Miten saada salaatista hyvää maustamalla?
En tarkoita salaatinkastikkeita vaan ihan mausteita - yrttejä jne. Tuntuu, että salaatit on nykyään niin tylsänmakuisia ja haluaisin salaatin komponenteista maistuvan kokonaisuuden.
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:24"]
Tee joku maustekastike oliiviöljystä?
[/quote]
Tiedätkö hyviä ohjeita siihen? AP
Mustapippuria, öljyä, oreganoa, basilikaa jne. yrttejä maun mukaan. Ehkä jopa ripaus suolaa, tosin itse vierastan suolaa salaatissa. Makua tulee myös lisukkeista, kuten oliivit, feta, aurinkokuivattu tomaatti (nämä kaikki mahdollisesti mausteöljyssä) kuivattu sipuli, siemenet, pähkinät... Onhan noita vaihtoehtoja. Salaattilaatujakin on eri makuisia.
Mulla perus-salaatinkastike jolla tulee hyvää on: erittäin hyvää ekstraneitsyt-oliiviöljyä (Knossos-merkkinen on hyvää esimerkiksi), sitruunan mehua, suolaa, mustapippuria, valkosipulia puristettuna. Riippuen salaatista tätä voi muutella, esim. joihinkin vuohenjuustoisiin jätän sitruunan ja valkosipulin pois, mutta laitan öljyn sekaan vähän hunajaa. Tai joihinkin salaatteihin laitan sinappia sekaan.
Yrttejä en ikinä laita kastikkeeseen, mutta käytän niitä kyllä muuten salaateissa paljonkin, riippuen muista aineksista mikä sopii mihinkin. Tänään aion päivälliseksi tehdä lämmintä salaattia johon munakoisoa, tomaattia, halloumiviipaleita, kastikkeeksi öljy,suola,mustapippuri, hunaja, yrttejä minttua ja basilikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:30"]
Mustapippuria, öljyä, oreganoa, basilikaa jne. yrttejä maun mukaan. Ehkä jopa ripaus suolaa, tosin itse vierastan suolaa salaatissa. Makua tulee myös lisukkeista, kuten oliivit, feta, aurinkokuivattu tomaatti (nämä kaikki mahdollisesti mausteöljyssä) kuivattu sipuli, siemenet, pähkinät... Onhan noita vaihtoehtoja. Salaattilaatujakin on eri makuisia.
[/quote]
Salaatti ilman suolaa on ihan järkyttävän kaameaa :-o
Tee joku maustekastike oliiviöljystä?