Onkohan kielellisesti lahjakkaat ihmiset yleisesti myöhään kävelemään oppivia lapsina?
Kirjailija Kalle Päätalo oppi kävelemään 2½-vuotiaana ja hän kirjoitti useita kymmeniä kirjoja, joissa oli kaikissa monta sataa sivua. Minä opin kävelemään 2-vuotiaana ja minäkin olen kielellisesti lahjakas nimenomaan kirjoittamisessa. Monet ihmiset, jotka ovat nähneet kirjoittamiani tekstejä ovat ihmetelleet, että kuinka taitava minä olen kirjoittamaan ja kuinka hyvin minä ilmaisen itseäni nimenomaan kirjoittamalla vaikka en ole todellakaan hyvä puhumaan. Kirjoittamalla pystyn ilmaisemaan itseäni, tunteitani ja ajatuksiani ihan eri tasolla kuin puhumalla. Onkohan tämä kovinkin yleistä, että kielellisesti lahjakkaat ja ehkä juuri kirjoittamalla itseään hyvin ilmaisevat ihmiset oppivat myöhään puhumaan vai onko kyse vain sattumasta?
Kommentit (33)
Yleistyksiä kahteen tietämääsi tapaukseen perustuen. Riittääkö tieteelliseksi näytöksi, sinun ja kirjailija Päätalon yhteneväisyys jossakin asiassa? Yhteneväisyys sinun toteamaasi.
Halusit vain tuoda tuon itse toteamasi seikan meille muille tiedoksi. Tieteen tekeminen on tosi helppoa.
Tekstisi ei kuulosta lahjakkaan kirjoittajan tuotokselta.
Meillä on ollut noin. Ensimmäiset sanat ovat tulleet puolen vuoden iässä, mutta kävelemään opittu reilusti yli vuoden ikäisenä.
Olen kielellisesti lahjakas ja opin kävelemään 9 kk vanhana.
Juu juu, uniikki oot ja super hyvä kaikessa.
Jäitkö ilman vanhemman huomiota ja ihailua lapsena?
Niinkuin joku kommentoi, on korrelaatio tutkimusten mukaan päinvastainen, eli jos oppii kävelemään aikaisin, on todennäköisempää myös oppia puhumaan aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Poikani oppi kävelemään alle vuoden ikäisenä, puhumaan oppi 4vuotiaana.
Kielellisesti lahjakas, puhuu äidinkielen lisäksi englantia, ruotsia, venäjää, Espanjaa, saksaa ja vähän ranskaa.
Eikö kielellisesti lahjakas opi puhumaan alle 1-vuotiaana, eikä 4-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Ei, tämä on sitkeä harhaluulo. Sitä kyllä paljon kuulee vanhemmilta selittelynä kun viiveisiin kiinnitetään huomiota, että joo ei meidän poika paljon puhu kato kun se on niin vauhtivilpertti, heh heh, ei hetkeäkään paikallaan. Ja motorisesti kömpelön toimintaa selitellään, että hän on niin näppärä puhumaan, että ei ole sen takia liikkuminen kiinnostanut.
Oikeasti lahjakas lapsi oppii kyllä usein molemmat taidot varhain. Ne eivät millään tavalla sulje toisiaan pois, sen sijaan tukevat kyllä toisiaan. Molempiin viiveisiin yhdistyy usein muitakin ongelmia, kuten matemaattista vaikeutta, kömpelyyttä, lukivaikeutta, tarkkaavaisuushäiriötä jne.
Sitten näille oman elämänsä Päätaloille. Osa ehkä on oikeasti lahjakkaita kielellisesti. Osa on heikkoja tai lähinnä keskinkertaisia monella osa-alueella ja juuri ehkä kirjoittaminen on se vahvuus. Siitä on varmasti kehuttu ja kannustettu, etsitty niitä henkilökohtaisia vahvuuksia. Se ei silti tarkoita, että olisitte suoranaisesti lahjakkaita :D
Aika inhottava olet. En keksi mitään syytä, miksi kommentoida toisille tuolla tavalla.
Mutta ihan mielelläni lukisin, jos sulla olis jotain tutkimuksia linkata. En itse ole alalla.
Mielenkiintoista. Mä opin kävelemään myöhään (15kk) ja olen kielellisesti suht lahjakas. Kirjoitin 4 laudaturia, kaikki kielistä (äidinkieli mukaanlukien). Kielten oppiminen on ollut aina vahvuuteni, samoin sanavaraston laajuus.
,
Myös poikani oppi kävelemään myöhään ja on kielellisesti lahjakas. Siis hänen isoin vahvuus on nimenomaan sillä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin joku kommentoi, on korrelaatio tutkimusten mukaan päinvastainen, eli jos oppii kävelemään aikaisin, on todennäköisempää myös oppia puhumaan aikaisin.
Meillä on kyllä mennyt kaikilla kolmella sitten poikkeuksellisesti, jos nämä täällä esitetyt väitteet pitää paikkaansa.
Mielenkiintoista, enpä ole asiaa ajatellutkaan..
Poikani opiskeli peruskoulusta alkaen 4 vierasta kieltä eli saksaa, englantia, ruotsia ja venäjää+tietysti äidinkieli. Kaikkien kokeiden arvosanat 9,5-10 ja peruskoulun päättyessä numero oli 10.
Ja kirjoitti lukiossa mm pitkän englannin ja sai L:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani oppi kävelemään alle vuoden ikäisenä, puhumaan oppi 4vuotiaana.
Kielellisesti lahjakas, puhuu äidinkielen lisäksi englantia, ruotsia, venäjää, Espanjaa, saksaa ja vähän ranskaa.
Eikö kielellisesti lahjakas opi puhumaan alle 1-vuotiaana, eikä 4-vuotiaana?
tiedä sitten mistä on kyse, mutta aikoinaan hänellä (pojallani) epäiltiin dysfasiasta olevan kyse, mutta iän karttuessa / tutkimusten edetessä DG oli asperger.
Ei pidä paikkaansa. Meidän kielellisesti lahjakas puhui ja käveli alle vuoden vanhana. Sanavaraston on todettu olevan erinomainen ja osaa tuottaa tekstiä, on siis jo aikuinen ihminen. On vertailukohtaa muistakin vaihtoehdoista.