Yliopiston elitistisemmät alat?
Missä aloilla suurin osa opiskelijoista tulee rikkaasta "eliittitaustasta"?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:21"]
Mikäs on sitten sellainen ala, jossa on eniten WT-opiskelijoita? :D
[/quote]Oliskohan hoitotiede, opettajankoulutus, lastentarhanopet ja sossut? Varmaan teknisellä puolellakin jotain?
[/quote]
Ei WT:t yliopistossa opiskele. Amiksessa ne ovat jos sinne asti pääsevät, joku voi ehkä päästä lähihoitajakoulutuksen jälkeen ammattikorkeakouluun sairaanhoitajaksi opiskelemaan.
[/quote]
Kiitos vaan arvostuksesta. T. Lh, nykyinen sh/kätilö
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:15"]
Helsingin yliopiston häröimmät aineet, kuten estetiikka tai assyriologia. Siis varmaan ihan kivoja ihmisiä näissä, mutta tuskin kovinkaan monen äiti on siivooja.
[/quote]Mitä häröä noissa aineissa mielestäsi on? Hyvin sivistäviä, mutta ymmärtäähän sen ettei kaikille oikein aukene... Olen itse lukiossa ja haaveilen estetiikan opinnoista :). Perheeni on myös varakas.
[/quote]No huomaa kyllä. Itse en uskaltaisi tuollaista alaa harkitakaan, kun ei ole mitään perintöjä tulossa pahan päivän varalle. Opiskelen yhteiskuntatieteitä ja välillä tämäkin tuntuu jo riskaabelilta valinnalta työllistymisen kannalta.
[/quote]Olen tottakai kiitollinen, että voin valita alan jota opiskelen, ihan kiinnostuksen, en pakon pohjalta :). Puhtaan sivistyksen saaminen on minulle hyvin tärkeää opiskelupaikan valinnassa. Tällä hetkellä olen yhdessä Helsingin top-lukiossa ja täällä onneksi kannustetaan jokaista pyrkimään parhaaseensa!
Kyllä ne sit arvostaa, kun pää näkyy ja sydänäänet katoo...Niin kauan on kiva snobbailla, ja olla niin akateemista.
Bisnesmiehen pentu -> Kauppis, heikoimmat karsiutuu amk-liiketalouteen. Myös muut statusalat hyväksytään, tarvittaessa koulutus hankitaan vaikka yksityisestä laitoksesta (esim. Hjalliksen poika).
Lääkärin lapsi -> Lääketiede
Keskiluokkainen duunari -> Opettajat, psykologit, puheterapeutit, kääntäjät, insinöörit
Kulttuuriperhe -> Taidehistoria, estetiikka, filosofia, historia, luonnontieteistä matematiikka ja fysiikka
Pappisperhe -> Teologia
Alaluokkainen duunari -> Sosiaalityö, Sosiologia, sosiaalipolitiikka
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:15"]
Helsingin yliopiston häröimmät aineet, kuten estetiikka tai assyriologia. Siis varmaan ihan kivoja ihmisiä näissä, mutta tuskin kovinkaan monen äiti on siivooja.
[/quote]Mitä häröä noissa aineissa mielestäsi on? Hyvin sivistäviä, mutta ymmärtäähän sen ettei kaikille oikein aukene... Olen itse lukiossa ja haaveilen estetiikan opinnoista :). Perheeni on myös varakas.
[/quote]No huomaa kyllä. Itse en uskaltaisi tuollaista alaa harkitakaan, kun ei ole mitään perintöjä tulossa pahan päivän varalle. Opiskelen yhteiskuntatieteitä ja välillä tämäkin tuntuu jo riskaabelilta valinnalta työllistymisen kannalta.
[/quote]Olen tottakai kiitollinen, että voin valita alan jota opiskelen, ihan kiinnostuksen, en pakon pohjalta :). Puhtaan sivistyksen saaminen on minulle hyvin tärkeää opiskelupaikan valinnassa. Tällä hetkellä olen yhdessä Helsingin top-lukiossa ja täällä onneksi kannustetaan jokaista pyrkimään parhaaseensa!
[/quote]Niinpä tietysti...
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:55"]
Bisnesmiehen pentu -> Kauppis, heikoimmat karsiutuu amk-liiketalouteen. Myös muut statusalat hyväksytään, tarvittaessa koulutus hankitaan vaikka yksityisestä laitoksesta (esim. Hjalliksen poika).
Keskiluokkainen duunari -> Opettajat, psykologit, puheterapeutit, kääntäjät, insinöörit
Kulttuuriperhe -> Taidehistoria, estetiikka, filosofia, historia, luonnontieteistä matematiikka ja fysiikka
Pappisperhe -> Teologia
[/quote] Kärjistetty, mutta yllättävän hyvin paikkansapitävä :D
Jaah, itse ihan yllättävän elitistiseen porukkaan olen törmännyt jopa valtsikassa... Siis lähinnä tarkoitan sellaista "naiiviutta", että ollaan vieraannuttu täysin yliopistoelämän ulkopuolisesta maailmasta ja katsotaan kaikkea superideologisesti. Ja normaali keskustelu ei onnistu, kun joka paikassa pitää korostaa omaa lukeneisuutta vetämällä Marxit ja kumppanit mukaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:10"]
Jaah, itse ihan yllättävän elitistiseen porukkaan olen törmännyt jopa valtsikassa... Siis lähinnä tarkoitan sellaista "naiiviutta", että ollaan vieraannuttu täysin yliopistoelämän ulkopuolisesta maailmasta ja katsotaan kaikkea superideologisesti. Ja normaali keskustelu ei onnistu, kun joka paikassa pitää korostaa omaa lukeneisuutta vetämällä Marxit ja kumppanit mukaan.
[/quote]
Tää on niin totta... :D Onneksi käyn itse töissäkin niin ei pääse liikaa hurahtamaan hörhöilyyn. T. Yksi yhteiskuntatieteiden opiskelija.
Joo! Yllätyin opiskelut aloittaessa kuinka moni asuu vanhempiensa sijoituskämpässä, käyttää tonnin untuvatakkia ja matkustelee jatkuvasti. Terv, valtsikalainen. Ongelmallista tää on ehkä eniten siksi, että yhteiskunta-alalla palkattomat harjoittelut ovat yleisiä, ja kelläs niitä on varaa tehdä?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:19"]
Joo! Yllätyin opiskelut aloittaessa kuinka moni asuu vanhempiensa sijoituskämpässä, käyttää tonnin untuvatakkia ja matkustelee jatkuvasti. Terv, valtsikalainen. Ongelmallista tää on ehkä eniten siksi, että yhteiskunta-alalla palkattomat harjoittelut ovat yleisiä, ja kelläs niitä on varaa tehdä?
[/quote]Ja sit samat ihmiset on vegaaneja ja kauhistelee autolla ajamista. Vaikka yksi lentomatka Kaukoitään ja takaisin vastaa tutkimusten mukaan n. 10 vuoden päivittäistä 20 kilometrin työmatka-ajoa.
Pappisperhe -> Teologia
[/quote]
Olen näköjään yhtäaikaa kulttuuriperheestä, keskiluokkainen duunari, pappisperheestä ja ala-luokkainen duunari sekä WT. Voi helvetti näitä teidän sairaan tyhmiä listauksianne!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:25"]
Pappisperhe -> Teologia
[/quote]
Olen näköjään yhtäaikaa kulttuuriperheestä, keskiluokkainen duunari, pappisperheestä ja ala-luokkainen duunari sekä WT. Voi helvetti näitä teidän sairaan tyhmiä listauksianne!
[/quote]Taisit ottaa vähän liian vakavasti? :D
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:21"]
[/quote]
No se on se kauppa"tieteet". Täällä näkee näitä, joilla tekorusketus ja hiustenvalkaisu on mennyt överiksi, ja isi sponssaa merkkivaatteet ja kesätyön. Muualla Suomessa opiskellessa heidän pitää ennen omaa nimeäänkin jo kertoa kaikille kuinka minä olen HELSINGISTÄ. Varmaan vituttaa täällä peräkylillä, kun ei päässytkään Helsinkiin kauppikseen. :D t. teekkari Itä-Suomesta
[/quote]
Hahah! Oon ite kauppakorkeessa, ja ihan kiitettävästi kyllä löytyy näitä blondattuja tekoripsi-, -kynsi- ja -rusketusmuikkeleita, joilla on suurimmalla osalla Korsin laukut ja mahdollisesti myös Vuiskaa (hyvin pienikokoisia tosin, koska ei olla Etelä-Suomessa). :D Uskomattoman rasittavaa olla niiden lähellä luennoilla, kun keskittymistä ei ole, ja sit selitetään onnellisena kuinka kännissä oltiin sitseillä.. :DD Ja ite oon duunariperheestä, mutta aika marginaalisesti tuntuisi samalla taustalla olevia olevan.
Mutta oon siis samaa mieltä, kauppakorkeakoulussa on luultavasti eniten wt-muijia kaikista aloista. :D
Yksi kysymys, jota en koskaan kehtaisi yliopistolla kysyä (jos täällä joku vaikka osaisi vastata): Miksi Marxista jauhetaan niinkin kiivaasti edelleen?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:21"]
[/quote]
No se on se kauppa"tieteet". Täällä näkee näitä, joilla tekorusketus ja hiustenvalkaisu on mennyt överiksi, ja isi sponssaa merkkivaatteet ja kesätyön. Muualla Suomessa opiskellessa heidän pitää ennen omaa nimeäänkin jo kertoa kaikille kuinka minä olen HELSINGISTÄ. Varmaan vituttaa täällä peräkylillä, kun ei päässytkään Helsinkiin kauppikseen. :D t. teekkari Itä-Suomesta
[/quote]
Hahah! Oon ite kauppakorkeessa, ja ihan kiitettävästi kyllä löytyy näitä blondattuja tekoripsi-, -kynsi- ja -rusketusmuikkeleita, joilla on suurimmalla osalla Korsin laukut ja mahdollisesti myös Vuiskaa (hyvin pienikokoisia tosin, koska ei olla Etelä-Suomessa). :D Uskomattoman rasittavaa olla niiden lähellä luennoilla, kun keskittymistä ei ole, ja sit selitetään onnellisena kuinka kännissä oltiin sitseillä.. :DD Ja ite oon duunariperheestä, mutta aika marginaalisesti tuntuisi samalla taustalla olevia olevan.
Mutta oon siis samaa mieltä, kauppakorkeakoulussa on luultavasti eniten wt-muijia kaikista aloista. :D
[/quote]Vahvistaa käsitystäni siitä, ettei yliopistoon pääsy tosiaan ole mikään älykkyyden merkki.
Ainakin kauppikseen, oikikseen ja lääkikseen pääseminen vaatii enemmänkin ahkeruutta kuin älykkyyttä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:25"]
Pappisperhe -> Teologia
[/quote]
[/quote]Taisit ottaa vähän liian vakavasti? :D
[/quote]
Ei tunnu leikiltä, kun tämä selvästi loukkaa niin paljon mm. sairaanhoitajia ja lähihoitajia sekä sosiaalityöntekijöitä ja itse olen vielä bisnesperheestä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:46"]
Ainakin kauppikseen, oikikseen ja lääkikseen pääseminen vaatii enemmänkin ahkeruutta kuin älykkyyttä.
[/quote] Rahalla saa ja hevosella pääsee (Valmennuskurssit).
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 14:05"]
Minusta kauppis, oikis ja lääkis vetävät tunnetun maineen vuoksi ihan hyvin "tavistaustaisiakin". En tiedä yhtään, millaisia esim. taidehistorian opiskelijat ovat, mutta voisin sen kuvitella olevan duunariperheestä tulevalle hyvin kaukainen maailma.
[/quote]Tämä on totta. Miten selität duunarisuvulle assyriologian opiskelun hyödyt? Tai edes mitä se on?