Onko tästä tilanteesta mitään ulospääsyä?
Ongelma: en saa koulutustani vastaavaa työtä, en millään. En ole nirso, todellakaan, mutta töitä vaan ei ole.
Olen valmistumiseni jälkeen ollut töissä, mutta ns. McJob-töissä, eli töissä, joihin ei vaadita minkäänlaista koulutusta. Näistä töistä ei ole mitään hyötyä työnhaussa, koska ne eivät ole alan työkokemusta millään tavalla. En jaksa enää tällaista. Käytän kaiken vapaa-aikani työnhakuun, lottoamiseen, halvempien asuntojen katselemiseen, työn ohessa tapahtuvan opiskelun suunnittelemiseen. Meillä on kolme lasta, enkä nykyään tee niiden kanssa oikein mitään. Olen burnoutin partaalla. Itsetunto on nollissa, kun en kelpaa mihinkään muuhun kuin paskan lapioimiseen.
Tarvitsemme ne McJob-tuloni asuntolainan lyhentämiseen. Emme pärjäisi vain mieheni tuloilla, jos menisinkin opiskelemaan. Opintotuki ja satunnaiset työt eivät riitä elämiseen.
Voisin itse muuttaa vaikka hornantuuttiin ja asua sillan alla, mutta lapset ovat kotiutuneet tälle alueelle, täällä on kaverit, harrastukset, koko niiden elämä. Alueella ei ole halvempia asuntoja, niitäkin on jo vuosi kytätty.
Mitä teen? Kuolen tähän työhön, josta en saa mitään muuta kuin stressiä, itseinhoa ja rahaa? Lapsilla on masentunut äiti, joka ei elä, vaan suorittaa. Jos olisi rahaa, menisin opiskelemaan jotain, jolla työllistyisin. Kun sitä ei ole, olen jumissa, enkä pääse tästä mihinkään.
Kommentit (26)
Miten olisi opiskelu vapaa-ajalla? Mielekästä tekemistä, jonka avulla jaksaisit ne aivot narikkaan -työpäivät?
lakkaa suunnittelemasta, tee jotain. Ts. opiskelet sen sun mcJob duunin ohella. Iltaisin, viikonloppuisin, monimuoto-opiskeluna, etänä. Joo se on raskasta ja oot väsynyt, mutta sitä kautta sulla on mahdollisuus tilanteen paranemiseen tulevaisuudessa ja jo tietoisuus siitä voi auttaa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:23"]
Miten olisi opiskelu vapaa-ajalla? Mielekästä tekemistä, jonka avulla jaksaisit ne aivot narikkaan -työpäivät?
[/quote]
Opiskelen jo nyt avoimessa yliopistossa koko ajan, mutta ne eivät työllistä. Tarkoitin siis sellaista opiskelua, joka tähtää johonkin tutkintoon tai ammattiin. Mieluiten käyttäisin vapaa-aikani rentoutumiseen, hyvinvointiin, perheen kanssa olemiseen ja ihan vain elämästä nauttimiseen. Nyt työpäivän jälkeen on koko ajan sellainen olo, että pitää yrittää päästä pois. Olen ärtynyt, tiuskin kaikille, itken, syön, olen väsynyt.
Rasittaa myös se, että kaikilla läheisillä ystävillä on kunnolliset työpaikat ja he etenevät urillaan suuntiinsa. On aivan pohjasakkaoloa, kun en pääse edes siihen ensimmäiseen työpaikkaani, vaan keräilen euroni työstä, jota yleensä tekee kielitaidottomat maahanmuuttajat tai opiskelijat. On jo sellainen olo, etten ole aikuinen, vaan ikuisesti jossain typerässä kesätyössä.
ap
Ei tossa ny oikein muutakaan voi tehdä kun olette itsenne asuntolaina nalkkiinkin laittaneet. Ehdottaisin muuten muuttoa muualle, ehkä ulkomaille tai uudelleen kouluttautumista. Hommaa mielekäs harrastus.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:25"]
lakkaa suunnittelemasta, tee jotain. Ts. opiskelet sen sun mcJob duunin ohella. Iltaisin, viikonloppuisin, monimuoto-opiskeluna, etänä. Joo se on raskasta ja oot väsynyt, mutta sitä kautta sulla on mahdollisuus tilanteen paranemiseen tulevaisuudessa ja jo tietoisuus siitä voi auttaa.
[/quote]
Monimuoto-opiskelukaan ei ole onnistunut, koska lähipäiviä opinnoissa olisi parhaassakin tapauksessa vähintään kaksi kuukaudessa. Työnantaja ei suostu siihen, että olisin säännöllisesti pari päivää kuukaudessa koko päivän poissa. Olen kysynyt jo. Jos voisin opiskella verkko-opintoina koko tutkinnon, olisin tehnyt sen jo. En pääse pakollisille luennoille ajoissa, vaikka pystyisin suorittamaan kirjatentteinä satoja opintopisteitä.
Niin ja tiedän varsin hyvin, että olen onnekas, että ylipäätään on töitä. Elän länsimaisessa hyvinvointivaltiossa, eikä minulla ole oikeasti mitään hätää eikä oikeutta valittaa mistään. Silti, tämä vaikuttaa koko perheen elämään. Äiti on väsynyt, itkee, itsetunto on nollissa, en halua nähdä ketään, en tulla juhliin, en osallistua mihinkään. Eilen meinasin romahtaa keskellä katua, kun tapasin puolisoni kollegan. Kollega kysyi, mitä teen työkseni ja vastauksen kuultuaan alkoi nauraa, eikä uskonut minua. Kun sanoin, että teen sitä oikeasti, se meni hiljaiseksi, katsoi miestäni ja oli tosi vaikeana. Olisin halunnut vajota maan alle. En halua, että mieskin joutuu häpeämään minua (jota ei tee, mutta vaikea olla ajattelematta tällaista).
ap
Minulla on kokopäivätyö, olen kahden lapsen yh ja luen joka päivä 1-2h pääsykokeisiin. Jos pääsen kouluun niin opiskelu alkaa syksyllä. Käytän osan ajasta nyt myös siihen että luen etukäteen ensimmäisen vuoden kursseja etukäteen.
Tutustu aikuiskoulutukseen. On erittäin paljon tutkintoon johtavaa opiskelua mitä voi suorittaa niin että on lähipäiviä koulussa 2pv/kk eli työn ohella voi opiskella.
Rankkaahan se on mutta uskoisin että kannattaa. Parin vuoden kuluttua kun tutkinto on takataskussa lamakin on toivottavasti helpottanut ja saat työtä. Älä käytä energiaa siihen että luet yhdentekeviä kursseja. Ne vaan ryöstää sun ajan ja energian
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:36"]
Minulla on kokopäivätyö, olen kahden lapsen yh ja luen joka päivä 1-2h pääsykokeisiin. Jos pääsen kouluun niin opiskelu alkaa syksyllä. Käytän osan ajasta nyt myös siihen että luen etukäteen ensimmäisen vuoden kursseja etukäteen. Tutustu aikuiskoulutukseen. On erittäin paljon tutkintoon johtavaa opiskelua mitä voi suorittaa niin että on lähipäiviä koulussa 2pv/kk eli työn ohella voi opiskella. Rankkaahan se on mutta uskoisin että kannattaa. Parin vuoden kuluttua kun tutkinto on takataskussa lamakin on toivottavasti helpottanut ja saat työtä. Älä käytä energiaa siihen että luet yhdentekeviä kursseja. Ne vaan ryöstää sun ajan ja energian
[/quote]
Meillä ei ole varaa siihen, että menisin opiskelemaan täyspäiväisesti. Olen työnantajaltani kysynyt jo, voisinko opiskella niin, että olisin 1-2 päivää kuukaudessa opiskelemassa. Ei käy. Saan potkut, jos joudun joka kuukausi pyytämään päiviä vapaaksi. Minut on todella helppo korvata kenellä tahansa sellaisella henkilöllä, joka ei vaadi vapaapäiviä.
ap
Ei kaikissa opinnoissa ole 2/kk lähipäiviä. Itse opiskelin etänä verkossa tradenomiksi ja kerran lukuvuodessa oli 2 pv lähiopetusta.
Ja jos joku jaksaa tuota "tradenomia" turhaksi koulutukseksi mollata, niin minulle siitä ainakin oli 100 % hyötyä. Ihan kuin lottovoitto. Entisten loputtomien määräaikaisten, huonopalkkaisten työsuhteiden sijaan, minulla on nyt vakkarityö, josta pidän ja saan vielä ihan hyvää palkkaakin, melkein 1000 € korotus tuli kuukausipalkkaan, entisiin töihin verrattuna.
Siis mitä toi sun työsi nyt sitten oikein on? Ei kai huoraamista? Jos on rehellistä työtä en käsitä miksi häpeät sitä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:36"]
Minulla on kokopäivätyö, olen kahden lapsen yh ja luen joka päivä 1-2h pääsykokeisiin. Jos pääsen kouluun niin opiskelu alkaa syksyllä. Käytän osan ajasta nyt myös siihen että luen etukäteen ensimmäisen vuoden kursseja etukäteen. Tutustu aikuiskoulutukseen. On erittäin paljon tutkintoon johtavaa opiskelua mitä voi suorittaa niin että on lähipäiviä koulussa 2pv/kk eli työn ohella voi opiskella. Rankkaahan se on mutta uskoisin että kannattaa. Parin vuoden kuluttua kun tutkinto on takataskussa lamakin on toivottavasti helpottanut ja saat työtä. Älä käytä energiaa siihen että luet yhdentekeviä kursseja. Ne vaan ryöstää sun ajan ja energian
[/quote]
Meillä ei ole varaa siihen, että menisin opiskelemaan täyspäiväisesti. Olen työnantajaltani kysynyt jo, voisinko opiskella niin, että olisin 1-2 päivää kuukaudessa opiskelemassa. Ei käy. Saan potkut, jos joudun joka kuukausi pyytämään päiviä vapaaksi. Minut on todella helppo korvata kenellä tahansa sellaisella henkilöllä, joka ei vaadi vapaapäiviä.
ap
[/quote]
Minäkään en tule saamaan työnantajan tykea opiskeluun. Siihen aion käyttää lomapäiviä, työajan lyhennyksiä tai tarvittaessa palkatonta lomaa. Ja minulla on erittäin pienet tulot. Nytkin olen jo valmiiksi säästänyt rahaa opiskeluun jotta olisi varaa bensaan, kirjoihin ja tulosteisiin. Pitää vaan ajatella että se mitä teet nyt hyödyttää sinua tulevaisuudessa. Voitko sopia työnantajan kanssa että teet tuplavuoron tai viikonloppuna vuoron joka korvaa koulupäivän?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:44"]
Ei kaikissa opinnoissa ole 2/kk lähipäiviä. Itse opiskelin etänä verkossa tradenomiksi ja kerran lukuvuodessa oli 2 pv lähiopetusta.
Ja jos joku jaksaa tuota "tradenomia" turhaksi koulutukseksi mollata, niin minulle siitä ainakin oli 100 % hyötyä. Ihan kuin lottovoitto. Entisten loputtomien määräaikaisten, huonopalkkaisten työsuhteiden sijaan, minulla on nyt vakkarityö, josta pidän ja saan vielä ihan hyvää palkkaakin, melkein 1000 € korotus tuli kuukausipalkkaan, entisiin töihin verrattuna.
[/quote]
Saanko kysyä missä oppilaitoksessa tämä onnistuu?
ap
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:47"]
Siis mitä toi sun työsi nyt sitten oikein on? Ei kai huoraamista? Jos on rehellistä työtä en käsitä miksi häpeät sitä.
[/quote]
No ei. Ei laitonta. No, joku tunnistaa minut tästä kohta, joten jätän kertomatta työni. Sellaista työtä kuitenkin, johon ei vaadita mitään. Yhtään mitään. Ei kielitaitoa, ei koulutusta, ei mitään. Siksi onkin sellainen olo, etten ole yhtään mitään.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:54"]
[/quote]
No ei. Ei laitonta. No, joku tunnistaa minut tästä kohta, joten jätän kertomatta työni. Sellaista työtä kuitenkin, johon ei vaadita mitään. Yhtään mitään. Ei kielitaitoa, ei koulutusta, ei mitään. Siksi onkin sellainen olo, etten ole yhtään mitään.
ap
[/quote]
Mut sä olet TÖISSÄ. Nykyään on aika paljon jos voi sanoa olevansa töissä, on se jo siksi harvinaista. Sun statukses on ihan eri kuin työttömän. Mieti sitä ja ole kiitollinen kun saat olla töissä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:36"] Minulla on kokopäivätyö, olen kahden lapsen yh ja luen joka päivä 1-2h pääsykokeisiin. Jos pääsen kouluun niin opiskelu alkaa syksyllä. Käytän osan ajasta nyt myös siihen että luen etukäteen ensimmäisen vuoden kursseja etukäteen. Tutustu aikuiskoulutukseen. On erittäin paljon tutkintoon johtavaa opiskelua mitä voi suorittaa niin että on lähipäiviä koulussa 2pv/kk eli työn ohella voi opiskella. Rankkaahan se on mutta uskoisin että kannattaa. Parin vuoden kuluttua kun tutkinto on takataskussa lamakin on toivottavasti helpottanut ja saat työtä. Älä käytä energiaa siihen että luet yhdentekeviä kursseja. Ne vaan ryöstää sun ajan ja energian [/quote] Meillä ei ole varaa siihen, että menisin opiskelemaan täyspäiväisesti. Olen työnantajaltani kysynyt jo, voisinko opiskella niin, että olisin 1-2 päivää kuukaudessa opiskelemassa. Ei käy. Saan potkut, jos joudun joka kuukausi pyytämään päiviä vapaaksi. Minut on todella helppo korvata kenellä tahansa sellaisella henkilöllä, joka ei vaadi vapaapäiviä. ap [/quote] Minäkään en tule saamaan työnantajan tykea opiskeluun. Siihen aion käyttää lomapäiviä, työajan lyhennyksiä tai tarvittaessa palkatonta lomaa. Ja minulla on erittäin pienet tulot. Nytkin olen jo valmiiksi säästänyt rahaa opiskeluun jotta olisi varaa bensaan, kirjoihin ja tulosteisiin. Pitää vaan ajatella että se mitä teet nyt hyödyttää sinua tulevaisuudessa. Voitko sopia työnantajan kanssa että teet tuplavuoron tai viikonloppuna vuoron joka korvaa koulupäivän?
[/quote]
Työnantajalle ei sovi mikään. Syy on ihan selvä: tilalle olisi tulijoita vaikka jonoksi asti. Työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta järjestää minun töitäni niin, että voin opiskella. Käytännössähän se tarkoittaisi sitä, että työnantaja järjestäisi asiat niin, että voin opiskella, jotta pääsen pois siitä työstä. Kuka sellaiseen suostuisi?
Työajat ja -lomat ei ole sovittavissa. Ne on ne, mitä on. Kuten sanoin, McJob.. *askatyö.
ap
Ilmeisesti lehtimyyjä tms. Niihin kun ei vaadita koulutusta.
Hae saikkua. Valitat masennusta lääkärille. Eiköhän ne irtisano sut jos tulijoita on kerran. Saat pvrahaa eikä tuu karenssia. Voit opiskelka vaikka työkkärin tukemana. Eli pvraha ja ylläpitokorvaus
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:44"]
[/quote]
Saanko kysyä missä oppilaitoksessa tämä onnistuu?
ap
[/quote]
Googlaa "tradenomiksi verkko-opiskeluna", kai melkein jokaisessa ammattikorkeakoulussa tuo on mahdollista. Toki täytyy miettiä niitä lähipäiviä, että onko kovin kauas mahdollista päästä.
Olin samantapaisessa tilanteessa kuin sinä ja päädyin lopulta opiskelemaan hoitoalalle. Hyvin pian opintojen aloittamisen jälkeen aloin tekemään keikkatyötä & töitä tein koko opintojen ajan saaden näin kallisarvoista työkokemusta, ja rahaa! Nykyään jo vakkarityö ja työnantaja jopa tukee lisäkouluttautumista työn ohella. Toinen mahdollisuus olisi ollut oppisopimuskoulutus, mutta paikat taitaa olla kiven alla. Itse olin noissa pätkä+paskahommissa lähemmäs 10 vuotta, kun olin jäänyt tuohon samankaltaiseen loukkuun eikä ollut mitenkään helppoa 3 vuotta opiskella ja tehdä töitä samalla, mutta onneksi sen tein :) Niin, entiseen ammattiini/töihin en ole palannut koskaan enkä alan töitä edes hakenut.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:54"]
[/quote]
ap
[/quote]
Mut sä olet TÖISSÄ. Nykyään on aika paljon jos voi sanoa olevansa töissä, on se jo siksi harvinaista. Sun statukses on ihan eri kuin työttömän. Mieti sitä ja ole kiitollinen kun saat olla töissä.
[/quote]
Tiedän erittäin hyvin, että olen töissä ja siksi siitä valittaminen tuntuu ristiriitaiselta. Tiedän, että elämäni on oikeasti yltäkylläistä ja kaikki on hyvin. Minulla on rakastava perhe, työ, koti, ruokaa, vaatteita. Minulla on kaikki. Mutta koska elän Suomessa, vertaan itseäni luonnollisesti ystäviini, sukulaisiini ja muihin suomalaisiin, enkä syyrialaiseen pakolaisäitiin.
Kiitos tuosta verkko-opintomahdollisuuden esiin tuomisesta, Keravan Laureassa tradenomiksi voi opiskella näköjään kokonaan verkossa. Tutkin tuota vaihtoehtoa.
ap
Suomessa on LAMA! Ihan kaikki työt ovat tiukassa, joten ei kummakaan jos et saa koulutusta vastaavaa työtä. Ei saa moni muukaan. Moni ei pääse edes siihen työhön, jota nyt teet ja on vielä suuremmassa pulassa. Terveisin työkkärin täti, joka tapaa epätoivoisia työnhakijoita päiviittäin