Yliopiston elitistisemmät alat?
Missä aloilla suurin osa opiskelijoista tulee rikkaasta "eliittitaustasta"?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:55"]Bisnesmiehen pentu -> Kauppis, heikoimmat karsiutuu amk-liiketalouteen. Myös muut statusalat hyväksytään, tarvittaessa koulutus hankitaan vaikka yksityisestä laitoksesta (esim. Hjalliksen poika).
Lääkärin lapsi -> Lääketiede
Keskiluokkainen duunari -> Opettajat, psykologit, puheterapeutit, kääntäjät, insinöörit
Kulttuuriperhe -> Taidehistoria, estetiikka, filosofia, historia, luonnontieteistä matematiikka ja fysiikka
Pappisperhe -> Teologia
Alaluokkainen duunari -> Sosiaalityö, Sosiologia, sosiaalipolitiikka
[/quote]
Mistä lähtien duunarit on olleet keskiluokkaa? Duunarit ovat suorittavan työn tekijöitä, pääasiassa siis ammatillisen koulutuksen käyneitä. Opettajat ynnä muut korkeakouluttautuneet ovat keskiluokkaa, samoin lääkärit (ylempää keskiluokkaa).
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:10"]
Jaah, itse ihan yllättävän elitistiseen porukkaan olen törmännyt jopa valtsikassa... Siis lähinnä tarkoitan sellaista "naiiviutta", että ollaan vieraannuttu täysin yliopistoelämän ulkopuolisesta maailmasta ja katsotaan kaikkea superideologisesti. Ja normaali keskustelu ei onnistu, kun joka paikassa pitää korostaa omaa lukeneisuutta vetämällä Marxit ja kumppanit mukaan.
[/quote]
Tää on niin totta... :D Onneksi käyn itse töissäkin niin ei pääse liikaa hurahtamaan hörhöilyyn. T. Yksi yhteiskuntatieteiden opiskelija.
[/quote]
AH, ihanaa huomata että tätä on muuallakin! Tai sitten ollaan kaikki samalta vuorikurssilta samasta yliopistosta :D Marx on kyllä.. no, tapetilla..
Terveisin yhteiskuntatieteiden opiskelija täälläkin..
Noh, en tiedä. Omat vanhempani ovat ehkä siellä "varakas keskiluokka", mutta eivät he minua kauheasti rahallisesti tue. Merkkivaatteita ei todellakaan ole minulla varaa ostaa, laukuista puhumattakaan, vaikka vanhemmillani ehkä olisikin rahaa sellainen minulle ostaa. Enkä sellaista ilmaiseksi haluaisikaan, en edes uskaltaisi käyttää moista kallista laukkua, kyttäisin koko ajan tuliko siihen naarmu :D eikä se edes sopisi tyyliini. Muutenkin en halua saada liikaa ilmaiseksi koska eihän sitä rahaa ilmaiseksi tule ja ostan mieluummin vaikka sen Vuittonin sitten kun saan itse rahaa, sitten voin tuntea ansainneenikin sen.
Vanhempani kyllä vaativat minulta aika paljon, ja on toisinaan vaikeaa vastata toiveisiin. He ovat molemmat oikiksen käyneitä ja toivovat että minäkin jatkaisin samaa linjaa. Ehkä jatkankin :) eihän se huono vaihtoehto ollenkaan olisi. Itse kuitenkin rakastan eniten matematiikkaa ja se fysiikan ohella on paras aineeni, ja haaveeni on Helsingin matemaattis-luonnontieteellinen. Pitää vielä katsoa minne menen ja missä on töitä. :) onneksi on vielä aikaa miettiä :)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:55"]Bisnesmiehen pentu -> Kauppis, heikoimmat karsiutuu amk-liiketalouteen. Myös muut statusalat hyväksytään, tarvittaessa koulutus hankitaan vaikka yksityisestä laitoksesta (esim. Hjalliksen poika). Lääkärin lapsi -> Lääketiede Keskiluokkainen duunari -> Opettajat, psykologit, puheterapeutit, kääntäjät, insinöörit Kulttuuriperhe -> Taidehistoria, estetiikka, filosofia, historia, luonnontieteistä matematiikka ja fysiikka Pappisperhe -> Teologia Alaluokkainen duunari -> Sosiaalityö, Sosiologia, sosiaalipolitiikka [/quote] Mistä lähtien duunarit on olleet keskiluokkaa? Duunarit ovat suorittavan työn tekijöitä, pääasiassa siis ammatillisen koulutuksen käyneitä. Opettajat ynnä muut korkeakouluttautuneet ovat keskiluokkaa, samoin lääkärit (ylempää keskiluokkaa).
[/quote]Tuossa puhuttiin opiskelijoiden vanhempien taustasta.
Jaah, itse ihan yllättävän elitistiseen porukkaan olen törmännyt jopa valtsikassa... Siis lähinnä tarkoitan sellaista "naiiviutta", että ollaan vieraannuttu täysin yliopistoelämän ulkopuolisesta maailmasta ja katsotaan kaikkea superideologisesti. Ja normaali keskustelu ei onnistu, kun joka paikassa pitää korostaa omaa lukeneisuutta vetämällä Marxit ja kumppanit mukaan.
[/quote]Se on se akateeminen maailma. Ei pitäisi olla häpeä näyttää lukeneisuuttaan. Vaikka keskustelukumppani näköjään häpeää, kun ei ymmärrä kaikkea.
En tiedä, mutta olettaisin että ruotsinkielisillä opintoaloilla porukka olisi kaikkein elitistisintä. Eikös ne suomenruotsalaiset yleensäkin ole sellaisia.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 16:15"]
[/quote]Se on se akateeminen maailma. Ei pitäisi olla häpeä näyttää lukeneisuuttaan. Vaikka keskustelukumppani näköjään häpeää, kun ei ymmärrä kaikkea.
[/quote]
Jaa, nyt kun ensi vuonna aloitan yliopistossa niin pitäisikö alkaa tietää kuka on Marx? Nimen olen kuullut ^^
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:46"]
Ainakin kauppikseen, oikikseen ja lääkikseen pääseminen vaatii enemmänkin ahkeruutta kuin älykkyyttä.
[/quote] Rahalla saa ja hevosella pääsee (Valmennuskurssit).
[/quote]
Olennitse ollut opettajana valmennuskurssilla ja pelkästään kurssilla istuen ei pääse opiskelemaan. Siellä ne elitistiset isin maksamat nuoret istuivat ja niin vaan kävi, ettei opiskelupaikkaa tullut. Ahkerat pääsivät. Kurssilla tämän näki hyvin. Lukea pitää ja paljon vaikka maksetulla kurssilla istuisikin. Näin oikiksen osalta ainakin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 16:20"]
[/quote]
Jaa, nyt kun ensi vuonna aloitan yliopistossa niin pitäisikö alkaa tietää kuka on Marx? Nimen olen kuullut ^^
[/quote]
Pitäisi :D miten olet päässyt läpi yliopistoon ? :|
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 16:20"]
[/quote]
[/quote]
Pitäisi :D miten olet päässyt läpi yliopistoon ? :|
[/quote]
Laskemalla :D joo, tiedän että yleissivistykseni saattaa olla hieman rajallinen ajoittain... :D oli vähän motivaatioonglemaa ei-matemaattisissa aineissa
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:46"] Ainakin kauppikseen, oikikseen ja lääkikseen pääseminen vaatii enemmänkin ahkeruutta kuin älykkyyttä. [/quote] Rahalla saa ja hevosella pääsee (Valmennuskurssit). [/quote] Olennitse ollut opettajana valmennuskurssilla ja pelkästään kurssilla istuen ei pääse opiskelemaan. Siellä ne elitistiset isin maksamat nuoret istuivat ja niin vaan kävi, ettei opiskelupaikkaa tullut. Ahkerat pääsivät. Kurssilla tämän näki hyvin. Lukea pitää ja paljon vaikka maksetulla kurssilla istuisikin. Näin oikiksen osalta ainakin.
[/quote]
Joo, sama se on kauppiksessakin.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:36"]
Yksi kysymys, jota en koskaan kehtaisi yliopistolla kysyä (jos täällä joku vaikka osaisi vastata): Miksi Marxista jauhetaan niinkin kiivaasti edelleen?
[/quote]
Varmaan vähän riippuu keskustelusta; harva varmaankaan ideologisessa mielessä enää Marxiin tukeutuu, mutta onhan siellä paljon pureskeltavaa vaikka materialismin / idealismin suhteesta tai talouden merkityksestä. Vaikkei jakaisikaan Marxin olettamaa yksityisomaisuuden yhteisöä näivettävästä vaikutuksesta, voi silti olla kiinnostunut Marxin pohdinnoista talouden asemasta nyky-yhteiskunnassa.
Toinen mahdollinen selitys on se, että ollaan luettu 1960- ja 1970-luvun ranskalaista ajattelua ja sitä kautta törmätty marxismiin (tai vaihtoehtoisesti italialaista ajattelua). Kyllähän esim. Foucault'n suhde Marxiin on kiinnostava ja siksi siitä keskusteleminen antoisaa. Uskoisin kuitenkin, että oikea selitys on se, että kaikki kuvittelevat että Marxista pitää puhua, eikä kukaan kehtaa myöntää, ettei Pääomaa todellakaan ole tullut luettua ja pamfletitkin on jäänyt vain kursooriselle selailulle.
Voit siis mielestäni oikein hyvin kysyä muilta miksi kummassa he kokevat Marxista keskustelun niin kovin kiinnostavaksi, sehän osoittaa nimenomaan kriittistä suhtautumista tietoon ja on siten kiistatta akateeminen meriitti. Samalla tullet paljastaneeksi yhden jos toisenkin "Marx-keskustelijan" tietojen rajoittuvan siihen, mitä oppitunneilla on kommunismista kerrottu. Pari rakennetta ja sitten jotain sumeaa taloudesta ja yhteiskunnasta.
[/quote]Näinpä! Ja mitä vikaa siinä, että pohtii opiskelunaihettaan niin paljon ihan vapaa-ajallakin, että tahtoo niistä jauhaa? Eiks oo liikuttavaa ja ihanaa akateemista intohimoa?
Elitistisemmät alat lienevät matematiikka ja teoreettinen fysiikka. Tekevät enemmän rahaa kuin joku teollisuusjohtaja, mutta vaatii se paljon opiskelijaltakin. WT-aloja ovat oikis, lääkis, ja kauppis, siellä maksetaan huonointa palkkaa kaikista ammateissa. Mutta eihän vaatimukset olekaan häävejä. Joko arvauskeskuksen lääkäri, sanoohan nimi jo kaiken, ja joku salkunhoitaja tai rahastohoitaja, apinoita nämäkin, tuskin pärjäävät osakkeiden valinnoissa paremmin kuin joku, joka satunnaisesti valitsee osakkeet.
En jaksa nyt lukea ketjua mutta monia rikkaita suomenruotsalaisia tuntenut ystäväni piti esimerkiksi riistaeläintiedettä sellaisena alana, jolla tavallaan elitistinen maine. Lääkis, kauppis, oikkis ehkä di-opinnot houkuttelevat monenlaisesta taustasta mutta ovat kyllä varmasti varteenotettavia vaihtoehtoja myös monelle varakkaan ja koulutetun perheen vesalle. Ns. kulttuurikodeista varmaan ponnistaa moni humanistiopiskelija mutta rikkaita eivät nämä taustat välttämättä ole. Tilastodataakin varmaan näistä löytyy?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:55"]
Bisnesmiehen pentu -> Kauppis, heikoimmat karsiutuu amk-liiketalouteen. Myös muut statusalat hyväksytään, tarvittaessa koulutus hankitaan vaikka yksityisestä laitoksesta (esim. Hjalliksen poika).
Lääkärin lapsi -> Lääketiede
Keskiluokkainen duunari -> Opettajat, psykologit, puheterapeutit, kääntäjät, insinöörit
Kulttuuriperhe -> Taidehistoria, estetiikka, filosofia, historia, luonnontieteistä matematiikka ja fysiikka
Pappisperhe -> Teologia
Alaluokkainen duunari -> Sosiaalityö, Sosiologia, sosiaalipolitiikka
[/quote]
Suurin osa luonnontieteilijöistä ja matemaatikoista on ihan duunari- ja maanviljelijäperheistä. Niillä aloilla kun äly ratkaisee, ei pyrkyryys, ja älliä nyt kasaantuu eniten suurimpiin yhteiskuntaluokkiin.
Pappien lapsista harvemmin tulee pappeja, kun lapsen näkevät miten raskas ammatti se on.