Onko vuokranantajille yleensä ok, jos takuuvuokran saa sossusta?
Jos käy töissä, mutta tulot eivät riitä takuuseen, eikä saa lainaakaan.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:15"]
Sossusta ei saa takuuvuokraa. Sieltä saa korkeintaan maksusitoumuksen,
[/quote]
Höps, mm. minulle on kaksi kertaa elämäni aikana sossusta myönnetty ihan rahaa takuuvuokraa varten. Täysin tapaukskohtaista ja kannattaa aina yrittää. Myös vuokranantajien kanssa on ollu hyvä tuuri ja sossun maksut ovat kelvanneet myös yksityisille.
Jotkut yksityishenkilöt eivät yleensä kuulemma hyväksi sossun maksusitoumusta, me asutaan ison sijoitusyhtiön asunnossa ja heille kävi. Meille sanottiin sossusta että vuokravakuuden korkeintaan 2 kk takuuvuokraan, varmaan kaupunkikohtaista.
Sossusta saa yleensä maksusitoumuksen, mutta ainakin minulle sanottiin, että jos vuokranantajalle ei käy sitoumus niin rahankin voi saada. Taitaa olla harkinnanvarainen ttt?
Minun vuokranantajilleni (yksi kunnan ja kaksi yksityistä) on aina sopinut tuo sitoumus. Kaupungeissa voi olla tarkempaa mutta näin mulle on käynyt. Kannattaa tietenkin aina ensin kysyä!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:06"]
ei ainakaan yksityisellä puolella - mietipä nyt itse, jos sinulla ei ole edes takuuvuokraan varaa, niin et ole kovin kummoisesti raha-asioitasi hoitanut. Liian iso riski vuokranantajalle.
[/quote]
2kk vuokran verran takuuta + alkavan kuun vuokra (eli 3kk vuokra) on aikamoinen summa rahaa kerralla. pikkuyksiössäkin mennään tonnin kauniimmalle puolelle.
Minä olen vuokrannut yhden asunnoistani sossuperheelle. Takuu tuli suoraan sossusta, samoin vuokra. Varmin vuokralainen koskaan. Sossu maksaa aina. Muiden kanssa on ollut AINA ongelmia ja maksamattomia vuokria ei saa edes haasteen kautta pois. Koen kantavani oman osani sosiaalisesta vastuusta näin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:09"]
Saako takuuvuokran sossusta? Itsellä muutto edessä keväällä, mutta ei ole mahdollisuutta laittaa kuin ehkä satanen takuuvuokraan.
[/quote]kannattaa säästää hyvissä ajoin. Meidän opiskelijanuori otti opintolainan ja säästi sen tililleen. Kun sopiva asunto löytyi niin sai sen monen hakijan joukosta kun oli rahat valmiina saman tien. Itse on kaikki asiansa hoitanut eikä koskaan pyydä kotoa mitään vaikka autammekin mielellämme.
Sossu ei maksa takuita ellei jossain poikkeustilanteessa, miksi pitäisi? Poikkeustilanteeksi voisin kuvitella esim. sen että äiti lapsineen joutuu turvakotiin ja tarvii uuden asunnon väkivaltaien miehen takia.
Onneksi vuokrattava asuntoni on sellaisella alueella, ettei tarvitse pohtia tällaisia kysymyksiä.
Minulla yksityinen vuokranantaja jäätyi välittömästi ja sanoi kiitos hei kun kysyin onko tuo maksusitoumus mahdollinen.
ei ainakaan yksityisellä puolella - mietipä nyt itse, jos sinulla ei ole edes takuuvuokraan varaa, niin et ole kovin kummoisesti raha-asioitasi hoitanut. Liian iso riski vuokranantajalle.
No kyllä ainakin mieheni veli saa aina yksityiseltä asunnon vaikka takuu tulee soskusta ja joka kuukausi vuokrakin.
Ei kyllä usein ole. Sossu kalskahtaa ikävästi korvaan monella vuokranantajalla. Yritä säätä yhden kuun vuokra. tai sitten hae asuntoa Satolta tai VVO:lta, niillä takuuvuokra vain 250e. Mutta moni vuokranantaja on sen verran ymmärtäväinen, että suotuu ottamaan takuuvuokran myös osa-maksuina. Itsellä oli yksityiseen kämppään 2kk takuuvuokra, maksoin sovitusti kahdessa erässä.
Sossun takuuvuokra oi korvaa mitään, jos vuokralainen hajottaa asunnon.
Saako takuuvuokran sossusta? Itsellä muutto edessä keväällä, mutta ei ole mahdollisuutta laittaa kuin ehkä satanen takuuvuokraan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 17:09"]Saako takuuvuokran sossusta? Itsellä muutto edessä keväällä, mutta ei ole mahdollisuutta laittaa kuin ehkä satanen takuuvuokraan.
[/quote]
No mitäs teet jos ei saa?
Sossusta ei saa takuuvuokraa. Sieltä saa korkeintaan maksusitoumuksen, joka on vuokranantajan silmissä yhtä tyhjän kanssa. Jos ongelmia tulee, vuokranantaja joutuu tappelemaan rahoistaan sossun kanssa. Eikä vuokralaisella ole intressejä skarpata, kun ei ole omaa rahaa liossa.
Nekin vuokranantajat, jotka hyväksyvät sossun maksusitoumuksen, haluavat yleensä ainakin jonkin verran rahaa vuokralaiseltakin. Ihan sen vuoksi, että vuokralaisellakin on intressi hoitaa asiansa hyvin.
Tyypillisesti takuuvuokra on 2kk, voi olla jopa 3kk jos vuokralainen katsotaan riskialttiiksi.
Vain niillä vuokranantajilla on ongelma joilla on tapana ottaa se takuuvuokra omaan käyttöönsä vuokra-ajaksi ja toisaalta vuokrauksen jälkeen löytyy joka kerta niin paljon hajonnutta ja kulumaa että se takuuvuokra tuppaa jäämään vuokranantajalle. Poikkeuksena lakimiehet, mutta lakimiehet harvemmin vuokraa tuommoiselta :)
Minulla ei ole ollut ongelmia siinä että saa sen takuuvuokran soskusta. Kerron heti hakiessa että se takuu tulee sieltä
En vuokraisi sossun asiakkaille. Minulla useita sijoitusasuntoja ja voin valita vuokralaiseni.
Kaveri kertoi vuokranantajalle että vuokra tulee sossusta. Sai asunnon.
Up