Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan kielellisesti lahjakkaat ihmiset yleisesti myöhään kävelemään oppivia lapsina?

Kiltti mies 40v
11.11.2021 |

Kirjailija Kalle Päätalo oppi kävelemään 2½-vuotiaana ja hän kirjoitti useita kymmeniä kirjoja, joissa oli kaikissa monta sataa sivua. Minä opin kävelemään 2-vuotiaana ja minäkin olen kielellisesti lahjakas nimenomaan kirjoittamisessa. Monet ihmiset, jotka ovat nähneet kirjoittamiani tekstejä ovat ihmetelleet, että kuinka taitava minä olen kirjoittamaan ja kuinka hyvin minä ilmaisen itseäni nimenomaan kirjoittamalla vaikka en ole todellakaan hyvä puhumaan. Kirjoittamalla pystyn ilmaisemaan itseäni, tunteitani ja ajatuksiani ihan eri tasolla kuin puhumalla. Onkohan tämä kovinkin yleistä, että kielellisesti lahjakkaat ja ehkä juuri kirjoittamalla itseään hyvin ilmaisevat ihmiset oppivat myöhään puhumaan vai onko kyse vain sattumasta?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin opin kahdeksankuisena kävelemään. Uskallan väittää olevani kielellisesti lahjakas. Kielellinen lahjakkuuteni on todettu useissa testeissä. Myös kirjoituksistani on tullut paljon suitsutusta.

Täältä veikkaus, että on sattumaa, eikä moista korrelaatiota taida suuremmin löytyä.

Vierailija
2/33 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oppi kävelemään alle vuoden ikäisenä, puhumaan oppi 4vuotiaana.

Kielellisesti lahjakas, puhuu äidinkielen lisäksi englantia, ruotsia, venäjää, Espanjaa, saksaa ja vähän ranskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijat eivät ole löytäneet mitään yhteyttä puhumaan oppimisen ja liikkumaan oppimisen välillä.

Eli sattumaa kaikki.

Vierailija
4/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Kielen kehitysviive on usein yhteydessä myös muihin viiveisiin ja oppimisvaikeuksiin, myös motorisiin.

Vierailija
5/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

YO-kokeiden äidinkielessä täydet pisteet kirjoittanut poikani oppi kävelemään 9 kk iässä, oli lapsena aika lailla harvasanainen ja puhkesi puhua pulputtamaan 7v iässä eli päiväkodin ja eskarin jälkeen. Hän oli lapsena sitä mieltä, että jos ei ole asiaa, niin ei ole tarvetta selittää koko ajan.

Vierailija
6/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt sä vertaat itteäs Pää-Kalleen? 🤣

Vierailija
7/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oppi kävelemään alle 11 kk iässä. Sanoja tuli vähän hitaammin kuin joillain muilla saman ikäisillä lapsilla, mutta täysin keskiarvossa kuitenkin. Lukemaan oppi 4-vuotiaana, alle kouluikäisenä käänteli sanoja jo mielessään väärin päin (eli lopusta alkuun) ja on nykyäänkin (17v) hyvä kirjoittamaan. Ei ole kuitenkaan mikään lukutoukka, sinne päinkään. Mutta lahjakkuuden puutteesta ei ole kyse vaan enemmänkin muista kiinnostuksen kohteista, jotka hänen aikaansa vievät.

Vierailija
8/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kömpelyys lapsena saattaa olla oire lukivaikeudesta, ADHD:sta yms. Jos lapsella on puheenkehityksessä viivettä, niin ensimmäisenä kysytään, että mites toi liikkuminen ikäisekseen. Koska oppi kävelemään? Juokseeko, hyppiikö?

Itse kävelin 10kk, olen aina pärjännyt kielellisesti hyvin. Toisaalta serkkuni käveli 18kk ja on erittäin lahjakas ihminen henkisiltä ominaisuuksiltaan, mutta on koko ikänsä ollut hyvin flegmaattinen fyysisesti. Mielestäni hänen kohdalla kyse oli jo silloin laiskuudesta.

Vierailija
9/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielellisesti lahjakas, puhuu äidinkielen lisäksi englantia, ruotsia, venäjää, Espanjaa, saksaa ja vähän ranskaa.

Lienee tullut isäänsä.

Vierailija
10/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienee tullut isäänsä.

Tirsk!

Vierailija
11/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Itse kyllä opin kävelemään vasta n.vuoden ikäisenä, mutta luin ja kirjoitin sujuvasti jo 4-vuotiaana. On myös aina ollut hyvä kielipää.

Matemaattiset/loogiset päättelytehtävät on mulle sen sijaan ihan hepreaa.

Vierailija
12/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaitytöt ovat kehuneet kielellisesti lahjakkaaksi, mutta en muista oppineeni kävelemään myöhään, jos toisaalta en aikaisinkaan. 

Vierailija
13/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienee tullut isäänsä.

Tirsk!

:D Mies kysyi ennustajalta:"missä isäni on?" Ennustaja sanoi"karibialla "- Mutta keittiössähän hän on? "Niin,äitisi aviomies on keittiössä,isäsi on Karibialla"

Vierailija
14/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, tämä on sitkeä harhaluulo. Sitä kyllä paljon kuulee vanhemmilta selittelynä kun viiveisiin kiinnitetään huomiota, että joo ei meidän poika paljon puhu kato kun se on niin vauhtivilpertti, heh heh, ei hetkeäkään paikallaan. Ja motorisesti kömpelön toimintaa selitellään, että hän on niin näppärä puhumaan, että ei ole sen takia liikkuminen kiinnostanut.

Oikeasti lahjakas lapsi oppii kyllä usein molemmat taidot varhain. Ne eivät millään tavalla sulje toisiaan pois, sen sijaan tukevat kyllä toisiaan. Molempiin viiveisiin yhdistyy usein muitakin ongelmia, kuten matemaattista vaikeutta, kömpelyyttä, lukivaikeutta, tarkkaavaisuushäiriötä jne.

Sitten näille oman elämänsä Päätaloille. Osa ehkä on oikeasti lahjakkaita kielellisesti. Osa on heikkoja tai lähinnä keskinkertaisia monella osa-alueella ja juuri ehkä kirjoittaminen on se vahvuus. Siitä on varmasti kehuttu ja kannustettu, etsitty niitä henkilökohtaisia vahvuuksia. Se ei silti tarkoita, että olisitte suoranaisesti lahjakkaita :D

Vierailija
15/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v. kävelemään oppiminen on todella myöhään. Että siihen nähden melkein mikä vaan ajallaan opittu taito on ollut vahvuus. Aika harva myös osaa arvioida lahjakasta kirjoittamista. Suurin osa on itse niin surkeita kirjoittamaan, että mikä vaan toisen pöytälaatikkotuotos vaikuttaa omiin taitoihin verrattuna mestariteokselta. Todellisuudessa ovat varsin kökköjä tai kliseisiä tuotoksia... Kuka sua on kehunut? Opettajat, ammattikirjoittajat vai äiti?

Vierailija
16/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kielellisesti lahjakas. Saan kaikista tehtävistä aina liki täydet pisteet. Harrastekurssin opettaja, kirjailija, antoi todella positiivista palautetta. Olen kirjoittanut sekä luennoinut työkseni. Antamani ohjeet ovat yksiselitteisiä. 

Aloin kävelemään 1 v, mutta puhumaan vasta 3 v. 

Vierailija
17/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan Päätalolla asperger?

Vierailija
18/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset (3) oppineet kävelemään 9-12kk iässä ja puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan varhain. Kaikilla äikkä aina ollut koulussa 9-10 ja kaikki kirjoittivat laudaturin. Ei näyttänyt kielellinen pärjääminen edellyttävän joko tai tilannetta puhumisen tai liikkumisen suhteen.

Vierailija
19/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa oikein vieläkkään kunnolla kävellä, mutta lipsutan kuin lassie jos pääsen "kupin iäreen"

Vierailija
20/33 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.