Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4473)
Vierailija kirjoitti:
Ennen Inarin insta oli mielenkiintoinen, nyt pelkää voimaantumislässytystä ja kuinka ero on ihana asia ja linkkaa vielä muidenkin juttuja siitä kuinka kaikkien pitäisi erota että olisivat onnellisia. Kauhea tarve on ainakin perustella sitä omaa eroaan erinomaisena asiana, sitä josta ei aikonut enää komentoida.
Ja hehkuttaa miten eroaminen on rohkeaa. Kuitenkin joka toinen aviopari eroaa ja avopareista vielä useampi, ei siinä nykyään eikä moneen vuosikymmeneen enää ole mitään rohkeaa ollut.
Inari ja Esteban eivät enää seuraa toisiaan instassa. Ero ei ehkä ollutkaan niin seesteinen.
Olisi lienee ollut. Eikö kirjoittaja eli Inari osaa suomea?
Inarissa on tapahtunut aivan käsittämätön muutos, eikä ollenkaan parempaan suuntaan. Kaikille tuputetaan ylimielisenä nyt sitten eroa vaihtoehdoksi, kun ne omat toiveet ovat jääneet toteutumatta. Rivien välistä on helppo lukea totuus koko tarinasta.
Tilin nimeksi voisi vaihtaa bile-äidin puheenvuoro
Sanna Marinin varmaan bilettää jossain vaiheessa Vuojärvellä
Inarin elämä on rikki, syvä sääli.
Vierailija kirjoitti:
Inarin elämä on rikki, syvä sääli.
Mistä näin päättelet?
Mua vähän häiritsee tuo jatkuva koohkaaminen milloin kenenkin bilekamun kanssa. Jokin aika sitten seuraajat saivat lähettää Inarille kysymyksiä. Vissiin aika monikin oli aiheellisesti kysynyt, että miten sulla OIKEESTI menee. Inari siihen, että eikös se nyt näy päälle päin? Tosi hyvin!
Kuitenkin Vaihtovuosi Sodankylässä aikaan videoilla näkyi onnen Sodankylästä löytänyt, seesteinen perhe. Sitten tuli burnout ja Inari korosti, ettei kenenkään elämästä voi tehdä somen perusteella mitään johtopäätöksiä, eikä heilläkään nyt aina niin onnellista ole.
Kun somen perusteella ei kerran voi tehdä johtopäätöksiä, niin Inari, miten sulla oikeesti menee?
Mun mielestä ÄIDIN elämää ei ole jatkuva bilettäminen ja kavereiden kanssa hengailu. Mulle lapset on olleet etusijassa. Tämä on mun mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ÄIDIN elämää ei ole jatkuva bilettäminen ja kavereiden kanssa hengailu. Mulle lapset on olleet etusijassa. Tämä on mun mielipide.
Olet niin oikeassa! Samaa mieltä, muutaman vuoden kyllä pitää jaksaa unohtaa itsensä ja keskittyä lapsiinsa..Lapset on jo sen verran isoja, että löytävät kyllä kaikki biletyskuvat ja videot netistä.. Jeee..lapset lähti, bileet pystyyn!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet niin oikeassa! Samaa mieltä, muutaman vuoden kyllä pitää jaksaa unohtaa itsensä ja keskittyä lapsiinsa..Lapset on jo sen verran isoja, että löytävät kyllä kaikki biletyskuvat ja videot netistä.. Jeee..lapset lähti, bileet pystyyn!!
Mun lapsen kaverin vanhemmat erosivat aikanaan. Jossain määrin väsytti välillä lukea vanhempien biletyksestä sillä välin kun kuljetun ja kustansin heidän lastaan jalkapallotapahtumiin. Jos lapset ei lue suoraan äidin somea niin kaverit ainakin kertovat.
Vierailija kirjoitti:
Inari ja Esteban eivät enää seuraa toisiaan instassa. Ero ei ehkä ollutkaan niin seesteinen.
Tuosta nyt ei voi päätellä mitään. Ero on aina kriisi, eikä elämässä eteenpäin menemistä helpota, jos jatkuvasti seuraa somesta exän kuulumisia. Moni kokee, että parisuhteesta pitää kunnolla irrottautua ennen kuin muutaman vuoden päästä tilanne on rauhoittunut ja pystyy jo olemaan ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun
mielestä ÄIDIN elämää ei ole jatkuva bilettäminen ja kavereiden kanssa hengailu. Mulle lapset on olleet etusijassa. Tämä on mun mielipide.Olet niin oikeassa! Samaa mieltä, muutaman vuoden kyllä pitää jaksaa unohtaa itsensä ja keskittyä lapsiinsa..Lapset on jo sen verran isoja, että löytävät kyllä kaikki biletyskuvat ja videot netistä.. Jeee..lapset lähti, bileet pystyyn!!
Jee, lapsista eroon ja nyt on kivaa. Hitti lapset joko lukee nämä itse tai kuulevat kavereilta. Ei tuntuisi hyvältä.
Miltä teistä tuntuisi, jos teidän exät huutelisi somessa kurkku suorana "Mä elän, mä elän, mä elän"? Minusta se on erittäin suora syytös entistä kumppania/puolisoa kohtaan, ettet antanut mun elää, melkein tapoit minut.. Minusta kuullostaisi todella loukkaavalta, ootte kuitenkin todennäköisesti kertoneet rakastavanne toisianne..
Onko mammoilla kokemusta perhepäivistä jossa koko perhe tekee jotain hiessä kelkan kuukaudessa? Kuulostaa mukavalta tavalta ja pakottaa vanhemmat käyttäytymään.
Voi sitä itserakkauden määrää, ennen pidettiin hyveenä lähimmäisenrakkautta.
Onkohan seuraava kumppani nainen?
Ennen Inarin insta oli mielenkiintoinen, nyt pelkää voimaantumislässytystä ja kuinka ero on ihana asia ja linkkaa vielä muidenkin juttuja siitä kuinka kaikkien pitäisi erota että olisivat onnellisia. Kauhea tarve on ainakin perustella sitä omaa eroaan erinomaisena asiana, sitä josta ei aikonut enää komentoida.