Hyväntuoksuisen kotinne salaisuus?
Tiedättekö, kun joidenkin ihmisten kotona vaan tuoksuu tosi hyvältä? Oletko sinä yksi heistä? Mikä on salaisuutesi?
Kommentit (61)
Äiti aina käytti Super10, kun olin lapsi. Lapsuuden haju! :) Ja raikas. Pitääpä ostaa itsekin, olin jo unohtanut sen olemassaolon.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:59"]Meil ongelmana: muutettiin vuos sitten tähän (kerrostalo)kämppään ja asunnon karsea ominaishaju ei ole vielkään muuttunut - siis vaikka tuli meidän tavarat, siivotaan jne.!!!!! Mitä luulette hajun syyks??? Oksettaa aina kun tulee esim. jopa ihan kaupast ja tän hajun haistaa!!! Kun tulee vierait, pakko polttaa jotain tuoksukynttilöit, jotka sit ottaa henkeen.
Vinkkejä otetaan siis täälkin vastaan mielellään, kiitti ap:lle!! :)
Mitään ilmanraikastimii ei voi itteää varten pitää, kun muuten ottaa henkeen..
[/quote]
Ootteko koittanu etikka höyryä tai etikkalautasia ympäri kämppää? Meillä palo naapuriasunto osittain ja ainut millä saatiin meiltä se savun haju pois oli toi etikkaveden keitto. Eli siis pistä kattilaan vettä ja etikkaa suhteessa 1etikkaa ja 5 vettä. Anna kiehua vähintään puoli tuntia ja ole itse sen aikaa pois asunnosta. Haju on aivan karmea ja käy silmiin. Anna höyryn olla kiehumisen loputtua n. Tuntia ja tuuleta
Tai sitten voit vuokrata ionisaattorin, jota käytettiin eräässä huoneistossa, kun sinne oli tulipalosta tullut savua. Toimi hyvin. Etikkaveden keittoakokeilisin itse ensi, koska se on huomattavasti halvempi ratkaisu, jos toimii.
Meillä vieraat aina ihmettelee, kun tuoksuu hyvältä, eikä kissanhiekkakaan haise, vaikka niitä kaksin kappalein onkin. Koneellinen ilmanvaihto, säännöllinen siivous tuoksuttomilla aineilla ja ennenkaikkea se kissanhiekan jätöksistä siivoaminen kaksi kertaa päivässä.
Huonetuoksut ovat meillä saaneet kehuja osakseen.
Meillä tuoksuu puhdas pyykki (ja on muutenkin enimmäkseen siistiä). Kuulen usein, että meillä tuoksuu hyvältä ja olen samaa mieltä :) . Kaikkia ei tietenkään varmaan miellytä..
Meillä tuoksuu kuulemma raikkaalta ja hyvältä :) tosin siivoilen usein ja meidän asunto on valmistunut kesällä eli ilmastointikin on hyvä!
Tuuletus, puhtaat tekstiilipinnat. Joskus paha haju voi olla niin pinttynyt et pitaa maalata. Tama vastauksena sille jonka asunnossa haisee pahalle.
Paistelen itse välillä vaniljapullaa ja kaardemumma pullaa uunissa, vaikken söisikään aina. Pieni asunto, niin hyvä tuoksu leviää koko kämppään.
Suosittelen myös pesemään ainakin haisevimmat paikat (keittiö, pesuhuone,vessa) sitruunapohjaisilla pesuaineilla. Sitruunassa kun on huonoja hajuja poistavia kemikaaleja, jos et tiennyt :)
Olen. Siivoan usein mäntysuovalla. Huolella pyyhin pölyt, pesen ovien pinnat ja kaapit. Tuuletan asunnon päivittäin. Peitot kerran viikossa. Matot kerran viikossa. Verhot, sohvan istuimet ja patjat kerran kuussa. Tuuletus on tärkeätä. Kylpyhuoneessa on wc raikastin sekä pytyssä että seinässä.
Emme piereskele sisällä, pesemme pyykit heti emmekä kompostoi niitä päiväkaupalla.
Viemme roskat ulos joka ilta.
Tuuletamme ruoan laiton jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:59"]Meil ongelmana: muutettiin vuos sitten tähän (kerrostalo)kämppään ja asunnon karsea ominaishaju ei ole vielkään muuttunut - siis vaikka tuli meidän tavarat, siivotaan jne.!!!!! Mitä luulette hajun syyks??? Oksettaa aina kun tulee esim. jopa ihan kaupast ja tän hajun haistaa!!! Kun tulee vierait, pakko polttaa jotain tuoksukynttilöit, jotka sit ottaa henkeen.
Vinkkejä otetaan siis täälkin vastaan mielellään, kiitti ap:lle!! :)
Mitään ilmanraikastimii ei voi itteää varten pitää, kun muuten ottaa henkeen..
[/quote]
Minkälainen haju? Ettei ois hometta?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:17"]Emme piereskele sisällä, pesemme pyykit heti emmekä kompostoi niitä päiväkaupalla.
Viemme roskat ulos joka ilta.
Tuuletamme ruoan laiton jälkeen.
[/quote]
Meettekö aina ulos pieremään?! LOL!!!! :-D
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:44"]Mun mielestä Super 10 tuoksuu kukkaisen valkoiselle (ei kuitenkaan mikään Ajax kukkaistuoksu) :D En osaa selittää, mutta aika miellyttävä tuoksu on. Hieman ehkä puuterinen [/quote] LOL :DD kukkaisen valkoiselle :DD miten voi tuoksua VÄRILTÄ :D:D
[/quote]
Hirveä vaikea selittää, mutta mun nenään tuoksuilla on myös väri :D Pari kaveria pystyy kans kuvailemaan tuoksuja värein, hassu ominaisuus
[/quote]
Kuulostaa lievältä synestesialta. Onneksi noin päin, voisit myös yhdistää vaikka keltaisen värin virtsan hajuun! :D
Mies ei anna minun tuulettaa. Uusi omakotitalo jossa viimeisimmän päälle ilmanvaihto. Pitäis kuulemma riittää.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:44"]Mun mielestä Super 10 tuoksuu kukkaisen valkoiselle (ei kuitenkaan mikään Ajax kukkaistuoksu) :D En osaa selittää, mutta aika miellyttävä tuoksu on. Hieman ehkä puuterinen [/quote] LOL :DD kukkaisen valkoiselle :DD miten voi tuoksua VÄRILTÄ :D:D
[/quote]
Perustuu mielikuvaan.Tuoksusta tulee mieleen jotakin, jonka tietää olevan tiettyä väriä. Ei välttämättä osaa tietoisesti yhdistää, että hei tämähän tuoksuu esim. jasmiinikukalle, niin kuvailee että tuoksusta tulee mieleen valkoinen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:59"]Meil ongelmana: muutettiin vuos sitten tähän (kerrostalo)kämppään ja asunnon karsea ominaishaju ei ole vielkään muuttunut - siis vaikka tuli meidän tavarat, siivotaan jne.!!!!! Mitä luulette hajun syyks??? Oksettaa aina kun tulee esim. jopa ihan kaupast ja tän hajun haistaa!!! Kun tulee vierait, pakko polttaa jotain tuoksukynttilöit, jotka sit ottaa henkeen. Vinkkejä otetaan siis täälkin vastaan mielellään, kiitti ap:lle!! :) Mitään ilmanraikastimii ei voi itteää varten pitää, kun muuten ottaa henkeen.. [/quote] Minkälainen haju? Ettei ois hometta?
[/quote]
Tai sitten edellinen asukas potkaissut tyhjää, maannut kuolleena asunnossa jonkin aikaa ja ruumiinnesteitä valunut lattioihin.
Riippuu myös paljon omistajien ominaistuoksusta, joillain se on vahva ja tympeä, hyi. Usein tuttujen kodit haisee paremmalta kuin tuntemattomien. Etenkin jos kyse vanhuksista. Mun isovanhemmilla on tapana aina kahvin jälkeen imeskellä sisut ja se tuoksu on hentona koko asunnossa <3
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 15:48"]
Riippuu myös paljon omistajien ominaistuoksusta, joillain se on vahva ja tympeä, hyi. Usein tuttujen kodit haisee paremmalta kuin tuntemattomien. Etenkin jos kyse vanhuksista. Mun isovanhemmilla on tapana aina kahvin jälkeen imeskellä sisut ja se tuoksu on hentona koko asunnossa <3
[/quote]
Olet tottunut tuttujesi ominaistuoksuun ja koet tuoksun turvallisena. Siksi sinusta tuttujen kodit tuoksuvat paremmalle kuin vähemmän tuttujen.
[/quote]
Ei ole luoja sitten mielikuvituksen lahjaa sulle suonut? Sääli.