Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun muutit maalta Helsinkiin, kuinka kauan uutuuden viehätys kesti?

Vierailija
28.01.2015 |

Moni tulee Helsinkiin/ pääkaupunkiseudulle opiskelemaan tai töihin. Aluksi on semmoinen hyvä uutuuden viehätys, kaupunkifiilis, paljon uutta koettavaa, ravintoloista löytyy miestä tai naista helposti. Kauan tämä hyvä pöhinä kesti ennenkuin realiteetit iskivät? Asuminen järjettömän hintaista, etäisyydet pitkät, ihmiset pinnallisia ja Se jokaikinen viikonloppu baarissa alkoi kyllästyttää. Itse voin sanoa että alku täällä oli hauskaa ja nyt haluaisi täältä jo pois..T. 5kk Herttoniemessä

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta kesti. Sitten muutin takaisin kotikylälleni, vaikka lähtiessäni olin vahvasti sitä mieltä, että tänne en enää takaisin muuta. Nyt on elämä mukavampaa kuin koskaan:)

Vierailija
22/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen uutuudenviehätys? Mulla kesti 15 vuotta tajuta että täähän on mun kotikaupunki ja tykkään tästä. Siihen asti otti vaan päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:14"]

No millä lähdet, kun työt on täällä eikä muualta päin saa... t. it-alan ihminen joka joutui muuttamaan H:kiin viitisen vuotta sitten, eikä tykkää

[/quote]

No muuta Espooseen! Se on oikea maaseutupitäjä eikä ole Helsingistä kaukana.

Vierailija
24/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta ihmettelin Hesaa. Vau, mä oon Mannerheimintiellä..
Vuodet kului ja sitten kyllästyminen.
Muualla on ihanaa! Tampereella poikkesin ja kas, lumi on lunta ja valkoista.
Helsingissä se on mustaa.
Täällä ei oo mitään muuta kuin liikennettä ja krstaloja!

Vierailija
25/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:19"]

Minä en muuttanut mistään navetan takaa, vaan Tampereelta, eli kaupunkifiilis ei ollut minulle mitään uutta. Helsingissä olen viihtynyt jo yli kymmenen vuotta ja rakastan tätä kaupunkia! En halua asua missään muualla.

[/quote]

Mulla sama juttu, Tampereelta muutin. Tykkään Treestäkin kovasti, mutta Helsingistä vielä enemmän. Kotiuduin tänne välittömästi enkä ole koskaan vielä halunnut muuttaa pois. Toki 12 vuoden jälkeen on uutuudenviehätys karissut, mutta tykkään olla täällä aina vaan. 

Vierailija
26/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalta? Kaikki ei varmaan maaseudulta sinne ole muuttaneet. Kaupunkeja on muitakin kuin Helsinki, ihan näin tiedoksi.

Vierailija
27/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puolivuotta asunut, enkä enää oo muuttamassa pois. En tiedä uutuudenviehätyksestä, koska vietin täällä paljon aikaa jo ennen muuttoa. Tykkään tästä kaupungista ja minusta liikkumaan pääsee helposti, koska etäisyydet ovat lyhyet.

Vierailija
28/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatte alvariinsa melua, rumuutta ja asfalttia?

Vierailija
29/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Please muuttakaa pois jotka ette viihdy täällä. Ylikuormittunut palveluverkko ja jatkuva ruuhka ovat teidän muualta tulleiden aikaansaannosta. Helsinki on mennyt vain huonompaan suuntaan mitä enemmän teitä tänne lappaa.

terveisin paljasjalkainen

Vierailija
30/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikea sanoa, olen syntynyt täällä :P

maalla käydessä uutuudenviehätys lakkaa suunnileen minuutissa

Vierailija
31/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asfalttia, kerrostaloja, melua? Asun 15 minuutin junamatkan päässä Helsingin keskustasta peltojen keskellä. Kesällä kerätään litroittain vadelmia ja herneitä ihan kotipihan tuntumasta, fasaaneja, rusakkoja ja muuta elämää näkee lähes päivittäin. Lehmiä, lampaita, possuja, hevosia ym asuu tuossa miltei näköetäisyydellä. Puhutaanko me nyt edes samasta kaupungista, tämä kaupunki jossa minä olen asunut jo 18 vuotta elämästäni on ainakin nimeltään Helsinki?

Vierailija
32/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin viisi vuotta sitten Helsingistä Tampereelle vain tajutakseni, että en olisi halunnutkaan lähteä. Helsinki on aivan ihana kaupunki ja se tuntuu kodilta. Tampereella en juurikaan viihdy.

Vierailija
33/40 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastuin Helsinkiin, kun muutin tänne 15 vuotta sitten maalta. Rakastan Helsinkiä, enkä voisi ajatella asuvani muualla Suomessa. Ihana, sopivan kokoinen kaupunki, jossa on kaikkea koko perheelle. Kaupunginosat ovat niin erilaisia, että jokaiselle löytyy sopiva. On rauhaa ja vipinää, musiikkia ja teatteria, lastenjuttuja, ravintoloita jne.

Vierailija
34/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 vuotta kestänyt ....

Vierailija
35/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun vuoden, sitten tajusin virheeni ja muutin pois!

Vierailija
36/40 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päinvastoin, tänne joutumisen vitutus kesti viitisen vuotta. Kaipasin omaa taloa maalla, luontoa, koirien kasvattamista... Nykyisin, täällä 8 vuotta asuttuani, olen sopeutunut aika hyvin, ei enää asia erityisemmin vituta paitsi vähän aamuruuhkissa seisoessa. 

Vierailija
37/40 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:22"]Kolmen kuukauden jälkeen olin kypsä ja puolen vuoden jälkeen muutin pois, paras päätös! Hirveää asiakaspalvelua, pinnallisia, teennäisiä ja varsinkin kateellisiä ihmisiä kuin missään muualla..Helsingissä on kiva käydä silloin tällöin, muttei siellä pysty asumaan! Kokeile jotain muuta paikkaa :)
[/quote]

:O ikinä en ole kohdannut sellaista leppoista lähikauppameininkiä, jossa kaupan kassan kanssa kysellään kuulumiset (siis ei ruuhka-aikaan) ja saatiin näiltä lähikaupan kassoilta jopa vauvalle lahja synnärille, missään muualla kuin Helsingissä. Korttelilaisten ja muiden tuttujen kanssa moikataan kun törmätään. Koirapuistossa löytää koiralle peuhauskavereita ja jopa koiralle hyvän hoitopaikan loman ajaksi. Tämä siis kahdessa eri paikassa Helsingin kantakaupungissa, eli ei vain joku yksittäinen paikka.
Verrataan tätä sitten kuntaan pohjoisemmassa, jossa meillä on huvila... Kaupassa päät kääntyilee ja selän takana kyräillään, asiakaspalvelu on töykeää jne. Harmi että itse huvila on niin mahtava, muuten ei siellä tarvitsisi käydäkään.

Vierailija
38/40 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta täällä on hyvin eri oloisia ihmisiä laidasta laitaan, paljon mukaviakin :) kaupungin kämpissä ihan kohtuu vuokra jos vuokralla asuu (palkatkin hitusen muuta maata korkeammat). Tekemistä löytyy jos minkälaista aina, hyvät kauppa- ja kulkuyhteydet jne jne. Baarissa käydään just sen verran kuin itseä huvittaa, kuten sanottu, muutakin tekemistä viikonlopuille löytyy kyllä! :) ei kaikki viihdy, mutta silloin voi muuttaa pois tai tehdä jotain muuta viihtyvyytensä eteen (esim miettiä sitä omaa asennetta)..

Vierailija
39/40 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe asiaa noin. Kotiutuminen kesti vuosia. Sitä enemmän arvostan asuinpaikkaani, mitä kauemmin asunut.

Vierailija
40/40 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo on aivan tyypillinen kulttuurishokkireaktio, että ensin koetaan ihastumisvaihe, sitten krapulavaihe, ja lopulta kokemus tasaantuu objektiivisemmaksi, eli ei jumiuduta sen enempää vain hyviin kuin huonoihinkaan puoliin ylikorostuneesti. Tätä on tutkittu ihan akateemisesti, Hofstede et al.