ssri-lääkkeen lopetus
Mitä haittaa sellasen lääkkeen nopeasta lopettamisesta on.. tai siitä jos lääkettä syö silloin tällöin?
Kommentit (17)
Oon joo kuullu niist sähköisku jutuist ja jostain psyykkist jutuist mut en tiijä.. mul on vaa aika ajoin pää jumis en aina ees tajuu mikä päivä tai vuodenaika menos. Ahdistusta joo ja ajoittain mieli heittelee. Ap
Mulla ei ainakaan ollut sepramin lopettamisesta mitään vieroitusoireita. Ehkä pientä vapinaa välillä.
Riippuu niin paljon lääkkeestä ja ihmisestä, millaiset vieroitusoireet tulee vai tuleeko ollenkaan. Mutta niiden minimoimiseksi on suositeltavaa lopettaa pikkuhiljaa, eikä seinään. Ei siinä mitään muuta kummallista ole.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:30"]
Oon joo kuullu niist sähköisku jutuist ja jostain psyykkist jutuist mut en tiijä.. mul on vaa aika ajoin pää jumis en aina ees tajuu mikä päivä tai vuodenaika menos. Ahdistusta joo ja ajoittain mieli heittelee. Ap
[/quote]
Lääkäri osaa auttaa näissä asioissa. Onko pää jumissa siis silloin, kun et lääkettä syö? Joko lääkkeen vaihto tai sitten asteittainen lopetus on varmaan tapauksessasi paras vaihtoehto. Jos itse lääkkeen syöminen saa olosi noin sekavasti, se ei selkeästi sinulle sovi tai annostus on väärä. Lääkärin puheille ehdottomasti.
Lopetin ne kertaheitolla ja seuraavana päivänä akoi järjetön huimaus, kaks viikkoa huimasi niin että oli melkein mahdoton käydä koulussa, kaupassa tai ajaa autolla.
Pelkkä katseen kääntäminen riitti siihen että menin melkein nurin.
Ei kannata, puolittele annosta ja lopeta pikkuhiljaa.
Kaikki inhottavat vieroitusoireet eivät ole kertaheitolla lopettamisen arvoista.
Pahoja paniikkioireita jne. Vaimo lopetti kerran ssri:n kertapamauksella siitä minulle ilmoittamatta. Onneksi sain asian selville kyselemällä kun alkoi tulla todella ihmeellisiä oireita. Lääke takaisin päälle ja oireet hävisivät. Sitten ajettiin annos alas vähitellen eikä ollut oireita sinä aikana eikä myöhemminkään.
ÄLKÄÄ LOPETTAKO KERRASTA VAAN VÄHITELLEN VIIKKOJEN KULUESSA PIENENNÄTTE PÄIVÄANNOSTA! Näin varsinkin, jos olette käyttäneet lääkettä kauan. Ensin kokoannos eli esimerkiksi yksi tabletti vaihdetaan kolmeen neljäsosaan eli jakaa sen neljänneksiin ja jättää yhden neljänneksen pois. Sillä kuurilla vaikkapa viikko tai kaks. Sitten siirrytään puolikastablettiin kolmen neljänneksen sijaan ja taas viikko tai kaksi näin. Sitten pudotetaan neljäsosatablettiin samalla lailla ja lopulta lakataan ottamasta kokonaan.
Ahdistus. Sitä seuraa toki myös rauhallisesta lopetuksesta jonkin aikaa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 01:27"]Pahoja paniikkioireita jne. Vaimo lopetti kerran ssri:n kertapamauksella siitä minulle ilmoittamatta. Onneksi sain asian selville kyselemällä kun alkoi tulla todella ihmeellisiä oireita. Lääke takaisin päälle ja oireet hävisivät. Sitten ajettiin annos alas vähitellen eikä ollut oireita sinä aikana eikä myöhemminkään.
ÄLKÄÄ LOPETTAKO KERRASTA VAAN VÄHITELLEN VIIKKOJEN KULUESSA PIENENNÄTTE PÄIVÄANNOSTA! Näin varsinkin, jos olette käyttäneet lääkettä kauan. Ensin kokoannos eli esimerkiksi yksi tabletti vaihdetaan kolmeen neljäsosaan eli jakaa sen neljänneksiin ja jättää yhden neljänneksen pois. Sillä kuurilla vaikkapa viikko tai kaks. Sitten siirrytään puolikastablettiin kolmen neljänneksen sijaan ja taas viikko tai kaksi näin. Sitten pudotetaan neljäsosatablettiin samalla lailla ja lopulta lakataan ottamasta kokonaan.
[/quote]
Tai sitten ihan vaan sen lääkärin kanssa puhuu niin saa reseptin niihin miedompiin.
Puoliso lopetti sepramin ilman oireita, tosin siinä mielessä vähitellen, ettei aina muistanut ottaa ja lopulta jätti kokonaan pois. Hällä annostuskin oli tosin pieni ja ahdistukseen söi. Terapia näytti auttavan paljon enemmän hänen tapauksessaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 16:30"]
Mitä haittaa sellasen lääkkeen nopeasta lopettamisesta on.. tai siitä jos lääkettä syö silloin tällöin?
[/quote]
Jollet onnekses oo alottanu ollenkaan, ni ei tarvi sit sen kummemmin lopettaakaan. Ei noita lääkkeitä syödä sillon tällöin.
Sellaisia sähköiskumaisia tuntemuksia päässä ja niskassa, huimausta ja tykyttelyä.
Lääkkeitä ei pitäisi lopettaa yhtäkkiä, nyt sen tiedän, koska oli pakko aloittaa uudestaan, kun olo oli niin huono. Eli lopetus asteittain ja hitaasti!
Nopea lopettaminen aiheuttaa hirveät vieroitusoireet. Päässä pimenee muutaman sekunnin välein ja ne pimennykset tuntuvat sähköiskuilta. Ei kivaa. Itse lopetin hiljaa ja sain niitä silti. Ja niitä sähköiskuja voi saada vaikka vuosien päästä, vaikka lääkärit eivät myönnäkään mitään.
Jos lopettaa liian nopeasti ahdistusoireet tulevat voimakkaina, voi tulla sähköiskun tuntemuksia... Lopeta siis hitaasti. Olen itse lopettanut 2 kertaa SSRI-lääkkeet ja väh. puolen vuoden sisällä paniikkioireet tulleet takaisin... Huoh.
Tulee helposti vieroitusoireet, jos lopettaa kuin seinään. Kannattaa mieluummin ajaa annosta alas hiljalleen monen viikon kuluessa tai vieläkin hitaammin.
Satunnaisesti otettuna ssri:t eivät auta mitään, ne eivät ole mitään diapammeja. Pitää ottaa säännöllisesti.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 16:35"]
Nopea lopettaminen aiheuttaa hirveät vieroitusoireet. Päässä pimenee muutaman sekunnin välein ja ne pimennykset tuntuvat sähköiskuilta. Ei kivaa. Itse lopetin hiljaa ja sain niitä silti. Ja niitä sähköiskuja voi saada vaikka vuosien päästä, vaikka lääkärit eivät myönnäkään mitään.
[/quote]
Miksi joku alapeukuttaa tätä? Pelkkää faktaa, juuri näin se menee.