Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsenkö ihan neuvolasta pyytämällä kokoarvioon?

Vierailija
28.01.2015 |

Rv 36 menossa ja mua pelottaa synnytys, tai lähinnä vauvan koko. Tieto, ettei vauva ole jättiläinen rauhoittaisi. Ja jos on iso niin osaisin lasketun ajan ylityttyä alkaa kyselemään käynnistystä. Onko jollain tietoa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös löydy yhtään terveydenhoitajaa tai kätilöä tms kommentoimaan tätä?

Vierailija
2/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kokoarvio ei ole mikään takuujuttu - päivää ennen sektiota mittailtiin ja kokeiltiin ja arvailtiin: lapsi oli seuraavana päivänä vajaan kilon (800g) isompi kuin piti olla. :-D Onneksi seuraavakin sektiolla, ei tarvitse jännätä. 

Aina voi mennä käymään yksityiselläkin? Kyllä sieltäkin lähetteen äitipolille saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän kokoarvio tehdään ihan jokaiselle odottavalle äidille ja jos on pieninkään epäilys siitä,e ttä alatiesynnytyksessä tulee ongelmia, tehdään tarkemmat mittaukset. Jokaisessa kunnassa, jokaiselle äidille. Sitä vartenhan koko neuvolajärjestelmä on luotu. Sf-mitta ei kerro yhtään mitään lapsen koosta.

Vierailija
4/22 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 23:27"]

No kyllähän kokoarvio tehdään ihan jokaiselle odottavalle äidille ja jos on pieninkään epäilys siitä,e ttä alatiesynnytyksessä tulee ongelmia, tehdään tarkemmat mittaukset. Jokaisessa kunnassa, jokaiselle äidille. Sitä vartenhan koko neuvolajärjestelmä on luotu. Sf-mitta ei kerro yhtään mitään lapsen koosta.

[/quote]

Mä vielä tätä nostelen, jos löytyisi samaa kokeneita lisää. Kun siis millä sitä isoa vauvaa "todistaa", jos neuvola ei ota äidin pelkoa tosissaan? Kun eipä siis tunnu pääsevän tarkempiin tutkimuksiin. Enkä tarkoita näitä neuvolalääkärin käsikopelotutkimuksia, vaan ihan kunnon mittauksia ja ultrauksia loppuraskaudesta.

Vierailija
5/22 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on ihan asiallisesti tarkastellut kriteerit millä lähetetään kokoarvioon. Käy yksityisellä omaan piikkiin kerran muuten vain haluat. Ei ole yhteiskunnalla varaa jokaiselle äidille kustantaa koko arviota "koska mä haluan".

Vierailija
6/22 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 23:27"]

[/quote]

Mä vielä tätä nostelen, jos löytyisi samaa kokeneita lisää. Kun siis millä sitä isoa vauvaa "todistaa", jos neuvola ei ota äidin pelkoa tosissaan? Kun eipä siis tunnu pääsevän tarkempiin tutkimuksiin. Enkä tarkoita näitä neuvolalääkärin käsikopelotutkimuksia, vaan ihan kunnon mittauksia ja ultrauksia loppuraskaudesta.
[/quote]
Sitä varmaan kirjoittaja tarkoitti että neuvolatäti arvioi. Ja kyllä ne pääosin riittää ja aiheesta lähettävät eteenpäin. Eipä siellä "kunnon" mittauksissakaan läheskään aina onnistuta sinne päinkään.

Vierailija
7/22 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pääse yhteisymmärrykseen neuvolatätin kanssa niin mene yksityiselle. Itse olin toisessa raskaudessa "erikoisseurannassa" ja kävin pari kertaa myös yksityisellä. Mutta viimeiset 4 viikkoa vauva kasvoi niin hurjasti että yllätti kaikki. Yliaikaiseksi ei siis olisi päästetty mutta onneksi vauva ymmärsi itse syntyä laskettuna päivänä.

Vierailija
8/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu terkkarista.

Vierailija
9/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä riipu, vaan siitä, täyttyykö sairaanhoitopiirin/ synnytyssairaalan lähetyskriteerit.

- siellä sairaalassa työskentelevä erikoistuva

Vierailija
10/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten ne täyttyvät. Riittääkö isohko sf-mitta ja äidin pelko suuresta vauvasta? Vai mitä pitää olla? ap

Vierailija
11/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites siinä tapauksessa, että ensimmäinen vauva oli iso, jäi päästään kiinni synnytyksessä, syntyi lopulta imukupilla. Pääseekö seuraavan vauvan kanssa ilman vastaväitteitä tarkempaan seurantaan? (Rakenneultrassa kakkonen mitattu myös isokokoiseksi.)

Vierailija
12/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: minä en pyynnöistä huolimatta 1. kanssa päässyt synnytystapa-arvioon. -5

Vierailija
13/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt pelkopolilla neuvolan lähetteellä. Tuntuu, että käynti rauhoitti pelkoa. Nyt, kun synnytys lähestyy, mulla iski uusi pelko, että jos vauva onkin kovin suuri. Edellinen painoi 4300g ja nyt on sf-mitta yli keskikäyrän. ap

Vierailija
14/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sulla sitten ongelmia ekan synnytyksessä, ap? -5

Vierailija
15/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisynnytys se oli, tosin pitkä ja kivulias. Pelko jäi. ap

Vierailija
16/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pelkopolilta lähetteen. Pelkopoliasiakkuus varmaan auttaa asiaa.

Vierailija
17/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan mitään keskusteluja kaipaa, vaan ihan kunnon seurantaa ettei jouduta taas imukuppisynnytykseen. Ihan turhaan minä mitään pelkopolin resursseja tuhlaisin. -5

Vierailija
18/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin, kun esikoinen oli iso (5kg). Sanoin, että jännittää jos toinenkin on yhtä iso. Pääsin mutinoitta kokoarvioon. Olisi käynnistetty laskettuna aikana, jos olisi ollut iso, eikä olisi lähtenyt syntymään aiemmin. Ei kuitenkaan ollut iso syntyikin puolitoista viikkoa ennen laskettua aikaa.

Vierailija
19/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ekan kanssa päässyt, vaikka olikin sukurasitusta, molemmat äitini ja tätini lantioluut ovat olleet ahtaita ja erityisesti tätini ensimmäinen synnytys vaikea, jopa hengenvaarallinen (2 muuta serkkuani syntyneet sitten sektiolla). Minulle lääkäri neuvolassa nauroi periaatteessa päin näköä pelolleni. No molemmat lapset ovat olleet isoja 4,2kg ja 4,7kg, onneksi oma lantioni on tilava, eikä komplikaatioita ollut. Nyt kolmas tulossa ja sf-mitta on noussut taas yläkäyrille, seuraavalla käynnillä neuvolassa arvioidaan, joko laitettaisiin lähetettä äitipolille. 

Vierailija
20/22 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mitä ne noita ylimääräisiä seurontoja panttaa. Luulis, että suurempi rasite se sairaalalle on kun joudutaan hätäsektioihin tai yhtä vauvaa vetää ulos kaksi lääkäriä. -5