken jollain huvilalla Euroopassa. Lapsi on lukenut, soittaa useita soittimia, ja puhuu useita kieliä. On tottunut matkailija.

Vierailija
247/279 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani asuvat 300m2 omakotitalossa Helsingissä kalliilla alueella. Talo on alunperin 50-luvulta, ei rintamamiestalo vaan kivitalo halleineen ja erkkereineen. Talo on sisustettu pinnoilta vaalein värein ilmavasti, suurelta osin antiikki- ja 50-luvun kalustein. Ei kuitenkaan mitään mummolatyyliä, vaan hyvin harkittua ja ilmavaa arvotavaroiden sijoittelua. Saunaosastolla poreamme, ja kyseessä tosiaan on osasto pukuhuoneineen ja takkatiloineen, ei mikään kylppäri. Tyyli ei missään nimessä ole pröystäilevä, vaan harkittu kokonaisuus talon ikäkautta ja tyyliä kunnioittaen. Yksi ikean kenkähylly löytyy eteisestä ja yläkerran varastotilasta expedit-sarjaa.

Vierailija
248/279 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi keskiluokka: designia, tyylikääksi laitettu sisustus, kirjahyllyjä, taidetta. Usein ajan hengen mukainen ja vallitseviin ihanteisiin istuva nuorekas tyyli. Vieraat otetaan vastaan uudenaikaisessa oleskelutilassa, jossa isäntäpari yhtä aikaa seurustelee kuin näyttää taidokkaita ruoanlaittotaitojaan. Vieraita kestitään ja ollaan vieranvaraisia.

Yläluokka: Antiikkia, muistoja, designia, arvotaidetta, aitoja mattoja, kirjahyllyjä. Usein perittyä tavaraa liikaa, ja harvoin minimalistiseen konmari-tyyliin sistustettu. Vieraat otetaan aina vastaan förmaakissa, sitten siirrytään salin puolelle seurustelemaan ja odotetaan illallisen alkamista formaalissa, mutta kuitenkin rennossa hengessä.

Vierailija
249/279 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaista sisustusta olen varakkailla nähnyt. On ollut antiikkia, Ikeaa, ysäriä, värikästä, neutraalia, trendikästä, valkoista.... mutta yksi asia on yhdistänyt: paljon kirjoja! Jopa useammassakin kirjahyllyssä.

Vierailija
250/279 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme taviksia eikä suomalaisia ole luokiteltu luokkiin eikä kasteihin. Vaikka me olemme taviksen, meillä on 2-kerroksinen, velaton rivari. Alakerrassa olohuone, keittiö, ruokailuhuone ja kylpyhuone, yksi antiikkipöytä, pari muuta antiikkiesinettä, perittyä. Ylhäällä Lundiahyllyt kattoon asti, joissa noin 2000 kirjaa, kaunokirjallisuutta, historiaa. Tv-huone erikseen. Makuuhuone parvekkeella sekä sauna ja pesuhuone. Kaikki on itse säästetty. Ei ole juotu viinaa eikä tupakoitu. Töitä on ollut aina ja se näkyy. Monella on ollut samanlaisia tuloja, mutta kaikki on mennyt taivaan tuuliin. Ei tämä ole luokkakysymys, vaan ajattelun tulos.

Vierailija
251/279 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atmosfääri on se, mikä on tavallaan ratkaiseva. Sivistys- ja kulttuurikoti myös tuoksuu, mutta ei koskaan kliiniselle. Uusi raha huutaa, vanha raha kuiskaa.

Vierailija
252/279 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää etuovi comille tai oikotielle, Kaivopuisto, Eira, Kruunuhaka, Katajanokka, Espoon Westend ja mielellään isot huoneistot, siinä näette

Joo mä oon käynyt katsomassa kuvia noista ja isoista omakotitaloista. Siis kallista omakotitaloista hyvällä osoitteella. Osassa kämppiä on ollut aika niukka ja halpa kalustus. Jotkut sijoittaa rahat seiniin ja hyvään osoitteeseen. Kalustuksella ei niin väliä. Mä laittaiskn aitoa puuta, koska se kestää. Mulla olisi heti juvin keittiö, jos olisi rahaa.

Vierailija
253/279 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen lääkäriperheestä, joka ainakin jonkun määritelmän mukaan on ylempää keskiluokkaa.

Sisustus: Hirveitä valkoisia halpislipastoja ja -hyllyjä. Kaikkialla seinillä lasten piirroksia ja sekalaisia valokuvia sekä tauluja. Todella paljon kirjoja. Verhot, pöytäliinat ja tyynyt vaihtuu usein, yleensä värikästä Marimekkoa. Joka paikka täynnä pikkutavaraa: kynäpurkkeja, paperia, harrastusvälinteitä. Sekalaisia koriste-esineitä, kuten pieniä posliinipatsaita. Matot tavallisia räsymattoja. Pihalla leikkikenttä, tikkataulut ja futiskentät, perunamaa ja villiintynyt marjapensaikko.

Oli kotoista ja mukavaa, eikä mitään tarvetta näyttää kuuluvansa ylempään keskiluokkaan, saati esittää olevansa yläluokkaa.

Kaikista lapsista tullut todella luovia ja maanläheisiä ihmisiä, osaksi ehkä hauskan ympäristön takia.

Vierailija
254/279 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa.

Tjänare

Vierailija
255/279 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää etuovi comille tai oikotielle, Kaivopuisto, Eira, Kruunuhaka, Katajanokka, Espoon Westend ja mielellään isot huoneistot, siinä näette

Joo mä oon käynyt katsomassa kuvia noista ja isoista omakotitaloista. Siis kallista omakotitaloista hyvällä osoitteella. Osassa kämppiä on ollut aika niukka ja halpa kalustus. Jotkut sijoittaa rahat seiniin ja hyvään osoitteeseen. Kalustuksella ei niin väliä. Mä laittaiskn aitoa puuta, koska se kestää. Mulla olisi heti juvin keittiö, jos olisi rahaa.

Joensuulaisilla metsätauluja.

Vierailija
256/279 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehrnroothin talossa myynnissä Palacen takana kämppä, ziiga denna.

Vierailija
257/279 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:16"]

Tällaisesta kodista puuttuu alemman keskiluokan Puppy-valaisimet, nousukasmaisuus ja trendituotteet.

Voitko tarkentaa mitä tarkalleen ottaen on "nousukasmaisuus" sisustuksessa?

Esineet jotka ovat (juuri nyt) kaikkien tiedossa että juu kallista on. On lokkia ja Kartellia ja niin edelleen.

Vierailija
258/279 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellyttävää, (hillityllä tai kerskailevalla tavalla) kallista, mutta tylsähköä.

Vierailija
259/279 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat todellakin otetaan vastaan föörmaakissa. Sieltä siirrytään salin puolelle. Meillä on vain aitoja mattoja , taulut isoisän aikaisia, kullattuja kustavilaispeilejä, suuria pussikristallikruunuja,  keltaiset paksut silkkiverhot. Nyt kohta on valmista , tervetuloa syömään meille meren rantaan. Piha loistaa syysväreissään. Tuli oikeasti mieleen kutsua just vieraita.             Etuovi.com. se on varmasti se mistä helpoimmin löytyy nämä isot perintökodit.            Kaikki liikaa syöneet voivat käydä levolle yläkerran makkareihin tai kirjastoon.

Vierailija
260/279 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta asenne sisustukseenhan on kovasti muuttunut. Ei me viisikymppisetkään sisustaneet kotia kuin vasta keski-ikäisenä, vanhemmista puhumattakaan.

Ylempää keskiluokkaa edustava vanhempieni ikäpolvi (nyk. 70-80v) oli uraihmisiä, kotona kävi lastenhoitaja, mutta ei siivoojaa. Sain viikkorahaa siivoamalla koko talon perjantaisin. Kulttuuri oli toisenlainen, piti tiedostaa, lukea ja harrastaa musiikkia, taidetta jne, mutta sisustus ei ollut mitenkään in tai muukaan kotoilu, kotiäitiys oli aivan taantumuksellista, sisustus ehkä enemmän kotirouvien puuhaa siihen aikaan.

Enpä muista, että olisi koskaan puhuttu sisustamisesta tai valikoitu sohvia, taidetta kyllä ostettiin ja jotain Arabian sarjaa, sen nimi taitaa olla Ali, jota on kaapissa. Vanhempieni talo on arkkitehdin suunnittelema atriumtalo, mutta ei siellä oikeastaan mitään yhtenäistä linjaa ole sisustuksessa eivätkä ole kiinnostuneita mistään huippudesignista. Suurin osa huonekaluista voi olla perittyjä, vähän sekalaista kamaa. Valtava määrä kirjoja on ja kirjastohuone lattiasta kattoon kirjahyllyjä. Äiti on myös taitava viherpeukalo, koko seinän levyinen jättimäinen olohuoneen ikkunan edusta on täynnä upeita kukkia ja kesäisin puutarha kukkii myös. Kotonani luettiin myös paljon sanomalehtiä, sekä ulkomaisia että kotimaisia. Piano, kitara, huilu ja muutama muukin soitin oli ja suuri kokoelma klassista musiikkia. Iso baarikaappi oli myös, sisällä peilejä ja valot. Se on hävinnyt johonkin, kun lopettivat jossain vaiheessa sen vähäisenkin alkoholinkäytön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi